현재 한국사회에서 화두가 되고 있는 것은 ‘다문화’라고 해도 과언이 아닐 것이다. 학계를 비롯하여 사회 전반에서 다문화에 관련된 문제가 발생하고 그에 따른 논의가 많이 진행되고 있는 것은 사실이다. 하지만 다문화는 한 나라 안의 중심문화, 단일문화의 존재 여부를 파악하지 않고서는 분석할 수가 없게 된다. 즉 단일문화와 다문화는 서로 불가분적인 관계인 것이다. 여기에서 말하는 단일문화는 국민문화라고 보아도 무방할 것이다. 그렇다면 대한민국의 다문화를 알기 위해서는 한국문화와 한국사회에 공존하는 몇 가지의 타문화와의 관계를 파악해야 한다. 본 논문은 그 중에서 몽골국민의 1%가 한국으로 이주해 왔다는 점과 그들이 몽골민속축제인 나담(Naadam)축제를 한국에서도 재현하고 있다는 점에 주목하여 재한몽골인의 에스니시티(ethnicity)에 초점을 두고 연구를 진행하였다. 따라서 한 ‧ 몽 수교 이후 재한몽골인 커뮤니티가 한국사회에 적응하면서 그들의 나담축제(Overseas Naadam festival)를 통해 자신들의 정체성을 형성해 가는 과정을 민속지적으로 기술하고, 나아가 한국의 ...
현재 한국사회에서 화두가 되고 있는 것은 ‘다문화’라고 해도 과언이 아닐 것이다. 학계를 비롯하여 사회 전반에서 다문화에 관련된 문제가 발생하고 그에 따른 논의가 많이 진행되고 있는 것은 사실이다. 하지만 다문화는 한 나라 안의 중심문화, 단일문화의 존재 여부를 파악하지 않고서는 분석할 수가 없게 된다. 즉 단일문화와 다문화는 서로 불가분적인 관계인 것이다. 여기에서 말하는 단일문화는 국민문화라고 보아도 무방할 것이다. 그렇다면 대한민국의 다문화를 알기 위해서는 한국문화와 한국사회에 공존하는 몇 가지의 타문화와의 관계를 파악해야 한다. 본 논문은 그 중에서 몽골국민의 1%가 한국으로 이주해 왔다는 점과 그들이 몽골민속축제인 나담(Naadam)축제를 한국에서도 재현하고 있다는 점에 주목하여 재한몽골인의 에스니시티(ethnicity)에 초점을 두고 연구를 진행하였다. 따라서 한 ‧ 몽 수교 이후 재한몽골인 커뮤니티가 한국사회에 적응하면서 그들의 나담축제(Overseas Naadam festival)를 통해 자신들의 정체성을 형성해 가는 과정을 민속지적으로 기술하고, 나아가 한국의 다문화사회 속에서 축제(ethnic festival)가 가지는 의미를 고찰하는 데에 그 목적을 두고 있다. 조사를 통해서 재한몽골인 커뮤니티가 전승하고 있는 나담축제는 자체 완결적이기 보다는 한국의 사회에서 어떻게 받아들여지고 상호작용하는 일련의 과정을 통해서 변용되는 모습을 볼 수 있었다. 나담축제의 종교와 의례적 기능, 세시풍속과 생업환경 속에서의 기능과 같은 과거의 민속성은 쇠퇴했지만, 축제를 통해서 재한몽골인은 하나로 통합되고, 한국사회에서 몽골문화로 재구성된다. 여기에서 새로운 의미 부여는 곧 새로운 몽골문화의 창출을 가리키며, 이러한 움직임은 한국 다문화사회에서 문화영역에서의 등가물(等價物)로서 새로운 지배질서를 구축한 것이라 볼 수 있다. 하지만 새로운 지배질서의 구축은 동시에 희생을 요구하는데, 재한몽골인 커뮤니티의 여러 지역과 소수민족들로부터 발생하는 다양한 문화요소들의 구별은 불필요해지며, 파편화(破片化)되고 다문화라는 카테고리 속에서 몽골문화로의 통합이 요구되는 것이다. 그러므로 나담축제는 재한몽골인들만의 정체성 유지, 다문화사회에서 위치 찾기 등의 목적에서만 진행된 것은 아님을 알 수 있다. 축제를 둘러싼 제반 기관들의 다양한 목적과 함께 한국 다문화사회는 재한몽골인들에게 몽골문화를 요구하고 있는 것이다. 결국 그 이면에는 글로벌리제이션(globalization) 시대의 국가 간 시스템 속에서 다문화주의라는 새로운 장치를 장착한 국민국가 이데올로기가 존재하고 있다는 것을 감지(感知)하는 것은 중요한 일이다. 따라서 이와 같이 한국이라는 다른 문화권 속에서 정체성을 유지하려고 노력하는 재한몽골인 에스니시티의 연구는 글로벌리제이션 시대의 몽골문화에 좋은 사례가 될 수 있을 것이다. 여기에서의 몽골문화란 유동적이고, 형성 과정 중에 있는 역동성을 가리킨다는 점은 아무리 강조해도 지나치지 않다.
현재 한국사회에서 화두가 되고 있는 것은 ‘다문화’라고 해도 과언이 아닐 것이다. 학계를 비롯하여 사회 전반에서 다문화에 관련된 문제가 발생하고 그에 따른 논의가 많이 진행되고 있는 것은 사실이다. 하지만 다문화는 한 나라 안의 중심문화, 단일문화의 존재 여부를 파악하지 않고서는 분석할 수가 없게 된다. 즉 단일문화와 다문화는 서로 불가분적인 관계인 것이다. 여기에서 말하는 단일문화는 국민문화라고 보아도 무방할 것이다. 그렇다면 대한민국의 다문화를 알기 위해서는 한국문화와 한국사회에 공존하는 몇 가지의 타문화와의 관계를 파악해야 한다. 본 논문은 그 중에서 몽골국민의 1%가 한국으로 이주해 왔다는 점과 그들이 몽골민속축제인 나담(Naadam)축제를 한국에서도 재현하고 있다는 점에 주목하여 재한몽골인의 에스니시티(ethnicity)에 초점을 두고 연구를 진행하였다. 따라서 한 ‧ 몽 수교 이후 재한몽골인 커뮤니티가 한국사회에 적응하면서 그들의 나담축제(Overseas Naadam festival)를 통해 자신들의 정체성을 형성해 가는 과정을 민속지적으로 기술하고, 나아가 한국의 다문화사회 속에서 축제(ethnic festival)가 가지는 의미를 고찰하는 데에 그 목적을 두고 있다. 조사를 통해서 재한몽골인 커뮤니티가 전승하고 있는 나담축제는 자체 완결적이기 보다는 한국의 사회에서 어떻게 받아들여지고 상호작용하는 일련의 과정을 통해서 변용되는 모습을 볼 수 있었다. 나담축제의 종교와 의례적 기능, 세시풍속과 생업환경 속에서의 기능과 같은 과거의 민속성은 쇠퇴했지만, 축제를 통해서 재한몽골인은 하나로 통합되고, 한국사회에서 몽골문화로 재구성된다. 여기에서 새로운 의미 부여는 곧 새로운 몽골문화의 창출을 가리키며, 이러한 움직임은 한국 다문화사회에서 문화영역에서의 등가물(等價物)로서 새로운 지배질서를 구축한 것이라 볼 수 있다. 하지만 새로운 지배질서의 구축은 동시에 희생을 요구하는데, 재한몽골인 커뮤니티의 여러 지역과 소수민족들로부터 발생하는 다양한 문화요소들의 구별은 불필요해지며, 파편화(破片化)되고 다문화라는 카테고리 속에서 몽골문화로의 통합이 요구되는 것이다. 그러므로 나담축제는 재한몽골인들만의 정체성 유지, 다문화사회에서 위치 찾기 등의 목적에서만 진행된 것은 아님을 알 수 있다. 축제를 둘러싼 제반 기관들의 다양한 목적과 함께 한국 다문화사회는 재한몽골인들에게 몽골문화를 요구하고 있는 것이다. 결국 그 이면에는 글로벌리제이션(globalization) 시대의 국가 간 시스템 속에서 다문화주의라는 새로운 장치를 장착한 국민국가 이데올로기가 존재하고 있다는 것을 감지(感知)하는 것은 중요한 일이다. 따라서 이와 같이 한국이라는 다른 문화권 속에서 정체성을 유지하려고 노력하는 재한몽골인 에스니시티의 연구는 글로벌리제이션 시대의 몽골문화에 좋은 사례가 될 수 있을 것이다. 여기에서의 몽골문화란 유동적이고, 형성 과정 중에 있는 역동성을 가리킨다는 점은 아무리 강조해도 지나치지 않다.
It is not too much to say that ‘Multiculture’ grows up to become the issue in Korean society nowadays. It is notorious that problems about multiculture are occurring throughout Korean society, so a wide range of discussions are made in many places, including academic world. However, it could not...
It is not too much to say that ‘Multiculture’ grows up to become the issue in Korean society nowadays. It is notorious that problems about multiculture are occurring throughout Korean society, so a wide range of discussions are made in many places, including academic world. However, it could not analyze multiculture without checking the existence of central culture as monoculture. In other words, monoculture and multiculture are closely related to each other so, these things should not be separated when it comes to studying. This monoculture means national culture in here. Then we have to grasp relations among Korean culture and other cultures in Korea in order to understand Korean multiculture. This thesis is focusing on Mongolians living in Korea, compromising 1% of the Mongolian, who have migrated from Mongolia, and their Naadam festival as their folk festival in many places of Korea. So the purpose of this thesis is to describe as ethnography the process in which Mongolian-Korean community adapt to Korean society and form their identity through ‘Overseas Naadam festival’, and to consider means of ethnic festival in Korean multicultural society. We can see that Naadam festival is not perfectly being and there is acculturation of Naadam festival through the way they are accepted, and through the interaction with Korean society. In Naadan festival, Korea, folk characters of the past have declined, which mean functions of religion, ritual, seasonal customs, and working circumstances. But Mongolians living in Korea are made up to be unity with Naadam festival and it is restructured to Mongolian culture. This new meaning shows soon new invention of Mongolian culture, and then this motion is likely to build new system of control by equivalence things in sites of culture in Korean multicultural society. While the new system always demands sacrifices, it need not distinguish these many cultural resources from many sites and minority in Mongolian-Korean community, and these break into pieces and demand an integration of Mongolian culture in category as multiculture. Therefore, we could know that the Naadam festival in Korea is not conducted only to keep their identity and find their positions in a multicultural society. Korean society require them to represent Mongolian culture under many purposes from organizations around Naadam festival in Korea. Eventually, it is very important to know the multiculturalism as new equipments of ‘nation-state ideology’ in system among nations in globalization period. Hence a study of Mongolian-Korean ethnicity that tries to keep their identity in other cultural area as Korea will be a good example of Mongolian culture in globalization. I can also stress that Mongolia culture means in here fluid situations and dynamics on formative period.
It is not too much to say that ‘Multiculture’ grows up to become the issue in Korean society nowadays. It is notorious that problems about multiculture are occurring throughout Korean society, so a wide range of discussions are made in many places, including academic world. However, it could not analyze multiculture without checking the existence of central culture as monoculture. In other words, monoculture and multiculture are closely related to each other so, these things should not be separated when it comes to studying. This monoculture means national culture in here. Then we have to grasp relations among Korean culture and other cultures in Korea in order to understand Korean multiculture. This thesis is focusing on Mongolians living in Korea, compromising 1% of the Mongolian, who have migrated from Mongolia, and their Naadam festival as their folk festival in many places of Korea. So the purpose of this thesis is to describe as ethnography the process in which Mongolian-Korean community adapt to Korean society and form their identity through ‘Overseas Naadam festival’, and to consider means of ethnic festival in Korean multicultural society. We can see that Naadam festival is not perfectly being and there is acculturation of Naadam festival through the way they are accepted, and through the interaction with Korean society. In Naadan festival, Korea, folk characters of the past have declined, which mean functions of religion, ritual, seasonal customs, and working circumstances. But Mongolians living in Korea are made up to be unity with Naadam festival and it is restructured to Mongolian culture. This new meaning shows soon new invention of Mongolian culture, and then this motion is likely to build new system of control by equivalence things in sites of culture in Korean multicultural society. While the new system always demands sacrifices, it need not distinguish these many cultural resources from many sites and minority in Mongolian-Korean community, and these break into pieces and demand an integration of Mongolian culture in category as multiculture. Therefore, we could know that the Naadam festival in Korea is not conducted only to keep their identity and find their positions in a multicultural society. Korean society require them to represent Mongolian culture under many purposes from organizations around Naadam festival in Korea. Eventually, it is very important to know the multiculturalism as new equipments of ‘nation-state ideology’ in system among nations in globalization period. Hence a study of Mongolian-Korean ethnicity that tries to keep their identity in other cultural area as Korea will be a good example of Mongolian culture in globalization. I can also stress that Mongolia culture means in here fluid situations and dynamics on formative period.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.