국 문 초 록 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 효과 전 경 숙 공주대학교 교육대학원 상담심리전공 지도교수 이 영 재 본 연구는 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향을 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제1> 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? <연구문제2> 칭찬활동 프로그램은 유아의 사회성 발달에 효과가 있는가? 연구의 대상은 청양군에 소재한 G초등학교병설유치원 원아 10명과 Ch초등학교병설유치원 원아 10명을 대상으로 자아존중감과 사회성 검사를 실시하였다. 실험집단에게는 7주 동안 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 기존의 유치원 수업을 수행하고 실험이 끝난 후 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사후검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 자아존중감 검사도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 자아지각 척도인 “5~6세용 자아존중감 척도”를 김영숙(1997)이 수정, 보완한 것을 사용하였다. ‘유아의 사회성 측정도구’는 Mcginnis Goldsten(1990)이 제작한 기능상황척도(skill situation ...
국 문 초 록 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 효과 전 경 숙 공주대학교 교육대학원 상담심리전공 지도교수 이 영 재 본 연구는 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향을 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제1> 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? <연구문제2> 칭찬활동 프로그램은 유아의 사회성 발달에 효과가 있는가? 연구의 대상은 청양군에 소재한 G초등학교병설유치원 원아 10명과 Ch초등학교병설유치원 원아 10명을 대상으로 자아존중감과 사회성 검사를 실시하였다. 실험집단에게는 7주 동안 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 기존의 유치원 수업을 수행하고 실험이 끝난 후 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사후검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 자아존중감 검사도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 자아지각 척도인 “5~6세용 자아존중감 척도”를 김영숙(1997)이 수정, 보완한 것을 사용하였다. ‘유아의 사회성 측정도구’는 Mcginnis Goldsten(1990)이 제작한 기능상황척도(skill situation measure)를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 「유아 사회성 발달 프로그램」개발연구에서 수정 보완한 프로그램으로 사회성 향상의 효과성을 검증하기 위하여 사용한 측정도구를 사용하였다. 본 연구의 가설검증은 SPSWIN 14.0 프로그램을 사용하였으며 연구에서 설정된 가설을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 자아존중감, 사회성에 대한 사전검사와 사후검사에 대한 t-test를 실시하고 통제집단의 사회성 검사에서 사전검사 및 사후검사 점수에도 차이가 있어 사전검사를 공변량으로 하고 사후검사 점수의 차이를 검증하는 공분량분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 칭찬활동프로그램을 경험한 실험집단은 칭찬활동 프로그램을 경험하지 못한 통제집단보다 자아존중감 검사의 점수가 유의미하게 향상되었고 5개 하위영역에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 칭찬활동 프로그램을 경험한 실험집단은 칭찬활동프로그램을 경험하지 못한 통제집단보다 사회성발달에서 전체사회성과 하위영역인 정서조절능력에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로 볼 때 칭찬활동 프로그램은 유아의 긍정적인 자아존중감 형성은 물론 사회성 발달에 전반적으로 효과가 있다고 할 수 있다. 하지만 후속 연구에서는 다양한 지역에서 장기간에 걸쳐 유아를 대상으로 프로그램을 실시 해보는 것이 바람직하며 교육현장에서 다각적인 관점에서 프로그램을 개발 연구하는 것이 필요하다. 주제어 : 칭찬활동, 자아존중감, 사회성
국 문 초 록 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 효과 전 경 숙 공주대학교 교육대학원 상담심리전공 지도교수 이 영 재 본 연구는 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향을 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제1> 칭찬활동 프로그램이 유아의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? <연구문제2> 칭찬활동 프로그램은 유아의 사회성 발달에 효과가 있는가? 연구의 대상은 청양군에 소재한 G초등학교병설유치원 원아 10명과 Ch초등학교병설유치원 원아 10명을 대상으로 자아존중감과 사회성 검사를 실시하였다. 실험집단에게는 7주 동안 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 기존의 유치원 수업을 수행하고 실험이 끝난 후 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사후검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 자아존중감 검사도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 자아지각 척도인 “5~6세용 자아존중감 척도”를 김영숙(1997)이 수정, 보완한 것을 사용하였다. ‘유아의 사회성 측정도구’는 Mcginnis Goldsten(1990)이 제작한 기능상황척도(skill situation measure)를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 「유아 사회성 발달 프로그램」개발연구에서 수정 보완한 프로그램으로 사회성 향상의 효과성을 검증하기 위하여 사용한 측정도구를 사용하였다. 본 연구의 가설검증은 SPSWIN 14.0 프로그램을 사용하였으며 연구에서 설정된 가설을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 자아존중감, 사회성에 대한 사전검사와 사후검사에 대한 t-test를 실시하고 통제집단의 사회성 검사에서 사전검사 및 사후검사 점수에도 차이가 있어 사전검사를 공변량으로 하고 사후검사 점수의 차이를 검증하는 공분량분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 칭찬활동프로그램을 경험한 실험집단은 칭찬활동 프로그램을 경험하지 못한 통제집단보다 자아존중감 검사의 점수가 유의미하게 향상되었고 5개 하위영역에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 칭찬활동 프로그램을 경험한 실험집단은 칭찬활동프로그램을 경험하지 못한 통제집단보다 사회성발달에서 전체사회성과 하위영역인 정서조절능력에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로 볼 때 칭찬활동 프로그램은 유아의 긍정적인 자아존중감 형성은 물론 사회성 발달에 전반적으로 효과가 있다고 할 수 있다. 하지만 후속 연구에서는 다양한 지역에서 장기간에 걸쳐 유아를 대상으로 프로그램을 실시 해보는 것이 바람직하며 교육현장에서 다각적인 관점에서 프로그램을 개발 연구하는 것이 필요하다. 주제어 : 칭찬활동, 자아존중감, 사회성
ABSTRACT The Effects of the Praise Activity Program on the Self-Esteems and the Social Behaviors of Kindergartener Jeon, Gyeong Soog Department of Counseling Psychology Graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Professor. Lee, Young Jae. Ph. D. The objective of the resea...
ABSTRACT The Effects of the Praise Activity Program on the Self-Esteems and the Social Behaviors of Kindergartener Jeon, Gyeong Soog Department of Counseling Psychology Graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Professor. Lee, Young Jae. Ph. D. The objective of the research was to see the effects of the praise activity program on self respect and social advancement of young children. To achieve the objectives the following research questions were set. Are Praise Activity Programs effective in improving the self-esteem of young children? Are Praise Activity Programs effective in improving the social development of young children? The experimental group was based on 10 subjects, which attended kindergarten attatched to G Elementary School in Cheongyang. The control group was based on 10 subjects, which attended kindergarten attatched to Ch Elementary School in Cheongyang (control group). Their self-esteem and social skills were examined. For seven weeks, the experimental group was given activities aimed at praising them. The control group did not receive this treatment. Both groups did post test after seven weeks of praising program. Self-esteem test tools used in this study were modified and supplemental version of Harter and Pike(1984) “a measure of the infant self-perception” and "5~6 years old self-esteem scales" by Kim Young-Sook(1997) Tools to measure the children’s socialization was new version of “feature scale situations(skill situation measure)” by Mcginnis Goldsten (1990) which was modified and supplemented in "Infant Social Development Program" by Lee Won-Young, Park chan ok, Noh Young Hee (1993). The program was used to test effectiveness of praising program on social advancement. To test the hypothesis, the SPSSWIN 14.0 was used. Using the t-test, pre-tests and post-tests of the experimental group and control group’s self-esteem and social skills were conducted. There was a difference in the pre-test and post-test scores, from the control group. The difference in scores were covariants. In conclusion, the results of this study are as follows. First, the experimental group which experienced the praise activity program showed meaningful difference in test for self-esteem and scored higher in the five subordinate branches of self confidence. Second, the experimental group which experienced the praise activity program showed a meaningful difference in sociality, compared with the control group. The branch from sociality, emotional control, was also affected, compared with the control group. The research results above, concludes that the Praise Activity Program has an effect on a child’s self confidence and socialization. However, further long term tests from various regions are needed to have a clearer understanding. A multifaceted approach to this research is needed to develop the Praise Activity Program. Keywords : Praise Activity, Self-Esteem, Social
ABSTRACT The Effects of the Praise Activity Program on the Self-Esteems and the Social Behaviors of Kindergartener Jeon, Gyeong Soog Department of Counseling Psychology Graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Professor. Lee, Young Jae. Ph. D. The objective of the research was to see the effects of the praise activity program on self respect and social advancement of young children. To achieve the objectives the following research questions were set. Are Praise Activity Programs effective in improving the self-esteem of young children? Are Praise Activity Programs effective in improving the social development of young children? The experimental group was based on 10 subjects, which attended kindergarten attatched to G Elementary School in Cheongyang. The control group was based on 10 subjects, which attended kindergarten attatched to Ch Elementary School in Cheongyang (control group). Their self-esteem and social skills were examined. For seven weeks, the experimental group was given activities aimed at praising them. The control group did not receive this treatment. Both groups did post test after seven weeks of praising program. Self-esteem test tools used in this study were modified and supplemental version of Harter and Pike(1984) “a measure of the infant self-perception” and "5~6 years old self-esteem scales" by Kim Young-Sook(1997) Tools to measure the children’s socialization was new version of “feature scale situations(skill situation measure)” by Mcginnis Goldsten (1990) which was modified and supplemented in "Infant Social Development Program" by Lee Won-Young, Park chan ok, Noh Young Hee (1993). The program was used to test effectiveness of praising program on social advancement. To test the hypothesis, the SPSSWIN 14.0 was used. Using the t-test, pre-tests and post-tests of the experimental group and control group’s self-esteem and social skills were conducted. There was a difference in the pre-test and post-test scores, from the control group. The difference in scores were covariants. In conclusion, the results of this study are as follows. First, the experimental group which experienced the praise activity program showed meaningful difference in test for self-esteem and scored higher in the five subordinate branches of self confidence. Second, the experimental group which experienced the praise activity program showed a meaningful difference in sociality, compared with the control group. The branch from sociality, emotional control, was also affected, compared with the control group. The research results above, concludes that the Praise Activity Program has an effect on a child’s self confidence and socialization. However, further long term tests from various regions are needed to have a clearer understanding. A multifaceted approach to this research is needed to develop the Praise Activity Program. Keywords : Praise Activity, Self-Esteem, Social
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.