본 논문은 W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219의 형식과 악곡 분석에 대해 연구한 것이다. 이 연구를 위해 먼저 작곡가의 생애와 고전적 협주곡의 형식, 그리고 모차르트 바이올린 협주곡의 작곡 배경을 조사하였다. 또한 3악장으로 구성된 제 5번을 악장별로 화성과 형식에 대한 곡의 분석을 통해 곡의 구조를 파악하였다. 1775년 모차르트가 고향인 잘츠부르크에서 작곡한 K.207, K.211, K.216, K.218 K.219 작품들은 잘츠부르크 협주곡이라 불리며 이 작품들은 고전주의 음...
본 논문은 W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219의 형식과 악곡 분석에 대해 연구한 것이다. 이 연구를 위해 먼저 작곡가의 생애와 고전적 협주곡의 형식, 그리고 모차르트 바이올린 협주곡의 작곡 배경을 조사하였다. 또한 3악장으로 구성된 제 5번을 악장별로 화성과 형식에 대한 곡의 분석을 통해 곡의 구조를 파악하였다. 1775년 모차르트가 고향인 잘츠부르크에서 작곡한 K.207, K.211, K.216, K.218 K.219 작품들은 잘츠부르크 협주곡이라 불리며 이 작품들은 고전주의 음악의 발전과 완성에 이르기까지 큰 공헌을 하였다. 하지만 그 중에서 가장 마지막에 작곡된 제 5번 K.219는 고전주의의 엄격한 법칙을 깨는 새로운 도전과 시도 및 구조적인 변화가 눈에 띄는 곡이다. 1악장에서는 오케스트라가 먼저 주제를 제시하고 그 뒤에 독주 악기가 다시 주제를 제시하는 2중 제시부로 되어있으며 특히 삽입구에 느린 Adagio로 음악이 전환되어지면서 카덴차의 느낌을 준다. 모차르트 협주곡의 느린 악장에 소나타 형식이 쓰이는 것은 생소한 일은 아니지만 2악장에서도 오케스트라가 먼저 주제를 연주하는 협주적 소나타 형식은 거의 찾아 볼 수 없는 예이다. 3악장의 경우에는 터키풍의 음형으로 새로운 시도를 보여주고 있다. 이처럼 고전주의 음악의 발전과 완성에 큰 공헌을 했던 모차르트의 마지막 잘츠부르크 바이올린 협주곡에는 새로운 도전과 시도들이 눈에 띈다. 본 연구를 통해서 W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219에 대한 작품의 성격을 정확하게 파악하므로 전반적으로 곡을 해석하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
본 논문은 W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219의 형식과 악곡 분석에 대해 연구한 것이다. 이 연구를 위해 먼저 작곡가의 생애와 고전적 협주곡의 형식, 그리고 모차르트 바이올린 협주곡의 작곡 배경을 조사하였다. 또한 3악장으로 구성된 제 5번을 악장별로 화성과 형식에 대한 곡의 분석을 통해 곡의 구조를 파악하였다. 1775년 모차르트가 고향인 잘츠부르크에서 작곡한 K.207, K.211, K.216, K.218 K.219 작품들은 잘츠부르크 협주곡이라 불리며 이 작품들은 고전주의 음악의 발전과 완성에 이르기까지 큰 공헌을 하였다. 하지만 그 중에서 가장 마지막에 작곡된 제 5번 K.219는 고전주의의 엄격한 법칙을 깨는 새로운 도전과 시도 및 구조적인 변화가 눈에 띄는 곡이다. 1악장에서는 오케스트라가 먼저 주제를 제시하고 그 뒤에 독주 악기가 다시 주제를 제시하는 2중 제시부로 되어있으며 특히 삽입구에 느린 Adagio로 음악이 전환되어지면서 카덴차의 느낌을 준다. 모차르트 협주곡의 느린 악장에 소나타 형식이 쓰이는 것은 생소한 일은 아니지만 2악장에서도 오케스트라가 먼저 주제를 연주하는 협주적 소나타 형식은 거의 찾아 볼 수 없는 예이다. 3악장의 경우에는 터키풍의 음형으로 새로운 시도를 보여주고 있다. 이처럼 고전주의 음악의 발전과 완성에 큰 공헌을 했던 모차르트의 마지막 잘츠부르크 바이올린 협주곡에는 새로운 도전과 시도들이 눈에 띈다. 본 연구를 통해서 W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219에 대한 작품의 성격을 정확하게 파악하므로 전반적으로 곡을 해석하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
The essay is study of W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219’s formuland its musical analysis. For the study, composer’s lifetime, form of classical concerto, and the background of Mozart’s Violin concerto are discussed. Fifth chapter, composed by three movements, harmony and form are analy...
The essay is study of W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219’s formuland its musical analysis. For the study, composer’s lifetime, form of classical concerto, and the background of Mozart’s Violin concerto are discussed. Fifth chapter, composed by three movements, harmony and form are analyzed inevery single movement. K.207, K.211, K.216, K.218 K.219 are entitled Salzburg concerto because Mozart composed these in his hometown Salzburg in 1775. These concertos rendered great contribution to development and completion of classical music. The lastly composed movement, fifth chapter K219, has feature in attempt of new challenge, breaking strict rule, and structural change. In the first chapter, orchestra offers the main subject and afterward, in second part, solo instrumentre-offers the main subject. In the parenthesis part, music turns into Adagio and make the atmosphere cadenza. Though using sonata form in Mozart’s concerto’s largo part is familiar, orchestra’s pre-offer of the main subject by concerto sonata form is exceptional. In chapter three, it shows new attempt by using Turkishmusical formula. Though Mozart rendered great contribution in development and completion of classicism music, his last violin concerto shows new attempt and challenge.
The essay is study of W. A. Mozart Violin Concerto No.5 A Major K.219’s formuland its musical analysis. For the study, composer’s lifetime, form of classical concerto, and the background of Mozart’s Violin concerto are discussed. Fifth chapter, composed by three movements, harmony and form are analyzed inevery single movement. K.207, K.211, K.216, K.218 K.219 are entitled Salzburg concerto because Mozart composed these in his hometown Salzburg in 1775. These concertos rendered great contribution to development and completion of classical music. The lastly composed movement, fifth chapter K219, has feature in attempt of new challenge, breaking strict rule, and structural change. In the first chapter, orchestra offers the main subject and afterward, in second part, solo instrumentre-offers the main subject. In the parenthesis part, music turns into Adagio and make the atmosphere cadenza. Though using sonata form in Mozart’s concerto’s largo part is familiar, orchestra’s pre-offer of the main subject by concerto sonata form is exceptional. In chapter three, it shows new attempt by using Turkishmusical formula. Though Mozart rendered great contribution in development and completion of classicism music, his last violin concerto shows new attempt and challenge.
주제어
#모짜르트 바이올린 협주곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.