본 연구는 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램이 ADHD 성향 아동의 분노, 공격성, 사회적 기술, 자기 통제력 및 행동조절 변화에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하는 초등학교 두 곳의 2, 3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 분노조절 프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 중 교사용 단축형 코너스 평정척도와 K-WISC-Ⅲ를 실시하여 12명을 선정하였다. 최종 선정된 아동은 교사용 단축형 코너스 평정척도 17점 이상이고 K-WISC-Ⅲ에서 IQ80 이상으로, 아동이 재학 중인 학교를 기준으로 실험집단과 대기자 통제집단에 각 6명씩 배정되었다. 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전-사후 검사로 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사, 사회적 기술 평정체계, 자기 통제력 검사를 실시하였고, 프로그램 1, 6, 11회기 내에서 행동관찰평가를 실시하였다. 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사는 아동이 직접 수행하였고, 사회적 기술 평정체계는 부모와 교사가, 자기 통제력 검사는 부모가 직접 답하였다. 또한 행동관찰은 관찰자 2인에 의하여 비디오 분석을 통하여 이루어졌다. 본 연구에서 실시된 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 청소년 광장(1995)의 인지·정서·행동 분노조절 프로그램을 수정 및 보안한 것으로, 프로그램 활동을 위하여 윤지현(2007)과 한차정(2012)의 ...
본 연구는 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램이 ADHD 성향 아동의 분노, 공격성, 사회적 기술, 자기 통제력 및 행동조절 변화에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하는 초등학교 두 곳의 2, 3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 분노조절 프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 중 교사용 단축형 코너스 평정척도와 K-WISC-Ⅲ를 실시하여 12명을 선정하였다. 최종 선정된 아동은 교사용 단축형 코너스 평정척도 17점 이상이고 K-WISC-Ⅲ에서 IQ80 이상으로, 아동이 재학 중인 학교를 기준으로 실험집단과 대기자 통제집단에 각 6명씩 배정되었다. 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전-사후 검사로 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사, 사회적 기술 평정체계, 자기 통제력 검사를 실시하였고, 프로그램 1, 6, 11회기 내에서 행동관찰평가를 실시하였다. 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사는 아동이 직접 수행하였고, 사회적 기술 평정체계는 부모와 교사가, 자기 통제력 검사는 부모가 직접 답하였다. 또한 행동관찰은 관찰자 2인에 의하여 비디오 분석을 통하여 이루어졌다. 본 연구에서 실시된 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 청소년 광장(1995)의 인지·정서·행동 분노조절 프로그램을 수정 및 보안한 것으로, 프로그램 활동을 위하여 윤지현(2007)과 한차정(2012)의 ADHD 아동을 위한 게임놀이 목록을 참고하여 분노유발상황을 유도할 수 있도록 재구성하였다. 분노유발상황은 홍상황과 이미경(2007)이 제시한 대표적인 초등학생의 분노유발상황 목록을 참고하였다. 본 프로그램은 본 연구자에 의해 6주간 12회기 동안 1회기 당 60분 진행되었다. 본 연구의 자료 처리는 SPSS 18.0을 이용하였고 가설 검증을 위해 두 집단의 사전-사후 검사에 대해 반복측정 이원변량분석 (검사시기는 반복측정)과 사후분석을 위해 종속 t 검증을 실시하였다. 또한 행동관찰 결과에 대해 반복측정 일원변량분석(검사시기는 반복측정)과 대응별 비교를 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 좌절, 신체적 공격, 또래관계, 권위관계에서 느끼는 분노 수준의 감소에 유의한 효과가 있었다. 둘째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 공격성 중 언어적 공격성과 적의성을 유의미하게 감소시켜 공격성 감소에 부분적인 효과를 나타내었다. 셋째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 아동의 부모가 평가한 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후, 부모가 평가한 사회적 기술에서 실험집단은 p<.10 수준에서 유의하게 향상되어 통제집단은 유의한 차이를 보였다. 넷째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 자기통제력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후, 실험집단은 p<.10 수준에서 부모가 보고한 자기 통제력에서 향상을 보였다. 다섯 째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 행동조절 변화에 유의미한 효과가 있었다. 프로그램 실시 후, 실험집단의 적응 행동이 유의미하게 증가된 반면, 부적응 행동은 유의미하게 감소함을 보였다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 추후 연구에서 다루어야할 연구과제를 논의하였다.
본 연구는 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램이 ADHD 성향 아동의 분노, 공격성, 사회적 기술, 자기 통제력 및 행동조절 변화에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하는 초등학교 두 곳의 2, 3학년 ADHD 성향을 가진 아동으로, 교사가 추천하고 부모가 분노조절 프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 중 교사용 단축형 코너스 평정척도와 K-WISC-Ⅲ를 실시하여 12명을 선정하였다. 최종 선정된 아동은 교사용 단축형 코너스 평정척도 17점 이상이고 K-WISC-Ⅲ에서 IQ80 이상으로, 아동이 재학 중인 학교를 기준으로 실험집단과 대기자 통제집단에 각 6명씩 배정되었다. 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램의 효과를 알아보기 위한 사전-사후 검사로 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사, 사회적 기술 평정체계, 자기 통제력 검사를 실시하였고, 프로그램 1, 6, 11회기 내에서 행동관찰평가를 실시하였다. 아동 및 청소년 분노 척도, 공격성 검사는 아동이 직접 수행하였고, 사회적 기술 평정체계는 부모와 교사가, 자기 통제력 검사는 부모가 직접 답하였다. 또한 행동관찰은 관찰자 2인에 의하여 비디오 분석을 통하여 이루어졌다. 본 연구에서 실시된 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 청소년 광장(1995)의 인지·정서·행동 분노조절 프로그램을 수정 및 보안한 것으로, 프로그램 활동을 위하여 윤지현(2007)과 한차정(2012)의 ADHD 아동을 위한 게임놀이 목록을 참고하여 분노유발상황을 유도할 수 있도록 재구성하였다. 분노유발상황은 홍상황과 이미경(2007)이 제시한 대표적인 초등학생의 분노유발상황 목록을 참고하였다. 본 프로그램은 본 연구자에 의해 6주간 12회기 동안 1회기 당 60분 진행되었다. 본 연구의 자료 처리는 SPSS 18.0을 이용하였고 가설 검증을 위해 두 집단의 사전-사후 검사에 대해 반복측정 이원변량분석 (검사시기는 반복측정)과 사후분석을 위해 종속 t 검증을 실시하였다. 또한 행동관찰 결과에 대해 반복측정 일원변량분석(검사시기는 반복측정)과 대응별 비교를 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 좌절, 신체적 공격, 또래관계, 권위관계에서 느끼는 분노 수준의 감소에 유의한 효과가 있었다. 둘째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 공격성 중 언어적 공격성과 적의성을 유의미하게 감소시켜 공격성 감소에 부분적인 효과를 나타내었다. 셋째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 아동의 부모가 평가한 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후, 부모가 평가한 사회적 기술에서 실험집단은 p<.10 수준에서 유의하게 향상되어 통제집단은 유의한 차이를 보였다. 넷째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 자기통제력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후, 실험집단은 p<.10 수준에서 부모가 보고한 자기 통제력에서 향상을 보였다. 다섯 째, 게임놀이를 활용한 분노조절 프로그램은 ADHD 성향 아동의 행동조절 변화에 유의미한 효과가 있었다. 프로그램 실시 후, 실험집단의 적응 행동이 유의미하게 증가된 반면, 부적응 행동은 유의미하게 감소함을 보였다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 추후 연구에서 다루어야할 연구과제를 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of an anger control program using game-play on ADHD symptoms, anger, aggression, social skills, self-control, and behavior regulation on children with ADHD. For the current study, the participants (12 children), were drawn from the second and thir...
The purpose of this study was to examine the effects of an anger control program using game-play on ADHD symptoms, anger, aggression, social skills, self-control, and behavior regulation on children with ADHD. For the current study, the participants (12 children), were drawn from the second and third grades of 2 elementary schools located in Seoul. They were recommended by their teachers due to significant anger control difficulties, aggressive behaviors and ADHD symptoms. Also, the parents (of all 12) consented to allow their children to participate in this study. The children were then administered the Abbreviated Conners Teacher Rating Scale and the Korean Wechsler Intelligence Scales for Children-Ⅲ(K-WISC-Ⅲ). To be eligible for the study, students must score at least 17 points or higher on the Abbreviated Conners Teacher Rating Scale and have an IQ of 80 or higher for the K-WISC-Ⅲ. Finally, six of the twelve children were assigned into a treatment group and the other six children were put onto a waiting list as a control group. The subjects were grouped on the basis of intact schools they were attending. In order to examine the effects of the anger control program using game-play, pre- and post-test had been conducted using Diagnostic Test of Aggression, Social Skills Rating System (SSRS), Self Control Rating Scales (SCRS), Children's Inventory of Anger Inventory (ChIA), and Behavior Observation Rating Scales developed by the researcher. As for the anger control program using game-play in this study, it had been reconstructed by the researcher based on the Plaza for Youth Dialog (1995)‘s the cognitive, emotional and behavioral anger control program, the game-play list for ADHD children used in the study of Yoon Ji-hyeon (2007), Han Cha-jeong (2012), and Hong Sang-Hwang & Lee Mi-Kyeong's (2007) anger-inducing situations list that the children frequently experience in school. The anger control program using game-play consisted of 12 sessions was provided to the treatment group twice a week for 6 weeks while no program was delivered to the waiting-list control group. To analyze the data, two-way ANOVAs with repeated measure and paired t test as a post-hoc test were conducted by using SPSS 18.0. The major results of this study are as follows: First, the anger control program using game-play significantly reduced the anger provoked in situations of frustration, peer relationships, authority relations, and physical aggression. Second, the anger control program using game-play was significantly effective in decreasing verbal aggressions and hostilities of children with ADHD. Third, the anger control program using game-play had some positive effects on improving the social skills of children with ADHD according to parent evaluations. The social skills showed statistically significant differences between the treatment group and the control group. Also, the treatment group noted improved the social skills at the significance level of p<.10. Fourth, the anger control program using game-play had some positive effects on self control improvement of children with ADHD according to parent evaluations. The result reveal significant differences at p<.10 on self control between the treatment group and the control group. Also, the treatment group noted significantly improved self control at the significance level of p<.10. Fifth, the anger control program using game-play had significant effects on increasing adjustment behaviors and decreasing maladjustment behaviors of ADHD children. Finally, the implications and limitations of this study were previously discussed. Topics to be investigated in a future study were also suggested.
The purpose of this study was to examine the effects of an anger control program using game-play on ADHD symptoms, anger, aggression, social skills, self-control, and behavior regulation on children with ADHD. For the current study, the participants (12 children), were drawn from the second and third grades of 2 elementary schools located in Seoul. They were recommended by their teachers due to significant anger control difficulties, aggressive behaviors and ADHD symptoms. Also, the parents (of all 12) consented to allow their children to participate in this study. The children were then administered the Abbreviated Conners Teacher Rating Scale and the Korean Wechsler Intelligence Scales for Children-Ⅲ(K-WISC-Ⅲ). To be eligible for the study, students must score at least 17 points or higher on the Abbreviated Conners Teacher Rating Scale and have an IQ of 80 or higher for the K-WISC-Ⅲ. Finally, six of the twelve children were assigned into a treatment group and the other six children were put onto a waiting list as a control group. The subjects were grouped on the basis of intact schools they were attending. In order to examine the effects of the anger control program using game-play, pre- and post-test had been conducted using Diagnostic Test of Aggression, Social Skills Rating System (SSRS), Self Control Rating Scales (SCRS), Children's Inventory of Anger Inventory (ChIA), and Behavior Observation Rating Scales developed by the researcher. As for the anger control program using game-play in this study, it had been reconstructed by the researcher based on the Plaza for Youth Dialog (1995)‘s the cognitive, emotional and behavioral anger control program, the game-play list for ADHD children used in the study of Yoon Ji-hyeon (2007), Han Cha-jeong (2012), and Hong Sang-Hwang & Lee Mi-Kyeong's (2007) anger-inducing situations list that the children frequently experience in school. The anger control program using game-play consisted of 12 sessions was provided to the treatment group twice a week for 6 weeks while no program was delivered to the waiting-list control group. To analyze the data, two-way ANOVAs with repeated measure and paired t test as a post-hoc test were conducted by using SPSS 18.0. The major results of this study are as follows: First, the anger control program using game-play significantly reduced the anger provoked in situations of frustration, peer relationships, authority relations, and physical aggression. Second, the anger control program using game-play was significantly effective in decreasing verbal aggressions and hostilities of children with ADHD. Third, the anger control program using game-play had some positive effects on improving the social skills of children with ADHD according to parent evaluations. The social skills showed statistically significant differences between the treatment group and the control group. Also, the treatment group noted improved the social skills at the significance level of p<.10. Fourth, the anger control program using game-play had some positive effects on self control improvement of children with ADHD according to parent evaluations. The result reveal significant differences at p<.10 on self control between the treatment group and the control group. Also, the treatment group noted significantly improved self control at the significance level of p<.10. Fifth, the anger control program using game-play had significant effects on increasing adjustment behaviors and decreasing maladjustment behaviors of ADHD children. Finally, the implications and limitations of this study were previously discussed. Topics to be investigated in a future study were also suggested.
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