본 연구는 영유아 부모의 놀이인식과 참여에 대해 알아보기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이인식에는 차이가 있는가? 둘째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이유형별 참여에는 차이가 있는가? 연구대상은 경기도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만0세 ∼만5세 영유아의 학부모 415명(아버지 179명, 어머니 236명)이다. 연구도구는 영유아 놀이에 대한 인식을 조사하기 김정선(2000)의 ‘유아 놀이에 대한 부모의 인식 및 태도에 관한 연구’에 사용한 질문지를 사용하였으며, 놀이참여도에 관한 질문지로는 이숙재(1984)의 ‘유아의 상상놀이와 제변인과의 관계 연구’의 질문지를 본 연구에 맞게 수정 · 보완 하여 사용하였다. ...
본 연구는 영유아 부모의 놀이인식과 참여에 대해 알아보기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이인식에는 차이가 있는가? 둘째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이유형별 참여에는 차이가 있는가? 연구대상은 경기도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만0세 ∼만5세 영유아의 학부모 415명(아버지 179명, 어머니 236명)이다. 연구도구는 영유아 놀이에 대한 인식을 조사하기 김정선(2000)의 ‘유아 놀이에 대한 부모의 인식 및 태도에 관한 연구’에 사용한 질문지를 사용하였으며, 놀이참여도에 관한 질문지로는 이숙재(1984)의 ‘유아의 상상놀이와 제변인과의 관계 연구’의 질문지를 본 연구에 맞게 수정 · 보완 하여 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WINDOWS 18.0K 통계 프로그램을 활용하였다. 부모의 놀이인식은 상관관계를 측정하기 위해 카이스퀘어검정(Pearson's chi-square test)을 사용하였고, 부모의 놀이유형별 참여 차이는 독립표본 t-test를 통해 분석하였으며, 놀이참여 신뢰도는 크론바하 알파테스트 (Cronbach alpha test)를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영유아기 부와 모는 놀이의 중요성에 대해 매우 높게 인식 하였으며, 놀이를 통해 정서 및 사회성 발달을 돕고, 자연적으로 학습으로 이어진다고 인식하며 과거에 비해 높이의 중요성이 상당히 높아졌음을 보여주었다. 둘째, 전반적으로 부모의 역할을 긍정적으로 인식하고는 있었으나, 영아기 부·모는 함께 놀아주는 동반자적인 역할을 하는 반면, 유아기 부·모는 자유롭게 놀도록 하며 문제 상황에서는 자녀 스스로 해결하도록 하였다. 이는 부모의 격려와 지지로 도와주는 역할이 점차 미흡해져가는 것으로 보였으며, 영유아기 부·모 모두 시간이 부족하다는 이유로 놀이에 소극적으로 참여하였다. 특히 부는 영유아기 모두 인식과 실제의 참여시간 간에 차이를 보이며, 부의 부재현상을 보여주었다. 셋째, 영아는 순수하게 놀이를 즐기게 하지만 유아는 일일학습지를 하는 등 지식교육을 중시하는 경향이 높음을 보여주었다. 하지만 발달적 가치에 대한 인식과 선택에는 다른 양상을 보이면서 놀이의 교육적 가치와 선택은 관계성이 없는 것으로 나타났다. 넷째, 놀이지도에 있어서 영유아기 부·모가 느끼는 공통적인 문제점은 자녀와의 놀이시간과 놀이에 대한 지식이 부족하다는 점이 지적되어 가정과의 연계적인 지도의 필요성을 보였으며, 이는 부모의 관심이 영유아의 욕구와 발달적 가치로 전환되고 있다는 긍정적인 결과를 나타내고 있다. 다섯째, 유형별 놀이참여는 영·유아기 상관없이 부와 모가 다른 참여정도를 보였다. 부는 신체놀이 위주로 참여하였으며, 모는 교수놀이를 위주로 참여하였다. 본 연구의 결과로 미루어 영아기의 부·모와 유아기의 부·모의 놀이인식과 참여에는 차이가 있음이 나타났다. 이는 추후에는 놀이인식에 따라 참여정도의 질도 높일 수 있는 방안을 연구할 필요가 있겠다.
본 연구는 영유아 부모의 놀이인식과 참여에 대해 알아보기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이인식에는 차이가 있는가? 둘째, 영유아기 아버지와 어머니의 놀이유형별 참여에는 차이가 있는가? 연구대상은 경기도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만0세 ∼만5세 영유아의 학부모 415명(아버지 179명, 어머니 236명)이다. 연구도구는 영유아 놀이에 대한 인식을 조사하기 김정선(2000)의 ‘유아 놀이에 대한 부모의 인식 및 태도에 관한 연구’에 사용한 질문지를 사용하였으며, 놀이참여도에 관한 질문지로는 이숙재(1984)의 ‘유아의 상상놀이와 제변인과의 관계 연구’의 질문지를 본 연구에 맞게 수정 · 보완 하여 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WINDOWS 18.0K 통계 프로그램을 활용하였다. 부모의 놀이인식은 상관관계를 측정하기 위해 카이스퀘어검정(Pearson's chi-square test)을 사용하였고, 부모의 놀이유형별 참여 차이는 독립표본 t-test를 통해 분석하였으며, 놀이참여 신뢰도는 크론바하 알파테스트 (Cronbach alpha test)를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영유아기 부와 모는 놀이의 중요성에 대해 매우 높게 인식 하였으며, 놀이를 통해 정서 및 사회성 발달을 돕고, 자연적으로 학습으로 이어진다고 인식하며 과거에 비해 높이의 중요성이 상당히 높아졌음을 보여주었다. 둘째, 전반적으로 부모의 역할을 긍정적으로 인식하고는 있었으나, 영아기 부·모는 함께 놀아주는 동반자적인 역할을 하는 반면, 유아기 부·모는 자유롭게 놀도록 하며 문제 상황에서는 자녀 스스로 해결하도록 하였다. 이는 부모의 격려와 지지로 도와주는 역할이 점차 미흡해져가는 것으로 보였으며, 영유아기 부·모 모두 시간이 부족하다는 이유로 놀이에 소극적으로 참여하였다. 특히 부는 영유아기 모두 인식과 실제의 참여시간 간에 차이를 보이며, 부의 부재현상을 보여주었다. 셋째, 영아는 순수하게 놀이를 즐기게 하지만 유아는 일일학습지를 하는 등 지식교육을 중시하는 경향이 높음을 보여주었다. 하지만 발달적 가치에 대한 인식과 선택에는 다른 양상을 보이면서 놀이의 교육적 가치와 선택은 관계성이 없는 것으로 나타났다. 넷째, 놀이지도에 있어서 영유아기 부·모가 느끼는 공통적인 문제점은 자녀와의 놀이시간과 놀이에 대한 지식이 부족하다는 점이 지적되어 가정과의 연계적인 지도의 필요성을 보였으며, 이는 부모의 관심이 영유아의 욕구와 발달적 가치로 전환되고 있다는 긍정적인 결과를 나타내고 있다. 다섯째, 유형별 놀이참여는 영·유아기 상관없이 부와 모가 다른 참여정도를 보였다. 부는 신체놀이 위주로 참여하였으며, 모는 교수놀이를 위주로 참여하였다. 본 연구의 결과로 미루어 영아기의 부·모와 유아기의 부·모의 놀이인식과 참여에는 차이가 있음이 나타났다. 이는 추후에는 놀이인식에 따라 참여정도의 질도 높일 수 있는 방안을 연구할 필요가 있겠다.
This study is conducted to investigate parents’ participation and knowledge about infant’s play. And these are the subjects of research associated with that. First, In parents’ recognition about infants’ play, is there a difference between father and mother? Second, In parent’s participation in each...
This study is conducted to investigate parents’ participation and knowledge about infant’s play. And these are the subjects of research associated with that. First, In parents’ recognition about infants’ play, is there a difference between father and mother? Second, In parent’s participation in each type of infants’ play, is there a difference between father and mother? The subject of study are 415 people parents(179 father, mother 236 people) of infants 0 to 5 years of age early childhood go to education institutions in Gyeonggi-do . The research tool, using a questionnaire that was used for the "Research on attitudes and awareness of parents of young children play" (Kim jeong sun. 2000) Johnson obligation to investigate the awareness of theater of infants, Was used as a revised and completed with in the study questionnaire of "Research on the relationship between the first strange cause theater and imaginative infant" Lee sukuje of (1984) questionnaire on the participation of play. Data analysis, utilizing SPSS WINDOWS 18.0K statistical program. To determine the correlation between recognition of play parent using Chi-square-test (Pearson's chi-square test), The difference in the participation of each type of play of the parent, and then analyzed using independent sample t-test, Reliability of play participants were investigated by using (Cronbach alpha test) clone Bach alpha test. The summary of the results of this study is as follows. First, The infants' parents recognize importance of play very highly so they believe child can get social ability and study through a play. So we can view play is more important than before in the results. Second, parents generally recognize the roll of parents positively, baby’s parents do a roll of companion but child’s parents let them play freely and give them a responsibility for trouble. Most infants’ parents don’t play with their baby because of busy work, especially father don’t participate in his baby’s play. Third, Parents let their baby just play around but want their child to learn something. Many parents recognize the value of development differently so we can view there is no relationship between the value of education and choice in the case of playing. Fourth, Many parents acknowledge they don't have enough knowledge about infants' play so we need a parental education logically and this admitting is so positive phenomenon. Fifth, The rate of parents’ participating in infants’ play are respective. Mother prefer learning game and father prefer physical play. Through the result of this study, we can realize there are some difference between baby’s parents and child’s parents in the case of participating and recognizing play. Wherefore we should study to develop both parents’ recognizing and participating in infants’ play.
This study is conducted to investigate parents’ participation and knowledge about infant’s play. And these are the subjects of research associated with that. First, In parents’ recognition about infants’ play, is there a difference between father and mother? Second, In parent’s participation in each type of infants’ play, is there a difference between father and mother? The subject of study are 415 people parents(179 father, mother 236 people) of infants 0 to 5 years of age early childhood go to education institutions in Gyeonggi-do . The research tool, using a questionnaire that was used for the "Research on attitudes and awareness of parents of young children play" (Kim jeong sun. 2000) Johnson obligation to investigate the awareness of theater of infants, Was used as a revised and completed with in the study questionnaire of "Research on the relationship between the first strange cause theater and imaginative infant" Lee sukuje of (1984) questionnaire on the participation of play. Data analysis, utilizing SPSS WINDOWS 18.0K statistical program. To determine the correlation between recognition of play parent using Chi-square-test (Pearson's chi-square test), The difference in the participation of each type of play of the parent, and then analyzed using independent sample t-test, Reliability of play participants were investigated by using (Cronbach alpha test) clone Bach alpha test. The summary of the results of this study is as follows. First, The infants' parents recognize importance of play very highly so they believe child can get social ability and study through a play. So we can view play is more important than before in the results. Second, parents generally recognize the roll of parents positively, baby’s parents do a roll of companion but child’s parents let them play freely and give them a responsibility for trouble. Most infants’ parents don’t play with their baby because of busy work, especially father don’t participate in his baby’s play. Third, Parents let their baby just play around but want their child to learn something. Many parents recognize the value of development differently so we can view there is no relationship between the value of education and choice in the case of playing. Fourth, Many parents acknowledge they don't have enough knowledge about infants' play so we need a parental education logically and this admitting is so positive phenomenon. Fifth, The rate of parents’ participating in infants’ play are respective. Mother prefer learning game and father prefer physical play. Through the result of this study, we can realize there are some difference between baby’s parents and child’s parents in the case of participating and recognizing play. Wherefore we should study to develop both parents’ recognizing and participating in infants’ play.
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