본 연구는 현재 세계 문화산업의 주요전략으로 사용되는 OSMU 전략을 활용하여 제작된 상품 가운데 하나인 오리지널 사운드 트랙의 판매 요인을 분석하여 문화 상품의 수익성을 제고함으로써 한국의 문화 상품이 세계시장에서 부가가치의 효율적인 증대를 통한 안정적 성장과 발전을 도모함 수 있는 방안을 마련하는 것에 그 목적을 가진다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 OST가 가지고 있는 특성을 음반 상품과 ...
본 연구는 현재 세계 문화산업의 주요전략으로 사용되는 OSMU 전략을 활용하여 제작된 상품 가운데 하나인 오리지널 사운드 트랙의 판매 요인을 분석하여 문화 상품의 수익성을 제고함으로써 한국의 문화 상품이 세계시장에서 부가가치의 효율적인 증대를 통한 안정적 성장과 발전을 도모함 수 있는 방안을 마련하는 것에 그 목적을 가진다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 OST가 가지고 있는 특성을 음반 상품과 OSMU 상품 두 가지로 구분하여 OST의 중심음악가 지명도 요인, 음반을 구성하는 음악의 특성 요인 그리고, 원천 콘텐츠의 노출도 및 만족도 요인 등과 같은 연구문제를 설정하고 분석하였다. 자료는 국내 음악 산업 시장조사에서 OST장르의 독립적 평가가 이루어져 조사되기 시작한 2007년 1월부터 연구의 데이터 수집이 끝난 2010년 10월까지의 기간 동안의 자료를 활용하였다. 또한 원천 콘텐츠에 따른 OST 장르의 구분은 국내 OST 산업의 대부분을 차지하고 있는 영화 및 드라마 OST를 대상으로 분석하였다. 구체적인 자료 출처는 OST의 경우 주)한터정보시스템의 음반정보 검색 시스템, (주)NAN의 온라인 포털 검색 서비스인 네이버를 통한 음악 검색자료를 활용하였으며 영화 및 드라마는 영화진흥위원회의 전국 영화 산업 통계자료와 주)NHN의 온라인 포털 검색 서비스인 네이버에서 실시하는 관람객의 영화 관람 후 만족도 평가자료, 티엔에스미디어코리아(TNmS Grobal)의 지상파 순위를 통해 최종 분석 자료를 수집하였다. 연구의 자료는 회기분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 음반 상품으로서의 특성을 통한 음악가의 지명도 요인은 음악적 요인과 비(非)음악적 요인으로 구분하였다. 요인에 대한 세부 기준은 음악적 요인의 경우 음반출시 횟수에 따른 경력과 음악관련 수상내역을 통해 조사되었으며 비음악적 요인의 기준으로 음악 외 수상경력, 영화 및 방송 출연 횟수에 따른 노출량, 음악가의 외모요인이 있었다. 원천콘텐츠에 따른 각각의 요인 분석결과를 살펴보면 영화 OST에서 음악가의 음악적 지명도 요인은 판매량의 변화에 대한 유의도가 나타나지 않았으나 비음악적 지명도는 통계적으로 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 드라마 OST의 경우 음악가의 음악적 요인과 비음악적 요인 모두에서 판매량과의 유의도가 나타나지 않았다. 둘째, 음반 상품으로서 OST를 구성하는 음악의 특성에 따른 요인과 판매량에 대한 관계요인은 주제곡의 창작성 및 가사의 사용여부를 중심으로 구분되었다. 분석의 결과에 따르면 영화와 드라마 OST 모두 주제곡의 음악 특성 요인이 음반의 판매량에 미치는 영향력이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, OSMU 상품으로서의 OST 특성에 따라 분석요인을 원천콘텐츠의 소비자에 대한 노출도와 만족도로 나누어 분석하였다. 세부적인 요인을 살펴보면 영화의 경우 관람객 수를 노출도 요인으로 활용하였으며 만족도 요인은 영화를 관람한 관객의 10점 평가를 바탕으로 조사되었다. 드라마에 대한 노출도와 만족도 요인은 장기상영에 따른 특성으로 인하여 시청률 자료를 바탕으로 두 요인을 동시에 분석하였다. 분석결과에 따르면, 영화 OST의 경우 관람 관객 수 및 영화의 감상 후 만족도와 판매량에 대한 유의도가 나타났으며 드라마의 경우 역시 노출도 및 만족도가 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 이상의 내용을 종합하면 영화 OST의 경우 중심음악가의 음악 외 수상경력, 영화 및 방송출연에 따른 매체에서의 노출도, 외모 요인에 대한 평가도와 영화를 관람한 관객의 수, 관람한 관객의 영화에 대한 만족도가 높을수록 소비자의 선택을 위한 구매가치가 상승할 것으로 사료되며 드라마 OST의 경우 음반으로서의 요인을 제외하고 드라마 시청률의 요인에 따라 판매량이 결정된다 할 수 있다.
본 연구는 현재 세계 문화산업의 주요전략으로 사용되는 OSMU 전략을 활용하여 제작된 상품 가운데 하나인 오리지널 사운드 트랙의 판매 요인을 분석하여 문화 상품의 수익성을 제고함으로써 한국의 문화 상품이 세계시장에서 부가가치의 효율적인 증대를 통한 안정적 성장과 발전을 도모함 수 있는 방안을 마련하는 것에 그 목적을 가진다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 OST가 가지고 있는 특성을 음반 상품과 OSMU 상품 두 가지로 구분하여 OST의 중심음악가 지명도 요인, 음반을 구성하는 음악의 특성 요인 그리고, 원천 콘텐츠의 노출도 및 만족도 요인 등과 같은 연구문제를 설정하고 분석하였다. 자료는 국내 음악 산업 시장조사에서 OST장르의 독립적 평가가 이루어져 조사되기 시작한 2007년 1월부터 연구의 데이터 수집이 끝난 2010년 10월까지의 기간 동안의 자료를 활용하였다. 또한 원천 콘텐츠에 따른 OST 장르의 구분은 국내 OST 산업의 대부분을 차지하고 있는 영화 및 드라마 OST를 대상으로 분석하였다. 구체적인 자료 출처는 OST의 경우 주)한터정보시스템의 음반정보 검색 시스템, (주)NAN의 온라인 포털 검색 서비스인 네이버를 통한 음악 검색자료를 활용하였으며 영화 및 드라마는 영화진흥위원회의 전국 영화 산업 통계자료와 주)NHN의 온라인 포털 검색 서비스인 네이버에서 실시하는 관람객의 영화 관람 후 만족도 평가자료, 티엔에스미디어코리아(TNmS Grobal)의 지상파 순위를 통해 최종 분석 자료를 수집하였다. 연구의 자료는 회기분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 음반 상품으로서의 특성을 통한 음악가의 지명도 요인은 음악적 요인과 비(非)음악적 요인으로 구분하였다. 요인에 대한 세부 기준은 음악적 요인의 경우 음반출시 횟수에 따른 경력과 음악관련 수상내역을 통해 조사되었으며 비음악적 요인의 기준으로 음악 외 수상경력, 영화 및 방송 출연 횟수에 따른 노출량, 음악가의 외모요인이 있었다. 원천콘텐츠에 따른 각각의 요인 분석결과를 살펴보면 영화 OST에서 음악가의 음악적 지명도 요인은 판매량의 변화에 대한 유의도가 나타나지 않았으나 비음악적 지명도는 통계적으로 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 드라마 OST의 경우 음악가의 음악적 요인과 비음악적 요인 모두에서 판매량과의 유의도가 나타나지 않았다. 둘째, 음반 상품으로서 OST를 구성하는 음악의 특성에 따른 요인과 판매량에 대한 관계요인은 주제곡의 창작성 및 가사의 사용여부를 중심으로 구분되었다. 분석의 결과에 따르면 영화와 드라마 OST 모두 주제곡의 음악 특성 요인이 음반의 판매량에 미치는 영향력이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, OSMU 상품으로서의 OST 특성에 따라 분석요인을 원천콘텐츠의 소비자에 대한 노출도와 만족도로 나누어 분석하였다. 세부적인 요인을 살펴보면 영화의 경우 관람객 수를 노출도 요인으로 활용하였으며 만족도 요인은 영화를 관람한 관객의 10점 평가를 바탕으로 조사되었다. 드라마에 대한 노출도와 만족도 요인은 장기상영에 따른 특성으로 인하여 시청률 자료를 바탕으로 두 요인을 동시에 분석하였다. 분석결과에 따르면, 영화 OST의 경우 관람 관객 수 및 영화의 감상 후 만족도와 판매량에 대한 유의도가 나타났으며 드라마의 경우 역시 노출도 및 만족도가 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 이상의 내용을 종합하면 영화 OST의 경우 중심음악가의 음악 외 수상경력, 영화 및 방송출연에 따른 매체에서의 노출도, 외모 요인에 대한 평가도와 영화를 관람한 관객의 수, 관람한 관객의 영화에 대한 만족도가 높을수록 소비자의 선택을 위한 구매가치가 상승할 것으로 사료되며 드라마 OST의 경우 음반으로서의 요인을 제외하고 드라마 시청률의 요인에 따라 판매량이 결정된다 할 수 있다.
The purpose of this study is to propose measures to promote the stable growth and development of Korea's cultural industry in the global market through an efficient increase in added values of products and raising the profitability of cultural products based on the analysis of the sales of original ...
The purpose of this study is to propose measures to promote the stable growth and development of Korea's cultural industry in the global market through an efficient increase in added values of products and raising the profitability of cultural products based on the analysis of the sales of original sound tracks which is one of the products made through the OSMU strategy widely used in the global cultural industry. To achieve such a purpose of this study, the characteristics of original sound track (OST) were divided into two categories of music album product and OSMU product, and factors of OST-centered musicians' name recognition, of musical characteristics of album, and of exposure and satisfaction of original contents were set as study problem and analyzed. Data were retrieved from the period of January of 2007, when OST genre began to be evaluated independently for market research of the domestic music industry, and October of 2010, when the data collection was ended. Also, the category of OST genre by original contents targeted and analyzed the OST of movies and soap operas that mostly occupy the domestic OST industry. The detailed data of OST were quoted from album info search of Hanteo Information System Co., Ltd. and online portal website Naver, and for movies and soap operas, the statistic data of national film industry from Korean Film Council, movie review data on online portal website Naver, and rankings from TNmS Grobal were collected for the final analysis data. The study data was analyzed periodically and the conclusion was drawn as follows. First of all, the factor for musician's name recognition through characteristics of music album product was classified into musical factors and non-musical factors. As for the detailed criteria for factors, the experience by the number of released albums, and awards were studied for musical factors, and non-musical factors included any awards, the exposure rate through movies or TV shows, and the musician's looks. Looking into the results of analysis for each factor for original contents, the movie OST musician's musical recognition was not significant for sales volume, but non-musical recognition had an influence statistically. For the case of soap opera OST, both musical and non-musical factors did not have a significant influence on its sales volume. Secondly, the factor by musical characteristics of OST as album product and its related factor with sales volume were classified, centering the creativity of title song and usage of lyrics. According to the results of analysis, the musical factors of title songs for both movie and soap opera had a low influence on sales volume of albums. Thirdly, factors for analysis, that depended by characteristics of OST as OSMU products were classified into the exposure rate and of satisfaction rate. As for the detailed factors of movie, the number of movie admissions was used for the factor of exposure rate, and the satisfaction rate was calculated by 10-scale evaluation of movie watchers. For soap opera, the factors of exposure rate and satisfaction rate were simultaneously analyzed based on the data of popularity rating due to the characteristic of soap opera's long-term showing. According to the results of analysis, for the case of movie OST, the number of admissions and satisfaction rate had a significant influence on its sales volume, and also the exposure rate and satisfaction rate had an influence for the case of soap opera. As considering all of the above contents, movie OST is likely to be purchased by consumers when the scores of the musician's non-musical awards, of exposure rate by movie and TV appearances, of musician's looks, and the number of movie admissions, and the satisfaction rate by movie watchers are higher. It also can be said that the sales volume of soap opera OST is likely to be determined by the popularity rating of the soap opera, excluding the musical characteristics of album.
The purpose of this study is to propose measures to promote the stable growth and development of Korea's cultural industry in the global market through an efficient increase in added values of products and raising the profitability of cultural products based on the analysis of the sales of original sound tracks which is one of the products made through the OSMU strategy widely used in the global cultural industry. To achieve such a purpose of this study, the characteristics of original sound track (OST) were divided into two categories of music album product and OSMU product, and factors of OST-centered musicians' name recognition, of musical characteristics of album, and of exposure and satisfaction of original contents were set as study problem and analyzed. Data were retrieved from the period of January of 2007, when OST genre began to be evaluated independently for market research of the domestic music industry, and October of 2010, when the data collection was ended. Also, the category of OST genre by original contents targeted and analyzed the OST of movies and soap operas that mostly occupy the domestic OST industry. The detailed data of OST were quoted from album info search of Hanteo Information System Co., Ltd. and online portal website Naver, and for movies and soap operas, the statistic data of national film industry from Korean Film Council, movie review data on online portal website Naver, and rankings from TNmS Grobal were collected for the final analysis data. The study data was analyzed periodically and the conclusion was drawn as follows. First of all, the factor for musician's name recognition through characteristics of music album product was classified into musical factors and non-musical factors. As for the detailed criteria for factors, the experience by the number of released albums, and awards were studied for musical factors, and non-musical factors included any awards, the exposure rate through movies or TV shows, and the musician's looks. Looking into the results of analysis for each factor for original contents, the movie OST musician's musical recognition was not significant for sales volume, but non-musical recognition had an influence statistically. For the case of soap opera OST, both musical and non-musical factors did not have a significant influence on its sales volume. Secondly, the factor by musical characteristics of OST as album product and its related factor with sales volume were classified, centering the creativity of title song and usage of lyrics. According to the results of analysis, the musical factors of title songs for both movie and soap opera had a low influence on sales volume of albums. Thirdly, factors for analysis, that depended by characteristics of OST as OSMU products were classified into the exposure rate and of satisfaction rate. As for the detailed factors of movie, the number of movie admissions was used for the factor of exposure rate, and the satisfaction rate was calculated by 10-scale evaluation of movie watchers. For soap opera, the factors of exposure rate and satisfaction rate were simultaneously analyzed based on the data of popularity rating due to the characteristic of soap opera's long-term showing. According to the results of analysis, for the case of movie OST, the number of admissions and satisfaction rate had a significant influence on its sales volume, and also the exposure rate and satisfaction rate had an influence for the case of soap opera. As considering all of the above contents, movie OST is likely to be purchased by consumers when the scores of the musician's non-musical awards, of exposure rate by movie and TV appearances, of musician's looks, and the number of movie admissions, and the satisfaction rate by movie watchers are higher. It also can be said that the sales volume of soap opera OST is likely to be determined by the popularity rating of the soap opera, excluding the musical characteristics of album.
주제어
#문화 콘텐츠 원천콘텐츠 부속콘텐츠 오리지널 사운드 트랙 OST 판매 결정 요인 음악 산업 음반 산업 영화 드라마 판매요인 OSMU 문화 산업
학위논문 정보
저자
김세진
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
공연예술학과
지도교수
박명숙,최영준
발행연도
2011
총페이지
v, 101 p.
키워드
문화 콘텐츠 원천콘텐츠 부속콘텐츠 오리지널 사운드 트랙 OST 판매 결정 요인 음악 산업 음반 산업 영화 드라마 판매요인 OSMU 문화 산업
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