본 연구는 한국어 학습자의 변인에 따른 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고 이들의 관계를 연구하여 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 밝히는 데에 목적이 있다.
이를 위해 먼저, 어휘 학습 전략 조사 도구와 어휘력 평가 도구를 개발하였다. 어휘 학습 전략 조사 도구는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류표를 한국어 학습자에게 맞도록 수정·보완하여 마련하였으며, 어휘력 평가 도구는 Read(1993, 2000)의 WAT(Word Associates Test)을 참고하여 한국어 학습자 모두에게 사용할 수 있는 한국어 어휘력 평가 도구를 개발하였다.
본 연구는 다음과 같이 진행되었다.
먼저 제1장에서는 한국어 어휘 학습 전략에 관한 연구의 필요성 및 구체적인 연구 목적과 연구 문제, 그리고 연구 절차를 소개하였다. 제2장에서는 본 연구의 이론적인 배경으로서 어휘 학습 전략과 어휘력 평가에 관한 선행 연구를 정리하였다. 제3장에서는 본 연구를 진행하기 위해서 필요한 연구 도구인 한국어 어휘 학습 전략 조사 도구와 한국어 어휘력 평가 도구를 마련하였다. 제4장에서는 연구의 구체적인 계획과 방법에 따라 한국어 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고, 수집된 표본 통계 자료를 바탕으로 연구 문제를 검증하고 이를 순차적으로 논의하였다. 제5장에서는 4장의 결과로 추출해 낸, 가장 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 어휘력이 낮은 학습자에게 교육한 후 어휘력의 향상이 있었는지를 확인하는 실험 연구를 실시하였다. 이어서 제6장에서는 본 연구를 요약하고 앞으로 진행될 후속 연구를 제언함으로써 본 연구를 마감하였다.
이렇게 함으로써 본 연구의 결과는 다음과 같은 연구 문제를 해결해 주었다.
첫째, 한국어 학습자는 효과적인 어휘 학습을 위하여 다양한 어휘 학습 전략을 사용하는가? 이를 살펴보기 위하여 설문 조사를 실시한 결과, 어휘 학습 전략 사용의 빈도가 고르게 나와 한국어 학습자는 어느 한 특정 전략의 사용에 치중하지 않고 50개의 세부 전략을 비교적 다양하게 사용하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 발견 전략에 비해 강화 전략의 사용 빈도는 높지 않았다.
둘째, 한국어 학습자가 사용하는 어휘 학습 전략은 학습자 변인에 따라 다르게 나타나는가? 이를 살펴보기 위하여 학습자 변인에 따른 ...
본 연구는 한국어 학습자의 변인에 따른 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고 이들의 관계를 연구하여 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 밝히는 데에 목적이 있다.
이를 위해 먼저, 어휘 학습 전략 조사 도구와 어휘력 평가 도구를 개발하였다. 어휘 학습 전략 조사 도구는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류표를 한국어 학습자에게 맞도록 수정·보완하여 마련하였으며, 어휘력 평가 도구는 Read(1993, 2000)의 WAT(Word Associates Test)을 참고하여 한국어 학습자 모두에게 사용할 수 있는 한국어 어휘력 평가 도구를 개발하였다.
본 연구는 다음과 같이 진행되었다.
먼저 제1장에서는 한국어 어휘 학습 전략에 관한 연구의 필요성 및 구체적인 연구 목적과 연구 문제, 그리고 연구 절차를 소개하였다. 제2장에서는 본 연구의 이론적인 배경으로서 어휘 학습 전략과 어휘력 평가에 관한 선행 연구를 정리하였다. 제3장에서는 본 연구를 진행하기 위해서 필요한 연구 도구인 한국어 어휘 학습 전략 조사 도구와 한국어 어휘력 평가 도구를 마련하였다. 제4장에서는 연구의 구체적인 계획과 방법에 따라 한국어 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고, 수집된 표본 통계 자료를 바탕으로 연구 문제를 검증하고 이를 순차적으로 논의하였다. 제5장에서는 4장의 결과로 추출해 낸, 가장 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 어휘력이 낮은 학습자에게 교육한 후 어휘력의 향상이 있었는지를 확인하는 실험 연구를 실시하였다. 이어서 제6장에서는 본 연구를 요약하고 앞으로 진행될 후속 연구를 제언함으로써 본 연구를 마감하였다.
이렇게 함으로써 본 연구의 결과는 다음과 같은 연구 문제를 해결해 주었다.
첫째, 한국어 학습자는 효과적인 어휘 학습을 위하여 다양한 어휘 학습 전략을 사용하는가? 이를 살펴보기 위하여 설문 조사를 실시한 결과, 어휘 학습 전략 사용의 빈도가 고르게 나와 한국어 학습자는 어느 한 특정 전략의 사용에 치중하지 않고 50개의 세부 전략을 비교적 다양하게 사용하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 발견 전략에 비해 강화 전략의 사용 빈도는 높지 않았다.
둘째, 한국어 학습자가 사용하는 어휘 학습 전략은 학습자 변인에 따라 다르게 나타나는가? 이를 살펴보기 위하여 학습자 변인에 따른 분산 분석을 실시한 결과, 한국어 학습자의 변인 중 연령, 언어권, 학습 목적, 학습 단계, 어휘력 수준은 어휘 학습 전략 사용과 유의미한 상관관계가 있었으나, 성별, 외국어 학습 경험의 유무, 한국 체류 기간, 학습 기간은 어휘 학습 전략 사용과 유의미한 관련이 없었다.
셋째, 어휘력 향상에 영향을 미치는 가장 효과적인 어휘 학습 전략 유형이 있는가? 이를 살펴보기 위하여 어휘력과 어휘 학습 전략의 상관관계를 검증한 결과, 어휘력과 상관관계가 높고 어휘력에 따른 집단 간의 차이도 뚜렷하여 어휘력 향상에 영향을 미치는 가장 효과적인 어휘 학습 전략 유형 6개를 추출하였다.
그런 다음, 실험 연구를 통하여 앞에서 추출한 어휘 학습 전략 유형의 효과를 검증하였다. 그 결과, 어휘력이 낮은 학습자의 사전·사후 어휘력 평가 점수에 유의미한 차이가 있다고 나와 본 연구에서 추출한 어휘 학습 전략의 효과가 입증되었다.
이에 본 연구는 한국어 학습자에게 효과적인 어휘 학습 전략을 제공함으로써 한국어 어휘 교육 현장에 조금이나마 기여할 것으로 기대한다.
본 연구는 한국어 학습자의 변인에 따른 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고 이들의 관계를 연구하여 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 밝히는 데에 목적이 있다.
이를 위해 먼저, 어휘 학습 전략 조사 도구와 어휘력 평가 도구를 개발하였다. 어휘 학습 전략 조사 도구는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류표를 한국어 학습자에게 맞도록 수정·보완하여 마련하였으며, 어휘력 평가 도구는 Read(1993, 2000)의 WAT(Word Associates Test)을 참고하여 한국어 학습자 모두에게 사용할 수 있는 한국어 어휘력 평가 도구를 개발하였다.
본 연구는 다음과 같이 진행되었다.
먼저 제1장에서는 한국어 어휘 학습 전략에 관한 연구의 필요성 및 구체적인 연구 목적과 연구 문제, 그리고 연구 절차를 소개하였다. 제2장에서는 본 연구의 이론적인 배경으로서 어휘 학습 전략과 어휘력 평가에 관한 선행 연구를 정리하였다. 제3장에서는 본 연구를 진행하기 위해서 필요한 연구 도구인 한국어 어휘 학습 전략 조사 도구와 한국어 어휘력 평가 도구를 마련하였다. 제4장에서는 연구의 구체적인 계획과 방법에 따라 한국어 어휘 학습 전략 사용의 양상을 조사하고, 수집된 표본 통계 자료를 바탕으로 연구 문제를 검증하고 이를 순차적으로 논의하였다. 제5장에서는 4장의 결과로 추출해 낸, 가장 효과적인 어휘 학습 전략의 유형을 어휘력이 낮은 학습자에게 교육한 후 어휘력의 향상이 있었는지를 확인하는 실험 연구를 실시하였다. 이어서 제6장에서는 본 연구를 요약하고 앞으로 진행될 후속 연구를 제언함으로써 본 연구를 마감하였다.
이렇게 함으로써 본 연구의 결과는 다음과 같은 연구 문제를 해결해 주었다.
첫째, 한국어 학습자는 효과적인 어휘 학습을 위하여 다양한 어휘 학습 전략을 사용하는가? 이를 살펴보기 위하여 설문 조사를 실시한 결과, 어휘 학습 전략 사용의 빈도가 고르게 나와 한국어 학습자는 어느 한 특정 전략의 사용에 치중하지 않고 50개의 세부 전략을 비교적 다양하게 사용하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 발견 전략에 비해 강화 전략의 사용 빈도는 높지 않았다.
둘째, 한국어 학습자가 사용하는 어휘 학습 전략은 학습자 변인에 따라 다르게 나타나는가? 이를 살펴보기 위하여 학습자 변인에 따른 분산 분석을 실시한 결과, 한국어 학습자의 변인 중 연령, 언어권, 학습 목적, 학습 단계, 어휘력 수준은 어휘 학습 전략 사용과 유의미한 상관관계가 있었으나, 성별, 외국어 학습 경험의 유무, 한국 체류 기간, 학습 기간은 어휘 학습 전략 사용과 유의미한 관련이 없었다.
셋째, 어휘력 향상에 영향을 미치는 가장 효과적인 어휘 학습 전략 유형이 있는가? 이를 살펴보기 위하여 어휘력과 어휘 학습 전략의 상관관계를 검증한 결과, 어휘력과 상관관계가 높고 어휘력에 따른 집단 간의 차이도 뚜렷하여 어휘력 향상에 영향을 미치는 가장 효과적인 어휘 학습 전략 유형 6개를 추출하였다.
그런 다음, 실험 연구를 통하여 앞에서 추출한 어휘 학습 전략 유형의 효과를 검증하였다. 그 결과, 어휘력이 낮은 학습자의 사전·사후 어휘력 평가 점수에 유의미한 차이가 있다고 나와 본 연구에서 추출한 어휘 학습 전략의 효과가 입증되었다.
이에 본 연구는 한국어 학습자에게 효과적인 어휘 학습 전략을 제공함으로써 한국어 어휘 교육 현장에 조금이나마 기여할 것으로 기대한다.
The study aims to investigate the aspects of use of vocabulary learning strategies according to variables of learners and verify the effective types of vocabulary learning strategies.
For this purpose, first of all, I developed the tools for vocabulary learning strategies investigation and vocabular...
The study aims to investigate the aspects of use of vocabulary learning strategies according to variables of learners and verify the effective types of vocabulary learning strategies.
For this purpose, first of all, I developed the tools for vocabulary learning strategies investigation and vocabulary ability assessment. The tool for vocabulary learning strategies investigation is prepared from the revision of vocabulary learning strategies classification table of Schimitt(1997) for Korean language learners. Vocabulary ability assessment tool for Korean language learners was developed based on Read(1993, 2000)’s WAT(Word Associates Test).
The scope of the study is defined as following.
First, in Chapter One, the need for the study on vocabulary learning strategies of Korean language, specific purpose and problems of the study, and the limit of the study are suggested and research methods are introduced.
In Chapter Two, as theoretic background, the literature study of vocabulary learning strategies and vocabulary ability assessment is summarized. Especially, the recent studies on vocabulary learning strategies of second language learning from year 2000 to 2009 are classified according to the areas and show research trends of vocabulary learning strategies.
In Chapter Three, the tools for vocabulary learning strategies investigation and vocabulary ability assessment, the necessary tools for the study, are developed.
In Chapter Four, the aspects of use of vocabulary learning strategies are investigated according to the specific plans and methods of the study, and research problems are verified based on gathered sample statistic data and discussed in turn.
In Chapter Five, an experimental research is conducted. The most effective type of vocabulary learning strategies, derived as the result of Chapter Four, is educated to learners with low vocabulary ability and the improvement of vocabulary ability is checked afterward.
Finally, in Chapter Six, the summary of the study and the comments on the future research are put forward.
As a result, the study verifies the following hypotheses.
First, it is assumed that the aspects of use of vocabulary learning strategies would appear differently according to the variables of learners, and the assumption is verified through questionnaire survey. The result shows that the aspects of use of vocabulary learning strategies appear differently according to the variables of Korean language learners, such as gender, age, language originality, learning purpose, experience of foreign language study, duration of stay in Korea, study period, learning level, and vocabulary level.
Second assumption is the existence of the relationship between vocabulary ability of Korean language learner and vocabulary learning strategies. The correlation is verified with an analysis program. The result shows that vocabulary ability and vocabulary learning strategies have positive correlation, and one discovery strategies and five enhancement strategies could be derived as the most effective vocabulary learning strategies.
Third, it is assumed that vocabulary learning strategies would have a positive effect on improving vocabulary ability and verified it through the comparison between vocabulary learning strategies user with low vocabulary level and non-user with same vocabulary level. As a result, it could be confirmed that learner with low vocabulary level has improved his/her vocabulary ability and thus, the use of vocabulary learning strategies has effect on the improvement of vocabulary ability.
The study aims to investigate the aspects of use of vocabulary learning strategies according to variables of learners and verify the effective types of vocabulary learning strategies.
For this purpose, first of all, I developed the tools for vocabulary learning strategies investigation and vocabulary ability assessment. The tool for vocabulary learning strategies investigation is prepared from the revision of vocabulary learning strategies classification table of Schimitt(1997) for Korean language learners. Vocabulary ability assessment tool for Korean language learners was developed based on Read(1993, 2000)’s WAT(Word Associates Test).
The scope of the study is defined as following.
First, in Chapter One, the need for the study on vocabulary learning strategies of Korean language, specific purpose and problems of the study, and the limit of the study are suggested and research methods are introduced.
In Chapter Two, as theoretic background, the literature study of vocabulary learning strategies and vocabulary ability assessment is summarized. Especially, the recent studies on vocabulary learning strategies of second language learning from year 2000 to 2009 are classified according to the areas and show research trends of vocabulary learning strategies.
In Chapter Three, the tools for vocabulary learning strategies investigation and vocabulary ability assessment, the necessary tools for the study, are developed.
In Chapter Four, the aspects of use of vocabulary learning strategies are investigated according to the specific plans and methods of the study, and research problems are verified based on gathered sample statistic data and discussed in turn.
In Chapter Five, an experimental research is conducted. The most effective type of vocabulary learning strategies, derived as the result of Chapter Four, is educated to learners with low vocabulary ability and the improvement of vocabulary ability is checked afterward.
Finally, in Chapter Six, the summary of the study and the comments on the future research are put forward.
As a result, the study verifies the following hypotheses.
First, it is assumed that the aspects of use of vocabulary learning strategies would appear differently according to the variables of learners, and the assumption is verified through questionnaire survey. The result shows that the aspects of use of vocabulary learning strategies appear differently according to the variables of Korean language learners, such as gender, age, language originality, learning purpose, experience of foreign language study, duration of stay in Korea, study period, learning level, and vocabulary level.
Second assumption is the existence of the relationship between vocabulary ability of Korean language learner and vocabulary learning strategies. The correlation is verified with an analysis program. The result shows that vocabulary ability and vocabulary learning strategies have positive correlation, and one discovery strategies and five enhancement strategies could be derived as the most effective vocabulary learning strategies.
Third, it is assumed that vocabulary learning strategies would have a positive effect on improving vocabulary ability and verified it through the comparison between vocabulary learning strategies user with low vocabulary level and non-user with same vocabulary level. As a result, it could be confirmed that learner with low vocabulary level has improved his/her vocabulary ability and thus, the use of vocabulary learning strategies has effect on the improvement of vocabulary ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.