ADHD 아동의 주의산만과 공격성 감소를 위한 점토조형활동 중심의 미술치료사례연구 A Case Study of Art Therapy Focused on Clay Plastics Activities for the Reduction of Inattentiveness, Aggression of ADHD Children원문보기
ADHD 아동들은 주의집중력 결핍, 충동성 과잉행동과 같은 주요증상과 학업부진, 또래와의 관계악화, 학교 생활부적응 등 이차적인 문제가 나타나며 이를 감소ㆍ중재하기 위한 효과적인 프로그램을 개발하여 적용해야할 필요성이 시급하다. 이에 본 연구는 주의가 산만하고 공격성이 강한 아동들에 대해 점토조형 활동 중심의 미술치료를 통해 그들의 문제 행동을 해결해 보고자 하였다. 연구대상은 ADHD로 진단된 M시 소재한 초등학교 저학년 아동 3명을 선정하여 점토조형활동중심의 미술치료를 실시하였다. 연구기간은 2009년 7월20부터 2009년 12월24일까지, 주 1회 40분씩 20회기 실시하였고, 매 회기 10분 부모상담을 실시하였다. 측정도구는 아동․청소년 행동평가척도(...
ADHD 아동들은 주의집중력 결핍, 충동성 과잉행동과 같은 주요증상과 학업부진, 또래와의 관계악화, 학교 생활부적응 등 이차적인 문제가 나타나며 이를 감소ㆍ중재하기 위한 효과적인 프로그램을 개발하여 적용해야할 필요성이 시급하다. 이에 본 연구는 주의가 산만하고 공격성이 강한 아동들에 대해 점토조형 활동 중심의 미술치료를 통해 그들의 문제 행동을 해결해 보고자 하였다. 연구대상은 ADHD로 진단된 M시 소재한 초등학교 저학년 아동 3명을 선정하여 점토조형활동중심의 미술치료를 실시하였다. 연구기간은 2009년 7월20부터 2009년 12월24일까지, 주 1회 40분씩 20회기 실시하였고, 매 회기 10분 부모상담을 실시하였다. 측정도구는 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)를 사용하여 사전, 사후, 추후검사를 실시하였으며, 점토조형활동 중심의 미술치료 단계에 따라 ADHD 아동의 행동변화를 비교분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)의 사전·사후 점수에 있어 A, B, C아동모두 감소하였으며, 추후검사에 있어서도 점수가 감소 또는 유지하고 있는 것으로 점토조형활동 중심의 미술치료가 ADHD 아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 입증하였다. 둘째, 점토조형 활동 중심의 미술치료 단계에 따라 ADHD 아동의 문제행동의 완화 및 소거됨으로써 점토조형 활동 중심의 미술치료가 ADHD 아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 입증하였다. 이상의 결과로 볼 때, 점토중심의 미술치료가 ADHD아동의 주의산만과 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있었음을 알 수 있었다. 본 연구는 다양한 미술매체 중 점토라는 매체가 ADHD아동의 문제행동을 개선시키는데 적합한 매체임을 확인함으로써, 점토조형활동 중심의 미술치료가 ADHD아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 밝힌 점에서 의의가 있다.
ADHD 아동들은 주의집중력 결핍, 충동성 과잉행동과 같은 주요증상과 학업부진, 또래와의 관계악화, 학교 생활부적응 등 이차적인 문제가 나타나며 이를 감소ㆍ중재하기 위한 효과적인 프로그램을 개발하여 적용해야할 필요성이 시급하다. 이에 본 연구는 주의가 산만하고 공격성이 강한 아동들에 대해 점토조형 활동 중심의 미술치료를 통해 그들의 문제 행동을 해결해 보고자 하였다. 연구대상은 ADHD로 진단된 M시 소재한 초등학교 저학년 아동 3명을 선정하여 점토조형활동중심의 미술치료를 실시하였다. 연구기간은 2009년 7월20부터 2009년 12월24일까지, 주 1회 40분씩 20회기 실시하였고, 매 회기 10분 부모상담을 실시하였다. 측정도구는 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)를 사용하여 사전, 사후, 추후검사를 실시하였으며, 점토조형활동 중심의 미술치료 단계에 따라 ADHD 아동의 행동변화를 비교분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)의 사전·사후 점수에 있어 A, B, C아동모두 감소하였으며, 추후검사에 있어서도 점수가 감소 또는 유지하고 있는 것으로 점토조형활동 중심의 미술치료가 ADHD 아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 입증하였다. 둘째, 점토조형 활동 중심의 미술치료 단계에 따라 ADHD 아동의 문제행동의 완화 및 소거됨으로써 점토조형 활동 중심의 미술치료가 ADHD 아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 입증하였다. 이상의 결과로 볼 때, 점토중심의 미술치료가 ADHD아동의 주의산만과 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있었음을 알 수 있었다. 본 연구는 다양한 미술매체 중 점토라는 매체가 ADHD아동의 문제행동을 개선시키는데 적합한 매체임을 확인함으로써, 점토조형활동 중심의 미술치료가 ADHD아동의 주의산만과 공격성 감소에 효과가 있음을 밝힌 점에서 의의가 있다.
Children with ADHD have major symptoms such as inattentiveness and impulsive hyperactivity, and additionally, they have problems such as worsening relationships with peers, maladjustment in school life. Therefore, it is necessary to develop an effective program to reduce or treat those symptoms. Und...
Children with ADHD have major symptoms such as inattentiveness and impulsive hyperactivity, and additionally, they have problems such as worsening relationships with peers, maladjustment in school life. Therefore, it is necessary to develop an effective program to reduce or treat those symptoms. Under this circumstances, this thesis is to inquire into the effectiveness of art therapy focused on clay plastics activities for the ADHD children. The study subject was 3 low graders of the elementary school located in M city, who were diagnosed as ADHD. For them, this art therapy program focused on clay plastics activities was carried out during 20 sessions for 40 minutes per session once a week from July 20, 2009 to December 24, 2009. In each session, ten minutes' counselling with their parent was carried out. The research tool was K-CBCL, by which pretest, posttest, and further test were carried out. And by the art therapy steps focused on clay plastics activities, the changes in their behavior were compared and analyzed. The results are as follows. Firstly, the three children's scores in pre-and post test of K-CBCL were reduced. And their scores in further test were also reduced, and the reductional effect was still maintained. It means that this art therapy program focused on clay plastics activities was effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. Secondly, it is found out that as the steps of this art therapy program focused on clay plastics activities go on, the three children's problem behaviors are alleviated or eliminated. It means that this art therapy program is effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. In conclusion, it is possible to say that this art therapy program is effective positively on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. This study has a significant meaning in that this study examined out that clay plastics activities as an art medium is helpful in reducing ADHD children's problem behaviors, and further, that this art therapy programs with clay plastics activities is effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children.
Key Words: Art Therapy, Clay Plastic Activities, ADHD, Inattentiveness, Aggression.
Children with ADHD have major symptoms such as inattentiveness and impulsive hyperactivity, and additionally, they have problems such as worsening relationships with peers, maladjustment in school life. Therefore, it is necessary to develop an effective program to reduce or treat those symptoms. Under this circumstances, this thesis is to inquire into the effectiveness of art therapy focused on clay plastics activities for the ADHD children. The study subject was 3 low graders of the elementary school located in M city, who were diagnosed as ADHD. For them, this art therapy program focused on clay plastics activities was carried out during 20 sessions for 40 minutes per session once a week from July 20, 2009 to December 24, 2009. In each session, ten minutes' counselling with their parent was carried out. The research tool was K-CBCL, by which pretest, posttest, and further test were carried out. And by the art therapy steps focused on clay plastics activities, the changes in their behavior were compared and analyzed. The results are as follows. Firstly, the three children's scores in pre-and post test of K-CBCL were reduced. And their scores in further test were also reduced, and the reductional effect was still maintained. It means that this art therapy program focused on clay plastics activities was effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. Secondly, it is found out that as the steps of this art therapy program focused on clay plastics activities go on, the three children's problem behaviors are alleviated or eliminated. It means that this art therapy program is effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. In conclusion, it is possible to say that this art therapy program is effective positively on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children. This study has a significant meaning in that this study examined out that clay plastics activities as an art medium is helpful in reducing ADHD children's problem behaviors, and further, that this art therapy programs with clay plastics activities is effective on the reduction of inattentiveness and aggression of ADHD children.
Key Words: Art Therapy, Clay Plastic Activities, ADHD, Inattentiveness, Aggression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.