인간의 체험이 공간 전체에서 중요시 되어야 하는 미술관 공간은 과거에는 단순히 전시, 관람만이 이루어지는 곳이었으나 점차 미술관의 기능이 확대되면서 80년대 이후에는 미술관의 공간 자체도 하나의 공간 체험적인 예술작품으로 보는 경향이 생겨나면서 미술관 공간에서의 체험을 중요시 하고 있다. 현대의 미술관은 시대에 따라 그 존재의 개념을 달리 하면서 발전하여 기존의 수장, 전시위주의 단일개념에서 탈피하여 사회교육, 보급을 위한 다양한 프로그램을 통해 정보센터의 기능을 갖춘 적극적 자세로 바뀌었다. 시대가 흘러 삶이 여유로워지고 풍요로워지면서 사람들은 양보다 질적인 욕구를 추구하기 시작 하였다. 특히 1990년대에 이르러 경제의 안정과 대중의 급성장은 인간의 ...
인간의 체험이 공간 전체에서 중요시 되어야 하는 미술관 공간은 과거에는 단순히 전시, 관람만이 이루어지는 곳이었으나 점차 미술관의 기능이 확대되면서 80년대 이후에는 미술관의 공간 자체도 하나의 공간 체험적인 예술작품으로 보는 경향이 생겨나면서 미술관 공간에서의 체험을 중요시 하고 있다. 현대의 미술관은 시대에 따라 그 존재의 개념을 달리 하면서 발전하여 기존의 수장, 전시위주의 단일개념에서 탈피하여 사회교육, 보급을 위한 다양한 프로그램을 통해 정보센터의 기능을 갖춘 적극적 자세로 바뀌었다. 시대가 흘러 삶이 여유로워지고 풍요로워지면서 사람들은 양보다 질적인 욕구를 추구하기 시작 하였다. 특히 1990년대에 이르러 경제의 안정과 대중의 급성장은 인간의 삶의 질에 대한 관심을 가지게 하였으며, 결과적으로 문화, 예술에 대한 관심이 높아지게 되었다. 이렇게 점차 높아지는 대중들의 문화적 욕구를 충족하기 위해 대중의 요구에 의한, 대중을 위한 소규모 미술관이 들어나기 시작하였다. 하지만 소규모 미술관들은 소규모라는 공간적인 한계를 가지고 있기에 단순히 다양한 전시만을 하는 것으로는 관람객들에게 주는 문화적, 예술적인 요소가 기존의 미술관과 크게 차별화 되지 않음을 알게 되었다. 따라서 소규모 미술관은 공간구조를 사용자 환경에 따라 서로 압축, 통합되거나 가변적 분해와 오픈하는 공간적인 특징을 가지고 있으며, 전달하고자 하는 프로그램의 변화가 크고 이에 따른 관람객들의 가능성 있는 경험의 조절을 위한 공간체험 요소를 적극적으로 적용하여 디자인하는 경향이 늘어나고 있다. 본 연구에서는 소규모 미술관의 전체적인 공간에 걸쳐 공간체험 요소들을 분석하고 그 특징을 추출하여 더 효율적인 연출 방법을 제시하는 것을 목적으로 한다. 프로젝트에서는 문래동을 대상지를 선정하여 대상지가 가지고 있는 특성을 분석하고 그 특성을 반영한 미술관을 계획하게 되었다. 전체적으로 소규모 미술관이 소규모라는 공간적 한계성을 극복하기 위하여 미술관 공간 전체에 걸쳐 관람자들로 하여금 미술관에서 전시만 보는 것이 아니라 공간적 체험도 경험하도록 연출하고 있는 것에 비중을 두어 결론에서 추출한 공간체험 요소를 디자인에 적극 반영하였다. 또한 미술관의 프로그램은 한 차원 진화를 거듭하여 지역의 교육, 문화와 관련된 다양한 프로그램들이 복합적으로 구성되는 변화가 기존의 미술관에 비해 크게 나타나고 있다. 프로젝트에서는 이런 특징과 함께 열린 공간의 개념으로 미술관을 디자인 하게 되었다. 본 프로젝트에서는 공간체험 요소에 초점을 맞추어 디자인 전체에 반영하여 진행하였지만 향후 소규모 미술관의 디자인적 발전 방향은 점점 더 다양한 각도에서 다루어질 것이다. 본 연구는 이러한 변화추세와 논의에 더하여 차후의 소규모 미술관의 디자인 계획이나 연구에 있어 실내공간에 나타나는 공간체험 요소의 효과적 연출 방법을 모색하는데 도움이 될 수 있기를 기대한다.
인간의 체험이 공간 전체에서 중요시 되어야 하는 미술관 공간은 과거에는 단순히 전시, 관람만이 이루어지는 곳이었으나 점차 미술관의 기능이 확대되면서 80년대 이후에는 미술관의 공간 자체도 하나의 공간 체험적인 예술작품으로 보는 경향이 생겨나면서 미술관 공간에서의 체험을 중요시 하고 있다. 현대의 미술관은 시대에 따라 그 존재의 개념을 달리 하면서 발전하여 기존의 수장, 전시위주의 단일개념에서 탈피하여 사회교육, 보급을 위한 다양한 프로그램을 통해 정보센터의 기능을 갖춘 적극적 자세로 바뀌었다. 시대가 흘러 삶이 여유로워지고 풍요로워지면서 사람들은 양보다 질적인 욕구를 추구하기 시작 하였다. 특히 1990년대에 이르러 경제의 안정과 대중의 급성장은 인간의 삶의 질에 대한 관심을 가지게 하였으며, 결과적으로 문화, 예술에 대한 관심이 높아지게 되었다. 이렇게 점차 높아지는 대중들의 문화적 욕구를 충족하기 위해 대중의 요구에 의한, 대중을 위한 소규모 미술관이 들어나기 시작하였다. 하지만 소규모 미술관들은 소규모라는 공간적인 한계를 가지고 있기에 단순히 다양한 전시만을 하는 것으로는 관람객들에게 주는 문화적, 예술적인 요소가 기존의 미술관과 크게 차별화 되지 않음을 알게 되었다. 따라서 소규모 미술관은 공간구조를 사용자 환경에 따라 서로 압축, 통합되거나 가변적 분해와 오픈하는 공간적인 특징을 가지고 있으며, 전달하고자 하는 프로그램의 변화가 크고 이에 따른 관람객들의 가능성 있는 경험의 조절을 위한 공간체험 요소를 적극적으로 적용하여 디자인하는 경향이 늘어나고 있다. 본 연구에서는 소규모 미술관의 전체적인 공간에 걸쳐 공간체험 요소들을 분석하고 그 특징을 추출하여 더 효율적인 연출 방법을 제시하는 것을 목적으로 한다. 프로젝트에서는 문래동을 대상지를 선정하여 대상지가 가지고 있는 특성을 분석하고 그 특성을 반영한 미술관을 계획하게 되었다. 전체적으로 소규모 미술관이 소규모라는 공간적 한계성을 극복하기 위하여 미술관 공간 전체에 걸쳐 관람자들로 하여금 미술관에서 전시만 보는 것이 아니라 공간적 체험도 경험하도록 연출하고 있는 것에 비중을 두어 결론에서 추출한 공간체험 요소를 디자인에 적극 반영하였다. 또한 미술관의 프로그램은 한 차원 진화를 거듭하여 지역의 교육, 문화와 관련된 다양한 프로그램들이 복합적으로 구성되는 변화가 기존의 미술관에 비해 크게 나타나고 있다. 프로젝트에서는 이런 특징과 함께 열린 공간의 개념으로 미술관을 디자인 하게 되었다. 본 프로젝트에서는 공간체험 요소에 초점을 맞추어 디자인 전체에 반영하여 진행하였지만 향후 소규모 미술관의 디자인적 발전 방향은 점점 더 다양한 각도에서 다루어질 것이다. 본 연구는 이러한 변화추세와 논의에 더하여 차후의 소규모 미술관의 디자인 계획이나 연구에 있어 실내공간에 나타나는 공간체험 요소의 효과적 연출 방법을 모색하는데 도움이 될 수 있기를 기대한다.
Art museum space which human experience should be important in the whole space was simply a place for exhibition and visiting in the past, but gradually, the function of art museum extended, and after the 80s, it became a trend for the space of art museum itself being an art work which has to do wit...
Art museum space which human experience should be important in the whole space was simply a place for exhibition and visiting in the past, but gradually, the function of art museum extended, and after the 80s, it became a trend for the space of art museum itself being an art work which has to do with space experience, so experience in art museum is becoming important. Modern art museum developed changing it concept of existence according to age, and it changed with active attitude with the function of information center through various programs for social education and distribution by getting out of the previous single concept of storing or exhibition focused goal. As people came to have more leisure by the passing of age, people started to pursue desire for quantity than quality. Especially, reaching 1990s, security of economy and rapid growth of the mass made people have interest in the quality of life, and as a result, interest regarding culture and art became higher. To satisfy the cultural desire of the mass which is becoming gradually high, small sized museums for the mass and by the demand of the mass came to emerge. However, it was known that only having various exhibitions does not differentiate much with previous art museums regarding cultural and artistic factors to the audience because it has spacial limit of small size. Therefore, small sized art museums have spacial characteristic which mutually compresses, integrates or modifiably dissolves and opens according to user environment, the change of program to be delivered is big, and the design trend of actively applying the spacial experience factor for controlling possible experience of the audience according to such change is increasing. In the study, spacial experience factors in the whole space of small sized art museum will be analyzed, and by extracting its characteristics, more efficient expressing method will be suggested, which is its goal. In the project, Mullae Dong was selected as subject place and by analyzing the characteristics, an art museum reflecting such characteristics has been planned. To overcome the spacial limit of small size regarding the art museum in general, watching exhibitions as well as experiencing spacial factors was focused on its expression for the audience regarding the whole space, and the spacial experience factor extracted in the result was actively reflected in the design. Also, art museum program went through evolution of one more step, so it is showing change of having various programs related to local education and culture complexly composed compared to previous art museums. In the project, art museum was designed with the concept of open space with such characteristics. In the project, it was focused on spacial experience factor to reflect in the whole design, but in the future, the developing direction of design of small sized art museums will be dealt in a more various angle. The study expects that it would help searching for effective expressing method regarding special experience factor shown in interior space in regards to design plan or research of small art museums adding to such trend of change and discussion.
Art museum space which human experience should be important in the whole space was simply a place for exhibition and visiting in the past, but gradually, the function of art museum extended, and after the 80s, it became a trend for the space of art museum itself being an art work which has to do with space experience, so experience in art museum is becoming important. Modern art museum developed changing it concept of existence according to age, and it changed with active attitude with the function of information center through various programs for social education and distribution by getting out of the previous single concept of storing or exhibition focused goal. As people came to have more leisure by the passing of age, people started to pursue desire for quantity than quality. Especially, reaching 1990s, security of economy and rapid growth of the mass made people have interest in the quality of life, and as a result, interest regarding culture and art became higher. To satisfy the cultural desire of the mass which is becoming gradually high, small sized museums for the mass and by the demand of the mass came to emerge. However, it was known that only having various exhibitions does not differentiate much with previous art museums regarding cultural and artistic factors to the audience because it has spacial limit of small size. Therefore, small sized art museums have spacial characteristic which mutually compresses, integrates or modifiably dissolves and opens according to user environment, the change of program to be delivered is big, and the design trend of actively applying the spacial experience factor for controlling possible experience of the audience according to such change is increasing. In the study, spacial experience factors in the whole space of small sized art museum will be analyzed, and by extracting its characteristics, more efficient expressing method will be suggested, which is its goal. In the project, Mullae Dong was selected as subject place and by analyzing the characteristics, an art museum reflecting such characteristics has been planned. To overcome the spacial limit of small size regarding the art museum in general, watching exhibitions as well as experiencing spacial factors was focused on its expression for the audience regarding the whole space, and the spacial experience factor extracted in the result was actively reflected in the design. Also, art museum program went through evolution of one more step, so it is showing change of having various programs related to local education and culture complexly composed compared to previous art museums. In the project, art museum was designed with the concept of open space with such characteristics. In the project, it was focused on spacial experience factor to reflect in the whole design, but in the future, the developing direction of design of small sized art museums will be dealt in a more various angle. The study expects that it would help searching for effective expressing method regarding special experience factor shown in interior space in regards to design plan or research of small art museums adding to such trend of change and discussion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.