본 연구는 교사양성과정에 수학중인 예비유아교사의 유아동작교육에 대한 인식이 어떠하며, 이 인식이 전공학과별, 이수과목 수별에 따라 인식이 달라지는지를 밝히는데 목적을 두었다. 본 연구에서 밝히고자 한 인식영역은 유아동작교육의 중요성 및 필요성, 유아동작교육에 대한 만족도와 요구, 유아동작교육의 내용, 유아동작교육의 방법, 현행 유아동작교육의 문제점 등이었다. 연구대상은 부산광역시 소재 B대학의 아동복지보육과와 유아특수재활과에 재학 중인 1학년 학생 100명이었다. 측정도구는 백수덕(1998), 김은정(2005), 박영희(2007)등의 설문지를 일부 조정하여 본 연구에서 제작한 설문지를 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 예비유아교사들의 인식수준을 알아보기 위해서는 평균과 ...
본 연구는 교사양성과정에 수학중인 예비유아교사의 유아동작교육에 대한 인식이 어떠하며, 이 인식이 전공학과별, 이수과목 수별에 따라 인식이 달라지는지를 밝히는데 목적을 두었다. 본 연구에서 밝히고자 한 인식영역은 유아동작교육의 중요성 및 필요성, 유아동작교육에 대한 만족도와 요구, 유아동작교육의 내용, 유아동작교육의 방법, 현행 유아동작교육의 문제점 등이었다. 연구대상은 부산광역시 소재 B대학의 아동복지보육과와 유아특수재활과에 재학 중인 1학년 학생 100명이었다. 측정도구는 백수덕(1998), 김은정(2005), 박영희(2007)등의 설문지를 일부 조정하여 본 연구에서 제작한 설문지를 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 예비유아교사들의 인식수준을 알아보기 위해서는 평균과 표준편차를 산출하였고, 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 인식차이는 t-검증과 일원변량분석을 각기 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아동작교육의 중요성 및 필요성에 대한 예비유아교사들의 인식은 상당히 높고, 이 인식수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 대학에서의 유아동작교육의 교육과정에 대한 예비유아교사의 만족도 및 요구의 인식수준은 높고, 이 수준은 전공학과별에 따라 차이가 없다. 그러나 이수과목 수별에 따라서는 과목 및 2과목을 이수한 예비유아교사들이 3과목이상을 이수한 예비유아교사보다 이론적 지식이 더 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학에서의 유아동작교육의 내용에 대한 예비유아교사들의 인식도 높고, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 대학에서의 유아동작교육의 방법에 대한 예비유아교사들의 인식은 약간 높은 것으로 나타났으며, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 교육현장에서의 현행 유아동작교육의 문제점에 대한 예비유아교사의 인식은 약간 높고, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다.
본 연구는 교사양성과정에 수학중인 예비유아교사의 유아동작교육에 대한 인식이 어떠하며, 이 인식이 전공학과별, 이수과목 수별에 따라 인식이 달라지는지를 밝히는데 목적을 두었다. 본 연구에서 밝히고자 한 인식영역은 유아동작교육의 중요성 및 필요성, 유아동작교육에 대한 만족도와 요구, 유아동작교육의 내용, 유아동작교육의 방법, 현행 유아동작교육의 문제점 등이었다. 연구대상은 부산광역시 소재 B대학의 아동복지보육과와 유아특수재활과에 재학 중인 1학년 학생 100명이었다. 측정도구는 백수덕(1998), 김은정(2005), 박영희(2007)등의 설문지를 일부 조정하여 본 연구에서 제작한 설문지를 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 예비유아교사들의 인식수준을 알아보기 위해서는 평균과 표준편차를 산출하였고, 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 인식차이는 t-검증과 일원변량분석을 각기 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아동작교육의 중요성 및 필요성에 대한 예비유아교사들의 인식은 상당히 높고, 이 인식수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 대학에서의 유아동작교육의 교육과정에 대한 예비유아교사의 만족도 및 요구의 인식수준은 높고, 이 수준은 전공학과별에 따라 차이가 없다. 그러나 이수과목 수별에 따라서는 과목 및 2과목을 이수한 예비유아교사들이 3과목이상을 이수한 예비유아교사보다 이론적 지식이 더 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학에서의 유아동작교육의 내용에 대한 예비유아교사들의 인식도 높고, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 대학에서의 유아동작교육의 방법에 대한 예비유아교사들의 인식은 약간 높은 것으로 나타났으며, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 교육현장에서의 현행 유아동작교육의 문제점에 대한 예비유아교사의 인식은 약간 높고, 이 수준은 전공학과별 및 이수과목 수별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the awareness of preservice preschool teachers about early childhood movement education and the relationship of major and the number of completed courses to their awareness. It's specifically meant to investigate their awareness on the importance, necessity, ...
The purpose of this study was to examine the awareness of preservice preschool teachers about early childhood movement education and the relationship of major and the number of completed courses to their awareness. It's specifically meant to investigate their awareness on the importance, necessity, content and methods of early childhood movement education and its problems, their satisfaction level with that and related needs. The subjects in this study were 100 freshmen who majored in child welfare and care and special early childhood rehabilitation at B college in the city of Busan to become teachers. The instrument used in this study was questionnaires that modified the questionnaires of Baek Soo-deok (1998), Kim Eun-jeong(2005) and Park Young-hee(2007) in part. As for data analysis, statistical data on mean and standard deviation were obtained to find out their awareness, and t-test and one-way ANOVA were utilized to see if major and the number of completed courses made any differences to that. The findings of the study were as follows: First, the preservice early childhood teachers investigated were fairly well aware of the importance and necessity of early childhood movement education, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Second, they were satisfied a lot with the movement education curriculum of their college, and they had strong needs for that. There were no differences in those regards according to major. As for the number of completed courses, however, the preservice preschool teachers who completed two courses considered theoretical knowledge more necessary than those who completed three courses or more. Third, the preservice early childhood teachers had a high opinion on the content of early childhood movement education in college, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Fourth, the preservice early childhood teachers put a little high value on the method of early childhood movement education in college, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Fifth, the preservice preschool teachers thought there were a few problems with current early childhood movement education provided by early childhood education institutions, and their major and the number of completed courses made no differences to their opinion.
The purpose of this study was to examine the awareness of preservice preschool teachers about early childhood movement education and the relationship of major and the number of completed courses to their awareness. It's specifically meant to investigate their awareness on the importance, necessity, content and methods of early childhood movement education and its problems, their satisfaction level with that and related needs. The subjects in this study were 100 freshmen who majored in child welfare and care and special early childhood rehabilitation at B college in the city of Busan to become teachers. The instrument used in this study was questionnaires that modified the questionnaires of Baek Soo-deok (1998), Kim Eun-jeong(2005) and Park Young-hee(2007) in part. As for data analysis, statistical data on mean and standard deviation were obtained to find out their awareness, and t-test and one-way ANOVA were utilized to see if major and the number of completed courses made any differences to that. The findings of the study were as follows: First, the preservice early childhood teachers investigated were fairly well aware of the importance and necessity of early childhood movement education, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Second, they were satisfied a lot with the movement education curriculum of their college, and they had strong needs for that. There were no differences in those regards according to major. As for the number of completed courses, however, the preservice preschool teachers who completed two courses considered theoretical knowledge more necessary than those who completed three courses or more. Third, the preservice early childhood teachers had a high opinion on the content of early childhood movement education in college, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Fourth, the preservice early childhood teachers put a little high value on the method of early childhood movement education in college, and their major and the number of completed courses made no differences to that. Fifth, the preservice preschool teachers thought there were a few problems with current early childhood movement education provided by early childhood education institutions, and their major and the number of completed courses made no differences to their opinion.
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