본 연구는 초등교사의 직무 스트레스가 스트레스 대처방식 및 직무만족도와 관련이 있을 것으로 보고, 교사의 직무 스트레스 수준에 따라 대처방식과 직무만족도에 차이가 있는지, 그리고 직무 스트레스와 대처방식 및 직무만족도의 상관은 어떠하며 직무 스트레스와 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한지를 밝히는 데에 목적을 두었다. 연구대상은 부산광역시에 소재하고 있는 초등학교 7곳을 선정하여 교사 283명에게 설문을 실시하였으며 그 중 불성실하다고 판단되는 27부를 제외한 256부를 대상으로 분석하였다. 측정도구는 이수현(2004)의 ‘교사의 직무스트레스 측정 척도’를 장연진(2008)이 수정 보완한 척도, 원용준(1997)의 스트레스 대처방법 20문항을 박칠순(2001)이 재구성한 직무 스트레스 대처방식 척도, 대한교육연합회의 전성연(1982)이 개발한 교사 직무만족 척도(Korea Teacher Opinionnaire: KTO)를 참고로 하여 김수연(2004)이 연구의 내용과 관련된 문항을 선별한 것을 사용하였다. 자료의 처리는 통계분석 패키지 ...
본 연구는 초등교사의 직무 스트레스가 스트레스 대처방식 및 직무만족도와 관련이 있을 것으로 보고, 교사의 직무 스트레스 수준에 따라 대처방식과 직무만족도에 차이가 있는지, 그리고 직무 스트레스와 대처방식 및 직무만족도의 상관은 어떠하며 직무 스트레스와 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한지를 밝히는 데에 목적을 두었다. 연구대상은 부산광역시에 소재하고 있는 초등학교 7곳을 선정하여 교사 283명에게 설문을 실시하였으며 그 중 불성실하다고 판단되는 27부를 제외한 256부를 대상으로 분석하였다. 측정도구는 이수현(2004)의 ‘교사의 직무스트레스 측정 척도’를 장연진(2008)이 수정 보완한 척도, 원용준(1997)의 스트레스 대처방법 20문항을 박칠순(2001)이 재구성한 직무 스트레스 대처방식 척도, 대한교육연합회의 전성연(1982)이 개발한 교사 직무만족 척도(Korea Teacher Opinionnaire: KTO)를 참고로 하여 김수연(2004)이 연구의 내용과 관련된 문항을 선별한 것을 사용하였다. 자료의 처리는 통계분석 패키지 SPSS 14.0을 이용하였으며, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따른 대처방식과 직무만족도의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석을 실시하였고, 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식 및 직무만족도의 상관과 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 중 다 회귀분석을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따라 스트레스 대처방식에는 차이가 있다. 직무 스트레스의 수준이 높은 집단은 보통인 집단보다, 스트레스 수준이 보통인 집단은 낮은 집단보다 증상관리방법을 많이 사용하며, 회피 방법에서는 유의미한 차이가 없다. 둘째, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따라 직무만족도에는 차이가 있다. 직무 스트레스의 수준이 낮은 집단은 스트레스 수준이 중간이거나 높은 집단보다 직무만족도가 높다. 셋째, 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식 간에는 유의미한 정적 상관이 있으며, 직무 스트레스와 직무만족도 간에는 유의미한 부적 상관이 있다. 넷째, 초등교사의 직무 스트레스와 대처방식의 하위요인 중 직무만족도를 가장 잘 설명하는 변인은 보상․인사이다. 즉 보상․인사는 직무만족도에 29.1%의 설명력을 가진다.
본 연구는 초등교사의 직무 스트레스가 스트레스 대처방식 및 직무만족도와 관련이 있을 것으로 보고, 교사의 직무 스트레스 수준에 따라 대처방식과 직무만족도에 차이가 있는지, 그리고 직무 스트레스와 대처방식 및 직무만족도의 상관은 어떠하며 직무 스트레스와 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한지를 밝히는 데에 목적을 두었다. 연구대상은 부산광역시에 소재하고 있는 초등학교 7곳을 선정하여 교사 283명에게 설문을 실시하였으며 그 중 불성실하다고 판단되는 27부를 제외한 256부를 대상으로 분석하였다. 측정도구는 이수현(2004)의 ‘교사의 직무스트레스 측정 척도’를 장연진(2008)이 수정 보완한 척도, 원용준(1997)의 스트레스 대처방법 20문항을 박칠순(2001)이 재구성한 직무 스트레스 대처방식 척도, 대한교육연합회의 전성연(1982)이 개발한 교사 직무만족 척도(Korea Teacher Opinionnaire: KTO)를 참고로 하여 김수연(2004)이 연구의 내용과 관련된 문항을 선별한 것을 사용하였다. 자료의 처리는 통계분석 패키지 SPSS 14.0을 이용하였으며, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따른 대처방식과 직무만족도의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석을 실시하였고, 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식 및 직무만족도의 상관과 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 중 다 회귀분석을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따라 스트레스 대처방식에는 차이가 있다. 직무 스트레스의 수준이 높은 집단은 보통인 집단보다, 스트레스 수준이 보통인 집단은 낮은 집단보다 증상관리방법을 많이 사용하며, 회피 방법에서는 유의미한 차이가 없다. 둘째, 초등교사의 직무 스트레스 수준에 따라 직무만족도에는 차이가 있다. 직무 스트레스의 수준이 낮은 집단은 스트레스 수준이 중간이거나 높은 집단보다 직무만족도가 높다. 셋째, 초등교사의 직무 스트레스와 스트레스 대처방식 간에는 유의미한 정적 상관이 있으며, 직무 스트레스와 직무만족도 간에는 유의미한 부적 상관이 있다. 넷째, 초등교사의 직무 스트레스와 대처방식의 하위요인 중 직무만족도를 가장 잘 설명하는 변인은 보상․인사이다. 즉 보상․인사는 직무만족도에 29.1%의 설명력을 가진다.
The purpose of this study was to analyze the relationship amang job stress, stress-coping style and job satisfaction of the elementary school teachers. An objective of study is 256 elementary school teachers. After choosing 7 schools located in Busan province, 283 teachers participated in the resear...
The purpose of this study was to analyze the relationship amang job stress, stress-coping style and job satisfaction of the elementary school teachers. An objective of study is 256 elementary school teachers. After choosing 7 schools located in Busan province, 283 teachers participated in the research and 27 teachers were excluded due to their lack of sincerity. Test materials included: For the teachers' job stress test tool in this study, the 24 questions originally designed by Su-Hyun Lee(2004) and revised by Yeon-Jin Jang(2008). For coping measures against stress, the 20 questions originally designed by Yong-Hun Won(1997) and revised by Chil-Sun Park(2001) were used. For the job satisfaction test tool, the Korea Teacher Opinionnaire Test, produced by Sung-Yuen Joen(1982). Materials by Su-Yuen Kim(2004) were also included in the testing. The collected data were analyzed with SPSS 14.0 program. For handling data, One Way-Anova-Analysis was conducted in order to demonstrate the difference of stress-coping style and job satisfaction according to the level of teachers' job stress. Multiple Regression Analysis was also carried out to identify the correlation amang job stress, stress-coping style and job satisfaction and the effect of job satisfaction on their job stress and stress-coping style. Conclusions drawn by the results of research and discussion are as follows: 1) There is a meaningful difference in stress-coping style according to the level of teachers' job stress; 2) There is a meaningful difference in job satisfaction according to the level of teachers' job stress; 3) The elementary school teachers use the symptoms management method the most, and then control method. But evasion method is not used much. 4) Among the subordinate factors in addition to the teachers' job stress and stress-coping style, ‘reward and personnel management' was the best factor to explain the teachers' job satisfaction.
The purpose of this study was to analyze the relationship amang job stress, stress-coping style and job satisfaction of the elementary school teachers. An objective of study is 256 elementary school teachers. After choosing 7 schools located in Busan province, 283 teachers participated in the research and 27 teachers were excluded due to their lack of sincerity. Test materials included: For the teachers' job stress test tool in this study, the 24 questions originally designed by Su-Hyun Lee(2004) and revised by Yeon-Jin Jang(2008). For coping measures against stress, the 20 questions originally designed by Yong-Hun Won(1997) and revised by Chil-Sun Park(2001) were used. For the job satisfaction test tool, the Korea Teacher Opinionnaire Test, produced by Sung-Yuen Joen(1982). Materials by Su-Yuen Kim(2004) were also included in the testing. The collected data were analyzed with SPSS 14.0 program. For handling data, One Way-Anova-Analysis was conducted in order to demonstrate the difference of stress-coping style and job satisfaction according to the level of teachers' job stress. Multiple Regression Analysis was also carried out to identify the correlation amang job stress, stress-coping style and job satisfaction and the effect of job satisfaction on their job stress and stress-coping style. Conclusions drawn by the results of research and discussion are as follows: 1) There is a meaningful difference in stress-coping style according to the level of teachers' job stress; 2) There is a meaningful difference in job satisfaction according to the level of teachers' job stress; 3) The elementary school teachers use the symptoms management method the most, and then control method. But evasion method is not used much. 4) Among the subordinate factors in addition to the teachers' job stress and stress-coping style, ‘reward and personnel management' was the best factor to explain the teachers' job satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.