본 논문은 어린이에게 적합한 에듀테인먼트 요소의 적용이 가능한 어린이 박물관의 공간에 대해 고찰해 보고 에듀테인먼트 이론을 이용한 국내외의 어린이 박물관을 살펴보고, 이를 통해 일반박물관에 있는 전시 내용을 어린이들이 쉽게 이해할 수 있고, 또 재미있게 학습할 수 있도록 에듀테인먼트 요소 활용한 어린이 박물관의 전시를 제안하는데 목적이 있다. 산업 혁명 후에 경제가 발전함에 따라서 사람들이 물질생활을 만족하는 것보다 고품격의 문화생활을 더 요구...
본 논문은 어린이에게 적합한 에듀테인먼트 요소의 적용이 가능한 어린이 박물관의 공간에 대해 고찰해 보고 에듀테인먼트 이론을 이용한 국내외의 어린이 박물관을 살펴보고, 이를 통해 일반박물관에 있는 전시 내용을 어린이들이 쉽게 이해할 수 있고, 또 재미있게 학습할 수 있도록 에듀테인먼트 요소 활용한 어린이 박물관의 전시를 제안하는데 목적이 있다. 산업 혁명 후에 경제가 발전함에 따라서 사람들이 물질생활을 만족하는 것보다 고품격의 문화생활을 더 요구했다. 따라서 현대 전시는 경제와 문화가 결합된 지식집약산업으로 인식되고 있다. 사회변화에 따라 산업은 다양화 되고 전문화 되는 경향이 강해졌다. 이러한 사회배경에 따라서 박물관 산업도 점차 변화되고 있다. 박물관 전시의 목적은 다양해지고, 내용과 대상이 풍부해지고, 또 다양한 전시 형식과 하이테크를 활용하고 있다. 일반박물관과 달리 특별한 대상에 맞춘 특수 박물관도 생겨나게 되었다. 어린이를 위한 최상의 교육환경을 만들고 어린이가 직접적으로 체험함으로써 건강하게 성장하고 세상을 이해하는데 어린이 박물관의 중요성이 있다. 어린이 박물관은 1899년 미국 뉴욕 브루클린 처음으로 개관한 이후 많은 나라에서 전문적인 어린이 박물관을 세우면서 어린이 박물관에 대한 개념과 기술이 발전하고 있다. 어린이 교육은 흥미를 전제로 해야 하기 때문에 어린이 교육과 흥미요소가 결합된 에듀테인먼트 요소가 결합된 많은 교육프로그램 어린이 박물관은 개발이 이루어지고 있다. 선진국에서 박물관은 가정교육과 학교교육과 더불어 사회교육 기관으로써 어린이와 대중에게 휴식 및 교육 서비스를 제공하는 공간으로서의 기능을 하고 있다. 어린이를 위한 다양한 교육방식은 이루어지고 있는데 그 방식들 중에 가장 효과적인 것은 에듀테인먼트이다. 박물관 전시에서 에듀테인먼트 요소는 어린이 박물관이 갖는 특수한 사회적인 교육 기관으로서 지닌 가장 중요한 특징이라 할 수 있다. 본 논문은 어린이 공간 특징을 고찰하고 에듀테인먼트의 개념을 살펴보고 특성을 추출하여 에듀테인먼트 기법 및 전시디자인 요소를 실제 전시디자인에 활용해서 제안했다. 전시디자인 제안부분은 중국 역사와 문화를 종합하고 중국 국가박물관에 있는 소장품을 이용해서 중국의 어린이들을 위한 재미있는 주제, 쉽게 이해할 수 있는 전시 스토리를 구성하는 전시 내용, 미디어 공간, 다양한 매체에 대해 구체적인 디자인 컨셉을 제안한다는 것이다. 중국 국가어린이박물관 전시는 주제 전시 중심으로 에듀테인먼트 개념을 전시에서 도입함으로써 어린이 박물관 전시가 교육성 및 오락성을 갖는 계획을 같이 연출하는 것이 바람직하다고 본다. 중국 국가어린이박물관은 국가박물관 내에 면적이 4000㎡ 전시관으로 설치하고, 설립취지는 2세-12세 중국 어린이 대상으로 전시하며 국가어린이박물관의 전시 주제는 ‘보물을 찾아 가자! - 중화문명의 체험 여행(中华文明体验之旅)’이라는 것으로 정하였다. 분 논문의 새로운 관점으로 구성된 어린이 박물관 전시는 박물관이 전문가에게 역사 자료를 제공하는 것뿐만 아니라 대중 교육의 기능을 강조하면서 국민의 문화수준이 향상시키며 에듀테인먼트를 제공함으로써 박물관의 가치를 제시하는 것에 중요한 의미가 있다. 중국 국가차원의 어린이 박물관을 만들게 됨으로써 앞서한 박물관 전시 개념을 중국 국가 박물관에서 도입하고 박물관은 대중에게 휴식 공간과 교육의 장으로 되는 사회적인 역할이 이루어지도록 제안한다.
본 논문은 어린이에게 적합한 에듀테인먼트 요소의 적용이 가능한 어린이 박물관의 공간에 대해 고찰해 보고 에듀테인먼트 이론을 이용한 국내외의 어린이 박물관을 살펴보고, 이를 통해 일반박물관에 있는 전시 내용을 어린이들이 쉽게 이해할 수 있고, 또 재미있게 학습할 수 있도록 에듀테인먼트 요소 활용한 어린이 박물관의 전시를 제안하는데 목적이 있다. 산업 혁명 후에 경제가 발전함에 따라서 사람들이 물질생활을 만족하는 것보다 고품격의 문화생활을 더 요구했다. 따라서 현대 전시는 경제와 문화가 결합된 지식집약산업으로 인식되고 있다. 사회변화에 따라 산업은 다양화 되고 전문화 되는 경향이 강해졌다. 이러한 사회배경에 따라서 박물관 산업도 점차 변화되고 있다. 박물관 전시의 목적은 다양해지고, 내용과 대상이 풍부해지고, 또 다양한 전시 형식과 하이테크를 활용하고 있다. 일반박물관과 달리 특별한 대상에 맞춘 특수 박물관도 생겨나게 되었다. 어린이를 위한 최상의 교육환경을 만들고 어린이가 직접적으로 체험함으로써 건강하게 성장하고 세상을 이해하는데 어린이 박물관의 중요성이 있다. 어린이 박물관은 1899년 미국 뉴욕 브루클린 처음으로 개관한 이후 많은 나라에서 전문적인 어린이 박물관을 세우면서 어린이 박물관에 대한 개념과 기술이 발전하고 있다. 어린이 교육은 흥미를 전제로 해야 하기 때문에 어린이 교육과 흥미요소가 결합된 에듀테인먼트 요소가 결합된 많은 교육프로그램 어린이 박물관은 개발이 이루어지고 있다. 선진국에서 박물관은 가정교육과 학교교육과 더불어 사회교육 기관으로써 어린이와 대중에게 휴식 및 교육 서비스를 제공하는 공간으로서의 기능을 하고 있다. 어린이를 위한 다양한 교육방식은 이루어지고 있는데 그 방식들 중에 가장 효과적인 것은 에듀테인먼트이다. 박물관 전시에서 에듀테인먼트 요소는 어린이 박물관이 갖는 특수한 사회적인 교육 기관으로서 지닌 가장 중요한 특징이라 할 수 있다. 본 논문은 어린이 공간 특징을 고찰하고 에듀테인먼트의 개념을 살펴보고 특성을 추출하여 에듀테인먼트 기법 및 전시디자인 요소를 실제 전시디자인에 활용해서 제안했다. 전시디자인 제안부분은 중국 역사와 문화를 종합하고 중국 국가박물관에 있는 소장품을 이용해서 중국의 어린이들을 위한 재미있는 주제, 쉽게 이해할 수 있는 전시 스토리를 구성하는 전시 내용, 미디어 공간, 다양한 매체에 대해 구체적인 디자인 컨셉을 제안한다는 것이다. 중국 국가어린이박물관 전시는 주제 전시 중심으로 에듀테인먼트 개념을 전시에서 도입함으로써 어린이 박물관 전시가 교육성 및 오락성을 갖는 계획을 같이 연출하는 것이 바람직하다고 본다. 중국 국가어린이박물관은 국가박물관 내에 면적이 4000㎡ 전시관으로 설치하고, 설립취지는 2세-12세 중국 어린이 대상으로 전시하며 국가어린이박물관의 전시 주제는 ‘보물을 찾아 가자! - 중화문명의 체험 여행(中华文明体验之旅)’이라는 것으로 정하였다. 분 논문의 새로운 관점으로 구성된 어린이 박물관 전시는 박물관이 전문가에게 역사 자료를 제공하는 것뿐만 아니라 대중 교육의 기능을 강조하면서 국민의 문화수준이 향상시키며 에듀테인먼트를 제공함으로써 박물관의 가치를 제시하는 것에 중요한 의미가 있다. 중국 국가차원의 어린이 박물관을 만들게 됨으로써 앞서한 박물관 전시 개념을 중국 국가 박물관에서 도입하고 박물관은 대중에게 휴식 공간과 교육의 장으로 되는 사회적인 역할이 이루어지도록 제안한다.
The objective of this study is to deliberate on the children museums where edutainment elements suitable for kids are applicable; to find examples of children museums of home and abroad which are applied with the edutainment theory; and to suggest the idea of children museums' exhibition utilizing e...
The objective of this study is to deliberate on the children museums where edutainment elements suitable for kids are applicable; to find examples of children museums of home and abroad which are applied with the edutainment theory; and to suggest the idea of children museums' exhibition utilizing edutainment elements so that children can easily understand and learn things with fun. With the development of the society following the Industrial Revolution, people are not satisfied with material abundance, but want a high-class cultural lifestyle. As a result, modern exhibitions are perceived as knowledge intensive industry where economy and culture is combined together. The change of society brought about diversity and professionalization of industry. Under this social condition, the museum industry is also changing. The purpose of museum exhibitions has diversified with much richer subjects and contents, utilizing diverse exhibition styles and technologies. Unlike general museums, special museums tailored for special subjects. The significance of children museums lies with creating the best education environment for children where kids can grow soundly and understand the world by having hands-on experiences offered by museums. Since the launch of the first children museum in 1899 in Brooklyn, New York, the concept and technology of children museums have been growing widely with many children museums being launched in numerous countries. Given that the children education presumably needs to be interesting, many education programs of children museums combined with the edutainment elements are continued to be developed. In advanced countries, museums serve as a social education institution to provide a recreation and education service in addition to the home and school education. Among the various education methods aimed at children, the most effective one is edutainment. The edutainment elements is the most important characteristic of museum exhibitions that the children museums have. This study has deliberated on the characteristics of children's space and thought about the meaning of edutainment. The study, then, extracted special characteristics of edutainment in order to apply edutainment's techniques and design elements to actual exhibitions design. As a suggestion of design concept, the study presented exhibition contents, media space, and various media with a specific design concept that constructs exhibitions stories that are intriguing and easy to understand for Chinese children by summarizing Chinese history and culture and using the collection items of the Chinese national museums. It is desirable that the Chinese national children museum is planned such that its exhibitions should bear the entertain-ability as well as education-ability by introducing the concept of edutainment into the topic exhibitions. The Chinese national children museum hosted 4000㎡ exhibition space within the national museum with the exhibition topic of "Let's go to find treasures!"-the experience travel of Chinese civilization- aimed at children aged between 2 to 12. The children museum exhibitions constructed with the new perspective serves not only the function of providing historic data to experts but also providing education to the public, and by doing so, enhances level of cultural understanding and provides edutainment to improve value of museums. This study proposes that museums should play the role of providing recreational and educational space for the public by creating children museums on the Chinese national level and introducing the museum exhibition concept into the Chinese national museums.
The objective of this study is to deliberate on the children museums where edutainment elements suitable for kids are applicable; to find examples of children museums of home and abroad which are applied with the edutainment theory; and to suggest the idea of children museums' exhibition utilizing edutainment elements so that children can easily understand and learn things with fun. With the development of the society following the Industrial Revolution, people are not satisfied with material abundance, but want a high-class cultural lifestyle. As a result, modern exhibitions are perceived as knowledge intensive industry where economy and culture is combined together. The change of society brought about diversity and professionalization of industry. Under this social condition, the museum industry is also changing. The purpose of museum exhibitions has diversified with much richer subjects and contents, utilizing diverse exhibition styles and technologies. Unlike general museums, special museums tailored for special subjects. The significance of children museums lies with creating the best education environment for children where kids can grow soundly and understand the world by having hands-on experiences offered by museums. Since the launch of the first children museum in 1899 in Brooklyn, New York, the concept and technology of children museums have been growing widely with many children museums being launched in numerous countries. Given that the children education presumably needs to be interesting, many education programs of children museums combined with the edutainment elements are continued to be developed. In advanced countries, museums serve as a social education institution to provide a recreation and education service in addition to the home and school education. Among the various education methods aimed at children, the most effective one is edutainment. The edutainment elements is the most important characteristic of museum exhibitions that the children museums have. This study has deliberated on the characteristics of children's space and thought about the meaning of edutainment. The study, then, extracted special characteristics of edutainment in order to apply edutainment's techniques and design elements to actual exhibitions design. As a suggestion of design concept, the study presented exhibition contents, media space, and various media with a specific design concept that constructs exhibitions stories that are intriguing and easy to understand for Chinese children by summarizing Chinese history and culture and using the collection items of the Chinese national museums. It is desirable that the Chinese national children museum is planned such that its exhibitions should bear the entertain-ability as well as education-ability by introducing the concept of edutainment into the topic exhibitions. The Chinese national children museum hosted 4000㎡ exhibition space within the national museum with the exhibition topic of "Let's go to find treasures!"-the experience travel of Chinese civilization- aimed at children aged between 2 to 12. The children museum exhibitions constructed with the new perspective serves not only the function of providing historic data to experts but also providing education to the public, and by doing so, enhances level of cultural understanding and provides edutainment to improve value of museums. This study proposes that museums should play the role of providing recreational and educational space for the public by creating children museums on the Chinese national level and introducing the museum exhibition concept into the Chinese national museums.
주제어
#어린이 박물관 주제 전시디자인 체험 전시디자인 전시 컨셉 에듀테인먼트 요소 어린이 전시 공간
학위논문 정보
저자
서영
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인학과
지도교수
맹형재
발행연도
2011
총페이지
ix, 77 p.
키워드
어린이 박물관 주제 전시디자인 체험 전시디자인 전시 컨셉 에듀테인먼트 요소 어린이 전시 공간
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.