국문 초록
관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도간의 관계
-해양스포츠 선호유형과 국가 중심으로-
노 재 헌
경희대학교 일반대학원
체육학과
본 연구의 목적은 해양스포츠관광지 선택속성에 영향을 미치는 인구통계학적 특성과 국가별 특성을 파악하고, 해양스포츠관광지 선택속성과 관광 만족, 방문 의도 간의 관계를 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 통해 해양스포츠관광의 저변을 이해하고 해양스포츠관광 활성화를 위한 중요한 단초를 제공하고자 한다. 조사대상은 해양스포츠관광 참가자로 대상자들로 대표적 해양스포츠관광지역인 한국의, 제주, 강릉, 남해와 일본의 오키나와, 오가사와라와 필리핀의, 포라카이, 세부 호주의 시드니, 캐언즈에서 스포츠관광자들을 대상으로 설문조사가 진행되었다.
총 조사대상자들은 한국 지역의 참여자 228명, 일본 지역의 참여자 225명, 호주 지역의 참여자 223명, 필리핀 지역의 참가자 246명 등 총 922명을 대상으로 사회과학통계 패키지인SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다.
1) 사회인구통계학적 특성에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
해양스포츠 관광과 관련하여 국가에 따른 차이는 필리핀 관광자는 매력성, 한국 관광자는 접근성 및 부대시설, 일본 관광자는 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 호주 관광자는 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하고, 각각 종사원 서비스, 프로그램, 관광 전반, 비용에 만족했다. 해양스포츠 선호유형에서는 요트가 먹거리 및 쇼핑시설 속성 때문에 관광목적지를 선택한 반면 전반적으로 스킨스쿠버가 다른 유형에 비해 선택속성, 참가만족, 방문의도에서 높은 값을 가졌다. 또 성별에 있어서는 여자가 선택속성, 참가만족, 방문의도 모두에서 남자보다 높은 값을 가졌다. 연령에 따라서는 40대가 매력성, 50대 이상이 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 20대 이하가 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하며, 20대 이하가 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 40대가 비용만족, 전반적 만족, 50대 이상이 종사원 서비스만족에 만족했다. 또한 방문 의사는 30대가, 추천의사는 40대가 높았다. 직업 중에서 사무직/생산직은 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 프로그램, 시설, 장소, 서비스, 전반에 만족한 반면, 경영/전문직/공무원은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용에 만족했다. 학생은 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택하고, 방문 의사가 높았으며, 추천의사는 판매서비스/자영업의 직업군이 높았다. 수입에 따른 관광지 선택의 차이는 400만원 미만 집단은 매력성, 접근성 및 부대시설, 200만원 미만은 해양스포츠 서비스질, 무소득 집단은 먹거리 및 쇼핑시설이었고, 400만원 미만 집단은 시설, 장소, 비용, 전반에, 200만원 미만 집단은 프로그램에, 그리고 무소득 집단은 종사원 서비스에 만족했다. 또 방문 의사는 무소득 집단이 높고, 400만원 미만 집단은 추천의사가 높았다. 학력에 따라서는 고졸 이하 집단이 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 추천의사가 높은 반면, 대학교 재학 집단은 먹거리, 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택, 프로그램, 시설, 장소에 만족하며 방문 의사가 높았다. 대졸 집단은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용, 종사원 서비스, 전반에 만족했다.
2) 국적별 해양스포츠 선호유형에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
일본의 해양스포츠 관광지를 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이며, 필리핀 선택의 경우 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성과 접근성, 부대시설인 반면 요트의 경우 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이다. 반면 한국의 해양스포츠 관광을 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설 때문이며, 요트의 선택은 먹거리 및 쇼핑시설, 윈드서핑의 선택은 해양스포츠 서비스질 때문이다. 호주의 경우는 스킨스쿠버 관광에서는 매력성, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문에 선택했고, 요트 관광은 접근성, 부대시설 때문에 선택하였다. 또한 참가만족과 방문의도에 있어서는 4개국 모두 스킨스쿠버가 높았다.
3) 국적별 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도 간의 ...
국문 초록
관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도간의 관계
-해양스포츠 선호유형과 국가 중심으로-
노 재 헌
경희대학교 일반대학원
체육학과
본 연구의 목적은 해양스포츠관광지 선택속성에 영향을 미치는 인구통계학적 특성과 국가별 특성을 파악하고, 해양스포츠관광지 선택속성과 관광 만족, 방문 의도 간의 관계를 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 통해 해양스포츠관광의 저변을 이해하고 해양스포츠관광 활성화를 위한 중요한 단초를 제공하고자 한다. 조사대상은 해양스포츠관광 참가자로 대상자들로 대표적 해양스포츠관광지역인 한국의, 제주, 강릉, 남해와 일본의 오키나와, 오가사와라와 필리핀의, 포라카이, 세부 호주의 시드니, 캐언즈에서 스포츠관광자들을 대상으로 설문조사가 진행되었다.
총 조사대상자들은 한국 지역의 참여자 228명, 일본 지역의 참여자 225명, 호주 지역의 참여자 223명, 필리핀 지역의 참가자 246명 등 총 922명을 대상으로 사회과학통계 패키지인SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다.
1) 사회인구통계학적 특성에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
해양스포츠 관광과 관련하여 국가에 따른 차이는 필리핀 관광자는 매력성, 한국 관광자는 접근성 및 부대시설, 일본 관광자는 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 호주 관광자는 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하고, 각각 종사원 서비스, 프로그램, 관광 전반, 비용에 만족했다. 해양스포츠 선호유형에서는 요트가 먹거리 및 쇼핑시설 속성 때문에 관광목적지를 선택한 반면 전반적으로 스킨스쿠버가 다른 유형에 비해 선택속성, 참가만족, 방문의도에서 높은 값을 가졌다. 또 성별에 있어서는 여자가 선택속성, 참가만족, 방문의도 모두에서 남자보다 높은 값을 가졌다. 연령에 따라서는 40대가 매력성, 50대 이상이 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 20대 이하가 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하며, 20대 이하가 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 40대가 비용만족, 전반적 만족, 50대 이상이 종사원 서비스만족에 만족했다. 또한 방문 의사는 30대가, 추천의사는 40대가 높았다. 직업 중에서 사무직/생산직은 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 프로그램, 시설, 장소, 서비스, 전반에 만족한 반면, 경영/전문직/공무원은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용에 만족했다. 학생은 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택하고, 방문 의사가 높았으며, 추천의사는 판매서비스/자영업의 직업군이 높았다. 수입에 따른 관광지 선택의 차이는 400만원 미만 집단은 매력성, 접근성 및 부대시설, 200만원 미만은 해양스포츠 서비스질, 무소득 집단은 먹거리 및 쇼핑시설이었고, 400만원 미만 집단은 시설, 장소, 비용, 전반에, 200만원 미만 집단은 프로그램에, 그리고 무소득 집단은 종사원 서비스에 만족했다. 또 방문 의사는 무소득 집단이 높고, 400만원 미만 집단은 추천의사가 높았다. 학력에 따라서는 고졸 이하 집단이 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 추천의사가 높은 반면, 대학교 재학 집단은 먹거리, 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택, 프로그램, 시설, 장소에 만족하며 방문 의사가 높았다. 대졸 집단은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용, 종사원 서비스, 전반에 만족했다.
2) 국적별 해양스포츠 선호유형에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
일본의 해양스포츠 관광지를 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이며, 필리핀 선택의 경우 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성과 접근성, 부대시설인 반면 요트의 경우 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이다. 반면 한국의 해양스포츠 관광을 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설 때문이며, 요트의 선택은 먹거리 및 쇼핑시설, 윈드서핑의 선택은 해양스포츠 서비스질 때문이다. 호주의 경우는 스킨스쿠버 관광에서는 매력성, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문에 선택했고, 요트 관광은 접근성, 부대시설 때문에 선택하였다. 또한 참가만족과 방문의도에 있어서는 4개국 모두 스킨스쿠버가 높았다.
3) 국적별 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도 간의 인과관계
일본 관광자의 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도 간의 인과관계에서 해양스포츠 서비스질이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 비용만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 필리핀의 경우에는 매력성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 해양스포츠 서비스질이 전반적 만족을 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 한국 관광자의 경우에는 선택속성 중 매력성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 해양스포츠 서비스질 선택속성이 전반적 만족을 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 마지막으로 호주의 경우에는 매력성의 선택속성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 전반적 만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 접근성 및 부대시설의 선택속성이 비용만족과 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다.
국문 초록
관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도간의 관계
-해양스포츠 선호유형과 국가 중심으로-
노 재 헌
경희대학교 일반대학원
체육학과
본 연구의 목적은 해양스포츠관광지 선택속성에 영향을 미치는 인구통계학적 특성과 국가별 특성을 파악하고, 해양스포츠관광지 선택속성과 관광 만족, 방문 의도 간의 관계를 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 통해 해양스포츠관광의 저변을 이해하고 해양스포츠관광 활성화를 위한 중요한 단초를 제공하고자 한다. 조사대상은 해양스포츠관광 참가자로 대상자들로 대표적 해양스포츠관광지역인 한국의, 제주, 강릉, 남해와 일본의 오키나와, 오가사와라와 필리핀의, 포라카이, 세부 호주의 시드니, 캐언즈에서 스포츠관광자들을 대상으로 설문조사가 진행되었다.
총 조사대상자들은 한국 지역의 참여자 228명, 일본 지역의 참여자 225명, 호주 지역의 참여자 223명, 필리핀 지역의 참가자 246명 등 총 922명을 대상으로 사회과학통계 패키지인SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다.
1) 사회인구통계학적 특성에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
해양스포츠 관광과 관련하여 국가에 따른 차이는 필리핀 관광자는 매력성, 한국 관광자는 접근성 및 부대시설, 일본 관광자는 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 호주 관광자는 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하고, 각각 종사원 서비스, 프로그램, 관광 전반, 비용에 만족했다. 해양스포츠 선호유형에서는 요트가 먹거리 및 쇼핑시설 속성 때문에 관광목적지를 선택한 반면 전반적으로 스킨스쿠버가 다른 유형에 비해 선택속성, 참가만족, 방문의도에서 높은 값을 가졌다. 또 성별에 있어서는 여자가 선택속성, 참가만족, 방문의도 모두에서 남자보다 높은 값을 가졌다. 연령에 따라서는 40대가 매력성, 50대 이상이 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 그리고 20대 이하가 해양스포츠 서비스질 때문에 관광목적지를 선택하며, 20대 이하가 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 40대가 비용만족, 전반적 만족, 50대 이상이 종사원 서비스만족에 만족했다. 또한 방문 의사는 30대가, 추천의사는 40대가 높았다. 직업 중에서 사무직/생산직은 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 프로그램, 시설, 장소, 서비스, 전반에 만족한 반면, 경영/전문직/공무원은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용에 만족했다. 학생은 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택하고, 방문 의사가 높았으며, 추천의사는 판매서비스/자영업의 직업군이 높았다. 수입에 따른 관광지 선택의 차이는 400만원 미만 집단은 매력성, 접근성 및 부대시설, 200만원 미만은 해양스포츠 서비스질, 무소득 집단은 먹거리 및 쇼핑시설이었고, 400만원 미만 집단은 시설, 장소, 비용, 전반에, 200만원 미만 집단은 프로그램에, 그리고 무소득 집단은 종사원 서비스에 만족했다. 또 방문 의사는 무소득 집단이 높고, 400만원 미만 집단은 추천의사가 높았다. 학력에 따라서는 고졸 이하 집단이 매력성 때문에 관광지를 선택하고, 추천의사가 높은 반면, 대학교 재학 집단은 먹거리, 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질로 관광지를 선택, 프로그램, 시설, 장소에 만족하며 방문 의사가 높았다. 대졸 집단은 접근성 및 부대시설 때문에 관광지를 선택하고, 비용, 종사원 서비스, 전반에 만족했다.
2) 국적별 해양스포츠 선호유형에 따른 관광목적지 선택속성, 참가만족, 방문의도의 차이
일본의 해양스포츠 관광지를 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이며, 필리핀 선택의 경우 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성과 접근성, 부대시설인 반면 요트의 경우 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문이다. 반면 한국의 해양스포츠 관광을 선택한 경우, 스킨스쿠버를 선택한 속성은 매력성, 접근성 및 부대시설 때문이며, 요트의 선택은 먹거리 및 쇼핑시설, 윈드서핑의 선택은 해양스포츠 서비스질 때문이다. 호주의 경우는 스킨스쿠버 관광에서는 매력성, 먹거리 및 쇼핑시설, 해양스포츠 서비스질 때문에 선택했고, 요트 관광은 접근성, 부대시설 때문에 선택하였다. 또한 참가만족과 방문의도에 있어서는 4개국 모두 스킨스쿠버가 높았다.
3) 국적별 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도 간의 인과관계
일본 관광자의 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도 간의 인과관계에서 해양스포츠 서비스질이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 비용만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 필리핀의 경우에는 매력성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 해양스포츠 서비스질이 전반적 만족을 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 한국 관광자의 경우에는 선택속성 중 매력성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 해양스포츠 서비스질 선택속성이 전반적 만족을 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다. 마지막으로 호주의 경우에는 매력성의 선택속성이 프로그램만족, 시설 및 장소만족, 전반적 만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미치고, 접근성 및 부대시설의 선택속성이 비용만족과 종업원 서비스만족을 각각 경유하여 방문의도에 영향을 미쳤다.
ABSTRACT
The relationship between selecting tour sight, satisfaction, and purposeof visiting.
Jae-Hun Roh
Department of Physical Education
Graduate School of
Kyung Hee University
(Directed by Prof. Jae-Choong Yoo, Ph.D.)
The purpose of this research is to examine attribute of vital statistics an...
ABSTRACT
The relationship between selecting tour sight, satisfaction, and purposeof visiting.
Jae-Hun Roh
Department of Physical Education
Graduate School of
Kyung Hee University
(Directed by Prof. Jae-Choong Yoo, Ph.D.)
The purpose of this research is to examine attribute of vital statistics and attribute of nation that influence attribute of selecting tour sight and to verifyrelationship between selecting oceanic sport tour sight, tour satisfaction, and purpose of visiting by experience. Through this research, I hope to provide the understanding of the base of oceanic sports tour and provide a key factor that could activate the oceanic sports tour. Research subjects were people who visited the major oceanic sports tour countries; Korea Jeju, Kang Rung, Namhea; Japan Onikiwa Okasawalawa; Philipine Pokarai, Sebu; Australia Sydney, Cairns. Total surveyed subjects were; Korea 228 people; Japan 225 people; Australia223 women; Philipine 246people etc total 922 people and analyzed them with social science statistic package SPSS 17.0. Followings are the concrete research outcomes.
1) The differences of selecting tour sight, satisfaction, and purpose of visiting by attribute of vital statistics.
The difference related to oceanic sports tour by nation is that Philippine Sightseer chose Philippine for attractiveness, Korea Sightseer-accessibility and facilities; Japan sightseer-foods and shopping facilities; and Australia sightseer chose Australia because of the quality of the oceanic sport service and they were satisfied on each service, program, sightseeing, and the price. On prefer type of oceanic sports, people who yacht chose the tour sight because of the food and shopping facility, on the other hand, Skin-Scuba had higher value on attributeof selection, satisfaction and purpose of visiting than others. Also on sex, women had higher value on attribute of selection, satisfaction and purpose of visiting than men. On age, people in 40s chose tour sight depend on attractiveness, people with 50s or more chose tour sight depend on accessibility, facilities, food and shopping. People with age of less than 20s chose tour sight depend on the quality of oceanic sport service. People who were younger than 20s were satisfied with the program provide, facilities and the sight, age of 40s were quite satisfied with the price and everything, age of 50s were satisfied with services provided by the workers. Moreover, 30s had high intention of visiting and 40s had high intention of recommend. On career, white-collar job/ blue-collar job choose tour sight depend on attractiveness and satisfied with program, facility, sight, and service, business/specialized job/civil servant chose tour sight depend on accessibility and facilities and were satisfied with the price. Students chose tour sight depends on foods, shopping and quality of service of oceanic sports and had high intention of visiting. And people on sales/services/self-employed had high intention of recommend. The difference of choosing tour sight by income are the followings; 4milion won-attractiveness, accessibility, facilities; lower than 2milion won-quality of oceanic sports service; non-income group-foods and shopping. People who earn less than 4milion were satisfied with facility, sight, price and people who earn less than 2milion were satisfied with program and non-income group were satisfied with service provided. And for the intention of visiting, non-income group had high values, people earn less than 4milion had high intention of recommend. On educational backgrounds, high schoolgraduates or low chose tour sight depend on the attractiveness and had higher intention of recommend, under graduates chose the sight depend on food, shopping and quality of oceanic sport service and satisfied with program, facility and place and had high intention of visiting. Graduates chose for accessibility and facility and satisfied with price and service.
2) Difference of choosing tour sight, satisfaction, and purpose of visiting by preference of oceanic sport nation
In case of people who chose Japan as a tour sight to Skin-Scuba, they chose Japan because of attractiveness, accessibility, facilities, food, shopping and service of oceanic sports. People chose Philippine to Skin-Scuba because of attractiveness, accessibility, facility. However, when to Yacht, people chose Philippinefor foods, shopping and quality of the service. On the other hand, People chose Korea to Skin-Scuba because of attractiveness, accessibility and facility and chose to Yacht in Korea depend on food and shopping, for Wind-surfing, it’s because of the quality of the service. In case of Australia, people chose Australia to Skin-Scuba because of their attractiveness, food, shopping and the quality of the service but looked for accessibilityand facility when Yacht. Moreover, on part of satisfaction and purpose of visiting, Skin-Scuba had high level on each 4 countries.
3) The relationship between selecting tour sight, satisfaction, and purpose of visiting.
Japansightseer, the quality of the service of the oceanic sports had influence on purpose of visiting. In case of Philippine, attractiveness had effected the program, facility, place and service satisfaction and also influenced the purpose of visiting. Korea sightseer, attractiveness had influence on purpose of visiting and service had also influenced the purpose of visiting. Lastly, in case of Australia, attractiveness had influenced on purpose of visiting, also accessibility and facility had influenced on purpose of visiting.
ABSTRACT
The relationship between selecting tour sight, satisfaction, and purposeof visiting.
Jae-Hun Roh
Department of Physical Education
Graduate School of
Kyung Hee University
(Directed by Prof. Jae-Choong Yoo, Ph.D.)
The purpose of this research is to examine attribute of vital statistics and attribute of nation that influence attribute of selecting tour sight and to verifyrelationship between selecting oceanic sport tour sight, tour satisfaction, and purpose of visiting by experience. Through this research, I hope to provide the understanding of the base of oceanic sports tour and provide a key factor that could activate the oceanic sports tour. Research subjects were people who visited the major oceanic sports tour countries; Korea Jeju, Kang Rung, Namhea; Japan Onikiwa Okasawalawa; Philipine Pokarai, Sebu; Australia Sydney, Cairns. Total surveyed subjects were; Korea 228 people; Japan 225 people; Australia223 women; Philipine 246people etc total 922 people and analyzed them with social science statistic package SPSS 17.0. Followings are the concrete research outcomes.
1) The differences of selecting tour sight, satisfaction, and purpose of visiting by attribute of vital statistics.
The difference related to oceanic sports tour by nation is that Philippine Sightseer chose Philippine for attractiveness, Korea Sightseer-accessibility and facilities; Japan sightseer-foods and shopping facilities; and Australia sightseer chose Australia because of the quality of the oceanic sport service and they were satisfied on each service, program, sightseeing, and the price. On prefer type of oceanic sports, people who yacht chose the tour sight because of the food and shopping facility, on the other hand, Skin-Scuba had higher value on attributeof selection, satisfaction and purpose of visiting than others. Also on sex, women had higher value on attribute of selection, satisfaction and purpose of visiting than men. On age, people in 40s chose tour sight depend on attractiveness, people with 50s or more chose tour sight depend on accessibility, facilities, food and shopping. People with age of less than 20s chose tour sight depend on the quality of oceanic sport service. People who were younger than 20s were satisfied with the program provide, facilities and the sight, age of 40s were quite satisfied with the price and everything, age of 50s were satisfied with services provided by the workers. Moreover, 30s had high intention of visiting and 40s had high intention of recommend. On career, white-collar job/ blue-collar job choose tour sight depend on attractiveness and satisfied with program, facility, sight, and service, business/specialized job/civil servant chose tour sight depend on accessibility and facilities and were satisfied with the price. Students chose tour sight depends on foods, shopping and quality of service of oceanic sports and had high intention of visiting. And people on sales/services/self-employed had high intention of recommend. The difference of choosing tour sight by income are the followings; 4milion won-attractiveness, accessibility, facilities; lower than 2milion won-quality of oceanic sports service; non-income group-foods and shopping. People who earn less than 4milion were satisfied with facility, sight, price and people who earn less than 2milion were satisfied with program and non-income group were satisfied with service provided. And for the intention of visiting, non-income group had high values, people earn less than 4milion had high intention of recommend. On educational backgrounds, high schoolgraduates or low chose tour sight depend on the attractiveness and had higher intention of recommend, under graduates chose the sight depend on food, shopping and quality of oceanic sport service and satisfied with program, facility and place and had high intention of visiting. Graduates chose for accessibility and facility and satisfied with price and service.
2) Difference of choosing tour sight, satisfaction, and purpose of visiting by preference of oceanic sport nation
In case of people who chose Japan as a tour sight to Skin-Scuba, they chose Japan because of attractiveness, accessibility, facilities, food, shopping and service of oceanic sports. People chose Philippine to Skin-Scuba because of attractiveness, accessibility, facility. However, when to Yacht, people chose Philippinefor foods, shopping and quality of the service. On the other hand, People chose Korea to Skin-Scuba because of attractiveness, accessibility and facility and chose to Yacht in Korea depend on food and shopping, for Wind-surfing, it’s because of the quality of the service. In case of Australia, people chose Australia to Skin-Scuba because of their attractiveness, food, shopping and the quality of the service but looked for accessibilityand facility when Yacht. Moreover, on part of satisfaction and purpose of visiting, Skin-Scuba had high level on each 4 countries.
3) The relationship between selecting tour sight, satisfaction, and purpose of visiting.
Japansightseer, the quality of the service of the oceanic sports had influence on purpose of visiting. In case of Philippine, attractiveness had effected the program, facility, place and service satisfaction and also influenced the purpose of visiting. Korea sightseer, attractiveness had influence on purpose of visiting and service had also influenced the purpose of visiting. Lastly, in case of Australia, attractiveness had influenced on purpose of visiting, also accessibility and facility had influenced on purpose of visiting.
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