본 연구의 목적은 부모역할수행과 개인역할수행에 대한 부모의 인식이 관련 변인에 따라 차이가 있는지 알아보고, 부모의 요구에 따른 부모지원 프로그램의 내용의 방향을 고려하는 기초자료를 제시하는데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 필요성에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 3. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 교수학습방법에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 13개 국공립 어린이집의 408명의 학부모를 대상으로 하였다. 연구도구는 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구를 조사하기 위해서 김희진(2001, 2005a), 이은화, 이경우, 이기숙, 홍용희, 박은혜, 김희진(1999), 한국어린이육영회(1996)에서 부모교육 및 지원 관련된 요소에 대하여 제시한 내용을 김희진(2005a)이 재분류한 검사도구 중 '부모로서의 역할수행'과 '개인으로서의 역할수행'에 대한 문항을 사용하였다. 수집된 설문자료는 ...
본 연구의 목적은 부모역할수행과 개인역할수행에 대한 부모의 인식이 관련 변인에 따라 차이가 있는지 알아보고, 부모의 요구에 따른 부모지원 프로그램의 내용의 방향을 고려하는 기초자료를 제시하는데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 필요성에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 3. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 교수학습방법에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 13개 국공립 어린이집의 408명의 학부모를 대상으로 하였다. 연구도구는 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구를 조사하기 위해서 김희진(2001, 2005a), 이은화, 이경우, 이기숙, 홍용희, 박은혜, 김희진(1999), 한국어린이육영회(1996)에서 부모교육 및 지원 관련된 요소에 대하여 제시한 내용을 김희진(2005a)이 재분류한 검사도구 중 '부모로서의 역할수행'과 '개인으로서의 역할수행'에 대한 문항을 사용하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 12.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 부모 및 가족지원 프로그램의 필요성에 대해 분석한 결과 자녀 양육과 가정문제와 관련하여 87.3%의 부모가 부모교육의 필요성을 요구했고, 부모교육을 실시할 경우 93.9%가 참석하겠다고 하였다. 자녀 양육 또는 가족 문제 발생 시에는 45.7%가 가족과 의논하며 자녀에 대해 걱정되는 부분으로는 정서적 문제, 학습문제 순으로 나타났다. 둘째, 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 분석 결과는 부모역할수행 및 개인역할수행에 대해서 대부분의 부모가 부모역할수행에 대해 더 높은 요구를 보였으며 특히 자녀와 대화하기, 올바른 자녀 훈육방법, 자녀와의 의사소통 등 직접적인 부모 자녀간의 상호작용의 부모교육에 대한 요구도가 높은 것으로 나타났다. 또한 자녀문제행동, 자녀의 도덕성 발달, 영유아의 놀이, 영유아의 발달 특성, 유아기 성교육, 자녀의 또래 관계, 유아기 건강 및 식습관, 가정에서 부모와 자녀가 함께 할 수 있는 놀이 활동, 창의력, 영유아의 언어 발달, 형제관계, 영유아의 조형적·음악적 경험, 가정에서의 안전, 수·과학 활동, 유아교육기관 소개 및 하루일과, 현대 및 미래 사회, 한의학적으로 본 건강 등 손자녀 돌보기를 제외한 모든 항목의 요인들에서 보통 수준 이상의 요구를 나타냈다. 반면에 개인으로서의 역할수행에 대한 요구는 가족과의 의사소통이 가장 높은 수준이었고, 자신의 성격 이해하기, 자신의 장점과 특성 이해하기, 가족 또는 부모 자신의 문화 체험만 보통 이상이었다. 변인에 따른 요구 차이에서는 학력이 낮을수록 개인 역할 수행에 더 높은 요구도를 보였으며, 자녀수가 3명 이상인 부모가 한 명인 부모보다 개인 역할 수행을 더 필요로 했고, 소득이 160만원이하인 부모가 높은 소득의 그룹보다 개인 역할 수행에 더 높은 요구수준을 나타냈다. 셋째, 교수학습방법에 분석 결과는 주로 외부 강사에 의한 강의식의 부모교육의 실시를 희망하였고 교육 자료로는 컴퓨터를 활용한 방식을 선호하였으며 부모교육의 실시 요일은 토요일을, 또한 아동이 기관에 있을 때를 선호하였고, 교육의 참여 시 어린자녀 돌보기의 도움을 필요로 하였다.
본 연구의 목적은 부모역할수행과 개인역할수행에 대한 부모의 인식이 관련 변인에 따라 차이가 있는지 알아보고, 부모의 요구에 따른 부모지원 프로그램의 내용의 방향을 고려하는 기초자료를 제시하는데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 필요성에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 3. 어린이집의 부모 및 가족지원 프로그램의 교수학습방법에 대한 부모의 요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 13개 국공립 어린이집의 408명의 학부모를 대상으로 하였다. 연구도구는 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 부모의 요구를 조사하기 위해서 김희진(2001, 2005a), 이은화, 이경우, 이기숙, 홍용희, 박은혜, 김희진(1999), 한국어린이육영회(1996)에서 부모교육 및 지원 관련된 요소에 대하여 제시한 내용을 김희진(2005a)이 재분류한 검사도구 중 '부모로서의 역할수행'과 '개인으로서의 역할수행'에 대한 문항을 사용하였다. 수집된 설문자료는 SPSS 12.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 부모 및 가족지원 프로그램의 필요성에 대해 분석한 결과 자녀 양육과 가정문제와 관련하여 87.3%의 부모가 부모교육의 필요성을 요구했고, 부모교육을 실시할 경우 93.9%가 참석하겠다고 하였다. 자녀 양육 또는 가족 문제 발생 시에는 45.7%가 가족과 의논하며 자녀에 대해 걱정되는 부분으로는 정서적 문제, 학습문제 순으로 나타났다. 둘째, 부모 및 가족지원 프로그램의 내용에 대한 분석 결과는 부모역할수행 및 개인역할수행에 대해서 대부분의 부모가 부모역할수행에 대해 더 높은 요구를 보였으며 특히 자녀와 대화하기, 올바른 자녀 훈육방법, 자녀와의 의사소통 등 직접적인 부모 자녀간의 상호작용의 부모교육에 대한 요구도가 높은 것으로 나타났다. 또한 자녀문제행동, 자녀의 도덕성 발달, 영유아의 놀이, 영유아의 발달 특성, 유아기 성교육, 자녀의 또래 관계, 유아기 건강 및 식습관, 가정에서 부모와 자녀가 함께 할 수 있는 놀이 활동, 창의력, 영유아의 언어 발달, 형제관계, 영유아의 조형적·음악적 경험, 가정에서의 안전, 수·과학 활동, 유아교육기관 소개 및 하루일과, 현대 및 미래 사회, 한의학적으로 본 건강 등 손자녀 돌보기를 제외한 모든 항목의 요인들에서 보통 수준 이상의 요구를 나타냈다. 반면에 개인으로서의 역할수행에 대한 요구는 가족과의 의사소통이 가장 높은 수준이었고, 자신의 성격 이해하기, 자신의 장점과 특성 이해하기, 가족 또는 부모 자신의 문화 체험만 보통 이상이었다. 변인에 따른 요구 차이에서는 학력이 낮을수록 개인 역할 수행에 더 높은 요구도를 보였으며, 자녀수가 3명 이상인 부모가 한 명인 부모보다 개인 역할 수행을 더 필요로 했고, 소득이 160만원이하인 부모가 높은 소득의 그룹보다 개인 역할 수행에 더 높은 요구수준을 나타냈다. 셋째, 교수학습방법에 분석 결과는 주로 외부 강사에 의한 강의식의 부모교육의 실시를 희망하였고 교육 자료로는 컴퓨터를 활용한 방식을 선호하였으며 부모교육의 실시 요일은 토요일을, 또한 아동이 기관에 있을 때를 선호하였고, 교육의 참여 시 어린자녀 돌보기의 도움을 필요로 하였다.
A Study on the Perceptions of Early Childhood Parents about Parent and Family Support Program The purpose of this study is to investigate the difference among parents' perceptions about parents' role performance and individuals' role performance according to factors, provide basic materials to consi...
A Study on the Perceptions of Early Childhood Parents about Parent and Family Support Program The purpose of this study is to investigate the difference among parents' perceptions about parents' role performance and individuals' role performance according to factors, provide basic materials to consider direction of the contents of parent support program by parents' need. For this purpose, the following research questions were set: 1. How is the perceptions of parents about need of parent and family program in child care center? 2. How is the need of parents about contents of parent and family program in child care center? 3. How is the need of parents about teaching and learning methods of parent and family program in child care center? Subjects of this study were 408 parents of child care centers in Seoul. As a tool of this study for investigating the contents about parent and family support program, the questions about 'role performance as parent' and 'role performance as an individual' of a resorted tool by Kim Hee Jin(2005a), which was taken from the contents about factors related to parent education and support presented by Kim Hee Jin(2001, 2005a), Lee Eun Wha, Lee Kyung Woo, Lee Ki Sook, Hong Yong Hee, Park Eun Hye, Kim Hee Jin(1999), Korea childhood Education Association(1996), were used. Collected data was analyzed through SPSS 12.0 program. The results of the question indicates the following. First, an analysis of the need of parent and family support program shows that 87.3% parents demanded parent education related to child raring and family problem, and 93.9% parents answered that they would like to participate in parent education if implementing parent education. When child raring or family problem were happened 45.7% parents discuss about the problem with their family, and on area of parents' worry about child, emotional problem was the highest, learning problem followed. Second, an analysis of the contents of parent and family support program shows that most of the parents needed parent role performance rather than individual role performance, especially the level of need for parent education related to direct interaction between parent and child such as conversation with child, proper child raring method, communication with child was high. Also the level of all factors was higher than average except child's problem behavior, child's moral development, child's play, development characteristics, sex education for child, child's peer relations, child's health and eating habits, activities parent and child can play together, creativity, child's linguistic development, brotherhood, child's formative and music experiences, safety in home, mathematics and science activities, introduction of child care center and daily routine, society of current and future, health in perspective of oriental medicine, caring grandchild. In contrast, on area of need for role performance as an individual, communication with family was the highest, only factors of understanding one's personality, understanding one's strength and characteristic, cultural experiences of family or parent were higher than average. On differences of need according to individual factors, an individual role performance was high in case of low educational background, and parents with three or more children needed an individual role performance more than parents with a child, and parents taking income under 1600,000 won needed an individual role performance more than parents on high income. Third, an analysis of teaching and learning method shows that parents wanted instructor-led parent education by an outside expert, and they preferred to use of computer as educational materials. And parents preferred Saturday as day of parent education implement, the time when their child will be in child care center, and they need help to care their young child during a time participating in parent education.
A Study on the Perceptions of Early Childhood Parents about Parent and Family Support Program The purpose of this study is to investigate the difference among parents' perceptions about parents' role performance and individuals' role performance according to factors, provide basic materials to consider direction of the contents of parent support program by parents' need. For this purpose, the following research questions were set: 1. How is the perceptions of parents about need of parent and family program in child care center? 2. How is the need of parents about contents of parent and family program in child care center? 3. How is the need of parents about teaching and learning methods of parent and family program in child care center? Subjects of this study were 408 parents of child care centers in Seoul. As a tool of this study for investigating the contents about parent and family support program, the questions about 'role performance as parent' and 'role performance as an individual' of a resorted tool by Kim Hee Jin(2005a), which was taken from the contents about factors related to parent education and support presented by Kim Hee Jin(2001, 2005a), Lee Eun Wha, Lee Kyung Woo, Lee Ki Sook, Hong Yong Hee, Park Eun Hye, Kim Hee Jin(1999), Korea childhood Education Association(1996), were used. Collected data was analyzed through SPSS 12.0 program. The results of the question indicates the following. First, an analysis of the need of parent and family support program shows that 87.3% parents demanded parent education related to child raring and family problem, and 93.9% parents answered that they would like to participate in parent education if implementing parent education. When child raring or family problem were happened 45.7% parents discuss about the problem with their family, and on area of parents' worry about child, emotional problem was the highest, learning problem followed. Second, an analysis of the contents of parent and family support program shows that most of the parents needed parent role performance rather than individual role performance, especially the level of need for parent education related to direct interaction between parent and child such as conversation with child, proper child raring method, communication with child was high. Also the level of all factors was higher than average except child's problem behavior, child's moral development, child's play, development characteristics, sex education for child, child's peer relations, child's health and eating habits, activities parent and child can play together, creativity, child's linguistic development, brotherhood, child's formative and music experiences, safety in home, mathematics and science activities, introduction of child care center and daily routine, society of current and future, health in perspective of oriental medicine, caring grandchild. In contrast, on area of need for role performance as an individual, communication with family was the highest, only factors of understanding one's personality, understanding one's strength and characteristic, cultural experiences of family or parent were higher than average. On differences of need according to individual factors, an individual role performance was high in case of low educational background, and parents with three or more children needed an individual role performance more than parents with a child, and parents taking income under 1600,000 won needed an individual role performance more than parents on high income. Third, an analysis of teaching and learning method shows that parents wanted instructor-led parent education by an outside expert, and they preferred to use of computer as educational materials. And parents preferred Saturday as day of parent education implement, the time when their child will be in child care center, and they need help to care their young child during a time participating in parent education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.