본 연구의 목적은 학교사회복지사가 업무수행 경험을 통해 느끼는 보람과 갈등의 내용은 어떤 것이며, 보람과 갈등을 겪는 과정에서의 경험내용은 학교사회복지사들에게 어떤 의미가 있는지에 대하여 알아보는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 보람은 무엇이며 그 의미는 어떠한가? 둘째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 갈등은 무엇이며 그 의미는 어떠한가?에 대한 것이다. 본 연구의 대상은 학교사회복지사로 업무수행을 하는 6명의 20대 여성이며, 연구기간은 2010년 3월부터 9월까지이고, 2회의 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구방법은 ...
본 연구의 목적은 학교사회복지사가 업무수행 경험을 통해 느끼는 보람과 갈등의 내용은 어떤 것이며, 보람과 갈등을 겪는 과정에서의 경험내용은 학교사회복지사들에게 어떤 의미가 있는지에 대하여 알아보는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 보람은 무엇이며 그 의미는 어떠한가? 둘째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 갈등은 무엇이며 그 의미는 어떠한가?에 대한 것이다. 본 연구의 대상은 학교사회복지사로 업무수행을 하는 6명의 20대 여성이며, 연구기간은 2010년 3월부터 9월까지이고, 2회의 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구방법은 질적 연구방법을 사용하였다. 질적 연구방법은 하나의 현상 즉, 사례에 집중하여 그 현상의 특징을 결정하는 주요 인자들의 상호작용을 발견하려는 것이다. 학교사회복지사가 업무수행 과정에서 느끼는 보람과 갈등은 모두 6개의 주제로 범주화하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사들이 업무수행을 하면서 느끼는 보람경험에서는 그들이 학교에 꼭 필요한 존재임을 인정받고, 그들의 업무수행으로 학교부적응 학생들이 자존감을 가지고 긍정적으로 변화하는 모습을 볼 때 보람을 느꼈다. 그리고 학교사회복지실이 학생들에게 가정과 같은 쉼터로서의 순기능을 할 때 학교사회복지사들은 보람을 경험하였다. 둘째, 학교사회복지사들이 업무수행을 하면서 겪게 되는 갈등경험에서는 학교사회복지사들이 한 학교에 단 한명만이 배치됨으로서 과다한 업무량을 담당해야 하고, 따라서 학교사회복지사들이 본연의 업무를 소홀히 함으로 인해 업무가 미분화하고 전문성이 실현되지 못할 때 갈등을 경험하였다. 또한 학교사회복지사들이 처리해야 할 행정업무가 과다하거나, 학교관리자들이 학교사회복지사업에 대한 이해가 부족할 때 갈등을 경험하였다. 그리고 학교사회복지사들은 학생의 욕구와 교사의 욕구 사이에서 중재자로서의 역할이 어려울 때와 학생의 비밀유지를 보장하지 못할 때 갈등을 경험하였다. 본 연구에서의 함의는 다음과 같다. 학교사회복지사가 학교현장에서 학교사회복지 실천의 근본적인 목표달성을 어렵게 하는 여러 가지 요인들이 있다. 즉, 학교에 사회복지사가 한명임으로 업무량도 많고, 업무의 전문성도 이루어지지 못하고 있다. 학교사회복지사가 학교로부터 인정을 받고 학생들이 긍정적 변화를 보임으로 보람을 느낌에도 불구하고 학교사회복지사업이 각 학교에서 뿌리를 내리지 못하고 있다. 따라서 학교사회복지사업을 확대하여 각급 학교에 학교사회복지사들을 배치하고, 그들이 업무수행을 잘 할 수 있도록 재정적, 물리적 환경을 구성해 주어야 한다, 학교사회복지사업은 매우 중요하므로 이 제도가 정착되어야 하며, 학교사회복지의 효과를 증대시키려면 학교사회복지사들이 보람을 느낄 수 있고 갈등을 최소화할 수 있도록 경제적, 물리적 여건을 마련해주어야 한다. 즉, 교육과학기술부에서 학교현장의 학생지도상 필요성에 따라 학교사회복지제도를 확립할 수 있도록 규정과 지침, 그리고 예산문제를 해결해야 한다. 본 연구는 학교사회복지사 제도가 정착되는데 도움을 주는 기초연구로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 학교사회복지사가 업무수행 경험을 통해 느끼는 보람과 갈등의 내용은 어떤 것이며, 보람과 갈등을 겪는 과정에서의 경험내용은 학교사회복지사들에게 어떤 의미가 있는지에 대하여 알아보는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 보람은 무엇이며 그 의미는 어떠한가? 둘째, 학교사회복지사들이 학교에서 업무수행을 통해 경험하는 갈등은 무엇이며 그 의미는 어떠한가?에 대한 것이다. 본 연구의 대상은 학교사회복지사로 업무수행을 하는 6명의 20대 여성이며, 연구기간은 2010년 3월부터 9월까지이고, 2회의 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구방법은 질적 연구방법을 사용하였다. 질적 연구방법은 하나의 현상 즉, 사례에 집중하여 그 현상의 특징을 결정하는 주요 인자들의 상호작용을 발견하려는 것이다. 학교사회복지사가 업무수행 과정에서 느끼는 보람과 갈등은 모두 6개의 주제로 범주화하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사들이 업무수행을 하면서 느끼는 보람경험에서는 그들이 학교에 꼭 필요한 존재임을 인정받고, 그들의 업무수행으로 학교부적응 학생들이 자존감을 가지고 긍정적으로 변화하는 모습을 볼 때 보람을 느꼈다. 그리고 학교사회복지실이 학생들에게 가정과 같은 쉼터로서의 순기능을 할 때 학교사회복지사들은 보람을 경험하였다. 둘째, 학교사회복지사들이 업무수행을 하면서 겪게 되는 갈등경험에서는 학교사회복지사들이 한 학교에 단 한명만이 배치됨으로서 과다한 업무량을 담당해야 하고, 따라서 학교사회복지사들이 본연의 업무를 소홀히 함으로 인해 업무가 미분화하고 전문성이 실현되지 못할 때 갈등을 경험하였다. 또한 학교사회복지사들이 처리해야 할 행정업무가 과다하거나, 학교관리자들이 학교사회복지사업에 대한 이해가 부족할 때 갈등을 경험하였다. 그리고 학교사회복지사들은 학생의 욕구와 교사의 욕구 사이에서 중재자로서의 역할이 어려울 때와 학생의 비밀유지를 보장하지 못할 때 갈등을 경험하였다. 본 연구에서의 함의는 다음과 같다. 학교사회복지사가 학교현장에서 학교사회복지 실천의 근본적인 목표달성을 어렵게 하는 여러 가지 요인들이 있다. 즉, 학교에 사회복지사가 한명임으로 업무량도 많고, 업무의 전문성도 이루어지지 못하고 있다. 학교사회복지사가 학교로부터 인정을 받고 학생들이 긍정적 변화를 보임으로 보람을 느낌에도 불구하고 학교사회복지사업이 각 학교에서 뿌리를 내리지 못하고 있다. 따라서 학교사회복지사업을 확대하여 각급 학교에 학교사회복지사들을 배치하고, 그들이 업무수행을 잘 할 수 있도록 재정적, 물리적 환경을 구성해 주어야 한다, 학교사회복지사업은 매우 중요하므로 이 제도가 정착되어야 하며, 학교사회복지의 효과를 증대시키려면 학교사회복지사들이 보람을 느낄 수 있고 갈등을 최소화할 수 있도록 경제적, 물리적 여건을 마련해주어야 한다. 즉, 교육과학기술부에서 학교현장의 학생지도상 필요성에 따라 학교사회복지제도를 확립할 수 있도록 규정과 지침, 그리고 예산문제를 해결해야 한다. 본 연구는 학교사회복지사 제도가 정착되는데 도움을 주는 기초연구로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to discover the details of rewarding feelings and conflicts experienced by school social workers during their work and of their experiences of rewarding feelings and conflicts and also what the experience of rewarding feelings and conflicts means to school social workers...
The purpose of this study is to discover the details of rewarding feelings and conflicts experienced by school social workers during their work and of their experiences of rewarding feelings and conflicts and also what the experience of rewarding feelings and conflicts means to school social workers. The important research items to achieve the research goals are the followings : first, what are the rewarding feelings and meanings that school social workers can experience through their work performance at school? and, second, what are the conflicts and their meanings that school social workers can experience through their work performance at school? The subjects of this study involved women in their twenties to thirties who work as school social workers. The research period lasted from March to September 2010, and the study collected data twice through in-depth interviews. As to research method, the study employed a qualitative research method. The qualitative research method is to discover the interaction of major factors that determine the characteristic of a certain phenomenon by concentrating on the phenomenon, namely, a case. The rewarding feelings and conflicts that school social workers experience during their work were categorized into a total of six themes and were subject to analysis. The research results are as follows. First, for the experience of rewarding feelings that school social workers have during their work, they felt rewarded when they were recognized as an indispensable person in the school and they gained self-respect for their work when students who had difficulty in adapting to school life changed in a positive way. Also, they felt rewarded when the social welfare office in the school played a positive role as a shelter that is like a family to students. Second, concerning the experience of conflicts that school social workers have during their work, they experienced conflicts when they had an excessive workload because only one person has been placed in a school as a social worker and when their job is undivided and their specialty is not realized owing to their subsequent inability to focus on their own duty. In addition, they also experienced conflicts when they had an overwhelming amount of administrative tasks to deal with or the school management had a lack of understanding of a school social welfare project. Furthermore, they experienced conflicts when their role as an arbitrator between the desires of students and those of teachers was difficult to portray and they are unable to keep confidential students’ secrets. The implications in this study involve the following. There are various factors that impair in practice the achievement of the fundamental goal of school social workers in schools. That is, since each school has only one social worker, the workload for the social worker is heavy and the specialty of the job has not been implemented. Despite the fact that school social workers feel rewarded when they are recognized in the school and students show positive changes, the school social welfare project has not been appropriately rooted in each school. Therefore, it is necessary to provide school social workers to schools for each grade by extending the school social welfare project, and to prepare the financial and physical environment so that they can undertake their jobs without any problem. In conclusion, through this study it is shown that a school social welfare project is very critical; therefore this system should be established. Also, in order to augment the effect of school social welfare, it is necessary to prepare financial and physical conditions for school social workers to experience a rewarding feeling and to minimize conflicts. In other words, the Ministry of Education & Science Technology should prepare regulations and instructions and solve the budget issue in order to establish a school social welfare system according to the need for guiding students in schools.
The purpose of this study is to discover the details of rewarding feelings and conflicts experienced by school social workers during their work and of their experiences of rewarding feelings and conflicts and also what the experience of rewarding feelings and conflicts means to school social workers. The important research items to achieve the research goals are the followings : first, what are the rewarding feelings and meanings that school social workers can experience through their work performance at school? and, second, what are the conflicts and their meanings that school social workers can experience through their work performance at school? The subjects of this study involved women in their twenties to thirties who work as school social workers. The research period lasted from March to September 2010, and the study collected data twice through in-depth interviews. As to research method, the study employed a qualitative research method. The qualitative research method is to discover the interaction of major factors that determine the characteristic of a certain phenomenon by concentrating on the phenomenon, namely, a case. The rewarding feelings and conflicts that school social workers experience during their work were categorized into a total of six themes and were subject to analysis. The research results are as follows. First, for the experience of rewarding feelings that school social workers have during their work, they felt rewarded when they were recognized as an indispensable person in the school and they gained self-respect for their work when students who had difficulty in adapting to school life changed in a positive way. Also, they felt rewarded when the social welfare office in the school played a positive role as a shelter that is like a family to students. Second, concerning the experience of conflicts that school social workers have during their work, they experienced conflicts when they had an excessive workload because only one person has been placed in a school as a social worker and when their job is undivided and their specialty is not realized owing to their subsequent inability to focus on their own duty. In addition, they also experienced conflicts when they had an overwhelming amount of administrative tasks to deal with or the school management had a lack of understanding of a school social welfare project. Furthermore, they experienced conflicts when their role as an arbitrator between the desires of students and those of teachers was difficult to portray and they are unable to keep confidential students’ secrets. The implications in this study involve the following. There are various factors that impair in practice the achievement of the fundamental goal of school social workers in schools. That is, since each school has only one social worker, the workload for the social worker is heavy and the specialty of the job has not been implemented. Despite the fact that school social workers feel rewarded when they are recognized in the school and students show positive changes, the school social welfare project has not been appropriately rooted in each school. Therefore, it is necessary to provide school social workers to schools for each grade by extending the school social welfare project, and to prepare the financial and physical environment so that they can undertake their jobs without any problem. In conclusion, through this study it is shown that a school social welfare project is very critical; therefore this system should be established. Also, in order to augment the effect of school social welfare, it is necessary to prepare financial and physical conditions for school social workers to experience a rewarding feeling and to minimize conflicts. In other words, the Ministry of Education & Science Technology should prepare regulations and instructions and solve the budget issue in order to establish a school social welfare system according to the need for guiding students in schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.