<국문초록> 한국교회는 선교초기와 일제 강점기시대에 걸쳐 사회봉사 분야에 주도적인 역할을 감당해 왔다. 의료사업, 각종 교육사업, 구제사업, 기술사업, 여성에 대한 차별과 처우개선을 위한 운동, 농촌계몽사업 등을 통하여 가난하고 소외된 계층뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 사회복지실천을 이끌어 왔다. 해방 후와 6·25 전쟁 후 사회사업은 고아 구제사업, 전후 난민, 전재민, 전상자, 미망인, 전쟁고아, 노인 등을 대상으로 한 수용보호가 주를 이루어 고아원, 모자원, 양로원 등이 대표적이었다. 그러나 근대화와 IMF를 거쳐 한국교회는 진보와 보수진영의 종교이념으로 인한 분리와 재정적인 어려움을 호소하며 사회복지 분야를 소홀히 여기게 되었다. 그리하여 단회적인 사회복지 부분에 개신교가 타 종교에 비해 많은 부분을 감당하고 있지만 사회로부터 지탄의 대상이 되고 있다. 이에 본 연구는 교회의 성경적인 사회복지사상을 성경을 통해 고찰하고, 이를 근거로 교회사회복지의 실태를 알아보고, 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하였다. 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 목회자와 성도들의 의식고취이다. 교회의 사회복지 실천을 위해서는 교회 구성원들인 목회자와 성도들의 의식이 매우 중요하다. 그 중에서도 목회자의 의식이 교회의 사회복지 실천에 지대한 영향을 끼친다. 따라서 신학교와 신학대학원에서 사회복지 관련 과목을 개설하고 지역사회복지에 적극적이고 실질적인 참여를 유도하기 위해서 사회복지시설이나 관련기관을 직접탐방하고 봉사할 수 있는 기회를 확대해 주어야 한다. 둘째, 조직적이고 체계적인 인적자원의 활용이다. 교회에는 각계각층에서 일하고 있는 고급 인력들이 있고, 그들이 있는 지역의 상황을 누구보다 잘 알고 있으므로 이들을 최대한 활용하여 지역사회의 문제들을 해결하도록 도와야 할 것이다. 셋째, 각종 헌금, 수익사업 등을 통한 재정자원의 충분한 확보이다. 교회는 지역사회를 위해서 일해야 함을 알고 있으나 많은 교회들이 재정적인 어려움을 하소연하면서 쉽게 실천을 하지 못하고 있다. 이에 사회복지실천을 위한 재원 마련을 위하여 자발적인 구제헌금이나 사회복지헌금을 받고 교회예산 중에서 사회봉사비를 별도로 편성하며 각종 수익사업을 통하여 충분한 재원확보를 하여야 한다. 넷째, 교회건물이나 부대시설자원의 개방이다. 예배나 교회 행사를 하는 시간 외에 지역주민들의 활동장소로 교회의 건물이나 부속시설을 개방할 필요가 있다. 교회는 지역주민들을 위해 본당, 교육관, 수양관, 식당, 주차장, 선교원 등을 상시적으로 개방해야 할 것이다. 다섯째, 실현가능한 독창적인 프로그램의 개발이다. 교회는 이때까지 진행되어 오던 프로그램을 아무런 여과 없이 동일하게 진행해 왔다. 그러나 현대사회는 많은 변화와 더불어 복잡한 문제를 생산하고 있다. 교회는 이런 변화에 맞추어 지역사회에 실질적인 도움이 되는 프로그램의 개선이 시급하다. 교회는 미혼모, 노숙자, 소년소녀 가장, ...
<국문초록> 한국교회는 선교초기와 일제 강점기시대에 걸쳐 사회봉사 분야에 주도적인 역할을 감당해 왔다. 의료사업, 각종 교육사업, 구제사업, 기술사업, 여성에 대한 차별과 처우개선을 위한 운동, 농촌계몽사업 등을 통하여 가난하고 소외된 계층뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 사회복지실천을 이끌어 왔다. 해방 후와 6·25 전쟁 후 사회사업은 고아 구제사업, 전후 난민, 전재민, 전상자, 미망인, 전쟁고아, 노인 등을 대상으로 한 수용보호가 주를 이루어 고아원, 모자원, 양로원 등이 대표적이었다. 그러나 근대화와 IMF를 거쳐 한국교회는 진보와 보수진영의 종교이념으로 인한 분리와 재정적인 어려움을 호소하며 사회복지 분야를 소홀히 여기게 되었다. 그리하여 단회적인 사회복지 부분에 개신교가 타 종교에 비해 많은 부분을 감당하고 있지만 사회로부터 지탄의 대상이 되고 있다. 이에 본 연구는 교회의 성경적인 사회복지사상을 성경을 통해 고찰하고, 이를 근거로 교회사회복지의 실태를 알아보고, 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하였다. 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 목회자와 성도들의 의식고취이다. 교회의 사회복지 실천을 위해서는 교회 구성원들인 목회자와 성도들의 의식이 매우 중요하다. 그 중에서도 목회자의 의식이 교회의 사회복지 실천에 지대한 영향을 끼친다. 따라서 신학교와 신학대학원에서 사회복지 관련 과목을 개설하고 지역사회복지에 적극적이고 실질적인 참여를 유도하기 위해서 사회복지시설이나 관련기관을 직접탐방하고 봉사할 수 있는 기회를 확대해 주어야 한다. 둘째, 조직적이고 체계적인 인적자원의 활용이다. 교회에는 각계각층에서 일하고 있는 고급 인력들이 있고, 그들이 있는 지역의 상황을 누구보다 잘 알고 있으므로 이들을 최대한 활용하여 지역사회의 문제들을 해결하도록 도와야 할 것이다. 셋째, 각종 헌금, 수익사업 등을 통한 재정자원의 충분한 확보이다. 교회는 지역사회를 위해서 일해야 함을 알고 있으나 많은 교회들이 재정적인 어려움을 하소연하면서 쉽게 실천을 하지 못하고 있다. 이에 사회복지실천을 위한 재원 마련을 위하여 자발적인 구제헌금이나 사회복지헌금을 받고 교회예산 중에서 사회봉사비를 별도로 편성하며 각종 수익사업을 통하여 충분한 재원확보를 하여야 한다. 넷째, 교회건물이나 부대시설자원의 개방이다. 예배나 교회 행사를 하는 시간 외에 지역주민들의 활동장소로 교회의 건물이나 부속시설을 개방할 필요가 있다. 교회는 지역주민들을 위해 본당, 교육관, 수양관, 식당, 주차장, 선교원 등을 상시적으로 개방해야 할 것이다. 다섯째, 실현가능한 독창적인 프로그램의 개발이다. 교회는 이때까지 진행되어 오던 프로그램을 아무런 여과 없이 동일하게 진행해 왔다. 그러나 현대사회는 많은 변화와 더불어 복잡한 문제를 생산하고 있다. 교회는 이런 변화에 맞추어 지역사회에 실질적인 도움이 되는 프로그램의 개선이 시급하다. 교회는 미혼모, 노숙자, 소년소녀 가장, 가정폭력, 성폭력, 이혼문제, 다문화 가족 등의 복잡한 문화의 변화에 적절한 사회복지 실천을 위해 프로그램의 개발자로서의 역할을 감당해야 한다. 여섯째, 지역사회와의 긴밀한 네트워크구축이다. 교회는 사회복지 위원회를 구성하여 지역사회복지협의회, 사회복지기관, 의료기관, 법조계 등의 지역사회 자원들과 네트워크를 구축하여 상호보완적인 역할을 해야 할 것이다. 교회와 지역사회와의 네트워크 구축은 클라이언트로 하여금 보다 지속적이고 전문적인 혜택을 받도록 하게 한다. 일곱째, 교단차원의 전국적인 지원 시스템 구축이다. 앞에서 언급한 바와 같이 목회자와 성도들의 의식변화 일환으로 신학교와 신학대학원에서 사회복지 관련 과목을 개설해야 할 필요가 있다. 이것은 교단차원에서 앞장서지 않으면 이루기 힘든 부분이다. 각 교단은 총회나 노회에 사회봉사부를 신설하여, 이미 사회봉사부가 있는 교단은 이를 더욱 활성화하여 개교회를 통한 지역사회복지를 실천하도록 도움을 주어야 할 것이다.
<국문초록> 한국교회는 선교초기와 일제 강점기시대에 걸쳐 사회봉사 분야에 주도적인 역할을 감당해 왔다. 의료사업, 각종 교육사업, 구제사업, 기술사업, 여성에 대한 차별과 처우개선을 위한 운동, 농촌계몽사업 등을 통하여 가난하고 소외된 계층뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 사회복지실천을 이끌어 왔다. 해방 후와 6·25 전쟁 후 사회사업은 고아 구제사업, 전후 난민, 전재민, 전상자, 미망인, 전쟁고아, 노인 등을 대상으로 한 수용보호가 주를 이루어 고아원, 모자원, 양로원 등이 대표적이었다. 그러나 근대화와 IMF를 거쳐 한국교회는 진보와 보수진영의 종교이념으로 인한 분리와 재정적인 어려움을 호소하며 사회복지 분야를 소홀히 여기게 되었다. 그리하여 단회적인 사회복지 부분에 개신교가 타 종교에 비해 많은 부분을 감당하고 있지만 사회로부터 지탄의 대상이 되고 있다. 이에 본 연구는 교회의 성경적인 사회복지사상을 성경을 통해 고찰하고, 이를 근거로 교회사회복지의 실태를 알아보고, 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하였다. 교회의 사회복지 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 목회자와 성도들의 의식고취이다. 교회의 사회복지 실천을 위해서는 교회 구성원들인 목회자와 성도들의 의식이 매우 중요하다. 그 중에서도 목회자의 의식이 교회의 사회복지 실천에 지대한 영향을 끼친다. 따라서 신학교와 신학대학원에서 사회복지 관련 과목을 개설하고 지역사회복지에 적극적이고 실질적인 참여를 유도하기 위해서 사회복지시설이나 관련기관을 직접탐방하고 봉사할 수 있는 기회를 확대해 주어야 한다. 둘째, 조직적이고 체계적인 인적자원의 활용이다. 교회에는 각계각층에서 일하고 있는 고급 인력들이 있고, 그들이 있는 지역의 상황을 누구보다 잘 알고 있으므로 이들을 최대한 활용하여 지역사회의 문제들을 해결하도록 도와야 할 것이다. 셋째, 각종 헌금, 수익사업 등을 통한 재정자원의 충분한 확보이다. 교회는 지역사회를 위해서 일해야 함을 알고 있으나 많은 교회들이 재정적인 어려움을 하소연하면서 쉽게 실천을 하지 못하고 있다. 이에 사회복지실천을 위한 재원 마련을 위하여 자발적인 구제헌금이나 사회복지헌금을 받고 교회예산 중에서 사회봉사비를 별도로 편성하며 각종 수익사업을 통하여 충분한 재원확보를 하여야 한다. 넷째, 교회건물이나 부대시설자원의 개방이다. 예배나 교회 행사를 하는 시간 외에 지역주민들의 활동장소로 교회의 건물이나 부속시설을 개방할 필요가 있다. 교회는 지역주민들을 위해 본당, 교육관, 수양관, 식당, 주차장, 선교원 등을 상시적으로 개방해야 할 것이다. 다섯째, 실현가능한 독창적인 프로그램의 개발이다. 교회는 이때까지 진행되어 오던 프로그램을 아무런 여과 없이 동일하게 진행해 왔다. 그러나 현대사회는 많은 변화와 더불어 복잡한 문제를 생산하고 있다. 교회는 이런 변화에 맞추어 지역사회에 실질적인 도움이 되는 프로그램의 개선이 시급하다. 교회는 미혼모, 노숙자, 소년소녀 가장, 가정폭력, 성폭력, 이혼문제, 다문화 가족 등의 복잡한 문화의 변화에 적절한 사회복지 실천을 위해 프로그램의 개발자로서의 역할을 감당해야 한다. 여섯째, 지역사회와의 긴밀한 네트워크구축이다. 교회는 사회복지 위원회를 구성하여 지역사회복지협의회, 사회복지기관, 의료기관, 법조계 등의 지역사회 자원들과 네트워크를 구축하여 상호보완적인 역할을 해야 할 것이다. 교회와 지역사회와의 네트워크 구축은 클라이언트로 하여금 보다 지속적이고 전문적인 혜택을 받도록 하게 한다. 일곱째, 교단차원의 전국적인 지원 시스템 구축이다. 앞에서 언급한 바와 같이 목회자와 성도들의 의식변화 일환으로 신학교와 신학대학원에서 사회복지 관련 과목을 개설해야 할 필요가 있다. 이것은 교단차원에서 앞장서지 않으면 이루기 힘든 부분이다. 각 교단은 총회나 노회에 사회봉사부를 신설하여, 이미 사회봉사부가 있는 교단은 이를 더욱 활성화하여 개교회를 통한 지역사회복지를 실천하도록 도움을 주어야 할 것이다.
The churches in Korea played a leading role in social service during the early mission work and the Japanese rule period. Their service included medical business, education, relief, technology, campaign against female discrimination, and rural enlightenment. The target was not just the poor and the...
The churches in Korea played a leading role in social service during the early mission work and the Japanese rule period. Their service included medical business, education, relief, technology, campaign against female discrimination, and rural enlightenment. The target was not just the poor and the alienated, but the whole nation. After the Liberation and the Korean War, social service was mostly held for orphans, refugees, war victims, widows and so on in the orphanages and old people's homes. Through the modernization and the IMF loan crisis, Korean churches have been divided into progressive and conservative camps and neglected the area of social welfare. As a result, though Protestantism still takes up much of social welfare, compared with other religions, it is also socially criticized. This research aims to examine the philosophy of social welfare expressed in the Bible, reveal the reality of church's social welfare, and suggest activation proposals. The following are the proposals: 1. Heightened consciousness of priests and Christians. For the practice of church's social welfare, what matters is the consciousness of those who compose a church. That of a priest has the greatest influence on the practice of church's social welfare. Therefore, social welfare-related subjects may well be opened in theological colleges and theological graduate schools, and students should be given more opportunities to visit in person and serve in social welfare facilities and their related organizations. 2. The use of well-organized and systematic manpower. There is high-class manpower in every church, working in various walks of life and knowing the situation of their community clearly and thoroughly. These people must be utilized to help solve community problems effectively and efficiently. 3. Sufficient financial resources through donations and profit businesses. Although each church knows the importance of working for the community it belongs to, financial difficulty keeps it from vivid activities. In order to make sufficient financial resources, voluntary donations of relief and social welfare need to be taken. Fees of social service should be individually arranged out of the budget. Various kinds of profit businesses can also be potential financial resources. 4. The opening of church buildings and annexes to the public. Besides service hours and event days, church buildings and their annexes need to be opened for any activities of community citizens. Ordinary opening is necessary of the main hall, the education center, the general culture hall, the cafeteria, the parking lot, and the mission school. 5. The development of creative programs. Churches have managed the same programs for a long time. But contemporary society has witnessed lots of changes and complicated problems. In step with these rapid changes, churches have to provide practical and useful programs to the regional society. They have to act as program developers to practice proper social welfare and wisely deal with cultural changes including single moms, the homeless, juvenile family heads, domicile violence, sexual violence, divorce, and multiple cultures. 6. Close network with the regional community. Churches need to compose a social welfare committee and make a close complementary network with the region's social welfare associations, concerned organizations, hospitals, and legal profession. This church-community network will help clients receive professional benefits continuously. 7. Nationwide support system through the order. The religious order should be united to open social welfare-related courses in theological universities. Each order should open the section of social service in the general session or the elders' session. Including the order which already runs the social service section, all churches should be of service to social welfare.
The churches in Korea played a leading role in social service during the early mission work and the Japanese rule period. Their service included medical business, education, relief, technology, campaign against female discrimination, and rural enlightenment. The target was not just the poor and the alienated, but the whole nation. After the Liberation and the Korean War, social service was mostly held for orphans, refugees, war victims, widows and so on in the orphanages and old people's homes. Through the modernization and the IMF loan crisis, Korean churches have been divided into progressive and conservative camps and neglected the area of social welfare. As a result, though Protestantism still takes up much of social welfare, compared with other religions, it is also socially criticized. This research aims to examine the philosophy of social welfare expressed in the Bible, reveal the reality of church's social welfare, and suggest activation proposals. The following are the proposals: 1. Heightened consciousness of priests and Christians. For the practice of church's social welfare, what matters is the consciousness of those who compose a church. That of a priest has the greatest influence on the practice of church's social welfare. Therefore, social welfare-related subjects may well be opened in theological colleges and theological graduate schools, and students should be given more opportunities to visit in person and serve in social welfare facilities and their related organizations. 2. The use of well-organized and systematic manpower. There is high-class manpower in every church, working in various walks of life and knowing the situation of their community clearly and thoroughly. These people must be utilized to help solve community problems effectively and efficiently. 3. Sufficient financial resources through donations and profit businesses. Although each church knows the importance of working for the community it belongs to, financial difficulty keeps it from vivid activities. In order to make sufficient financial resources, voluntary donations of relief and social welfare need to be taken. Fees of social service should be individually arranged out of the budget. Various kinds of profit businesses can also be potential financial resources. 4. The opening of church buildings and annexes to the public. Besides service hours and event days, church buildings and their annexes need to be opened for any activities of community citizens. Ordinary opening is necessary of the main hall, the education center, the general culture hall, the cafeteria, the parking lot, and the mission school. 5. The development of creative programs. Churches have managed the same programs for a long time. But contemporary society has witnessed lots of changes and complicated problems. In step with these rapid changes, churches have to provide practical and useful programs to the regional society. They have to act as program developers to practice proper social welfare and wisely deal with cultural changes including single moms, the homeless, juvenile family heads, domicile violence, sexual violence, divorce, and multiple cultures. 6. Close network with the regional community. Churches need to compose a social welfare committee and make a close complementary network with the region's social welfare associations, concerned organizations, hospitals, and legal profession. This church-community network will help clients receive professional benefits continuously. 7. Nationwide support system through the order. The religious order should be united to open social welfare-related courses in theological universities. Each order should open the section of social service in the general session or the elders' session. Including the order which already runs the social service section, all churches should be of service to social welfare.
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