커피전문점시장은 1999년 스타벅스의 한국시장 진출 이후로 원두의 고급화를 통하여 기존 커피전문점과 차별성을 갖기 시작했다. 이로 인하여 테이크아웃을 겸비한 프리미엄 커피전문점이 국내에 상륙하게 되었고 각종 외국 드라마와 영화를 통하여 커피를 들고 다니면서 마시는 테이크아웃 문화를 형성하게 되었다. 현재에 이르러 커피와 관련한 가장 눈에 띄는 변화는 커피전문점이 점차 생활밀착형으로 바뀌고 있다는 점이다. 이는 주택가, 병원, 서점, 은행, 극장...
커피전문점시장은 1999년 스타벅스의 한국시장 진출 이후로 원두의 고급화를 통하여 기존 커피전문점과 차별성을 갖기 시작했다. 이로 인하여 테이크아웃을 겸비한 프리미엄 커피전문점이 국내에 상륙하게 되었고 각종 외국 드라마와 영화를 통하여 커피를 들고 다니면서 마시는 테이크아웃 문화를 형성하게 되었다. 현재에 이르러 커피와 관련한 가장 눈에 띄는 변화는 커피전문점이 점차 생활밀착형으로 바뀌고 있다는 점이다. 이는 주택가, 병원, 서점, 은행, 극장, 쇼핑가 등 생활형 공간으로 점포를 확대해나가는 것을 통해 알 수 있다. 이미 시장에 진출해있는 대형브랜드 업체들은 매장을 더 확장해 공격적인 경영을 펼치고 있고 일부 대기업에서도 커피시장에 뛰어드는 등 업계는 과열된 양상을 보이고 있다. 반면에 이런 이유로 소규모 자본으로 커피전문점을 연 사람들이 설 수 있는 공간은 점점 줄어들고 있는 상황이다. 갈수록 팽창하고 있는 커피전문점 시장에 대한 연구는 그리 많지 않은 편이며 특히 커피전문점 입지와 관련한 연구는 현재로선 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 이러한 어려움을 해소하고 입지요인을 종합적, 과학적으로 분석하기 위해 계층화 의사결정 방법인 AHP를 적용하여 커피전문점 창업을 목표로 하고 있는 예비 창업자 혹은 커피전문점을 운영하고 있는 창업자들에 있어 효율적인 입지선정의 방향을 제시하고자 한다.
커피전문점시장은 1999년 스타벅스의 한국시장 진출 이후로 원두의 고급화를 통하여 기존 커피전문점과 차별성을 갖기 시작했다. 이로 인하여 테이크아웃을 겸비한 프리미엄 커피전문점이 국내에 상륙하게 되었고 각종 외국 드라마와 영화를 통하여 커피를 들고 다니면서 마시는 테이크아웃 문화를 형성하게 되었다. 현재에 이르러 커피와 관련한 가장 눈에 띄는 변화는 커피전문점이 점차 생활밀착형으로 바뀌고 있다는 점이다. 이는 주택가, 병원, 서점, 은행, 극장, 쇼핑가 등 생활형 공간으로 점포를 확대해나가는 것을 통해 알 수 있다. 이미 시장에 진출해있는 대형브랜드 업체들은 매장을 더 확장해 공격적인 경영을 펼치고 있고 일부 대기업에서도 커피시장에 뛰어드는 등 업계는 과열된 양상을 보이고 있다. 반면에 이런 이유로 소규모 자본으로 커피전문점을 연 사람들이 설 수 있는 공간은 점점 줄어들고 있는 상황이다. 갈수록 팽창하고 있는 커피전문점 시장에 대한 연구는 그리 많지 않은 편이며 특히 커피전문점 입지와 관련한 연구는 현재로선 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 이러한 어려움을 해소하고 입지요인을 종합적, 과학적으로 분석하기 위해 계층화 의사결정 방법인 AHP를 적용하여 커피전문점 창업을 목표로 하고 있는 예비 창업자 혹은 커피전문점을 운영하고 있는 창업자들에 있어 효율적인 입지선정의 방향을 제시하고자 한다.
Since Starbucks entered into Korean market in 1999, Coffee shops in Korea began differentiating themselves from existing ones, through enhancing the quality of the coffee beans. Due to this trend, premium coffee shops with take-out service started in Korea and various foreign soap operas and movies ...
Since Starbucks entered into Korean market in 1999, Coffee shops in Korea began differentiating themselves from existing ones, through enhancing the quality of the coffee beans. Due to this trend, premium coffee shops with take-out service started in Korea and various foreign soap operas and movies influenced on the boom of the 'Take-out culture'. The latest notable change is that the coffee shops are gradually becoming a part of daily life, which was supported by the trend of coffee shop's expansion to the living place such as residence, hospital, bookstore, bank, theater, shopping mall. Coffee shop market has been overheated by conglomerates and a few of big brands are taking more aggressive approach. On the other hand, it means there are less places for those who opened a small coffee shops. There are not enough researches on the expanding coffee shop market, especially on the effect of locational factor on coffee shops. So I would like to suggest a more efficient way of selecting the coffee shop location for those who wish to open a coffee shop or those who are already running the coffee shop by appling AHP, which was mostly used to analyze the overall situation in a scientific way.
Since Starbucks entered into Korean market in 1999, Coffee shops in Korea began differentiating themselves from existing ones, through enhancing the quality of the coffee beans. Due to this trend, premium coffee shops with take-out service started in Korea and various foreign soap operas and movies influenced on the boom of the 'Take-out culture'. The latest notable change is that the coffee shops are gradually becoming a part of daily life, which was supported by the trend of coffee shop's expansion to the living place such as residence, hospital, bookstore, bank, theater, shopping mall. Coffee shop market has been overheated by conglomerates and a few of big brands are taking more aggressive approach. On the other hand, it means there are less places for those who opened a small coffee shops. There are not enough researches on the expanding coffee shop market, especially on the effect of locational factor on coffee shops. So I would like to suggest a more efficient way of selecting the coffee shop location for those who wish to open a coffee shop or those who are already running the coffee shop by appling AHP, which was mostly used to analyze the overall situation in a scientific way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.