루소의 자연주의 음악교육을 통한 중등음악교육의 적용에 관한 연구 A Study on the Application of the Secondary Music Education through Naturalism Music Education of J. J. Rousseau원문보기
현대의 고도로 발달된 과학문명은 교육에 있어서 많은 양의 지식과 기능 문화의 강제적 주입을 요구한다. 이로 인한 가치기준의 변화는 인간성의 상실과 소외감을 초래하게 한다. 교육의 목적은 지식의 전달과 기능의 배양보다는 인간으로서 가치 있는 삶을 살아가는 방법과 사회와의 원만한 관계를 위한 개인의 능력 도모와 조화로운 인격을 형성하는데 있다. 그러나 현대의 주지주의 교육은 이러한 원만한 인격을 갖춘 전인적 인간을 양성하자는 궁극적인 교육의 목적을 외면하고 있다. 음악교육이 전인교육의 목표로 실시된 시기는 18세기 자연주의적 교육이념이 대두되면서부터였으며, 고대 그리스 시대로부터 시작된 음악교육은 로마와 중세시대를 거쳐 20세기에 이르러서 더욱 중시되어 학교교육에서 확고한 위치를 차지하게 되었다. 자연주의 교육이념은 루소에 의하여 주창되었으며, 그는 당시 철학, 사회, 법, 교육 등에 지대한 영향을 준 인물이었다. 루소의 음악교육은 음악을 통한 인간교육이며 특히 아동음악교육은 전문가 양성의 목적이 아니라 전인교육의 한 부분으로서 모든 아동에게 균등하게 베풀어지는 것을 중시한다. 그의 교육사상은 『에밀』에서 구체화되어있다. 아동의 권리를 인정해 아동의 자연적 욕구를 충족해주고 아동심신의 발달과정에 따른 아동의 권리를 수용함으로써 새 교육의 장을 열었던 것이다. 또한 루소는 자연의 순리에 따르는 자연에 의한 교육으로 인간의 순수한 본성 즉, 자연성을 기반으로 이를 보존하면서 교육에 있어 발전을 의도하는 것으로 교육관을 수립하고 있다. 그가 주장한 자연에 의한 교육은 인간발달의 자연적 법칙에 일치하는 교육이며 모든 인위적인 것에 반대하여 자연으로 돌아간다는 것을 의미한다. 다시 말해 자연인을 기른다는 것이다. 이것은 인간의 자연성을 신장 시켜주는 교육을 뜻하는 것으로서, 루소의 음악교육에도 이러한 자연관이 내재되어있다. 이러한 루소의 교육사상을 현대적 관점에서 재조명해보고, 음악 교육의 방안들을 제시해 보면 다음과 같다. 첫째, 창의성 계발을 위한 음악교육이 이루어져야 한다. 음악적 창의성이란, 창조적 사고를 바탕으로 하며 학습자 스스로 음악을 해석하고 창의적으로 표현하며 음악을 만들고 또한 음악을 분석하여 들을 수 있는 능력을 갖도록 해야 한다. 둘째, 인간을 중시하는 음악교육이 이루어져야 한다. 아동중심 즉, 학습자 중심의 교육은 인간을 중시하는 인간중심의 사상과 뜻을 같이하고 이러한 루소의 사상은 음악교육에서 중요시 되어야 한다. 셋째, 일상생활의 경험을 통한 음악교육이 이루어져야 한다. 이는 음악 자체를 위주로 하는 활동 중심의 음악교육을 의미하며, 학습자의 경험과 활동을 중시한 루소의 사상과 그 의미를 같이 한다. 이와 같은 형태의 교육이 이루어지기 위해서 일방적 교육방식 보다는 학습자들의 자유로운 사고와 활동이 보장되는 교육이 이루어져야 한다. 이를 위해서 교육의 본질에 대한 성찰과 인간의 잠재적 가능성을 계발시키고 전인적 인격을 완성시킬 수 있도록 다양한 교육방법과 교재를 연구하고 계발해야 하겠다.
현대의 고도로 발달된 과학문명은 교육에 있어서 많은 양의 지식과 기능 문화의 강제적 주입을 요구한다. 이로 인한 가치기준의 변화는 인간성의 상실과 소외감을 초래하게 한다. 교육의 목적은 지식의 전달과 기능의 배양보다는 인간으로서 가치 있는 삶을 살아가는 방법과 사회와의 원만한 관계를 위한 개인의 능력 도모와 조화로운 인격을 형성하는데 있다. 그러나 현대의 주지주의 교육은 이러한 원만한 인격을 갖춘 전인적 인간을 양성하자는 궁극적인 교육의 목적을 외면하고 있다. 음악교육이 전인교육의 목표로 실시된 시기는 18세기 자연주의적 교육이념이 대두되면서부터였으며, 고대 그리스 시대로부터 시작된 음악교육은 로마와 중세시대를 거쳐 20세기에 이르러서 더욱 중시되어 학교교육에서 확고한 위치를 차지하게 되었다. 자연주의 교육이념은 루소에 의하여 주창되었으며, 그는 당시 철학, 사회, 법, 교육 등에 지대한 영향을 준 인물이었다. 루소의 음악교육은 음악을 통한 인간교육이며 특히 아동음악교육은 전문가 양성의 목적이 아니라 전인교육의 한 부분으로서 모든 아동에게 균등하게 베풀어지는 것을 중시한다. 그의 교육사상은 『에밀』에서 구체화되어있다. 아동의 권리를 인정해 아동의 자연적 욕구를 충족해주고 아동심신의 발달과정에 따른 아동의 권리를 수용함으로써 새 교육의 장을 열었던 것이다. 또한 루소는 자연의 순리에 따르는 자연에 의한 교육으로 인간의 순수한 본성 즉, 자연성을 기반으로 이를 보존하면서 교육에 있어 발전을 의도하는 것으로 교육관을 수립하고 있다. 그가 주장한 자연에 의한 교육은 인간발달의 자연적 법칙에 일치하는 교육이며 모든 인위적인 것에 반대하여 자연으로 돌아간다는 것을 의미한다. 다시 말해 자연인을 기른다는 것이다. 이것은 인간의 자연성을 신장 시켜주는 교육을 뜻하는 것으로서, 루소의 음악교육에도 이러한 자연관이 내재되어있다. 이러한 루소의 교육사상을 현대적 관점에서 재조명해보고, 음악 교육의 방안들을 제시해 보면 다음과 같다. 첫째, 창의성 계발을 위한 음악교육이 이루어져야 한다. 음악적 창의성이란, 창조적 사고를 바탕으로 하며 학습자 스스로 음악을 해석하고 창의적으로 표현하며 음악을 만들고 또한 음악을 분석하여 들을 수 있는 능력을 갖도록 해야 한다. 둘째, 인간을 중시하는 음악교육이 이루어져야 한다. 아동중심 즉, 학습자 중심의 교육은 인간을 중시하는 인간중심의 사상과 뜻을 같이하고 이러한 루소의 사상은 음악교육에서 중요시 되어야 한다. 셋째, 일상생활의 경험을 통한 음악교육이 이루어져야 한다. 이는 음악 자체를 위주로 하는 활동 중심의 음악교육을 의미하며, 학습자의 경험과 활동을 중시한 루소의 사상과 그 의미를 같이 한다. 이와 같은 형태의 교육이 이루어지기 위해서 일방적 교육방식 보다는 학습자들의 자유로운 사고와 활동이 보장되는 교육이 이루어져야 한다. 이를 위해서 교육의 본질에 대한 성찰과 인간의 잠재적 가능성을 계발시키고 전인적 인격을 완성시킬 수 있도록 다양한 교육방법과 교재를 연구하고 계발해야 하겠다.
In highly developed modern scientific civilization, it is required to coercively put large amount of knowledge and skilled culture. Thus it leads to value change and occurs loss of humanity and isolation. The purpose of the education lays on rather showing the way to live valuable life as human bein...
In highly developed modern scientific civilization, it is required to coercively put large amount of knowledge and skilled culture. Thus it leads to value change and occurs loss of humanity and isolation. The purpose of the education lays on rather showing the way to live valuable life as human being, improving personal ability to maintain rounded relationship with society and forming harmonized personality than just delivering the knowledge, cultivating skills. Musical education was executed to a goal of Education for the whole man, and while a the 18th century education in naturalism ideology comes to the front, times opened wealth, and Musical education, which is developed from the ancient Greeks, went through Roman period and the Middle Ages, gained confirmed reputation in school education by early 20th century. Ideology of naturalism education was advocated by Rousseau, and he was a great scholar who gave huge effect on philosophy, society, law and education about that time. Rousseau's musical education is education of the human being through music and especially children's musical education is focused on sharing equal chances to be educated as a part of whole-person education. His educational thoughts are well specified in Emile. He admitted the right of the infant, he opened the new phase of education by fulfilling children's natural needs and accommodating children's right according to the process of mental and physical developments. And he also pointed out education by nature based on liberalization of humanity which is his view of education. He insisted education by nature and this view consensus with the education based on natural rule of humanity development. In other to say, it means bringing natural person. This also means education which increases naturalism of humanity, we can also find this view on his musical education. And this is how we shed new light on Rousseau's educational thoughts with the modern respects and suggest new methods of musical education. For the first, musical education for developing creative talents. Musical creative talents based on creative thinking and learner should have ability to translate music, express music originally by oneself. Secondly, musical education which concerned with humanity should be practiced. education which is focused on learner; children should agree with man-centered thoughts. And these Rousseau's view must be carried great prestige. For the last, musical education through experiences of daily life. This means the musical education which is focused on musical activity itself, and agrees with Rousseau's thoughts which has cherished learner's experiences and activities. So as to achieve these patterns of education, free thinking and activity should be guaranteed rather than lopsided educating pattern. For these we need to develop and examine diverse tutoring methods and material so we can increase human's potential possibility, complete well-rounded personality.
In highly developed modern scientific civilization, it is required to coercively put large amount of knowledge and skilled culture. Thus it leads to value change and occurs loss of humanity and isolation. The purpose of the education lays on rather showing the way to live valuable life as human being, improving personal ability to maintain rounded relationship with society and forming harmonized personality than just delivering the knowledge, cultivating skills. Musical education was executed to a goal of Education for the whole man, and while a the 18th century education in naturalism ideology comes to the front, times opened wealth, and Musical education, which is developed from the ancient Greeks, went through Roman period and the Middle Ages, gained confirmed reputation in school education by early 20th century. Ideology of naturalism education was advocated by Rousseau, and he was a great scholar who gave huge effect on philosophy, society, law and education about that time. Rousseau's musical education is education of the human being through music and especially children's musical education is focused on sharing equal chances to be educated as a part of whole-person education. His educational thoughts are well specified in Emile. He admitted the right of the infant, he opened the new phase of education by fulfilling children's natural needs and accommodating children's right according to the process of mental and physical developments. And he also pointed out education by nature based on liberalization of humanity which is his view of education. He insisted education by nature and this view consensus with the education based on natural rule of humanity development. In other to say, it means bringing natural person. This also means education which increases naturalism of humanity, we can also find this view on his musical education. And this is how we shed new light on Rousseau's educational thoughts with the modern respects and suggest new methods of musical education. For the first, musical education for developing creative talents. Musical creative talents based on creative thinking and learner should have ability to translate music, express music originally by oneself. Secondly, musical education which concerned with humanity should be practiced. education which is focused on learner; children should agree with man-centered thoughts. And these Rousseau's view must be carried great prestige. For the last, musical education through experiences of daily life. This means the musical education which is focused on musical activity itself, and agrees with Rousseau's thoughts which has cherished learner's experiences and activities. So as to achieve these patterns of education, free thinking and activity should be guaranteed rather than lopsided educating pattern. For these we need to develop and examine diverse tutoring methods and material so we can increase human's potential possibility, complete well-rounded personality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.