본 연구는 한식에 대한 인식이 한식의 이미지, 한식에 대한 태도, 충성도, 세계화 추구성향에 미치는 영향에 관한 연구로써 이들에 대한 개념 및 이론적 배경을 고찰하고, 이들 변수 간에 미치는 영향요인을 한식세계화를 중심으로 연구하였다.
설문은 영어권과 일본, 중국어 권 사람들에 대해 한국을 방문하고 있는 285명을 대상으로 조사하였으며, 통계분석은 기술 통계의 빈도분석, 탐색적․확인적 요인분석, ...
본 연구는 한식에 대한 인식이 한식의 이미지, 한식에 대한 태도, 충성도, 세계화 추구성향에 미치는 영향에 관한 연구로써 이들에 대한 개념 및 이론적 배경을 고찰하고, 이들 변수 간에 미치는 영향요인을 한식세계화를 중심으로 연구하였다.
설문은 영어권과 일본, 중국어 권 사람들에 대해 한국을 방문하고 있는 285명을 대상으로 조사하였으며, 통계분석은 기술 통계의 빈도분석, 탐색적․확인적 요인분석, 신뢰성분석, 구성개념 상관분석, 독립변수와 매개변수․종속변수간의 경로분석, 직․간․전체영향관계 공분산구조분석(LISREL)을 실시하였다.
가설 검증 결과 충성도와 세계화의 영향관계를 제외한 모든 가설 즉, 한식 인식과 이미지, 태도, 충성도와의 영향관계, 이미지와 태도, 충성도, 세계화추구성향의 영향관계, 태도 및 충성도와 세계화 추구성향의 영향관계, 한식인식과 세계화추구성향의 영향관계 등 간접 및 전체적인 영향관계에 있어서 세계화 추구성향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 한식 인식과 태도, 이미지와 충성도, 충성도와 세계화추구성향 등은 직접적인 영향관계에 있어서 유의성이 낮게 나타났다.
그러므로 한식세계화는 단순한 충성도 향상이 아니라 여러 가지 통합적인 요소에 의해 세계화가 추진되어야 할 것이다. 즉, 한식 세계화 전략의 추진정도에 따라 한식의 충성도나 인식, 이미지, 태도가 향상되는 것으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 대한민국 정부의 한식 세계화전략에 대한 관심을 증가시켜 한식의 이미지를 제고하고 한식문화를 세계화할 수 있는 마케팅 전략의 토대가 될 것이다. 또한 한국음식의 반복구매 및 음식관광을 유도하여 경제적 이익과 더불어 국민에게는 자긍심을 부여하고, 외국인에게는 자연친화적이고 건강적인 올바른 한식 인식과 태도를 가질 수 있도록 하는 계기가 될 것이다.
본 연구는 한식에 대한 인식이 한식의 이미지, 한식에 대한 태도, 충성도, 세계화 추구성향에 미치는 영향에 관한 연구로써 이들에 대한 개념 및 이론적 배경을 고찰하고, 이들 변수 간에 미치는 영향요인을 한식세계화를 중심으로 연구하였다.
설문은 영어권과 일본, 중국어 권 사람들에 대해 한국을 방문하고 있는 285명을 대상으로 조사하였으며, 통계분석은 기술 통계의 빈도분석, 탐색적․확인적 요인분석, 신뢰성분석, 구성개념 상관분석, 독립변수와 매개변수․종속변수간의 경로분석, 직․간․전체영향관계 공분산구조분석(LISREL)을 실시하였다.
가설 검증 결과 충성도와 세계화의 영향관계를 제외한 모든 가설 즉, 한식 인식과 이미지, 태도, 충성도와의 영향관계, 이미지와 태도, 충성도, 세계화추구성향의 영향관계, 태도 및 충성도와 세계화 추구성향의 영향관계, 한식인식과 세계화추구성향의 영향관계 등 간접 및 전체적인 영향관계에 있어서 세계화 추구성향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 한식 인식과 태도, 이미지와 충성도, 충성도와 세계화추구성향 등은 직접적인 영향관계에 있어서 유의성이 낮게 나타났다.
그러므로 한식세계화는 단순한 충성도 향상이 아니라 여러 가지 통합적인 요소에 의해 세계화가 추진되어야 할 것이다. 즉, 한식 세계화 전략의 추진정도에 따라 한식의 충성도나 인식, 이미지, 태도가 향상되는 것으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 대한민국 정부의 한식 세계화전략에 대한 관심을 증가시켜 한식의 이미지를 제고하고 한식문화를 세계화할 수 있는 마케팅 전략의 토대가 될 것이다. 또한 한국음식의 반복구매 및 음식관광을 유도하여 경제적 이익과 더불어 국민에게는 자긍심을 부여하고, 외국인에게는 자연친화적이고 건강적인 올바른 한식 인식과 태도를 가질 수 있도록 하는 계기가 될 것이다.
This study is about the influence of recognition of Korean food on image, attitude, loyalty and globalization seeking tendency. The concepts and theoretical background of these are considered and affecting factors among these variables was drawn by focusing on globalization of Korean food.
The surve...
This study is about the influence of recognition of Korean food on image, attitude, loyalty and globalization seeking tendency. The concepts and theoretical background of these are considered and affecting factors among these variables was drawn by focusing on globalization of Korean food.
The survey was conducted by 285 respondents visiting to Korea whose nationalities are English-speaking countries, Japan and China. The statistical analysis was investigated the frequency analysis of technological analysis, exploratory and confirmatory factor analysis, reliability Analysis, construct correlation analysis, path analysis among independent variable, parameter, and dependent variable, and covariance structure analysis of relationship among direct, indirect, and the whole effects(LISREL).
As the results of hypothesis testing, all hypothesis, excluding the hypothesis of relationship between loyalty and globalization, which are relationship among Korean food recognition, image, and loyalty, among image, attitude, loyalty, and globalization seeking tendency, among attitude, loyalty, and globalization seeking tendency, and between Korean food recognition and globalization seeking tendency have an effect on the seeking tendency toward globalization as a whole and indirectly. However, the direct relationship between Korean food recognition and attitude, image and loyalty, attitude and globalization seeking tendency has a low significance.
Therefore, Korean food globalization should be developed not only with loyalty improvement but also with integrated factors. That is, the loyalty, recognition, image, and attitude related to Korean food seem to be improved depending by the degree of process of Korean food globalization strategy.
Thus, this study would raise the image of Korean food through increasing interests about Korean food globalization which is implementedby Korean government and play a role of foundation to map out the marketing strategy to globalize the Korean food culture. Besides, it would generate economic benefits by encouraging tourism and repetitive consumption of Korean food as well as letting domestic people have self-esteem, and give foreigners to the right recognition and good attitude about natural and healthy Korean food.
This study is about the influence of recognition of Korean food on image, attitude, loyalty and globalization seeking tendency. The concepts and theoretical background of these are considered and affecting factors among these variables was drawn by focusing on globalization of Korean food.
The survey was conducted by 285 respondents visiting to Korea whose nationalities are English-speaking countries, Japan and China. The statistical analysis was investigated the frequency analysis of technological analysis, exploratory and confirmatory factor analysis, reliability Analysis, construct correlation analysis, path analysis among independent variable, parameter, and dependent variable, and covariance structure analysis of relationship among direct, indirect, and the whole effects(LISREL).
As the results of hypothesis testing, all hypothesis, excluding the hypothesis of relationship between loyalty and globalization, which are relationship among Korean food recognition, image, and loyalty, among image, attitude, loyalty, and globalization seeking tendency, among attitude, loyalty, and globalization seeking tendency, and between Korean food recognition and globalization seeking tendency have an effect on the seeking tendency toward globalization as a whole and indirectly. However, the direct relationship between Korean food recognition and attitude, image and loyalty, attitude and globalization seeking tendency has a low significance.
Therefore, Korean food globalization should be developed not only with loyalty improvement but also with integrated factors. That is, the loyalty, recognition, image, and attitude related to Korean food seem to be improved depending by the degree of process of Korean food globalization strategy.
Thus, this study would raise the image of Korean food through increasing interests about Korean food globalization which is implementedby Korean government and play a role of foundation to map out the marketing strategy to globalize the Korean food culture. Besides, it would generate economic benefits by encouraging tourism and repetitive consumption of Korean food as well as letting domestic people have self-esteem, and give foreigners to the right recognition and good attitude about natural and healthy Korean food.
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