음식관광이란 일반적으로 음식과 관련된 관광활동이 발생하는 모든 관광이라고 정의할 수 있고, 이에 따라 음식과 관련된 관광활동을 하는 대부분의 관광객을 음식관광객이라고 할 수 있다. 주 5일제로 인한 여가시간의 증가와 웰빙 트렌드로 인한 삶의 질을 추구하면서 여행을 하는 관광객이 증가하고 있다. 특히, 최근에는 여행의 목적 자체가 지역의 음식을 경험하기 위해서 하는 경우가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 관광산업에 있어서 음식요인이 관광지 만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구는 음식관광의 경험이 있는 서울 수도권의 시민을 중심으로 조사하였으며, 총 187명의 설문지를 연구에 사용하였다. 연구 결과, 음식관광 동기 요인 중 문화요인, 음식요인, 교류요인이 음식관광 참여활동에 주로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 음식관광 참여활동 중 지역의 친숙한 음식은 관광지 만족도에, 지역의 친숙한 음식과 지역구매는 ...
음식관광이란 일반적으로 음식과 관련된 관광활동이 발생하는 모든 관광이라고 정의할 수 있고, 이에 따라 음식과 관련된 관광활동을 하는 대부분의 관광객을 음식관광객이라고 할 수 있다. 주 5일제로 인한 여가시간의 증가와 웰빙 트렌드로 인한 삶의 질을 추구하면서 여행을 하는 관광객이 증가하고 있다. 특히, 최근에는 여행의 목적 자체가 지역의 음식을 경험하기 위해서 하는 경우가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 관광산업에 있어서 음식요인이 관광지 만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구는 음식관광의 경험이 있는 서울 수도권의 시민을 중심으로 조사하였으며, 총 187명의 설문지를 연구에 사용하였다. 연구 결과, 음식관광 동기 요인 중 문화요인, 음식요인, 교류요인이 음식관광 참여활동에 주로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 음식관광 참여활동 중 지역의 친숙한 음식은 관광지 만족도에, 지역의 친숙한 음식과 지역구매는 구전의도에, 지역의 친숙한 음식과 지역음식은 재방문의도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 연구의 한계가 존재하지만, 학문적, 실용적 측면에서 음식관광객 창출 및 유지를 위한 방안을 제시함으로써 그 의의가 있다고 할 수 있다.
음식관광이란 일반적으로 음식과 관련된 관광활동이 발생하는 모든 관광이라고 정의할 수 있고, 이에 따라 음식과 관련된 관광활동을 하는 대부분의 관광객을 음식관광객이라고 할 수 있다. 주 5일제로 인한 여가시간의 증가와 웰빙 트렌드로 인한 삶의 질을 추구하면서 여행을 하는 관광객이 증가하고 있다. 특히, 최근에는 여행의 목적 자체가 지역의 음식을 경험하기 위해서 하는 경우가 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 관광산업에 있어서 음식요인이 관광지 만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구는 음식관광의 경험이 있는 서울 수도권의 시민을 중심으로 조사하였으며, 총 187명의 설문지를 연구에 사용하였다. 연구 결과, 음식관광 동기 요인 중 문화요인, 음식요인, 교류요인이 음식관광 참여활동에 주로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 음식관광 참여활동 중 지역의 친숙한 음식은 관광지 만족도에, 지역의 친숙한 음식과 지역구매는 구전의도에, 지역의 친숙한 음식과 지역음식은 재방문의도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 연구의 한계가 존재하지만, 학문적, 실용적 측면에서 음식관광객 창출 및 유지를 위한 방안을 제시함으로써 그 의의가 있다고 할 수 있다.
Generally, food tourism is defined as all kinds of tourism in which tourist activities related with food happen. Accordingly most tourists who take part in the tourist activities related with food can be called food tourists. Nowadays, tourists, searching for better quality of life according to ...
Generally, food tourism is defined as all kinds of tourism in which tourist activities related with food happen. Accordingly most tourists who take part in the tourist activities related with food can be called food tourists. Nowadays, tourists, searching for better quality of life according to wellbeing trend and increasing leisure time owing to the five-day work week system, are increasing. Particularly, the tourists whose purpose itself is to experience food in the destination are rising. Thus, this study intends to investigate the effect of the food factor on tourist's satisfaction on destination and customer loyalty in tourism industry. This study conducted a questionnaire survey on the citizens in metropolitan city, Seoul, who experienced food tourism before, where a total of 187 questionnaires were used. As a result, it was found that culture, food, and exchange factors among the factors motivating food tourism had an effect on the tourist's activity to take part in food tourism, Among the tourist-participatory activities in food tourism, it was confirmed that familiar food in the destination had an effect on the satisfaction on destination, familiar food and purchase in the region on the intention of word-of-mouth, and familiar food and food in the region on the intention of revisiting. Though there exists a limitation in this study, it is meaningful in that it suggests a measure to create and maintain food tourists from academic as well as practical aspects.
Generally, food tourism is defined as all kinds of tourism in which tourist activities related with food happen. Accordingly most tourists who take part in the tourist activities related with food can be called food tourists. Nowadays, tourists, searching for better quality of life according to wellbeing trend and increasing leisure time owing to the five-day work week system, are increasing. Particularly, the tourists whose purpose itself is to experience food in the destination are rising. Thus, this study intends to investigate the effect of the food factor on tourist's satisfaction on destination and customer loyalty in tourism industry. This study conducted a questionnaire survey on the citizens in metropolitan city, Seoul, who experienced food tourism before, where a total of 187 questionnaires were used. As a result, it was found that culture, food, and exchange factors among the factors motivating food tourism had an effect on the tourist's activity to take part in food tourism, Among the tourist-participatory activities in food tourism, it was confirmed that familiar food in the destination had an effect on the satisfaction on destination, familiar food and purchase in the region on the intention of word-of-mouth, and familiar food and food in the region on the intention of revisiting. Though there exists a limitation in this study, it is meaningful in that it suggests a measure to create and maintain food tourists from academic as well as practical aspects.
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