[학위논문]한국영화에 나타난 포스트모더니즘의 미장센 : 장준환, 이명세, 박찬욱 감독의 영화를 중심으로 A Study on The Post-modern Mise-en-scene : The Films Of Jang Jun Hwan, Lee Myung Sae, Park Chan Uk원문보기
포스트모더니즘은 1960년대 미국, 프랑스에서 시작되어 1970, 1980년대를 거쳐 일반화되었다. Post와 Modernism의 합성어로, 아놀드 토인비 (Arnold Toynbee)가 최초로 포스트모더니즘이란 용어를 사용하였고, 포스트모던 (Post-modern)이란 용어는 문학 용어와 관련하여 이합 핫산 (Ihab Hassan)에 의해 1971년 처음 사용되었다. 반면 시각예술 분야에서는 찰스 젠크스 (Charles Jencks)에 의해 1970년대 건축의 특징을 말하는 의미로 사용되었다. 포스트모더니즘은 소비사회, 후기 산업사회와 같이 현대사회를 지칭하는 용어들 중 가장 집합적으로 지칭하는 용어이다. 또한 전통적 개념과는 상반된 개념으로 많은 차이점을 보이는 현상을 가져왔다. 이러한 현상들은 주로 삶이라는 현실적 주체보다는 대중들의 문화적, 시대적 형태 변화에서 두드러지게 나타났는데, 예를 들면 현대의 건축, 문학, 정치, 철학, 미술, 영화 등을 통해 표출되었다. 특히 영화에서의 포스트모더니즘은 영화가 갖는 대중성과 더불어 영화의 ...
포스트모더니즘은 1960년대 미국, 프랑스에서 시작되어 1970, 1980년대를 거쳐 일반화되었다. Post와 Modernism의 합성어로, 아놀드 토인비 (Arnold Toynbee)가 최초로 포스트모더니즘이란 용어를 사용하였고, 포스트모던 (Post-modern)이란 용어는 문학 용어와 관련하여 이합 핫산 (Ihab Hassan)에 의해 1971년 처음 사용되었다. 반면 시각예술 분야에서는 찰스 젠크스 (Charles Jencks)에 의해 1970년대 건축의 특징을 말하는 의미로 사용되었다. 포스트모더니즘은 소비사회, 후기 산업사회와 같이 현대사회를 지칭하는 용어들 중 가장 집합적으로 지칭하는 용어이다. 또한 전통적 개념과는 상반된 개념으로 많은 차이점을 보이는 현상을 가져왔다. 이러한 현상들은 주로 삶이라는 현실적 주체보다는 대중들의 문화적, 시대적 형태 변화에서 두드러지게 나타났는데, 예를 들면 현대의 건축, 문학, 정치, 철학, 미술, 영화 등을 통해 표출되었다. 특히 영화에서의 포스트모더니즘은 영화가 갖는 대중성과 더불어 영화의 미장센, 촬영기법과도 같은 다양한 양식으로 그 특징을 쉽게 찾을 수 있다. 고급문화와 대중문화의 구분이 모호해지고, 모든 고급예술도 대중적으로 전락하게 되는 것이 포스트모더니즘의 한 특징이라면, 영화는 그 양상을 가장 잘 드러내는 매체라고 할 수 있다. 또한 영화는 최신 테크놀로지를 사용해 포스트모더니즘의 다양한 특성을 가장 대중적으로 포괄하여 표현하기도 한다. 이 논문에서는 포스트모더니즘 영화의 대중성이나, 영상 매체간의 상호 텍스트성과 같은 특성에 대해 언급하였고, 특히 영화의 미장센에 집중하여 서구의 사례와 우리나라 영화의 사례를 들어 비교 분석하였다. 서구의 경우에는 ‘에이리언’, ‘황혼에서 새벽까지’, ‘매트릭스’, '아바타‘를 예로 들어 그 미장센에 관한 사례를 들었으며, 우리나라 영화로는 장준환의 영화, 이명세의 영화, 박찬욱의 영화를 사례로 들었다. 포스트모더니즘 영화는 영화가 가지는 특유의 대중성을 기반으로 1960년대 이후 예술영화와 같은 모더니즘 형식을 거부하며 세력을 키워왔다. 반면 위에서 언급한 서구의 포스트모더니즘 영화는 문화적 성장과 상업적 성공이라는 큰 업적을 이끌어낸 것에 비해 우리나라의 경우는 극소수를 제외한 경우 모두 대중들에게 외면당하고, 상업적인 참패를 거듭하고 있다. 이에 그 미장센 분석을 통해 서구의 것과 비교분석하였다.
포스트모더니즘은 1960년대 미국, 프랑스에서 시작되어 1970, 1980년대를 거쳐 일반화되었다. Post와 Modernism의 합성어로, 아놀드 토인비 (Arnold Toynbee)가 최초로 포스트모더니즘이란 용어를 사용하였고, 포스트모던 (Post-modern)이란 용어는 문학 용어와 관련하여 이합 핫산 (Ihab Hassan)에 의해 1971년 처음 사용되었다. 반면 시각예술 분야에서는 찰스 젠크스 (Charles Jencks)에 의해 1970년대 건축의 특징을 말하는 의미로 사용되었다. 포스트모더니즘은 소비사회, 후기 산업사회와 같이 현대사회를 지칭하는 용어들 중 가장 집합적으로 지칭하는 용어이다. 또한 전통적 개념과는 상반된 개념으로 많은 차이점을 보이는 현상을 가져왔다. 이러한 현상들은 주로 삶이라는 현실적 주체보다는 대중들의 문화적, 시대적 형태 변화에서 두드러지게 나타났는데, 예를 들면 현대의 건축, 문학, 정치, 철학, 미술, 영화 등을 통해 표출되었다. 특히 영화에서의 포스트모더니즘은 영화가 갖는 대중성과 더불어 영화의 미장센, 촬영기법과도 같은 다양한 양식으로 그 특징을 쉽게 찾을 수 있다. 고급문화와 대중문화의 구분이 모호해지고, 모든 고급예술도 대중적으로 전락하게 되는 것이 포스트모더니즘의 한 특징이라면, 영화는 그 양상을 가장 잘 드러내는 매체라고 할 수 있다. 또한 영화는 최신 테크놀로지를 사용해 포스트모더니즘의 다양한 특성을 가장 대중적으로 포괄하여 표현하기도 한다. 이 논문에서는 포스트모더니즘 영화의 대중성이나, 영상 매체간의 상호 텍스트성과 같은 특성에 대해 언급하였고, 특히 영화의 미장센에 집중하여 서구의 사례와 우리나라 영화의 사례를 들어 비교 분석하였다. 서구의 경우에는 ‘에이리언’, ‘황혼에서 새벽까지’, ‘매트릭스’, '아바타‘를 예로 들어 그 미장센에 관한 사례를 들었으며, 우리나라 영화로는 장준환의 영화, 이명세의 영화, 박찬욱의 영화를 사례로 들었다. 포스트모더니즘 영화는 영화가 가지는 특유의 대중성을 기반으로 1960년대 이후 예술영화와 같은 모더니즘 형식을 거부하며 세력을 키워왔다. 반면 위에서 언급한 서구의 포스트모더니즘 영화는 문화적 성장과 상업적 성공이라는 큰 업적을 이끌어낸 것에 비해 우리나라의 경우는 극소수를 제외한 경우 모두 대중들에게 외면당하고, 상업적인 참패를 거듭하고 있다. 이에 그 미장센 분석을 통해 서구의 것과 비교분석하였다.
Post-modernism began in the US & France from 1960 & generalized worldwide through the 1970's & 1980's. Post-modernism, the compound word - post & modernism was first used by Arnold Toynbee. Post-modern is first referred to in relation to literature in 1971 by Ihab Hassan & in visual art by ...
Post-modernism began in the US & France from 1960 & generalized worldwide through the 1970's & 1980's. Post-modernism, the compound word - post & modernism was first used by Arnold Toynbee. Post-modern is first referred to in relation to literature in 1971 by Ihab Hassan & in visual art by Charles Jencks characterizing the situation of architecture in 1970. Post-modernism is the term given to current society like the consumption society & post-industrial society collectively. In addition, the phenomenon shows the difference between the traditional concept & the contradictory concept. These phenomena showed up through the culture of the public & time modification more than the realistic subject that they were showing. For example, they were expressed through the architecture of Modern, literature, Politics, philosophy, art, and movie. Particularly, the post-modernism at a movie can find a feature with the popularity of a movie in the various mode, which is like the Mise-en-scene of a movie & picturing technique. Assuming the obscure division between high class & popular culture, films seem likely to reveal postmodernism's indications. Also, we are able to take a condensed representation of its features in films through up to date technology. In this thesis, the popularity of the post-modernism movie, the characteristic like the Intertextuality between image medium has been mentioned. It concentrated on particularly, the Mise-en-scene of a movie and the case of the Western and case of the South Korean movie were compared and were analyzed. In the case of Western, the case about the Mise-en-scene was given for example, 'alien', 'till the early morning in dusk', 'matrix' And 'Avatar'. And the films of Jang jun-hwan, films of the Lee Myung-Sae, and films of Park chan-uk were given with the South Korean films as the case. The post-modernism movie rejected the modernism format like the art film based on the popularity of the characteristic of a movie since 1960's and grew a force. On the other hand, achievements are small compared with the large-scale achievements that are the cultural growth and commercial success in western countries. Otherwise, Korean Post-Modern Films are altogether neglected from public viewing. Commercial success is rarely achieved. Thus, it compared through the analysis of Mise-en-scen with the Western films.
Post-modernism began in the US & France from 1960 & generalized worldwide through the 1970's & 1980's. Post-modernism, the compound word - post & modernism was first used by Arnold Toynbee. Post-modern is first referred to in relation to literature in 1971 by Ihab Hassan & in visual art by Charles Jencks characterizing the situation of architecture in 1970. Post-modernism is the term given to current society like the consumption society & post-industrial society collectively. In addition, the phenomenon shows the difference between the traditional concept & the contradictory concept. These phenomena showed up through the culture of the public & time modification more than the realistic subject that they were showing. For example, they were expressed through the architecture of Modern, literature, Politics, philosophy, art, and movie. Particularly, the post-modernism at a movie can find a feature with the popularity of a movie in the various mode, which is like the Mise-en-scene of a movie & picturing technique. Assuming the obscure division between high class & popular culture, films seem likely to reveal postmodernism's indications. Also, we are able to take a condensed representation of its features in films through up to date technology. In this thesis, the popularity of the post-modernism movie, the characteristic like the Intertextuality between image medium has been mentioned. It concentrated on particularly, the Mise-en-scene of a movie and the case of the Western and case of the South Korean movie were compared and were analyzed. In the case of Western, the case about the Mise-en-scene was given for example, 'alien', 'till the early morning in dusk', 'matrix' And 'Avatar'. And the films of Jang jun-hwan, films of the Lee Myung-Sae, and films of Park chan-uk were given with the South Korean films as the case. The post-modernism movie rejected the modernism format like the art film based on the popularity of the characteristic of a movie since 1960's and grew a force. On the other hand, achievements are small compared with the large-scale achievements that are the cultural growth and commercial success in western countries. Otherwise, Korean Post-Modern Films are altogether neglected from public viewing. Commercial success is rarely achieved. Thus, it compared through the analysis of Mise-en-scen with the Western films.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.