중학교 3학년 학생의 영어 어휘 학습 전략과 어휘 능력의 상관관계 The Correlation between English Vocabulary Learning Strategies and Vocabulary Competence of Third-Year Middle School Students원문보기
영어 학습자들, 특히 외국어로서의 영어 학습자들의 영어 능력에 영향을 줄 수 있는 변수들 중에서 어휘 능력은 중요한 요인 가운데 하나이다. 어휘 능력은 의사소통을 위한 가장 기본적인 능력이다. 그러나 영어 학습자들은 영어 어휘의 양적 방대함과 많은 파생어, 그리고 영어 어휘가 가지고 있는 의미의 다의성 때문에 영어 학습자들이 지속적으로 어휘를 학습하는 데 많은 어려움이 있다. 이 연구는 이러한 전제를 바탕으로 우리나라 중학교 학습자들이 어휘 능력을 향상시키기 위해 어떠한 어휘 학습 전략을 선호하고 있는지 알아보고자 한다. 또한 학습자들이 새로운 어휘를 암기하기 위해 사용하는 전략이 무엇인지, 그리고 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략과 그들의 어휘 능력과의 상관관계가 어떠한지를 연구하였다. 이에 어휘 학습 전략과 영어 어휘 능력에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 부산시에 소재한 M중학교 3학년 학생 220명을 대상으로 설문 조사와 어휘 능력 테스트를 실시하였다. 그리고 그 실험 데이터를 통해 결과를 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략은 사회적 전략을 제외한 기억 전략, 인지 전략, ...
영어 학습자들, 특히 외국어로서의 영어 학습자들의 영어 능력에 영향을 줄 수 있는 변수들 중에서 어휘 능력은 중요한 요인 가운데 하나이다. 어휘 능력은 의사소통을 위한 가장 기본적인 능력이다. 그러나 영어 학습자들은 영어 어휘의 양적 방대함과 많은 파생어, 그리고 영어 어휘가 가지고 있는 의미의 다의성 때문에 영어 학습자들이 지속적으로 어휘를 학습하는 데 많은 어려움이 있다. 이 연구는 이러한 전제를 바탕으로 우리나라 중학교 학습자들이 어휘 능력을 향상시키기 위해 어떠한 어휘 학습 전략을 선호하고 있는지 알아보고자 한다. 또한 학습자들이 새로운 어휘를 암기하기 위해 사용하는 전략이 무엇인지, 그리고 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략과 그들의 어휘 능력과의 상관관계가 어떠한지를 연구하였다. 이에 어휘 학습 전략과 영어 어휘 능력에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 부산시에 소재한 M중학교 3학년 학생 220명을 대상으로 설문 조사와 어휘 능력 테스트를 실시하였다. 그리고 그 실험 데이터를 통해 결과를 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략은 사회적 전략을 제외한 기억 전략, 인지 전략, 상위 인지 전략을 고루 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 어휘 능력 수준에 따라 선호하는 어휘 학습 전략에 대한 상․하위 집단의 학습자들의 성실한 답변을 원했지만 상위 집단의 학습자들에 비해 하위 집단의 학습자들 중 어휘를 암기하는 것을 싫어하는 학습자들이 다수 이여서 성실한 답변을 얻지 못했다. 그러나 하위 집단의 소수 의견을 종합해 본 결과, 상위 집단의 학습자들이 선호하는 어휘 학습 전략과 답변이 같은 것으로 나타났다. 즉, 어휘 능력 수준에 관계없이 모든 중학교 학습자들이 사용하는 공통된 어휘 학습 전략으로는 어휘의 발음이나 철자를 말로 반복하기, 어휘의 반복하여 써보기, 그리고 영어로 된 매체 활용하기 등이 있었다. 셋째, 어휘 능력 수준에 따라 어휘 학습 전략을 얼마나 자주 사용하는지를 순위로 따져보니 상위 집단의 전체적인 순위와 하위 집단의 전체적인 순위는 큰 차이가 없었다. 하지만 리커트 척도를 토대로 학습자들의 사용 평균을 살펴보니 특정 전략에서 큰 차이를 보였다. 그 특정 전략은 새로운 단어의 철자나 발음 익히기(기억 전략), 구술반복이나 쓰기반복(인지 전략), 그리고 계속적으로 학습(상위 인지 전략)이었다. 마지막으로 영어 어휘 학습 전략과 어휘 능력의 상관도에 대해 알아보았다. 그 결과, 기억 전략과 상위 인지 전략이 어휘 능력과 유의미한 관계가 있었다. 그리고 20개의 세부적인 어휘 학습 전략과 학습자들의 어휘 능력의 상관도를 살펴본 결과, 인지 전략인 반복학습이 학습자들의 어휘 능력과 유의미한 관계를 보였다. 이상의 연구 결과는 교실 현장에 다음과 같은 시사점을 제공한다. 교사들은 중학교 학습자들이 선호하는 전략인 영어로 된 노래, 영화, 그리고 뉴스 등과 같은 매체들을 수업 시간을 통해 활용하여 학생들이 어휘 학습에 흥미를 느낄 수 있도록 지도하는 것이 중요할 것이다. 그리고 중학교 학습자들은 어휘를 학습할 때 적절하고 효과적인 전략의 훈련을 통해 자기 주도적인 어휘 학습이 이루어지도록 해야 할 것이다.
영어 학습자들, 특히 외국어로서의 영어 학습자들의 영어 능력에 영향을 줄 수 있는 변수들 중에서 어휘 능력은 중요한 요인 가운데 하나이다. 어휘 능력은 의사소통을 위한 가장 기본적인 능력이다. 그러나 영어 학습자들은 영어 어휘의 양적 방대함과 많은 파생어, 그리고 영어 어휘가 가지고 있는 의미의 다의성 때문에 영어 학습자들이 지속적으로 어휘를 학습하는 데 많은 어려움이 있다. 이 연구는 이러한 전제를 바탕으로 우리나라 중학교 학습자들이 어휘 능력을 향상시키기 위해 어떠한 어휘 학습 전략을 선호하고 있는지 알아보고자 한다. 또한 학습자들이 새로운 어휘를 암기하기 위해 사용하는 전략이 무엇인지, 그리고 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략과 그들의 어휘 능력과의 상관관계가 어떠한지를 연구하였다. 이에 어휘 학습 전략과 영어 어휘 능력에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 부산시에 소재한 M중학교 3학년 학생 220명을 대상으로 설문 조사와 어휘 능력 테스트를 실시하였다. 그리고 그 실험 데이터를 통해 결과를 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 중학교 학습자들이 사용하는 어휘 학습 전략은 사회적 전략을 제외한 기억 전략, 인지 전략, 상위 인지 전략을 고루 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 어휘 능력 수준에 따라 선호하는 어휘 학습 전략에 대한 상․하위 집단의 학습자들의 성실한 답변을 원했지만 상위 집단의 학습자들에 비해 하위 집단의 학습자들 중 어휘를 암기하는 것을 싫어하는 학습자들이 다수 이여서 성실한 답변을 얻지 못했다. 그러나 하위 집단의 소수 의견을 종합해 본 결과, 상위 집단의 학습자들이 선호하는 어휘 학습 전략과 답변이 같은 것으로 나타났다. 즉, 어휘 능력 수준에 관계없이 모든 중학교 학습자들이 사용하는 공통된 어휘 학습 전략으로는 어휘의 발음이나 철자를 말로 반복하기, 어휘의 반복하여 써보기, 그리고 영어로 된 매체 활용하기 등이 있었다. 셋째, 어휘 능력 수준에 따라 어휘 학습 전략을 얼마나 자주 사용하는지를 순위로 따져보니 상위 집단의 전체적인 순위와 하위 집단의 전체적인 순위는 큰 차이가 없었다. 하지만 리커트 척도를 토대로 학습자들의 사용 평균을 살펴보니 특정 전략에서 큰 차이를 보였다. 그 특정 전략은 새로운 단어의 철자나 발음 익히기(기억 전략), 구술반복이나 쓰기반복(인지 전략), 그리고 계속적으로 학습(상위 인지 전략)이었다. 마지막으로 영어 어휘 학습 전략과 어휘 능력의 상관도에 대해 알아보았다. 그 결과, 기억 전략과 상위 인지 전략이 어휘 능력과 유의미한 관계가 있었다. 그리고 20개의 세부적인 어휘 학습 전략과 학습자들의 어휘 능력의 상관도를 살펴본 결과, 인지 전략인 반복학습이 학습자들의 어휘 능력과 유의미한 관계를 보였다. 이상의 연구 결과는 교실 현장에 다음과 같은 시사점을 제공한다. 교사들은 중학교 학습자들이 선호하는 전략인 영어로 된 노래, 영화, 그리고 뉴스 등과 같은 매체들을 수업 시간을 통해 활용하여 학생들이 어휘 학습에 흥미를 느낄 수 있도록 지도하는 것이 중요할 것이다. 그리고 중학교 학습자들은 어휘를 학습할 때 적절하고 효과적인 전략의 훈련을 통해 자기 주도적인 어휘 학습이 이루어지도록 해야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the correlation between English vocabulary learning strategies and vocabulary competence of third-year middle school students. To accomplish the purpose of this study, four questions were set out to be answered. First, what are the types of uses of vocabul...
The purpose of this study is to investigate the correlation between English vocabulary learning strategies and vocabulary competence of third-year middle school students. To accomplish the purpose of this study, four questions were set out to be answered. First, what are the types of uses of vocabulary learning strategies between leaners and how often do they use them? Second, what are the preferred vocabulary learning strategies among the students having different levels of English vocabulary competence? Third, what vocabulary learning strategies are used among the students having different levels of English vocabulary competence? Finally, what is the correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary competence of learners? The subjects of the study consists of 210 students who are third-year students from ten classes in M middle school located in Busan. They were divided into two groups according to the English placement test results of the learners which was taken in March. A survey questionnaire was used to investigate the correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary competence of the learners. And another test was used to measure the learners' vocabulary competence. Then the results were analyzed by means of frequency analysis, correlation, and Pearson correlation analysis. The findings of the study are as follows. As to the first question, the use of three strategies - memory strategies, cognitive strategies, and metacognitive strategies - were indicated evenly. As to the second question, three of the vocabulary learning strategies - verbal repetition, written repetition, and the use of English-language media - were preferred a lot by all learners. As to the third question, there were no differences among the students having different levels of vocabulary competence based on the ranking of the vocabulary learning strategies that they use, but there were differences among them as far as use of vocabulary learning strategies and how often they were used. Lastly, the learners' vocabulary competence correlated more with memory strategies and metacognitive strategies, and it correlated with verbal repetition and written repetition when the vocabulary learning strategies were classified individually. In conclusion, these results indicate that most of the learners prefer the use of English-language media which is one of the vocabulary learning strategies when they memorize new English words. Because the strategy helps triggering the learners' interest. It also motivates them memorize new English words. Therefore, teachers should teach learners using English-language media. When the strategy is used, the learners achieve a higher level of English vocabulary competence. The implication of the study is that learners need to learn how to use vocabulary learning strategies to improve their English vocabulary competence. Also, teachers should encourage learners to use various types of vocabulary learning strategies to develop learners' English vocabulary competence.
The purpose of this study is to investigate the correlation between English vocabulary learning strategies and vocabulary competence of third-year middle school students. To accomplish the purpose of this study, four questions were set out to be answered. First, what are the types of uses of vocabulary learning strategies between leaners and how often do they use them? Second, what are the preferred vocabulary learning strategies among the students having different levels of English vocabulary competence? Third, what vocabulary learning strategies are used among the students having different levels of English vocabulary competence? Finally, what is the correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary competence of learners? The subjects of the study consists of 210 students who are third-year students from ten classes in M middle school located in Busan. They were divided into two groups according to the English placement test results of the learners which was taken in March. A survey questionnaire was used to investigate the correlation between vocabulary learning strategies and vocabulary competence of the learners. And another test was used to measure the learners' vocabulary competence. Then the results were analyzed by means of frequency analysis, correlation, and Pearson correlation analysis. The findings of the study are as follows. As to the first question, the use of three strategies - memory strategies, cognitive strategies, and metacognitive strategies - were indicated evenly. As to the second question, three of the vocabulary learning strategies - verbal repetition, written repetition, and the use of English-language media - were preferred a lot by all learners. As to the third question, there were no differences among the students having different levels of vocabulary competence based on the ranking of the vocabulary learning strategies that they use, but there were differences among them as far as use of vocabulary learning strategies and how often they were used. Lastly, the learners' vocabulary competence correlated more with memory strategies and metacognitive strategies, and it correlated with verbal repetition and written repetition when the vocabulary learning strategies were classified individually. In conclusion, these results indicate that most of the learners prefer the use of English-language media which is one of the vocabulary learning strategies when they memorize new English words. Because the strategy helps triggering the learners' interest. It also motivates them memorize new English words. Therefore, teachers should teach learners using English-language media. When the strategy is used, the learners achieve a higher level of English vocabulary competence. The implication of the study is that learners need to learn how to use vocabulary learning strategies to improve their English vocabulary competence. Also, teachers should encourage learners to use various types of vocabulary learning strategies to develop learners' English vocabulary competence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.