실버세대는 우리 사회에서 특유의 문화계층을 형성하고 있으며 이전의 수동적인 모습에서 벗어나 능동적이고 적극적인 모습을 보이고 있다. 고령화 사회에 접어든지 10년이 되어가고 있지만 우리나라의 실버세대를 위한 교육 프로그램은 제대로 마련되지 못한 실정이라고 할 수 있다. 특히 수학의 경우 ‘수학은 어렵고 복잡한 것’이라는 인식 때문에 더 미미하다고 할 수 있다. 하지만 고령화로 인하여 저하된 실버세대의 정신적, 인지적 측면의 능력을 향상시키는 데 수학교육이 큰 역할을 할 수 있을 것이라고 생각한다. 실버세대의 신체적, 정신적, 사회적 특성을 고려하고 이를 활용한 실버세대를 위한 수학 교수-학습 지도안과 ...
실버세대는 우리 사회에서 특유의 문화계층을 형성하고 있으며 이전의 수동적인 모습에서 벗어나 능동적이고 적극적인 모습을 보이고 있다. 고령화 사회에 접어든지 10년이 되어가고 있지만 우리나라의 실버세대를 위한 교육 프로그램은 제대로 마련되지 못한 실정이라고 할 수 있다. 특히 수학의 경우 ‘수학은 어렵고 복잡한 것’이라는 인식 때문에 더 미미하다고 할 수 있다. 하지만 고령화로 인하여 저하된 실버세대의 정신적, 인지적 측면의 능력을 향상시키는 데 수학교육이 큰 역할을 할 수 있을 것이라고 생각한다. 실버세대의 신체적, 정신적, 사회적 특성을 고려하고 이를 활용한 실버세대를 위한 수학 교수-학습 지도안과 탐구활동지를 제시하였다. 기본 내용과 심화된 내용으로 관련된 탐구활동을 2차시로 연결하여 ‘색칠하기’, ‘모자이크’, ‘마방진’, ‘길 찾기’, ‘스도쿠’, ‘비례관계’, ‘효율적인 구매활동’으로 이루어진 10차시의 교수-학습 지도안과 탐구활동지를 제시하였다. 이러한 교수-학습과 탐구활동을 통하여 실버세대는 기본적인 계산을 이용한 활동을 하면서 두뇌활동과 계산능력을 기를 수 있으며 수학에 대한 흥미를 키울 수 있을 것이다. 또한 주어진 영역에 맞게 색칠하거나 붙이는 활동을 통하여 집중력을 향상시키며 협동심을 기를 수 있을 것이라고 생각한다. 그리고 문제를 해결하기 위하여 방안을 모색하고 그 중 선택된 방안의 결과에 따른 반성과 수정을 하는 활동을 통하여 문제해결력을 키울 수 있을 것이라고 예상된다. 또한 실생활에서 쉽게 접하지만 어려워하기 쉬운 문제를 해결하는 과정에서 수학의 실용성을 깨닫고 합리적인 판단능력을 발달시키는 데 도움을 줄 것이라 생각된다. 이와 같은 두뇌활동과 조작활동을 하면 실버세대의 큰 고민거리중 하나인 치매를 예방하는데 도움이 될 것이며 주어진 문제를 해결하는 활동을 함으로써 자신감을 가지고 생활할 수 있을 것이라 예상된다.
실버세대는 우리 사회에서 특유의 문화계층을 형성하고 있으며 이전의 수동적인 모습에서 벗어나 능동적이고 적극적인 모습을 보이고 있다. 고령화 사회에 접어든지 10년이 되어가고 있지만 우리나라의 실버세대를 위한 교육 프로그램은 제대로 마련되지 못한 실정이라고 할 수 있다. 특히 수학의 경우 ‘수학은 어렵고 복잡한 것’이라는 인식 때문에 더 미미하다고 할 수 있다. 하지만 고령화로 인하여 저하된 실버세대의 정신적, 인지적 측면의 능력을 향상시키는 데 수학교육이 큰 역할을 할 수 있을 것이라고 생각한다. 실버세대의 신체적, 정신적, 사회적 특성을 고려하고 이를 활용한 실버세대를 위한 수학 교수-학습 지도안과 탐구활동지를 제시하였다. 기본 내용과 심화된 내용으로 관련된 탐구활동을 2차시로 연결하여 ‘색칠하기’, ‘모자이크’, ‘마방진’, ‘길 찾기’, ‘스도쿠’, ‘비례관계’, ‘효율적인 구매활동’으로 이루어진 10차시의 교수-학습 지도안과 탐구활동지를 제시하였다. 이러한 교수-학습과 탐구활동을 통하여 실버세대는 기본적인 계산을 이용한 활동을 하면서 두뇌활동과 계산능력을 기를 수 있으며 수학에 대한 흥미를 키울 수 있을 것이다. 또한 주어진 영역에 맞게 색칠하거나 붙이는 활동을 통하여 집중력을 향상시키며 협동심을 기를 수 있을 것이라고 생각한다. 그리고 문제를 해결하기 위하여 방안을 모색하고 그 중 선택된 방안의 결과에 따른 반성과 수정을 하는 활동을 통하여 문제해결력을 키울 수 있을 것이라고 예상된다. 또한 실생활에서 쉽게 접하지만 어려워하기 쉬운 문제를 해결하는 과정에서 수학의 실용성을 깨닫고 합리적인 판단능력을 발달시키는 데 도움을 줄 것이라 생각된다. 이와 같은 두뇌활동과 조작활동을 하면 실버세대의 큰 고민거리중 하나인 치매를 예방하는데 도움이 될 것이며 주어진 문제를 해결하는 활동을 함으로써 자신감을 가지고 생활할 수 있을 것이라 예상된다.
Abstract Mathematical Inquiry Activities for the Silver Generation Son, Mi Hyang Major in Mathematics Education The Graduate School of Education Korea University Supervised by Professor Kim, Hong Chan The silver generation forms a unique cultural class, and shows active and positive attitude, not a ...
Abstract Mathematical Inquiry Activities for the Silver Generation Son, Mi Hyang Major in Mathematics Education The Graduate School of Education Korea University Supervised by Professor Kim, Hong Chan The silver generation forms a unique cultural class, and shows active and positive attitude, not a prior passive attitude. It has been about 10 years since Korea becomes an aging society, but proper educational program for Korean silver generation has not been formed yet. In particular, educational program concerning mathematics is not yet satisfactorily formed because of the recognition that mathematics is difficult and complex. However, mathematics education will play a important role in improving silver generation's psychological and perceptual abilities weakened due to aging. This paper inquires into physical, psychological and social characteristics of silver generation, and suggests the guideline and inquiry worksheet for mathematics teaching and learning for silver generation by taking into consideration of such characteristics. This paper suggests 10-hour course teaching-learning guideline and inquiry worksheet composed of "coloring", "mosaic", "magic square", "finding a way", "sudoku", "proportional relationship" and "efficient purchasing activity" by assigning two hours to inquiry activities related to basic and in-depth contents. The silver generation will be able to promote the brain activities and enhance calculation ability, and increase the interest in mathematics by doing activities using basic calculation through the above-mentioned teaching-learning and inquiry activities. Moreover, the silver generation will be also able to improve concentration and enhance cooperative spirit through activities for coloring the given area and pasting paper into the given area. Besides, the silver generation will be expected to enhance their problem-solving ability through feedback and correcting activities according to the results of performing the solution selected after looking for the way for solving a problem. Furthermore, they will be able to realize the practicality of mathematics, and enhance their rational judgment during the process of solving problems which are apt to be confronted in real life but are recognized as difficult problems to solve. The above-mentioned brain and manipulation activities will be helpful to prevent dementia which is one of the big troubles of the silver generation, and the activities for solving the given problems will enable the silver generation to live with confidence.
Abstract Mathematical Inquiry Activities for the Silver Generation Son, Mi Hyang Major in Mathematics Education The Graduate School of Education Korea University Supervised by Professor Kim, Hong Chan The silver generation forms a unique cultural class, and shows active and positive attitude, not a prior passive attitude. It has been about 10 years since Korea becomes an aging society, but proper educational program for Korean silver generation has not been formed yet. In particular, educational program concerning mathematics is not yet satisfactorily formed because of the recognition that mathematics is difficult and complex. However, mathematics education will play a important role in improving silver generation's psychological and perceptual abilities weakened due to aging. This paper inquires into physical, psychological and social characteristics of silver generation, and suggests the guideline and inquiry worksheet for mathematics teaching and learning for silver generation by taking into consideration of such characteristics. This paper suggests 10-hour course teaching-learning guideline and inquiry worksheet composed of "coloring", "mosaic", "magic square", "finding a way", "sudoku", "proportional relationship" and "efficient purchasing activity" by assigning two hours to inquiry activities related to basic and in-depth contents. The silver generation will be able to promote the brain activities and enhance calculation ability, and increase the interest in mathematics by doing activities using basic calculation through the above-mentioned teaching-learning and inquiry activities. Moreover, the silver generation will be also able to improve concentration and enhance cooperative spirit through activities for coloring the given area and pasting paper into the given area. Besides, the silver generation will be expected to enhance their problem-solving ability through feedback and correcting activities according to the results of performing the solution selected after looking for the way for solving a problem. Furthermore, they will be able to realize the practicality of mathematics, and enhance their rational judgment during the process of solving problems which are apt to be confronted in real life but are recognized as difficult problems to solve. The above-mentioned brain and manipulation activities will be helpful to prevent dementia which is one of the big troubles of the silver generation, and the activities for solving the given problems will enable the silver generation to live with confidence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.