본 연구의 목적은 2005년부터 학교 현장에 배출된 전문 상담교사가 어떤 직무를 담당하고 있으며 이에 대해 학교 구성원의 일원인 일반교사와 전문상담교사가 어떻게 그 중요도를 지각하고 있는가를 살피고 아울러 전문상담교사가 수행하는 직무의 중요도와 수행 빈도의 관계를 고찰하여 학교 구성원들이 전문상담교사의 직무에 대한 인식의 간격을 좁히고 서로간의 이해의 폭을 넓혀서 여러 가지 복합적인 문제를 가지고 있는 학교 학생상담의 역량을 강화시키기 위한 의미 있는 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구내용을 설정하였다. 첫째, 전문 상담교사의 역할 및 직무에 대한 이론적 고찰을 통하여 역할 모형을 탐구한다. 둘째, 각급 전문 상담교사의 직무내용의 중요도 지각에 대해 일반교사와 전문 상담교사 따로 설문을 하여 인식 차를 확인한다. 셋째, 전문상담교사가 자신들의 직무내용들에 대해 지각하고 있는 중요도와 실제 실무수행정도의 차이를 확인하고 분석한다. 연구를 위하여 경기도에 배치된 일반교사 250명, 전문상담교사 150명 을 대상으로 설문을 실시하였으며 일반교사 230부(회수율 92%), 전문상담교사 43부(회수율 29%)의 설문으로 결과를 도출하였다. 본 연구에서 사용된 설문지는 선행 연구를 통하여 학교상담교사의 ...
본 연구의 목적은 2005년부터 학교 현장에 배출된 전문 상담교사가 어떤 직무를 담당하고 있으며 이에 대해 학교 구성원의 일원인 일반교사와 전문상담교사가 어떻게 그 중요도를 지각하고 있는가를 살피고 아울러 전문상담교사가 수행하는 직무의 중요도와 수행 빈도의 관계를 고찰하여 학교 구성원들이 전문상담교사의 직무에 대한 인식의 간격을 좁히고 서로간의 이해의 폭을 넓혀서 여러 가지 복합적인 문제를 가지고 있는 학교 학생상담의 역량을 강화시키기 위한 의미 있는 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구내용을 설정하였다. 첫째, 전문 상담교사의 역할 및 직무에 대한 이론적 고찰을 통하여 역할 모형을 탐구한다. 둘째, 각급 전문 상담교사의 직무내용의 중요도 지각에 대해 일반교사와 전문 상담교사 따로 설문을 하여 인식 차를 확인한다. 셋째, 전문상담교사가 자신들의 직무내용들에 대해 지각하고 있는 중요도와 실제 실무수행정도의 차이를 확인하고 분석한다. 연구를 위하여 경기도에 배치된 일반교사 250명, 전문상담교사 150명 을 대상으로 설문을 실시하였으며 일반교사 230부(회수율 92%), 전문상담교사 43부(회수율 29%)의 설문으로 결과를 도출하였다. 본 연구에서 사용된 설문지는 선행 연구를 통하여 학교상담교사의 직무분석을 통한 직무 영역과 직무 내용, 교과부의 전문상담교사 직무 지침에서 전문상담교사에게 요구되는 직무영역을 5가지로 구분하고 각각의 영역에서 세부내용을 선정하여 5점 척도로 물어보는 방식으로 설문을 제시하였고, 전문상담교사에게 제시된 설문지는 일반교사와 마찬가지로 제시된 ‘중요도’와 ‘실제 수행도’를 5점 척도로 물어보는 방식으로 진행되었다. 마지막으로 세부내용에 없는 항목은 자유 응답의 형식으로 설문을 실시하였다. 일반교사와 전문상담교사가 인식한 전문상담교사의 직무내용의 중요도 차이에서 대체로 예방교육이나 교직원 지원 활동 및 학교 상담 환경 구축 및 관리영역에서의 중요도 평가는 일반 교사와 전문상담교사 간에 차이가 없었으나, 일반교사와 전문상담교사가 전문상담교사의 직무 중요도에 대한 차이를 보이는 직무 영역은 개인 상담과 집단 상담영역으로 나타났다, 이는 학교상담에서 전문상담교사의 직무중 개인 상담과 집단 상담의 중요도를 전문상담교사보다 일반교사들이 더 중요하게 평가하고 있음을 의미한다. 또한 전문상담교사들은 5가지영역의 세부 내용들 모두에서 전문상담교사의 직무로서 중요하다고 생각하는 정도에 비해 실제 수행하는 정도가 미치지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이는 전문상담교사들이 중요하다고 생각하는 세부내용들이 실제로 자신들이 중요하다고 생각하는 정도까지 상담서비스를 제공하고 있다고 느끼지 못한 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 학교현장에서 학생들이 당면하고 있는 여러 가지 문제를 해결하기 위해 전문상담교사의 정착이 무엇보다 시급한 데도 아직도 학교 상담 업무에 대한 정확한 명세서가 없고, 전문상담교사제도가 학교 현장에 정착되어 있지 않기에 현장에서 직무를 수행하고 있는 일선교사들과 전문상담교사들이 느끼고 있는 전문상담교사들의 직무에 대한 기대지각을 바탕으로 결과를 도출하였다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 전문상담교사제도의 효율적인 운영과 바람직한 정착을 위해 전문상담교사의 전문성 확보와 함께 정부차원에서 직무를 명문화하는 노력이 계속되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 2005년부터 학교 현장에 배출된 전문 상담교사가 어떤 직무를 담당하고 있으며 이에 대해 학교 구성원의 일원인 일반교사와 전문상담교사가 어떻게 그 중요도를 지각하고 있는가를 살피고 아울러 전문상담교사가 수행하는 직무의 중요도와 수행 빈도의 관계를 고찰하여 학교 구성원들이 전문상담교사의 직무에 대한 인식의 간격을 좁히고 서로간의 이해의 폭을 넓혀서 여러 가지 복합적인 문제를 가지고 있는 학교 학생상담의 역량을 강화시키기 위한 의미 있는 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구내용을 설정하였다. 첫째, 전문 상담교사의 역할 및 직무에 대한 이론적 고찰을 통하여 역할 모형을 탐구한다. 둘째, 각급 전문 상담교사의 직무내용의 중요도 지각에 대해 일반교사와 전문 상담교사 따로 설문을 하여 인식 차를 확인한다. 셋째, 전문상담교사가 자신들의 직무내용들에 대해 지각하고 있는 중요도와 실제 실무수행정도의 차이를 확인하고 분석한다. 연구를 위하여 경기도에 배치된 일반교사 250명, 전문상담교사 150명 을 대상으로 설문을 실시하였으며 일반교사 230부(회수율 92%), 전문상담교사 43부(회수율 29%)의 설문으로 결과를 도출하였다. 본 연구에서 사용된 설문지는 선행 연구를 통하여 학교상담교사의 직무분석을 통한 직무 영역과 직무 내용, 교과부의 전문상담교사 직무 지침에서 전문상담교사에게 요구되는 직무영역을 5가지로 구분하고 각각의 영역에서 세부내용을 선정하여 5점 척도로 물어보는 방식으로 설문을 제시하였고, 전문상담교사에게 제시된 설문지는 일반교사와 마찬가지로 제시된 ‘중요도’와 ‘실제 수행도’를 5점 척도로 물어보는 방식으로 진행되었다. 마지막으로 세부내용에 없는 항목은 자유 응답의 형식으로 설문을 실시하였다. 일반교사와 전문상담교사가 인식한 전문상담교사의 직무내용의 중요도 차이에서 대체로 예방교육이나 교직원 지원 활동 및 학교 상담 환경 구축 및 관리영역에서의 중요도 평가는 일반 교사와 전문상담교사 간에 차이가 없었으나, 일반교사와 전문상담교사가 전문상담교사의 직무 중요도에 대한 차이를 보이는 직무 영역은 개인 상담과 집단 상담영역으로 나타났다, 이는 학교상담에서 전문상담교사의 직무중 개인 상담과 집단 상담의 중요도를 전문상담교사보다 일반교사들이 더 중요하게 평가하고 있음을 의미한다. 또한 전문상담교사들은 5가지영역의 세부 내용들 모두에서 전문상담교사의 직무로서 중요하다고 생각하는 정도에 비해 실제 수행하는 정도가 미치지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이는 전문상담교사들이 중요하다고 생각하는 세부내용들이 실제로 자신들이 중요하다고 생각하는 정도까지 상담서비스를 제공하고 있다고 느끼지 못한 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 학교현장에서 학생들이 당면하고 있는 여러 가지 문제를 해결하기 위해 전문상담교사의 정착이 무엇보다 시급한 데도 아직도 학교 상담 업무에 대한 정확한 명세서가 없고, 전문상담교사제도가 학교 현장에 정착되어 있지 않기에 현장에서 직무를 수행하고 있는 일선교사들과 전문상담교사들이 느끼고 있는 전문상담교사들의 직무에 대한 기대지각을 바탕으로 결과를 도출하였다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 전문상담교사제도의 효율적인 운영과 바람직한 정착을 위해 전문상담교사의 전문성 확보와 함께 정부차원에서 직무를 명문화하는 노력이 계속되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to show how professional school counselors, who have been working at schools since 2005, are applying their competences and abilities in schools and examine how school teachers and professional school counselors are expecting from the importance and performance frequency...
The purpose of this study is to show how professional school counselors, who have been working at schools since 2005, are applying their competences and abilities in schools and examine how school teachers and professional school counselors are expecting from the importance and performance frequency of their duties, which can give opportunities for them to broaden understanding each other and offer meaningful resources to reinforce the school counseling system which have a lot of intricate problems to be solved. The following are suggestions to achieve these purposes. First, this study provides role models through theoretical research about the roles and duties of the professional school counselors. Second, this study shows the different perception between school teachers and professional school counselors about the importance of professional school counselors's duties by analyzing different questionaries they answered. Third, this study acknowledges and analyzes the gap between how the professional school counselors perceive of their duties and how they perform at school situations. For this study, the questionaries were given to 250 school teachers and 150 professional school counselors in Gyeong-Gi province. 230 out of 250 school teachers(92%) and 43 out of 150 professional school counselors(29%) returned them. The questionaries consist of five categories including the professional school counselors's scope and contents of their duties derived from previous research and from a guide book for professional school counselors issued by Ministry of Education, Science and Technology. Each category is classified into detailed questions, each of which has 5 sample answers that respondents rate their opinions on a scale of 1 to 5. It also includes questions that require a respondent to write down their opinions and questions about performance frequency only for the professional school counselors. There is no difference between school teachers and professional school counselors in perception about the importance of professional school counselors's duties, such as preventive education, supports for school teachers, counseling environment and administration works, but they show different opinions about their roles in individual counseling and group counseling. It indicates that school teachers consider the roles of professional school counselors more importantly than professional school counselors evaluate their own duties. Also, the result from the questionaries shows that what professional school counselors are doing at schools are far behind their own expectations they think they should reach. As a result, professional school counselors feel that they are not providing enough counseling service to fulfill their own desire to give more effort and time in their works. This study presents meaningful results for future applications from what school teachers and professional school counselors perceive of professional school counselors's duties and roles, even though securing the satisfactory system for the professional school counselors is too slow to offer more help for students who cannot solve the problems by themselves. So, it is imperative that opportunities be given to them to intensify their abilities while preparing a much more effective counseling system. In addition, the government needs to make more efforts to give clear and specific guide lines on professional school counselors's duties
The purpose of this study is to show how professional school counselors, who have been working at schools since 2005, are applying their competences and abilities in schools and examine how school teachers and professional school counselors are expecting from the importance and performance frequency of their duties, which can give opportunities for them to broaden understanding each other and offer meaningful resources to reinforce the school counseling system which have a lot of intricate problems to be solved. The following are suggestions to achieve these purposes. First, this study provides role models through theoretical research about the roles and duties of the professional school counselors. Second, this study shows the different perception between school teachers and professional school counselors about the importance of professional school counselors's duties by analyzing different questionaries they answered. Third, this study acknowledges and analyzes the gap between how the professional school counselors perceive of their duties and how they perform at school situations. For this study, the questionaries were given to 250 school teachers and 150 professional school counselors in Gyeong-Gi province. 230 out of 250 school teachers(92%) and 43 out of 150 professional school counselors(29%) returned them. The questionaries consist of five categories including the professional school counselors's scope and contents of their duties derived from previous research and from a guide book for professional school counselors issued by Ministry of Education, Science and Technology. Each category is classified into detailed questions, each of which has 5 sample answers that respondents rate their opinions on a scale of 1 to 5. It also includes questions that require a respondent to write down their opinions and questions about performance frequency only for the professional school counselors. There is no difference between school teachers and professional school counselors in perception about the importance of professional school counselors's duties, such as preventive education, supports for school teachers, counseling environment and administration works, but they show different opinions about their roles in individual counseling and group counseling. It indicates that school teachers consider the roles of professional school counselors more importantly than professional school counselors evaluate their own duties. Also, the result from the questionaries shows that what professional school counselors are doing at schools are far behind their own expectations they think they should reach. As a result, professional school counselors feel that they are not providing enough counseling service to fulfill their own desire to give more effort and time in their works. This study presents meaningful results for future applications from what school teachers and professional school counselors perceive of professional school counselors's duties and roles, even though securing the satisfactory system for the professional school counselors is too slow to offer more help for students who cannot solve the problems by themselves. So, it is imperative that opportunities be given to them to intensify their abilities while preparing a much more effective counseling system. In addition, the government needs to make more efforts to give clear and specific guide lines on professional school counselors's duties
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