발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 공간지각능력 및 친사회적 행동에 미치는 영향 The Influence of carpentry in emergent curriculum for spatial perception ability and prosocial behavior of children원문보기
본 연구는 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 공간지각능력 및 친사회적행동에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 발현적 교육과정에 의한 목공할동이 유아의 공간지각능력발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 친사회적행동발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동대문구 에 위치한 G유치원 만5세 남여 유아20명을 실험집단으로 선정하였으며 인근지역의 G유치원의 만5세 남여 유아20명을 비교집단으로 선정하였다. 이들 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 교육하는 유치원으로 유사한 집단을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 유아들의 공간지각능력 을 측정하기 위하여Del Grand(1990)의 공간지각능력측정도구를 (한일숙,2000)이번역한 도구와 친사회적 검사도구 McGinnis와 Goldstein(1990)이 친사회적 기술을 측정하기 위하여 제작한 「Skill Situations Measure」를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번역한 「유아의 사회성 발달 프로그램」개발연구에서 사용한 친사회적행동 검사도구 를 토대로 임금녀(1999)가 수정, 번역한 것 을 사용하였다. 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 하는 유치원으로 유시한 집단을 선정하였다. 다만 실험집단에서는 목공활동을 적용하고, 비교집단에는 목공활동을 배제하였다. 자료의 분석은 실험집단과 비교집단 간에 유아의 공간지각능력, 친사회적행동발달에 미치는 영향을 검증하기위해 ...
본 연구는 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 공간지각능력 및 친사회적행동에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 발현적 교육과정에 의한 목공할동이 유아의 공간지각능력발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 친사회적행동발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동대문구 에 위치한 G유치원 만5세 남여 유아20명을 실험집단으로 선정하였으며 인근지역의 G유치원의 만5세 남여 유아20명을 비교집단으로 선정하였다. 이들 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 교육하는 유치원으로 유사한 집단을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 유아들의 공간지각능력 을 측정하기 위하여Del Grand(1990)의 공간지각능력측정도구를 (한일숙,2000)이번역한 도구와 친사회적 검사도구 McGinnis와 Goldstein(1990)이 친사회적 기술을 측정하기 위하여 제작한 「Skill Situations Measure」를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번역한 「유아의 사회성 발달 프로그램」개발연구에서 사용한 친사회적행동 검사도구 를 토대로 임금녀(1999)가 수정, 번역한 것 을 사용하였다. 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 하는 유치원으로 유시한 집단을 선정하였다. 다만 실험집단에서는 목공활동을 적용하고, 비교집단에는 목공활동을 배제하였다. 자료의 분석은 실험집단과 비교집단 간에 유아의 공간지각능력, 친사회적행동발달에 미치는 영향을 검증하기위해 SPSS WINDOW 11.0프로그램을 이용하여 사전검사와 사후검사 간 증가분의 차이에 대해 t검증을 실시하였다. 본 연구를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 유아의 공간지각능력을 증진시켰다. 구체적으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 형태와 바탕지각-숨은 그림그리기, 공간내의 위치지각, 시각적 기억 은 유의하게 증진시켰다. 둘째, 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 유아의 친사회적 행동을 증진시켰다. 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 개인정서조절능력을 증진시켰다. 발현적 교육과정에 의한 목공활동에서 유치원 적응 능력과 대인관계 형성능력에서는 증진 시키지 않았다. 이는 연구자가 연구를 시작한시기가 1학기가 아닌 2학기로 이미 유아들이 유치원에 적응을 하고 기본생활습관이 형성 되어 1학기가 지나 증진 되지 않음으로 나타났다. 이상으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동의 효과에 대해 알아보았다. 결론적으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동을 실시하였을 때, 유아의 공간지각 능력 및 친사회적행동발달에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구는 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 공간지각능력 및 친사회적행동에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 발현적 교육과정에 의한 목공할동이 유아의 공간지각능력발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 2. 발현적 교육과정에 의한 목공활동이 유아의 친사회적행동발달에 긍정적인 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동대문구 에 위치한 G유치원 만5세 남여 유아20명을 실험집단으로 선정하였으며 인근지역의 G유치원의 만5세 남여 유아20명을 비교집단으로 선정하였다. 이들 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 교육하는 유치원으로 유사한 집단을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 유아들의 공간지각능력 을 측정하기 위하여Del Grand(1990)의 공간지각능력측정도구를 (한일숙,2000)이번역한 도구와 친사회적 검사도구 McGinnis와 Goldstein(1990)이 친사회적 기술을 측정하기 위하여 제작한 「Skill Situations Measure」를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번역한 「유아의 사회성 발달 프로그램」개발연구에서 사용한 친사회적행동 검사도구 를 토대로 임금녀(1999)가 수정, 번역한 것 을 사용하였다. 실험 및 비교집단 유아들은 발현적 교육과정을 하는 유치원으로 유시한 집단을 선정하였다. 다만 실험집단에서는 목공활동을 적용하고, 비교집단에는 목공활동을 배제하였다. 자료의 분석은 실험집단과 비교집단 간에 유아의 공간지각능력, 친사회적행동발달에 미치는 영향을 검증하기위해 SPSS WINDOW 11.0프로그램을 이용하여 사전검사와 사후검사 간 증가분의 차이에 대해 t검증을 실시하였다. 본 연구를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 유아의 공간지각능력을 증진시켰다. 구체적으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 형태와 바탕지각-숨은 그림그리기, 공간내의 위치지각, 시각적 기억 은 유의하게 증진시켰다. 둘째, 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 유아의 친사회적 행동을 증진시켰다. 발현적 교육과정에 의한 목공활동은 개인정서조절능력을 증진시켰다. 발현적 교육과정에 의한 목공활동에서 유치원 적응 능력과 대인관계 형성능력에서는 증진 시키지 않았다. 이는 연구자가 연구를 시작한시기가 1학기가 아닌 2학기로 이미 유아들이 유치원에 적응을 하고 기본생활습관이 형성 되어 1학기가 지나 증진 되지 않음으로 나타났다. 이상으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동의 효과에 대해 알아보았다. 결론적으로 발현적 교육과정에 의한 목공활동을 실시하였을 때, 유아의 공간지각 능력 및 친사회적행동발달에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
The following research study has been constructed to determine the effects of carpentry in the emergent curriculum on spatial perception ability and prosocial behavior of children. The research questions constructed to achieve the goal mentioned are as follows. 1. Does Carpentry through an emergent ...
The following research study has been constructed to determine the effects of carpentry in the emergent curriculum on spatial perception ability and prosocial behavior of children. The research questions constructed to achieve the goal mentioned are as follows. 1. Does Carpentry through an emergent curriculum have a positive affect on the development of spatial perception ability of children? 2. Does Carpentry through an emergent curriculum have a positive affect on the development of the prosocial behavior of children? The experimental group of the research study is 20 children age 5 of both genders from the G Kindergarten located in Dongdaemun, the city of Seoul. The comparative group of the research study is 20 children age 5 of both genders from a neighboring G Kindergarten. The experimental group as well as the comparative group has been chosen from kindergartens with emergent curriculums similar to one another. The tools used in the research study include: Spatial perception ability measurement tool by Del Grand (1990) translated by Il Sook Han (2000), as well as a tool used to measure prosocial behavior which was first titled Skill Situation Meausre produced by McGinner and Goldstein (1990), translated by Won Young Lee, Chan Ock Park, Young Hee No (1993). This was also used in the inventive research for prosocial behavior meausurement which was revised and translated by Geum nyuh Lim (1990). The experimental group as well as the comparative group has been chosen from kindergartens with emergent curriculums similar to one another. However, carpentry was applied to the experimental group and excluded from the comparative group. The research results and data of spatial perception and prosocial behavior of both the experimental and comparative group were analyzed and verified using the program SPSS WINDOW 11.0. Using this program, t verification was executed to determine the incremental difference between the pretest and post test. This research study makes a conclusion based on the following. First, carpentry through an emergent curriculum improved the spatial perception ability of children. More specifically, carpentry through an emergent curriculum significantly improves the figure-ground perception-hidden picture drawing, position-in-space perception, and visual memory. Second, carpentry through an emergent curriculum improved the prosocial behavior of children. Carpentry through an emergent curriculum improved children’s emotional awareness of oneself. Carpentry through an emergent curriculum, however, did not improve adaptation skills and interpersonal skills of children. This can be attributed to the fact that the researcher started the research study in the second half of the school year when the children have already been adapted to the Kindergarten and have formed basic everyday habits; thus, there was no improvement in these areas. Determinately the effects of carpentry through an emergent curriculum have been explored. In conclusion, when carpentry through an emergent curriculum is implemented, it is observed that there is a positive affect on the ability of spatial perception and prosocial behavior of children.
The following research study has been constructed to determine the effects of carpentry in the emergent curriculum on spatial perception ability and prosocial behavior of children. The research questions constructed to achieve the goal mentioned are as follows. 1. Does Carpentry through an emergent curriculum have a positive affect on the development of spatial perception ability of children? 2. Does Carpentry through an emergent curriculum have a positive affect on the development of the prosocial behavior of children? The experimental group of the research study is 20 children age 5 of both genders from the G Kindergarten located in Dongdaemun, the city of Seoul. The comparative group of the research study is 20 children age 5 of both genders from a neighboring G Kindergarten. The experimental group as well as the comparative group has been chosen from kindergartens with emergent curriculums similar to one another. The tools used in the research study include: Spatial perception ability measurement tool by Del Grand (1990) translated by Il Sook Han (2000), as well as a tool used to measure prosocial behavior which was first titled Skill Situation Meausre produced by McGinner and Goldstein (1990), translated by Won Young Lee, Chan Ock Park, Young Hee No (1993). This was also used in the inventive research for prosocial behavior meausurement which was revised and translated by Geum nyuh Lim (1990). The experimental group as well as the comparative group has been chosen from kindergartens with emergent curriculums similar to one another. However, carpentry was applied to the experimental group and excluded from the comparative group. The research results and data of spatial perception and prosocial behavior of both the experimental and comparative group were analyzed and verified using the program SPSS WINDOW 11.0. Using this program, t verification was executed to determine the incremental difference between the pretest and post test. This research study makes a conclusion based on the following. First, carpentry through an emergent curriculum improved the spatial perception ability of children. More specifically, carpentry through an emergent curriculum significantly improves the figure-ground perception-hidden picture drawing, position-in-space perception, and visual memory. Second, carpentry through an emergent curriculum improved the prosocial behavior of children. Carpentry through an emergent curriculum improved children’s emotional awareness of oneself. Carpentry through an emergent curriculum, however, did not improve adaptation skills and interpersonal skills of children. This can be attributed to the fact that the researcher started the research study in the second half of the school year when the children have already been adapted to the Kindergarten and have formed basic everyday habits; thus, there was no improvement in these areas. Determinately the effects of carpentry through an emergent curriculum have been explored. In conclusion, when carpentry through an emergent curriculum is implemented, it is observed that there is a positive affect on the ability of spatial perception and prosocial behavior of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.