청소년 성교육제도 개선방안에 관한 연구 : 경남지역 성교육 실태와 욕구를 중심으로 A study on a plan to improve the current sexuality education system for youth : Focused on the realities and needs in Gyeongnam Region원문보기
본 연구에서는 청소년의 성의식과 성행동에 근거하여 성교육 실태와 욕구를 분석하고 현행 청소년 성교육제도의 문제점을 도출해봄으로서 청소년 성교육제도의 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 이를 위해 경남지역 중고등학생들을 대상으로 성교육 실태와 욕구 조사를 통하여 자료를 수집하고 수집된 자료는 빈도분석을 실시하였다. 본 연구에서의 청소년 성교육 실태와 욕구에 근거하여 문제점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 시간이 부족하다고 할 수 있겠다. 둘째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 진행방법이 강당식이나 주입식 강의로는 적절하지 않다고 할 수 있겠다. 셋째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들의 수준에 맞는 성교육이 이루어지지 않고 있다고 할 수 있겠다. 넷째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들은 비전문가에 의해 성교육을 받고 있다고 할 수 있겠다. 다섯째 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육에 대한 지원이 제대로 되지 않고 있다고 할 수 있겠다. 이상과 같은 문제점을 바탕으로 성교육제도의 개선방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 실질적인 성교육이 될 수 있도록 한 단위 교과시간으로 성교육을 배정하고 정규 과목화해야 할 것이다. 둘째, 청소년 성교육제도는 집단토론과 같은 능동적이고 입체적인 수업 형태로 다양화해야 할 것이다. 셋째, 청소년 성교육제도는 중·고등학교 과정에 연계성을 둔 수준에 맞고 차별화된 성교육 프로그램을 개발하여 학교별 학년별 단계적인 성교육이 이루어 질 수 있도록 성교육 프로그램을 체계화해야 할 것이다. 넷째, 청소년 성교육제도는 담당교사의 전문성을 확보하기 위해 성교육 전문기관을 통해 성교육전문교사 양성과정을 거쳐서 선발·배치하고 지속적인 보수교육을 실시하도록 해야 할 것이다. 다섯째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 제대로 된 성교육 지원을 위한 ...
본 연구에서는 청소년의 성의식과 성행동에 근거하여 성교육 실태와 욕구를 분석하고 현행 청소년 성교육제도의 문제점을 도출해봄으로서 청소년 성교육제도의 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 이를 위해 경남지역 중고등학생들을 대상으로 성교육 실태와 욕구 조사를 통하여 자료를 수집하고 수집된 자료는 빈도분석을 실시하였다. 본 연구에서의 청소년 성교육 실태와 욕구에 근거하여 문제점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 시간이 부족하다고 할 수 있겠다. 둘째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 진행방법이 강당식이나 주입식 강의로는 적절하지 않다고 할 수 있겠다. 셋째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들의 수준에 맞는 성교육이 이루어지지 않고 있다고 할 수 있겠다. 넷째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들은 비전문가에 의해 성교육을 받고 있다고 할 수 있겠다. 다섯째 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육에 대한 지원이 제대로 되지 않고 있다고 할 수 있겠다. 이상과 같은 문제점을 바탕으로 성교육제도의 개선방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 실질적인 성교육이 될 수 있도록 한 단위 교과시간으로 성교육을 배정하고 정규 과목화해야 할 것이다. 둘째, 청소년 성교육제도는 집단토론과 같은 능동적이고 입체적인 수업 형태로 다양화해야 할 것이다. 셋째, 청소년 성교육제도는 중·고등학교 과정에 연계성을 둔 수준에 맞고 차별화된 성교육 프로그램을 개발하여 학교별 학년별 단계적인 성교육이 이루어 질 수 있도록 성교육 프로그램을 체계화해야 할 것이다. 넷째, 청소년 성교육제도는 담당교사의 전문성을 확보하기 위해 성교육 전문기관을 통해 성교육전문교사 양성과정을 거쳐서 선발·배치하고 지속적인 보수교육을 실시하도록 해야 할 것이다. 다섯째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 제대로 된 성교육 지원을 위한 지역사회의 청소년 성교육 통합지원체계를 구축해야 할 필요성이 있을 것이다. 이와 같이, 청소년 성교육제도가 청소년들의 성교육 욕구에 맞도록 성교육전문교사가 정규 교과시간 속에서 제대로 된 학습자료와 시설장비를 가지고 다양한 교육방법으로 수준에 맞는 성교육을 실시할 때 청소년들이 올바른 성정체성을 형성할 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구에서는 청소년의 성의식과 성행동에 근거하여 성교육 실태와 욕구를 분석하고 현행 청소년 성교육제도의 문제점을 도출해봄으로서 청소년 성교육제도의 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 이를 위해 경남지역 중고등학생들을 대상으로 성교육 실태와 욕구 조사를 통하여 자료를 수집하고 수집된 자료는 빈도분석을 실시하였다. 본 연구에서의 청소년 성교육 실태와 욕구에 근거하여 문제점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 시간이 부족하다고 할 수 있겠다. 둘째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육 진행방법이 강당식이나 주입식 강의로는 적절하지 않다고 할 수 있겠다. 셋째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들의 수준에 맞는 성교육이 이루어지지 않고 있다고 할 수 있겠다. 넷째, 청소년 성교육제도의 문제점으로서 학생들은 비전문가에 의해 성교육을 받고 있다고 할 수 있겠다. 다섯째 청소년 성교육제도의 문제점으로서 성교육에 대한 지원이 제대로 되지 않고 있다고 할 수 있겠다. 이상과 같은 문제점을 바탕으로 성교육제도의 개선방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 실질적인 성교육이 될 수 있도록 한 단위 교과시간으로 성교육을 배정하고 정규 과목화해야 할 것이다. 둘째, 청소년 성교육제도는 집단토론과 같은 능동적이고 입체적인 수업 형태로 다양화해야 할 것이다. 셋째, 청소년 성교육제도는 중·고등학교 과정에 연계성을 둔 수준에 맞고 차별화된 성교육 프로그램을 개발하여 학교별 학년별 단계적인 성교육이 이루어 질 수 있도록 성교육 프로그램을 체계화해야 할 것이다. 넷째, 청소년 성교육제도는 담당교사의 전문성을 확보하기 위해 성교육 전문기관을 통해 성교육전문교사 양성과정을 거쳐서 선발·배치하고 지속적인 보수교육을 실시하도록 해야 할 것이다. 다섯째, 청소년 성교육제도는 청소년들에게 제대로 된 성교육 지원을 위한 지역사회의 청소년 성교육 통합지원체계를 구축해야 할 필요성이 있을 것이다. 이와 같이, 청소년 성교육제도가 청소년들의 성교육 욕구에 맞도록 성교육전문교사가 정규 교과시간 속에서 제대로 된 학습자료와 시설장비를 가지고 다양한 교육방법으로 수준에 맞는 성교육을 실시할 때 청소년들이 올바른 성정체성을 형성할 수 있을 것이라 사료된다.
The purpose of this study is to pursue a plan for improving the current sexuality education system for youth by analyzing the actual condition and needs for sexuality education based on adolescents’views toward teenage sex and their sexual behaviors, and by eliciting problems associated with the cur...
The purpose of this study is to pursue a plan for improving the current sexuality education system for youth by analyzing the actual condition and needs for sexuality education based on adolescents’views toward teenage sex and their sexual behaviors, and by eliciting problems associated with the current youth education system. For this, data were collected through surveying the actual condition and the students’desire for sexuality education targeting the middle and high school students in Gyeongnam Region, Republic of Korea. Once the data were collected, a frequency analysis was carried out to analyze the data. The study points to the following problems with the current sexuality education system for youth. First, there aren’t enough sexuality education classes held in school. Second, the current method of conducting sexuality education, such as conducting classes in a lecture hall or through cramming lessons, is not effective. Third, the ongoing sexuality education is not in line with the students’ awareness of the subject matter. Fourth, many of the instructors assigned to the sexuality education classes are non-experts. Fifth, currently, there isn’t enough support for sexuality education by school or community. Accordingly, this study makes the following suggestions to reform the current sexuality education system in the secondary schools in Gyeongnam Region. First, sexuality education classes for youth will need to be assigned with one-unit curriculum credit and to be made into a regular subject so that the students can be exposed to the subject matter sufficiently. Second, sexuality education classes for youth will need to be diversified in the form of supportive and multi-dimensional lessons, such as group discussions, lessons using multi-media, etc. Third, sexuality education classes for youth will need to be developed into a sexuality education program which continues and grows as a whole curriculum starting from the students’ entry into middle school and up until graduation from high school. Fourth, sexuality education classes for youth will need to be designed and conducted by qualified sexuality-education professionals with good credential. Fifth, sexuality education classes for youth will need to be implemented community-wide as well as at the school level to effectively support the students’ needs. When sexuality education classes for youth are carried out as suggestions this study, that is, by qualified sexuality-educational professionals, using proper teaching materials, facilities, and equipment, and with the support from school as well as community, the students in their adolescent will greatly enhance their chance of dealing with problems associated with sexuality.
The purpose of this study is to pursue a plan for improving the current sexuality education system for youth by analyzing the actual condition and needs for sexuality education based on adolescents’views toward teenage sex and their sexual behaviors, and by eliciting problems associated with the current youth education system. For this, data were collected through surveying the actual condition and the students’desire for sexuality education targeting the middle and high school students in Gyeongnam Region, Republic of Korea. Once the data were collected, a frequency analysis was carried out to analyze the data. The study points to the following problems with the current sexuality education system for youth. First, there aren’t enough sexuality education classes held in school. Second, the current method of conducting sexuality education, such as conducting classes in a lecture hall or through cramming lessons, is not effective. Third, the ongoing sexuality education is not in line with the students’ awareness of the subject matter. Fourth, many of the instructors assigned to the sexuality education classes are non-experts. Fifth, currently, there isn’t enough support for sexuality education by school or community. Accordingly, this study makes the following suggestions to reform the current sexuality education system in the secondary schools in Gyeongnam Region. First, sexuality education classes for youth will need to be assigned with one-unit curriculum credit and to be made into a regular subject so that the students can be exposed to the subject matter sufficiently. Second, sexuality education classes for youth will need to be diversified in the form of supportive and multi-dimensional lessons, such as group discussions, lessons using multi-media, etc. Third, sexuality education classes for youth will need to be developed into a sexuality education program which continues and grows as a whole curriculum starting from the students’ entry into middle school and up until graduation from high school. Fourth, sexuality education classes for youth will need to be designed and conducted by qualified sexuality-education professionals with good credential. Fifth, sexuality education classes for youth will need to be implemented community-wide as well as at the school level to effectively support the students’ needs. When sexuality education classes for youth are carried out as suggestions this study, that is, by qualified sexuality-educational professionals, using proper teaching materials, facilities, and equipment, and with the support from school as well as community, the students in their adolescent will greatly enhance their chance of dealing with problems associated with sexuality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.