주행 중 자동차 타이어의 손상을 검출하기 위해 타이어와 노면사이에서 발생하는 초음파 신호를 비접촉 방식으로 획득하고, 스플릿 스펙트럼 처리 기법과 포락선 검출 기법에 의한 신호처리 과정을 거쳐 손상 특징점의 주기성을 자기 상관 함수로 검출하였다. 손상 물질 유/무에 따라 손상이 없는 타이어와 손상된 타이어로 구분하였으며, 데이터 획득 실험 장치로 각각의 초음파 신호를 획득하고 신호처리 기법을 적용하여 연구하였다. 원 운동하는 자동차 타이어의 회전 주기성에 착안하여 손상 물질에 의한 손상이 발생할 경우 주기성 있는 손상 특징점이 검출되었다. 스플릿 스펙트럼 처리 신호의 자기 ...
주행 중 자동차 타이어의 손상을 검출하기 위해 타이어와 노면사이에서 발생하는 초음파 신호를 비접촉 방식으로 획득하고, 스플릿 스펙트럼 처리 기법과 포락선 검출 기법에 의한 신호처리 과정을 거쳐 손상 특징점의 주기성을 자기 상관 함수로 검출하였다. 손상 물질 유/무에 따라 손상이 없는 타이어와 손상된 타이어로 구분하였으며, 데이터 획득 실험 장치로 각각의 초음파 신호를 획득하고 신호처리 기법을 적용하여 연구하였다. 원 운동하는 자동차 타이어의 회전 주기성에 착안하여 손상 물질에 의한 손상이 발생할 경우 주기성 있는 손상 특징점이 검출되었다. 스플릿 스펙트럼 처리 신호의 자기 상관 함수 결과와 포락선 검출기에 의한 신호의 자기 상관 함수 결과에서 손상 특징점의 주기가 동일하게 검출 되었다. 이상의 결과를 손상이 없는 타이어의 실험결과와 비교하여 보면 손상이 없는 타이어에서는 손상 특징점이 나타나지 않았으나, 손상된 타이어에서는 50km/h 일 때 164.4ms 간격으로, 100km/h 일 때 82.56ms 간격으로 주기성 있는 손상 특징이 검출되었다. 또한, 2개의 손상 물질로 손상된 타이어에서는 주행속도 50km/h 일 때 115.6ms, 140.4ms, 167.6ms 간격으로, 주행속도 100km/h 일 때 32.74ms, 46.93ms, 79.97ms 간격으로 주기성 있는 손상 특징이 검출되었다. 따라서 자동차 타이어 손상 검출의 판단이 되는 손상 특징점의 주기는 주행속도에 따라 반비례적으로 나타났으며, 그것으로 타이어 손상 유/무를 판별할 수 있었다. 결과적으로, 주행 중 자동차 타이어의 손상 검출을 위한 비접촉 방식 신호처리기법으로 스플릿 스펙트럼 처리, 포락선 검출 기법 그리고 자기 상관 함수가 효과적이었다.
주행 중 자동차 타이어의 손상을 검출하기 위해 타이어와 노면사이에서 발생하는 초음파 신호를 비접촉 방식으로 획득하고, 스플릿 스펙트럼 처리 기법과 포락선 검출 기법에 의한 신호처리 과정을 거쳐 손상 특징점의 주기성을 자기 상관 함수로 검출하였다. 손상 물질 유/무에 따라 손상이 없는 타이어와 손상된 타이어로 구분하였으며, 데이터 획득 실험 장치로 각각의 초음파 신호를 획득하고 신호처리 기법을 적용하여 연구하였다. 원 운동하는 자동차 타이어의 회전 주기성에 착안하여 손상 물질에 의한 손상이 발생할 경우 주기성 있는 손상 특징점이 검출되었다. 스플릿 스펙트럼 처리 신호의 자기 상관 함수 결과와 포락선 검출기에 의한 신호의 자기 상관 함수 결과에서 손상 특징점의 주기가 동일하게 검출 되었다. 이상의 결과를 손상이 없는 타이어의 실험결과와 비교하여 보면 손상이 없는 타이어에서는 손상 특징점이 나타나지 않았으나, 손상된 타이어에서는 50km/h 일 때 164.4ms 간격으로, 100km/h 일 때 82.56ms 간격으로 주기성 있는 손상 특징이 검출되었다. 또한, 2개의 손상 물질로 손상된 타이어에서는 주행속도 50km/h 일 때 115.6ms, 140.4ms, 167.6ms 간격으로, 주행속도 100km/h 일 때 32.74ms, 46.93ms, 79.97ms 간격으로 주기성 있는 손상 특징이 검출되었다. 따라서 자동차 타이어 손상 검출의 판단이 되는 손상 특징점의 주기는 주행속도에 따라 반비례적으로 나타났으며, 그것으로 타이어 손상 유/무를 판별할 수 있었다. 결과적으로, 주행 중 자동차 타이어의 손상 검출을 위한 비접촉 방식 신호처리기법으로 스플릿 스펙트럼 처리, 포락선 검출 기법 그리고 자기 상관 함수가 효과적이었다.
The data has acquired for the damage detection of driving vehicle tire from the ultrasonic signal generated between tire and road surface. Auto-correlation function was used to detect the periodicity of the damaged material through signal processing by split-spectrum processing method and envelope d...
The data has acquired for the damage detection of driving vehicle tire from the ultrasonic signal generated between tire and road surface. Auto-correlation function was used to detect the periodicity of the damaged material through signal processing by split-spectrum processing method and envelope detect method. The ultrasonic signal according to tire with damaging material or without damaging material acquired from the data acquisition experimental device. It studied applying to signal processing techniques. On the point of circular periodicity of a driving vehicle tire, the periodicity of damaging feature by damaging material was detected. The periodicity of damaging feature was detected equally by the result of auto-correlation function of split-spectrum processing signal and envelope detection signal. Comparing with non damaged tire, damaging feature was not detected. However the damaging feature was detected on the case of damaged tire when during 164.4ms periodicity at a speed of 50km/h and during 82.56ms periodicity at a speed of 100km/h. And the damaging feature was detected on the case of 2 damaging materials when during 115.6ms, 140.4ms, 167.6ms periodicity at a speed of 50km/h and during 32.74ms, 46.93ms, 79.97ms periodicity at a speed of 100km/h. According to the driving velocity, the damaging feature with periodicity is shown in inverse proportion to period length. As a result, Non-contact method of the ultrasonic signal processing technique is effective for the tire damage detection.
The data has acquired for the damage detection of driving vehicle tire from the ultrasonic signal generated between tire and road surface. Auto-correlation function was used to detect the periodicity of the damaged material through signal processing by split-spectrum processing method and envelope detect method. The ultrasonic signal according to tire with damaging material or without damaging material acquired from the data acquisition experimental device. It studied applying to signal processing techniques. On the point of circular periodicity of a driving vehicle tire, the periodicity of damaging feature by damaging material was detected. The periodicity of damaging feature was detected equally by the result of auto-correlation function of split-spectrum processing signal and envelope detection signal. Comparing with non damaged tire, damaging feature was not detected. However the damaging feature was detected on the case of damaged tire when during 164.4ms periodicity at a speed of 50km/h and during 82.56ms periodicity at a speed of 100km/h. And the damaging feature was detected on the case of 2 damaging materials when during 115.6ms, 140.4ms, 167.6ms periodicity at a speed of 50km/h and during 32.74ms, 46.93ms, 79.97ms periodicity at a speed of 100km/h. According to the driving velocity, the damaging feature with periodicity is shown in inverse proportion to period length. As a result, Non-contact method of the ultrasonic signal processing technique is effective for the tire damage detection.
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