본 연구의 목적은 학교사회복지사가 학교에서 수행하고 있는 역할에 대해 알아보고 역할수행을 하는데 있어서 영향을 미치는 학교, 개인, 사업특성 변인에 따라서 역할수행에 어떤 변화가 있는지 살펴보고자 하는 것이다. 이를 위해, 학교사회복지사의 역할의 9가지 하위 영역을 측정하는 도구를 활용하여 전국 중․고등학교에서 활동하는 학교사회복지사들을 대상으로 조사를 하였으며 각 학교의 학교조직문화, 중간관리자의 리더십, 소속부서가 그들의 역할수행에 어떤 차이를 가져오는지, 또한 개인의 다양한 경력과 지원사업의 주체에 따라 역할수행에...
본 연구의 목적은 학교사회복지사가 학교에서 수행하고 있는 역할에 대해 알아보고 역할수행을 하는데 있어서 영향을 미치는 학교, 개인, 사업특성 변인에 따라서 역할수행에 어떤 변화가 있는지 살펴보고자 하는 것이다. 이를 위해, 학교사회복지사의 역할의 9가지 하위 영역을 측정하는 도구를 활용하여 전국 중․고등학교에서 활동하는 학교사회복지사들을 대상으로 조사를 하였으며 각 학교의 학교조직문화, 중간관리자의 리더십, 소속부서가 그들의 역할수행에 어떤 차이를 가져오는지, 또한 개인의 다양한 경력과 지원사업의 주체에 따라 역할수행에 어떤 차이점이 있는지 알아보고자 하였다. 연구결과는 첫째, 학교사회복지사는 역할수행에 있어서 중간 이상의 역할수행정도를 보여주었고, 9가지 역할 중 임상사업가의 역할, 프로그램 개발 및 진행의 역할, 교사와 협력하는 역할을 가장 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교사회복지사의 역할수행에 영향을 미치는 변인을 살펴보면, 학교조직문화 중 인간관계 영역이 가장 영향을 많이 미치는 변인으로 조사되었다. 학교사회복지사의 중간관리자(부장교사)의 리더십은 효율형과 배려형 중간관리자일수록 역할수행이 잘 이루어졌으며 소속부서나 개인특성, 사업특성에 따라서는 통계적으로 유의미한 역할수행상의 큰 차이점은 나타나지 않았다. 이상의 연구결과를 토대로 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사의 9가지 하위 역할에 대한 현실적인 검토와 정리가 필요하다. 9가지 역할을 모두 다 잘하는 것 보다는 학교상황에 맞추어서 역할의 명시화, 표준화된 업무 지침 등이 정비되어야 한다. 둘째, 학교사회복지사의 역할에 학교변인, 즉 학교조직문화와 중간관리자의 리더십이 영향을 많이 미치는 것으로 나타난 만큼 학교사회복지사를 채용할 학교내 인력과 학교사회복지사의 교육을 강화하여 상호 전문직을 이해할수 있는 토대를 만들어주는 것이 필요하다. 우선, 학교사회복지사와 함께 일할 부장교사를 중심으로, 학교장과 교감까지 학교사회복지사업과 학교사회복지사의 역할에 대한 실질적인 교육을 받아야 한다. 학교사회복지사도 학교가 갖는 독특한 문화를 이해하고 그 문화 안으로 자연스럽게 융화되면서 학교사회복지 실천을 학교문화 속에 녹여내려면 학교조직문화에 대한 사전 교육이 철저하게 이루어져야 한다. 마지막으로, 9가지의 역할 하위영역 중 비교적 덜 수행하는 역할인 정책참여의 역할과 전문성 향상을 위한 역할은 경력이나 재직기간이 오래될수록, 학교 내 인간관계가 좋을수록 이 역할을 많은 수행하는 것으로 나타났다. 이것은 개별사회복지실천을 넘어서 학교환경을 개선하고, 학교사회복지 사업의 질을 향상시키기 위하여 매우 중요한 역할이며 앞으로 좀 더 확장되어 나가야할 역할임을 보여준다. 학교사회복지사는 학교 안에서의 실천뿐 아니라 학교사회복지라는 거시적인 틀에서 실천적 활동이 필요함을 인지하고 활동을 폭과 질을 심화시켜가야 할 것이다. 주요어 : 학교사회복지사의 역할, 학교조직문화, 중간관리자(부장교사)의 리더십, 학교특성, 개인특성, 사업특성
본 연구의 목적은 학교사회복지사가 학교에서 수행하고 있는 역할에 대해 알아보고 역할수행을 하는데 있어서 영향을 미치는 학교, 개인, 사업특성 변인에 따라서 역할수행에 어떤 변화가 있는지 살펴보고자 하는 것이다. 이를 위해, 학교사회복지사의 역할의 9가지 하위 영역을 측정하는 도구를 활용하여 전국 중․고등학교에서 활동하는 학교사회복지사들을 대상으로 조사를 하였으며 각 학교의 학교조직문화, 중간관리자의 리더십, 소속부서가 그들의 역할수행에 어떤 차이를 가져오는지, 또한 개인의 다양한 경력과 지원사업의 주체에 따라 역할수행에 어떤 차이점이 있는지 알아보고자 하였다. 연구결과는 첫째, 학교사회복지사는 역할수행에 있어서 중간 이상의 역할수행정도를 보여주었고, 9가지 역할 중 임상사업가의 역할, 프로그램 개발 및 진행의 역할, 교사와 협력하는 역할을 가장 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교사회복지사의 역할수행에 영향을 미치는 변인을 살펴보면, 학교조직문화 중 인간관계 영역이 가장 영향을 많이 미치는 변인으로 조사되었다. 학교사회복지사의 중간관리자(부장교사)의 리더십은 효율형과 배려형 중간관리자일수록 역할수행이 잘 이루어졌으며 소속부서나 개인특성, 사업특성에 따라서는 통계적으로 유의미한 역할수행상의 큰 차이점은 나타나지 않았다. 이상의 연구결과를 토대로 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사의 9가지 하위 역할에 대한 현실적인 검토와 정리가 필요하다. 9가지 역할을 모두 다 잘하는 것 보다는 학교상황에 맞추어서 역할의 명시화, 표준화된 업무 지침 등이 정비되어야 한다. 둘째, 학교사회복지사의 역할에 학교변인, 즉 학교조직문화와 중간관리자의 리더십이 영향을 많이 미치는 것으로 나타난 만큼 학교사회복지사를 채용할 학교내 인력과 학교사회복지사의 교육을 강화하여 상호 전문직을 이해할수 있는 토대를 만들어주는 것이 필요하다. 우선, 학교사회복지사와 함께 일할 부장교사를 중심으로, 학교장과 교감까지 학교사회복지사업과 학교사회복지사의 역할에 대한 실질적인 교육을 받아야 한다. 학교사회복지사도 학교가 갖는 독특한 문화를 이해하고 그 문화 안으로 자연스럽게 융화되면서 학교사회복지 실천을 학교문화 속에 녹여내려면 학교조직문화에 대한 사전 교육이 철저하게 이루어져야 한다. 마지막으로, 9가지의 역할 하위영역 중 비교적 덜 수행하는 역할인 정책참여의 역할과 전문성 향상을 위한 역할은 경력이나 재직기간이 오래될수록, 학교 내 인간관계가 좋을수록 이 역할을 많은 수행하는 것으로 나타났다. 이것은 개별사회복지실천을 넘어서 학교환경을 개선하고, 학교사회복지 사업의 질을 향상시키기 위하여 매우 중요한 역할이며 앞으로 좀 더 확장되어 나가야할 역할임을 보여준다. 학교사회복지사는 학교 안에서의 실천뿐 아니라 학교사회복지라는 거시적인 틀에서 실천적 활동이 필요함을 인지하고 활동을 폭과 질을 심화시켜가야 할 것이다. 주요어 : 학교사회복지사의 역할, 학교조직문화, 중간관리자(부장교사)의 리더십, 학교특성, 개인특성, 사업특성
The purpose of the article is to understand what the roles of school social workers are and how is the performance of school social workers influenced according to school, personal, service factors. The study used the scale divided into 9 fields to measure the degree of roles of school social worker...
The purpose of the article is to understand what the roles of school social workers are and how is the performance of school social workers influenced according to school, personal, service factors. The study used the scale divided into 9 fields to measure the degree of roles of school social workers. The survey on middle and high school social workers nationwide is to find out what differences are made in the roles of school social workers according to school organization culture, leadership of middle manager, a department, a personal career and the supporting agency. The survey shows that school social workers have performed their roles above average degree, and that three roles ; clinical social worker, social work programmer, a collaborator with teachers are leading roles. Secondly, for the factor affecting the roles of school social workers, it results that personal relationship among the factors of the school organization culture is the most important factor. For the leadership of middle manager, the efficient and considerate middle manager is performing the better his or her roles. On the other hand, a big difference was not made according to a department, a personal career and the supporting agency. Suggestions based on the above are as follows. First, consideration and arrangement are needed on 9 fields of roles of school social workers. Rather than focusing on all the 9 fields, the appropriate roles must be clarified and the standard guides be organized. Secondly, as school factor ; school organization culture and leadership of middle manager are main influences. Training for empowerment of middle manager and workers are necessary to understand mutually. Finally, the roles of participation in school policy and empowerment are more important according to the number of career years, his or her period of service in the position and the good relationship in school organization. It tells that these roles must be spread and be improved beyond a school range.
The purpose of the article is to understand what the roles of school social workers are and how is the performance of school social workers influenced according to school, personal, service factors. The study used the scale divided into 9 fields to measure the degree of roles of school social workers. The survey on middle and high school social workers nationwide is to find out what differences are made in the roles of school social workers according to school organization culture, leadership of middle manager, a department, a personal career and the supporting agency. The survey shows that school social workers have performed their roles above average degree, and that three roles ; clinical social worker, social work programmer, a collaborator with teachers are leading roles. Secondly, for the factor affecting the roles of school social workers, it results that personal relationship among the factors of the school organization culture is the most important factor. For the leadership of middle manager, the efficient and considerate middle manager is performing the better his or her roles. On the other hand, a big difference was not made according to a department, a personal career and the supporting agency. Suggestions based on the above are as follows. First, consideration and arrangement are needed on 9 fields of roles of school social workers. Rather than focusing on all the 9 fields, the appropriate roles must be clarified and the standard guides be organized. Secondly, as school factor ; school organization culture and leadership of middle manager are main influences. Training for empowerment of middle manager and workers are necessary to understand mutually. Finally, the roles of participation in school policy and empowerment are more important according to the number of career years, his or her period of service in the position and the good relationship in school organization. It tells that these roles must be spread and be improved beyond a school range.
주제어
#학교사회복지 학교사회복지사 학교사회복지사역할 교육복지사업 학교사회복지사업 학교조직문화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.