물류거점 재설계를 통한 물류비 절감 방안 : K사 거점 재설계를 통한 물류비 절감 사례를 중심으로 Plan for reducing distribution costs through redesigning distribution foothold : Focus on the cases of distribution costs reduction through K company’s foothold redesign원문보기
거점 재설계를 통한 물류비절감 및 운영효율화 에 대한내용은 많은 학자들의 연구 가 진행됐다. 또한 현장에서도 많은효과를 이루어낸 결과가많다. 그리고 거점을 재설계 하여 적용하면 물류비의 절감과 운영상의 효율을 높일수 있다는 것은 이미 검증되어 있다. 본논문에서 살펴보았듯이 K사는 오래전에 구축한 낙후된 물류거점 과 회사성장에 맞추어 임시방편 으로 물류거점 을 증설,거점에 맞춰 고객서비스 가 이루어지다보니 비용, 서비스, 업무효율성 등 모든부문에...
거점 재설계를 통한 물류비절감 및 운영효율화 에 대한내용은 많은 학자들의 연구 가 진행됐다. 또한 현장에서도 많은효과를 이루어낸 결과가많다. 그리고 거점을 재설계 하여 적용하면 물류비의 절감과 운영상의 효율을 높일수 있다는 것은 이미 검증되어 있다. 본논문에서 살펴보았듯이 K사는 오래전에 구축한 낙후된 물류거점 과 회사성장에 맞추어 임시방편 으로 물류거점 을 증설,거점에 맞춰 고객서비스 가 이루어지다보니 비용, 서비스, 업무효율성 등 모든부문에서 효율이떨어진 상태였다. 이를 고객성향 과 위치 등 몇가지 의 변수 만을 적용 최적의위치 를 미래지향적 으로 재설계 하여 적용하였을 때, 놀랄만한 비용적절감과,업무의 효율성을 도출해낼수있었다. 효율성분석의 대상으로는수· 배송비, 인력, 창고비, 기타 직·간접 물류비용 에 대한 전체적인 분석이 이루어졌으며,거점위치 재선정 과 거점통합을 통해 각부분별 업무효율화 및 비용절감의 효과를 도출할수 있었다. 이를 통해K사의 고객 대응 서비스의 향상과 물류비 의 절감이라는 과제에 대해 만족할만한 결과를 이끌어 낼수 있었다. 하지만K사의 전국 거점에 대한 분석보다는 물량의69%가 집중 되어있는 수도원의물류비용을 분석 및 통합거점운영 에대한 절감효과를 도출했다는점 에서는 아쉬움이 남는다. 기존K사의물류비 대비 통합 물류 운영시0.4%의 절감효과 를 창출 할수있었으며,이를 비용으로 환산 했을경우 월간23,405/ 천원이며 연간280 ,862/천원의 절감효과 를 창출할수있었다. 또한 추가 감축가능 물류비의 항목에 따라 지속적으로 물류혁신이 이루어질경우에는 추가적으로 월19,950/천원 연간239 ,400/ 천원의 추가적인 물류비 절감을 실현 할수있을 것 으로 분석됐다. 이를통해서 알수있듯 기존자사물량의 증가에 맞춘 주먹구구식의 물류인 프라확충과 고객서비스의 대응Process는 회사가 성장하는 과정에서 오히려 비용의 증가와, 업무의 비효율성을 초래할수있다. 이는 곧회사의 경쟁력과도 결부될수 있는 중요한사안 으로 각 기업에서는 보다 효율적인 물류 Process 구축을 위해 전문적인 물류기업의 전반을 수용하고,이를 적극적으로 도입할 필요성이 있다.
거점 재설계를 통한 물류비절감 및 운영효율화 에 대한내용은 많은 학자들의 연구 가 진행됐다. 또한 현장에서도 많은효과를 이루어낸 결과가많다. 그리고 거점을 재설계 하여 적용하면 물류비의 절감과 운영상의 효율을 높일수 있다는 것은 이미 검증되어 있다. 본논문에서 살펴보았듯이 K사는 오래전에 구축한 낙후된 물류거점 과 회사성장에 맞추어 임시방편 으로 물류거점 을 증설,거점에 맞춰 고객서비스 가 이루어지다보니 비용, 서비스, 업무효율성 등 모든부문에서 효율이떨어진 상태였다. 이를 고객성향 과 위치 등 몇가지 의 변수 만을 적용 최적의위치 를 미래지향적 으로 재설계 하여 적용하였을 때, 놀랄만한 비용적절감과,업무의 효율성을 도출해낼수있었다. 효율성분석의 대상으로는수· 배송비, 인력, 창고비, 기타 직·간접 물류비용 에 대한 전체적인 분석이 이루어졌으며,거점위치 재선정 과 거점통합을 통해 각부분별 업무효율화 및 비용절감의 효과를 도출할수 있었다. 이를 통해K사의 고객 대응 서비스의 향상과 물류비 의 절감이라는 과제에 대해 만족할만한 결과를 이끌어 낼수 있었다. 하지만K사의 전국 거점에 대한 분석보다는 물량의69%가 집중 되어있는 수도원의물류비용을 분석 및 통합거점운영 에대한 절감효과를 도출했다는점 에서는 아쉬움이 남는다. 기존K사의물류비 대비 통합 물류 운영시0.4%의 절감효과 를 창출 할수있었으며,이를 비용으로 환산 했을경우 월간23,405/ 천원이며 연간280 ,862/천원의 절감효과 를 창출할수있었다. 또한 추가 감축가능 물류비의 항목에 따라 지속적으로 물류혁신이 이루어질경우에는 추가적으로 월19,950/천원 연간239 ,400/ 천원의 추가적인 물류비 절감을 실현 할수있을 것 으로 분석됐다. 이를통해서 알수있듯 기존자사물량의 증가에 맞춘 주먹구구식의 물류인 프라확충과 고객서비스의 대응Process는 회사가 성장하는 과정에서 오히려 비용의 증가와, 업무의 비효율성을 초래할수있다. 이는 곧회사의 경쟁력과도 결부될수 있는 중요한사안 으로 각 기업에서는 보다 효율적인 물류 Process 구축을 위해 전문적인 물류기업의 전반을 수용하고,이를 적극적으로 도입할 필요성이 있다.
In current, Korea's national logistics expense and corporate logistics expense compared to GDP is much higher than the major advanced countries. This also significantly affects the national competitiveness, which should be improved. Therefore, this study is aimed to identify the problems by analyzin...
In current, Korea's national logistics expense and corporate logistics expense compared to GDP is much higher than the major advanced countries. This also significantly affects the national competitiveness, which should be improved. Therefore, this study is aimed to identify the problems by analyzing the current status of the national logistics bases and to propose the solutions at national and corporate level. This study was conducted focusing on the case of a domestic logistics corporate, K company. K company runs its business as a 1PL type. This study analyzed the major considerations in calculating the direct/indirect logistics expense of K company and then propose the measures for the domestic companies to find the improvements through redesigning the logistics bases by deriving out the quantitative and qualitative effects. This study will estimate the cost saving effect of operating integrated bases focusing on the metropolitan area where 69% of the logistics demands are concentrated in stead of the nation-wide bases. The study results showed that if K company operates the integrated logistics, it can save 0.5% of the existing cost. To convert this into expense, it can save 23,405/1,000KRW monthly and 286,862/1,000KRW annually. In addition, if there is continuous logistics innovation, monthly 19,950/1,000KRW and annually 239,400/1,000KRW can be saved additionally in the logistics cost. As this implies, the expansion of logistics infrastructure and the response process in customer service according to the increased logistics demands of one's own company based on the rule of thumb may cause increased cost and job inefficiency during its growth process, which may be, in turn, directly connected to the company's competitiveness. Thus, this is an important issue which suggests that the corporate should actively accept and introduce the professional diagnosis on the logistics companies to establish efficient logistics process.
In current, Korea's national logistics expense and corporate logistics expense compared to GDP is much higher than the major advanced countries. This also significantly affects the national competitiveness, which should be improved. Therefore, this study is aimed to identify the problems by analyzing the current status of the national logistics bases and to propose the solutions at national and corporate level. This study was conducted focusing on the case of a domestic logistics corporate, K company. K company runs its business as a 1PL type. This study analyzed the major considerations in calculating the direct/indirect logistics expense of K company and then propose the measures for the domestic companies to find the improvements through redesigning the logistics bases by deriving out the quantitative and qualitative effects. This study will estimate the cost saving effect of operating integrated bases focusing on the metropolitan area where 69% of the logistics demands are concentrated in stead of the nation-wide bases. The study results showed that if K company operates the integrated logistics, it can save 0.5% of the existing cost. To convert this into expense, it can save 23,405/1,000KRW monthly and 286,862/1,000KRW annually. In addition, if there is continuous logistics innovation, monthly 19,950/1,000KRW and annually 239,400/1,000KRW can be saved additionally in the logistics cost. As this implies, the expansion of logistics infrastructure and the response process in customer service according to the increased logistics demands of one's own company based on the rule of thumb may cause increased cost and job inefficiency during its growth process, which may be, in turn, directly connected to the company's competitiveness. Thus, this is an important issue which suggests that the corporate should actively accept and introduce the professional diagnosis on the logistics companies to establish efficient logistics process.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.