국민소득의 증가 및 생활양식의 향상과 더불어 건강한 생활을 영유하고자 하는 욕구가 강해지면서 소비자들은 안전한 식품에 대한 관심과 수요로 친환경 농산물 및 유기농 식품에 대한 관심이 증가하고 있으며 이와 함께 유기농 식품 산업의 시장 규모도 계속적인 성장세를 보이고 있다. 이러한 시점에서 소비자들이 선택하는 유기농 식품에 대한 다양한 선택 동기를 확인하고 식품선택 동기 요인이 유기농 식품에 대한 태도 및 유기농 식품 구매의도에 미치는 영향을 알아보는 일은 매우 의미 있는 일이라 판단하였다. 이에 본 연구에서는 서울시내 직장인과 일반인을 대상으로 식품 선택 동기가 유기농 식품에 대한 태도에 이어져 결과적으로 유기농 식품 구매의도에 미치는 관계를 밝히고자 하였다. 따라서 본 연구는 소비자들이 인지하는 식품에 대한 선택 동기가 유기농식품에 대한 태도, 유기농식품 구매의도에 미치는 영향에 대한 이론적 연구 체계를 제시하였으며, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 모형을 도출하고 실증적 연구를 통해 가설을 확인하였다. 본 연구에서 수집된 235개의 표본의 일반적인 특성을 확인하기 위하여 ...
국민소득의 증가 및 생활양식의 향상과 더불어 건강한 생활을 영유하고자 하는 욕구가 강해지면서 소비자들은 안전한 식품에 대한 관심과 수요로 친환경 농산물 및 유기농 식품에 대한 관심이 증가하고 있으며 이와 함께 유기농 식품 산업의 시장 규모도 계속적인 성장세를 보이고 있다. 이러한 시점에서 소비자들이 선택하는 유기농 식품에 대한 다양한 선택 동기를 확인하고 식품선택 동기 요인이 유기농 식품에 대한 태도 및 유기농 식품 구매의도에 미치는 영향을 알아보는 일은 매우 의미 있는 일이라 판단하였다. 이에 본 연구에서는 서울시내 직장인과 일반인을 대상으로 식품 선택 동기가 유기농 식품에 대한 태도에 이어져 결과적으로 유기농 식품 구매의도에 미치는 관계를 밝히고자 하였다. 따라서 본 연구는 소비자들이 인지하는 식품에 대한 선택 동기가 유기농식품에 대한 태도, 유기농식품 구매의도에 미치는 영향에 대한 이론적 연구 체계를 제시하였으며, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 모형을 도출하고 실증적 연구를 통해 가설을 확인하였다. 본 연구에서 수집된 235개의 표본의 일반적인 특성을 확인하기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 식품의 선택 동기, 유기농 식품에 대한 태도, 유기농 식품의 구매의도의 타당도 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 이어 신뢰도 분석을 통해 내적 일관성 여부를 판단하였고, 단일 차원성을 저해하는 항목을 제거하기 위해 신뢰도 분석을 실시하였다. 이와 함께 인구통계적인 차이에 따라 유기농 식품 선택 동기에 차이가 있는지를 검증하고자 독립표본(independent sample t-test), 일원변량분석(one way ANOVA)을 실시하였고, 식품 선택 동기가 유기농 식품에 대한 태도와 유기농 식품에 대한 태도가 유기농 식품 구매의도에 미치는 가설을 검증하기 위해 SPSS ver. 12.0 통계패키지를 통해 다중회귀분석 및 회귀분석을 실행하여 변수들의 영향관계를 검증하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 식품 선택 동기인 건강(p<0.01), 자연보호(p<0.001)가 유기농 식품에 대한 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, 유기농 식품에 대한 태도가 유기농 식품 구매의도에 미치는 영향을 회기계수를 통하여 알아본 결과 유의수준 (p<0.001) 에서 유기농 식품에 대한 태도는 유기농 식품 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실증분석을 통해 식품 선택 동기는 유기농 식품에 대한 태도 및 유기농 식품구매의도와 상관관계를 가지고 있으며, 부분적으로 유의적인 영향을 미친다는 결과를 확인하였다. 이는 유기농 식품 소비자 집단의 필요와 욕구를 정밀하게 파악하여 그에 대한 집중적 마케팅 활동을 전개할 수 있는 방안을 모색할 필요가 있을 것으로 사료된다.
국민소득의 증가 및 생활양식의 향상과 더불어 건강한 생활을 영유하고자 하는 욕구가 강해지면서 소비자들은 안전한 식품에 대한 관심과 수요로 친환경 농산물 및 유기농 식품에 대한 관심이 증가하고 있으며 이와 함께 유기농 식품 산업의 시장 규모도 계속적인 성장세를 보이고 있다. 이러한 시점에서 소비자들이 선택하는 유기농 식품에 대한 다양한 선택 동기를 확인하고 식품선택 동기 요인이 유기농 식품에 대한 태도 및 유기농 식품 구매의도에 미치는 영향을 알아보는 일은 매우 의미 있는 일이라 판단하였다. 이에 본 연구에서는 서울시내 직장인과 일반인을 대상으로 식품 선택 동기가 유기농 식품에 대한 태도에 이어져 결과적으로 유기농 식품 구매의도에 미치는 관계를 밝히고자 하였다. 따라서 본 연구는 소비자들이 인지하는 식품에 대한 선택 동기가 유기농식품에 대한 태도, 유기농식품 구매의도에 미치는 영향에 대한 이론적 연구 체계를 제시하였으며, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 모형을 도출하고 실증적 연구를 통해 가설을 확인하였다. 본 연구에서 수집된 235개의 표본의 일반적인 특성을 확인하기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 식품의 선택 동기, 유기농 식품에 대한 태도, 유기농 식품의 구매의도의 타당도 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 이어 신뢰도 분석을 통해 내적 일관성 여부를 판단하였고, 단일 차원성을 저해하는 항목을 제거하기 위해 신뢰도 분석을 실시하였다. 이와 함께 인구통계적인 차이에 따라 유기농 식품 선택 동기에 차이가 있는지를 검증하고자 독립표본(independent sample t-test), 일원변량분석(one way ANOVA)을 실시하였고, 식품 선택 동기가 유기농 식품에 대한 태도와 유기농 식품에 대한 태도가 유기농 식품 구매의도에 미치는 가설을 검증하기 위해 SPSS ver. 12.0 통계패키지를 통해 다중회귀분석 및 회귀분석을 실행하여 변수들의 영향관계를 검증하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 식품 선택 동기인 건강(p<0.01), 자연보호(p<0.001)가 유기농 식품에 대한 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, 유기농 식품에 대한 태도가 유기농 식품 구매의도에 미치는 영향을 회기계수를 통하여 알아본 결과 유의수준 (p<0.001) 에서 유기농 식품에 대한 태도는 유기농 식품 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실증분석을 통해 식품 선택 동기는 유기농 식품에 대한 태도 및 유기농 식품구매의도와 상관관계를 가지고 있으며, 부분적으로 유의적인 영향을 미친다는 결과를 확인하였다. 이는 유기농 식품 소비자 집단의 필요와 욕구를 정밀하게 파악하여 그에 대한 집중적 마케팅 활동을 전개할 수 있는 방안을 모색할 필요가 있을 것으로 사료된다.
Due to increase in income, the general standard of living has improved and people have begun to be interested in keeping their lives more healthy. This directly affected the food market, especially in consuming organic and eco-friendly food. Its demand has never been higher, thus oveall market size ...
Due to increase in income, the general standard of living has improved and people have begun to be interested in keeping their lives more healthy. This directly affected the food market, especially in consuming organic and eco-friendly food. Its demand has never been higher, thus oveall market size for those products has been growing to give more choices for the consumers. To examine the relationship between the motive for choosing certain food products and actual intention of purchasing the products, we researched two groups of people: office workers and general public. This test will show the overall ideas and responses on organic food, its theoretical approach towards the hypothesis, actual results and a model from the results. In order to conduct the research, 330 surveys were distributed to office worker and general public in the Seoul during a about two-week period from October 10th to 2nd, November, 235 were completed and used. SPSS 12.0 statistics program was used to accurately extract information of following analysis : Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one way ANOVA and regression analysis. As a result of analysing the data, five factors of Organic Food Choice Motive were obtained: health, convenience, price, familiar and conservation of nature. Major suggestions and significances of the study can be outlined as follows: First, regression analysis showed some of subordinated factors(health, conservation of nature) of organic food choice motive has a positive relationship with organic food attitude. Second, regression analysis showed some of organic food attitude has a positive relationship with purchase intention. Through analysis of the experiment, I have concluded that the motives and health for the organic food are related to the actual action of purchasing the products and moreover, some parts show positive effects regarding the consumption. This experiment showed that studying the consumers' specific needs would be essential, in order to plan more successful marketing in organic food market.
Due to increase in income, the general standard of living has improved and people have begun to be interested in keeping their lives more healthy. This directly affected the food market, especially in consuming organic and eco-friendly food. Its demand has never been higher, thus oveall market size for those products has been growing to give more choices for the consumers. To examine the relationship between the motive for choosing certain food products and actual intention of purchasing the products, we researched two groups of people: office workers and general public. This test will show the overall ideas and responses on organic food, its theoretical approach towards the hypothesis, actual results and a model from the results. In order to conduct the research, 330 surveys were distributed to office worker and general public in the Seoul during a about two-week period from October 10th to 2nd, November, 235 were completed and used. SPSS 12.0 statistics program was used to accurately extract information of following analysis : Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one way ANOVA and regression analysis. As a result of analysing the data, five factors of Organic Food Choice Motive were obtained: health, convenience, price, familiar and conservation of nature. Major suggestions and significances of the study can be outlined as follows: First, regression analysis showed some of subordinated factors(health, conservation of nature) of organic food choice motive has a positive relationship with organic food attitude. Second, regression analysis showed some of organic food attitude has a positive relationship with purchase intention. Through analysis of the experiment, I have concluded that the motives and health for the organic food are related to the actual action of purchasing the products and moreover, some parts show positive effects regarding the consumption. This experiment showed that studying the consumers' specific needs would be essential, in order to plan more successful marketing in organic food market.
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