실존주의와 기독교 교육학의 상관관계 연구 : 실존주의 사상에 영향을 받은 인접학문 분야의 학자들과 기독교교육학자들을 중심으로 A Study of Relation between Existentialism and Christian Education : Focus on the Christian Educators & the Scholars of the adjacent study affected by Existentialism원문보기
본 논문은 기독교 교육학에 있어서 실존주의 사상의 영향 및 두 가지 학문의 상관관계를 살핀 글이다. 하지만 실존주의 사상의 특징이 체계적인 학문의 틀이 있는 것이 아니고, 각 학자들의 사상을 중심으로 실존주의 사조가 형성되었기 때문에 본 연구는 실존주의 사상에 영향을 받은 학자들을 생애와 사상 배경, 실존 이해와 학문의 영향 등을 살피는 것으로 이뤄졌다. 이러한 연구 진행은 기독교교육학자들 뿐만 아니라, 인접 학문분야인 신학자와 교육학자에 미친 실존주의 사상의 영향 및 관계도 살펴보았다. 실존주의 사상은 1,2차 세계대전 이후로 서구유럽 뿐만 아니라, 전 세계의 사상적 토대가 된 인식 틀이다. 이러한 실존주의 세상 및 인간이해의 영향은 철학의 인접학문인 신학과 교육학에도 영향을 미쳤을 뿐만 아니라, 기독교 교육학에도 큰 영향을 미쳤다. 특히, 실존주의의 인간이해로서 삶의 유한성과 허무에 대한 자각은 기독교의 인간이해와도 맥을 같이한다. 기독교의 신앙을 토대로 완전한 인간을 양육 하는 기독교교육학의 목적은 실존주의 사상으로부터 인간 및 세계이해에 대한 통찰을 얻을 수 있으며, 그 사상을 토대로 어떻게 학문을 발전시켜왔는지 살펴보게 된다. 이러한 문제의식을 토대로 본론 Ⅱ에서는 실존주의 사상의 토대를 제공한 케에르케고르(Søren A. Kierkegaard)의 삶과 실존이해 및 영향을 살펴보고 대표적인 실존철학자인 ...
본 논문은 기독교 교육학에 있어서 실존주의 사상의 영향 및 두 가지 학문의 상관관계를 살핀 글이다. 하지만 실존주의 사상의 특징이 체계적인 학문의 틀이 있는 것이 아니고, 각 학자들의 사상을 중심으로 실존주의 사조가 형성되었기 때문에 본 연구는 실존주의 사상에 영향을 받은 학자들을 생애와 사상 배경, 실존 이해와 학문의 영향 등을 살피는 것으로 이뤄졌다. 이러한 연구 진행은 기독교교육학자들 뿐만 아니라, 인접 학문분야인 신학자와 교육학자에 미친 실존주의 사상의 영향 및 관계도 살펴보았다. 실존주의 사상은 1,2차 세계대전 이후로 서구유럽 뿐만 아니라, 전 세계의 사상적 토대가 된 인식 틀이다. 이러한 실존주의 세상 및 인간이해의 영향은 철학의 인접학문인 신학과 교육학에도 영향을 미쳤을 뿐만 아니라, 기독교 교육학에도 큰 영향을 미쳤다. 특히, 실존주의의 인간이해로서 삶의 유한성과 허무에 대한 자각은 기독교의 인간이해와도 맥을 같이한다. 기독교의 신앙을 토대로 완전한 인간을 양육 하는 기독교교육학의 목적은 실존주의 사상으로부터 인간 및 세계이해에 대한 통찰을 얻을 수 있으며, 그 사상을 토대로 어떻게 학문을 발전시켜왔는지 살펴보게 된다. 이러한 문제의식을 토대로 본론 Ⅱ에서는 실존주의 사상의 토대를 제공한 케에르케고르(Søren A. Kierkegaard)의 삶과 실존이해 및 영향을 살펴보고 대표적인 실존철학자인 마르틴 하이데거(Martin Heidegger)의 실존철학을 살펴보았다. 이후로 인접학문인 신학에 미친 실존주의 사상의 영향을 루돌프 불트만(Rudolf Karl Bultmann)의 실존론적 신학과 폴 틸리히(Paul Johannes Tillich)의 존재론적 신학에서 살펴보았다. 마지막으로 기독교교육학의 이중적 근거로서 교육학에 있어서 실존주의의 영향을 살펴보았다. 이 작업은 유대교 신학자이자 교육학자인 마르틴 부버(Martin Buber)와 실존주의 교육학자 오토 볼노브(Otto Friedrich Bollnow)의 사상 을 고찰하는 것으로 이뤄졌다. 본론Ⅲ에서는 실존주의에 영향을 받은 기독교 교육학자들로서 루이스 쉐릴(Lewis Joseph Sherrill)의 ‘만남의 기독교 교육론’과 드웨인 휴브너 (Dwayne Huebner)의 ‘교육과정이론’을 살펴보았다. 루이스 쉐릴이 만남의 기독교교육론에서 강조하는 것은 신과의 만남이다. 신과의 만남을 통해 존재가 변화하게 되는 교육과정을 주장한다. 이것을 쉐릴은 ‘실존적 자아’가 ‘가능적 자아’로 변화되는 도식을 사용한다. 쉐릴의 만남의 기독교교육론의 핵심은 실존철학자인 하이데거의 실존이해와 맥을 같이한다. 즉, ‘비본래적인 실존’에서 ‘본래적인 실존’으로 나아간다는 그의 실존이해와 맥을 같이하는 것이다. 이렇게 기독교교육학의 인간이해에 있어서 실존주의의 영향은 휴브너에 있어서도 확연하게 드러난다. 그가 강조하는 재개념주의에서 ‘일시성’과 ‘초월성’의 개념은 교육과정에 있어서 경험적인 측면뿐만 아니라, 초월에 대한 가능성으로 교육과정을 구성하게 되는 것이다. 본 논문 연구는 실존주의 사상의 어떠한 영향이 인접학문 분야의 학자들과 기독교 교육학자들에게 미쳤는지, 실존이해와 영향, 계승발전의 측면에서 이뤄졌다. 이러한 작업을 통해 실존주의 사상과 인접학문, 그리고 기독교교육학과의 상관관계를 밝힘으로써 쉐릴의 만남의 기독교교육론과 휴브너의 교육과정이론이 철저하게 실존주의 사상과 상관관계 속에서 형성되었음을 알게 되었다. 이후 기독교 교육학을 연구, 발전시켜 가는 과정 속에서 실존주의 사상의 영향을 이해하는데 도움을 제공할 것이다.
본 논문은 기독교 교육학에 있어서 실존주의 사상의 영향 및 두 가지 학문의 상관관계를 살핀 글이다. 하지만 실존주의 사상의 특징이 체계적인 학문의 틀이 있는 것이 아니고, 각 학자들의 사상을 중심으로 실존주의 사조가 형성되었기 때문에 본 연구는 실존주의 사상에 영향을 받은 학자들을 생애와 사상 배경, 실존 이해와 학문의 영향 등을 살피는 것으로 이뤄졌다. 이러한 연구 진행은 기독교교육학자들 뿐만 아니라, 인접 학문분야인 신학자와 교육학자에 미친 실존주의 사상의 영향 및 관계도 살펴보았다. 실존주의 사상은 1,2차 세계대전 이후로 서구유럽 뿐만 아니라, 전 세계의 사상적 토대가 된 인식 틀이다. 이러한 실존주의 세상 및 인간이해의 영향은 철학의 인접학문인 신학과 교육학에도 영향을 미쳤을 뿐만 아니라, 기독교 교육학에도 큰 영향을 미쳤다. 특히, 실존주의의 인간이해로서 삶의 유한성과 허무에 대한 자각은 기독교의 인간이해와도 맥을 같이한다. 기독교의 신앙을 토대로 완전한 인간을 양육 하는 기독교교육학의 목적은 실존주의 사상으로부터 인간 및 세계이해에 대한 통찰을 얻을 수 있으며, 그 사상을 토대로 어떻게 학문을 발전시켜왔는지 살펴보게 된다. 이러한 문제의식을 토대로 본론 Ⅱ에서는 실존주의 사상의 토대를 제공한 케에르케고르(Søren A. Kierkegaard)의 삶과 실존이해 및 영향을 살펴보고 대표적인 실존철학자인 마르틴 하이데거(Martin Heidegger)의 실존철학을 살펴보았다. 이후로 인접학문인 신학에 미친 실존주의 사상의 영향을 루돌프 불트만(Rudolf Karl Bultmann)의 실존론적 신학과 폴 틸리히(Paul Johannes Tillich)의 존재론적 신학에서 살펴보았다. 마지막으로 기독교교육학의 이중적 근거로서 교육학에 있어서 실존주의의 영향을 살펴보았다. 이 작업은 유대교 신학자이자 교육학자인 마르틴 부버(Martin Buber)와 실존주의 교육학자 오토 볼노브(Otto Friedrich Bollnow)의 사상 을 고찰하는 것으로 이뤄졌다. 본론Ⅲ에서는 실존주의에 영향을 받은 기독교 교육학자들로서 루이스 쉐릴(Lewis Joseph Sherrill)의 ‘만남의 기독교 교육론’과 드웨인 휴브너 (Dwayne Huebner)의 ‘교육과정이론’을 살펴보았다. 루이스 쉐릴이 만남의 기독교교육론에서 강조하는 것은 신과의 만남이다. 신과의 만남을 통해 존재가 변화하게 되는 교육과정을 주장한다. 이것을 쉐릴은 ‘실존적 자아’가 ‘가능적 자아’로 변화되는 도식을 사용한다. 쉐릴의 만남의 기독교교육론의 핵심은 실존철학자인 하이데거의 실존이해와 맥을 같이한다. 즉, ‘비본래적인 실존’에서 ‘본래적인 실존’으로 나아간다는 그의 실존이해와 맥을 같이하는 것이다. 이렇게 기독교교육학의 인간이해에 있어서 실존주의의 영향은 휴브너에 있어서도 확연하게 드러난다. 그가 강조하는 재개념주의에서 ‘일시성’과 ‘초월성’의 개념은 교육과정에 있어서 경험적인 측면뿐만 아니라, 초월에 대한 가능성으로 교육과정을 구성하게 되는 것이다. 본 논문 연구는 실존주의 사상의 어떠한 영향이 인접학문 분야의 학자들과 기독교 교육학자들에게 미쳤는지, 실존이해와 영향, 계승발전의 측면에서 이뤄졌다. 이러한 작업을 통해 실존주의 사상과 인접학문, 그리고 기독교교육학과의 상관관계를 밝힘으로써 쉐릴의 만남의 기독교교육론과 휴브너의 교육과정이론이 철저하게 실존주의 사상과 상관관계 속에서 형성되었음을 알게 되었다. 이후 기독교 교육학을 연구, 발전시켜 가는 과정 속에서 실존주의 사상의 영향을 이해하는데 도움을 제공할 것이다.
In this paper, I want to study Corelation between Existentialism and Christian Education. Especially, Focus on the Christian Educators & the Scholars of the adjacent study affected by Existentialism. After the 2nd World War, The flow of important ideas in the world was one of the existentialist thou...
In this paper, I want to study Corelation between Existentialism and Christian Education. Especially, Focus on the Christian Educators & the Scholars of the adjacent study affected by Existentialism. After the 2nd World War, The flow of important ideas in the world was one of the existentialist thought. The world through the 2nd World War was to identify the limits of the human. It makes people aware of the limitations and Nihilism. In this context, we determine the relationship between Christianity and existentialism. Therefore, Christianity and existentialism, and is highly relevant that there is a deep relationship with a Christian education that is implicit. In this paper, the first representative of existentialist philosophy, the philosophy of those who will explain briefly. Philosopher's life, existentialism understanding, and this will explain the impact of philosophical thought. Such studies are carried out by Martin Heidegger and Søren A. Kierkegaard focus. Second, the existentialist philosophy influenced the thoughts of theologians, is introduced. Adjacent to the study of theology as a Christian Education is an important locations. Under the influence of existentialist philosophy, and studied theology Existential will introduce only Rudolf Bultmann. Under the existentialist thought, studied philosophy and theology, Paul Tillich's life and existential relationship to describe the influence of ideology. Christian Education for the academic characteristics of the study has a double role is based. Theology is one thing, the other thing is education, so in this paper to the existentialist idea also explains the affected educators. Existentialist philosophy influenced the Jewish theologian Martin Buber education is. and Existentialism in education studied Otto Friedrich Bollnow is a brief description. In the latter part of this paper, Existentialist ideas influenced the ideas of Christian educators are described. First, Lewis Joseph Sherrill was an ordained Presbyterian minister who, by the use of experiential theology and depth psychology, formed a theory of Christian education that focused on the development of Christian selfhood. These studies are based upon the existentialist thought. But he used the language of Christian Education. His meeting with the Christian educational philosophy expressed in the language of faith is. So, his educational philosophy in order to understand the relationship between the existentialist thought should see. Second, an important scholar in curriculum theory, but it evolved under the influence of existentialist thought Dwayne Huebner educational philosophy are described. He is classified as a reconceptualize activist. This section briefly examines the history of curriculum development. and In Christian education, attention to reconceptualize explains. In huebner curriculum theory, This is Heidegger's existentialist philosophy is related to a deep correlation. Existentialist philosophy and education in a Christian was to reveal the relationship is an important task of this paper. In conclusion, Christian Education was formed under the influence of Existential philosophy will be summarized. And The influence of existentialist thought in the adjacent studies are briefly mentioned. Philosophy of existentialism, and briefly mentions the limitations of ideas and will explore the possibility of progress in Christian Education. This is the end of this paper is on.
In this paper, I want to study Corelation between Existentialism and Christian Education. Especially, Focus on the Christian Educators & the Scholars of the adjacent study affected by Existentialism. After the 2nd World War, The flow of important ideas in the world was one of the existentialist thought. The world through the 2nd World War was to identify the limits of the human. It makes people aware of the limitations and Nihilism. In this context, we determine the relationship between Christianity and existentialism. Therefore, Christianity and existentialism, and is highly relevant that there is a deep relationship with a Christian education that is implicit. In this paper, the first representative of existentialist philosophy, the philosophy of those who will explain briefly. Philosopher's life, existentialism understanding, and this will explain the impact of philosophical thought. Such studies are carried out by Martin Heidegger and Søren A. Kierkegaard focus. Second, the existentialist philosophy influenced the thoughts of theologians, is introduced. Adjacent to the study of theology as a Christian Education is an important locations. Under the influence of existentialist philosophy, and studied theology Existential will introduce only Rudolf Bultmann. Under the existentialist thought, studied philosophy and theology, Paul Tillich's life and existential relationship to describe the influence of ideology. Christian Education for the academic characteristics of the study has a double role is based. Theology is one thing, the other thing is education, so in this paper to the existentialist idea also explains the affected educators. Existentialist philosophy influenced the Jewish theologian Martin Buber education is. and Existentialism in education studied Otto Friedrich Bollnow is a brief description. In the latter part of this paper, Existentialist ideas influenced the ideas of Christian educators are described. First, Lewis Joseph Sherrill was an ordained Presbyterian minister who, by the use of experiential theology and depth psychology, formed a theory of Christian education that focused on the development of Christian selfhood. These studies are based upon the existentialist thought. But he used the language of Christian Education. His meeting with the Christian educational philosophy expressed in the language of faith is. So, his educational philosophy in order to understand the relationship between the existentialist thought should see. Second, an important scholar in curriculum theory, but it evolved under the influence of existentialist thought Dwayne Huebner educational philosophy are described. He is classified as a reconceptualize activist. This section briefly examines the history of curriculum development. and In Christian education, attention to reconceptualize explains. In huebner curriculum theory, This is Heidegger's existentialist philosophy is related to a deep correlation. Existentialist philosophy and education in a Christian was to reveal the relationship is an important task of this paper. In conclusion, Christian Education was formed under the influence of Existential philosophy will be summarized. And The influence of existentialist thought in the adjacent studies are briefly mentioned. Philosophy of existentialism, and briefly mentions the limitations of ideas and will explore the possibility of progress in Christian Education. This is the end of this paper is on.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.