본 논문은 한식세계화에 대한 연구 및 추진이 활발하게 진행되고 있는 시점에서 한식세계화의 발전 방안을 모색하기 위해 정책 및 문헌을 분석하여 세계화 전략의 강조할 부분과 앞으로 나아갈 방향을 제시함으로써 한식의 세계화를 위한 기초자료로서 활용하고자 하였다. 한식세계화 발전방안을 위한 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미식관광 활성화 방안으로 음식은 세계인이 공유하고 즐길 수 있는 공통의 언어로 각 나라의 독특한 음식문화는 관광객들이 접할 수 있는 제 2의 언어라고 할 수 있다. 우리나라의 훌륭한 자연경관, 관광지, 문화, 역사, 쇼핑 등 관광지의 특성이 음식과 융화될 수 있도록 음식을 즐기기 위한 미식관광이 활성화되어야 할 것이다. 한국을 여행하는 외래 관광객들에게 음식과 관련된 이야기, 즉 스토리텔링은 한식에 대한 관심과 부가가치를 더해주는 중요 요소라고 할 수 있다. 이러한 미식관광이 활성화되려면 무엇보다 외국어 소통능력과 우리 식문화를 잘 전달할 수 있는 식문화 소통전문가를 키우는 일이 중요하다. 슬로푸드의 가치와 건강지향적인 이미지, 다른 나라 음식과의 차별성 등 우리 식문화에 담긴 진정성을 전달할 수 있는 미식관광은 관광산업의 발전은 물론 ...
본 논문은 한식세계화에 대한 연구 및 추진이 활발하게 진행되고 있는 시점에서 한식세계화의 발전 방안을 모색하기 위해 정책 및 문헌을 분석하여 세계화 전략의 강조할 부분과 앞으로 나아갈 방향을 제시함으로써 한식의 세계화를 위한 기초자료로서 활용하고자 하였다. 한식세계화 발전방안을 위한 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미식관광 활성화 방안으로 음식은 세계인이 공유하고 즐길 수 있는 공통의 언어로 각 나라의 독특한 음식문화는 관광객들이 접할 수 있는 제 2의 언어라고 할 수 있다. 우리나라의 훌륭한 자연경관, 관광지, 문화, 역사, 쇼핑 등 관광지의 특성이 음식과 융화될 수 있도록 음식을 즐기기 위한 미식관광이 활성화되어야 할 것이다. 한국을 여행하는 외래 관광객들에게 음식과 관련된 이야기, 즉 스토리텔링은 한식에 대한 관심과 부가가치를 더해주는 중요 요소라고 할 수 있다. 이러한 미식관광이 활성화되려면 무엇보다 외국어 소통능력과 우리 식문화를 잘 전달할 수 있는 식문화 소통전문가를 키우는 일이 중요하다. 슬로푸드의 가치와 건강지향적인 이미지, 다른 나라 음식과의 차별성 등 우리 식문화에 담긴 진정성을 전달할 수 있는 미식관광은 관광산업의 발전은 물론 농식품의 부가가치를 높일 수 있는 경제적 파급효과도 기대할 수 있다고 판단된다. 둘째, 정부의 정책적 지원으로 장기적인 안목으로 정책을 펼쳐나가며 꾸준히 노력하는 것이 성공 요인이며 세계 외식시장 동향을 파악하여 한류 및 한식의 붐이 조성되는 나라 및 도시에 집중해 한식의 수요를 확대하는 방안이 마련되어야 할 것이다. 한식 세계화는 단순히 음식뿐만이 아니라 문화와 관광, 디자인 등이 혼합돼 있는 복합 분야기 때문에 정부 부처들의 정책 공조는 필수적이다. 국제적인 한식으로 발돋움하기 위해서는 제도적인 지원책과 정부 차원의 한식당 관련 네트워크 구축도 필요하다. 나라별로 네트워크를 구축하여 각 나라별 또는 도시별 외식시장 정보를 수집하고 제공하는 노력이 필요하며 효율적인 식재료 유통체계를 위해서는 각 권역별 중앙공급 시스템과 같은 체계적인 관리와 정책적 지원이 절실하다. 또한 할랄 시장에 본격적으로 진출하기 위해서는 각 나라마다 다른 인증조건과 까다로운 절차 등을 정부차원에서 체계적으로 지원해주는 정책적인 지원이 필요하며 국내 인증을 받았을 때 다른 나라에도 그 인증마크를 달고 나갈 수 있도록 교차 인증을 인정해주는 제도도 필요하다. 셋째, 외식산업과의 연계로 해외 한식당의 경쟁력 강화를 위해서는 현지화 전략으로 나라별 선호도가 높은 음식으로 개발하고 타겟층을 겨냥한 메뉴를 개발할 필요성이 있다. 해외에서 현지인들을 공략할 수 있는 장류의 다양한 모델 개발과 발효 건강식품으로서의 이미지 및 반드시 구입해야하는 가치를 만들어가기 위해서는 식품업계와 한식·외식기업들의 연계가 필수적이다. 또한 한식이 가진 조리 과정의 복잡함을 해결한 수출용 한식식재료 및 다양한 한식 HMR 식품도 개발하여 해외 소비자들에게 한식을 더욱 쉽게 접할 수 있도록 하거나 전통 조리법을 손쉽고 현대적으로 활용할 수 있는 방안도 필요하다. 한식당 협의체를 통해 한식당의 성공모델을 벤치마킹하거나 전문인력의 취업연계 지원, 주요 식자재 정보 교류 등 적극적인 전략의 구심체 역할을 하는 해외 거점으로서의 기능을 수행할 필요가 있다. 넷째, 콘텐츠 개발로 문화전쟁이라고 이야기 할 만큼 자국의 문화를 상품화하고 세계화하기 위한 세계 각국의 노력처럼 음식문화 콘텐츠 개발로 다양한 미디어를 통해 세계인에게 다가가는 한식 홍보마케팅을 펼쳐야 한다. 영화나 드라마를 통한 간접홍보(PPL)를 통해 한식의 장점과 가치를 알리고 꾸준히 개발하는 노력이 필요하다. 한식의 세계화는 단지 음식을 알리는 것에 그치지 않고 타 산업과의 융·복합을 통해 고부가가치를 생산해야 하므로 식문화에 관계되는 다양한 콘텐츠 산업에 투자하여야 한다. 한식과 접목된 문화를 알릴 수 있는 도서, 영상물, 음악 등 다양한 콘텐츠의 개발은 차세대 젊은층에게 쉽게 어필할 수 있는 도구로서의 역할을 할 수 있다. 다섯째, 전문인력 양성으로 한식을 주요 전공으로 체계적인 시스템 구축을 통해 교육받게 되는 특성화 학교는 한식세계화의 전문적인 인력양성기관으로서의 중요한 부분을 차지할 수 있다. 정부의 지원과 특성화 학교의 미래 인재 양성에 대한 노력과 운영에 대한 지도·감독이 잘 이루어져야할 것으로 판단된다. 공교육기관에서의 전문 한식인력양성이 이루어지고 외식업체를 통한 해외취업 확대는 민·관·학의 유기적인 관계 형성은 물론 청년 일자리창출의 효과도 발생할 수 있다. 한식세계화의 발전방안 제언을 위한 정책 및 문헌분석을 한 결과, 정부의 지원과 외식업계 등 민·관·학의 노력을 통해 조금씩 성장하는 단계로 접어 들었다. 단기적인 성과를 얻기보다는 10년 이상의 중장기적인 안목으로 꾸준한 정부의 지원과 민·관·학의 관심이 한식세계화를 이룰 수 있는 원동력이 될 수 있으리라 판단된다.
본 논문은 한식세계화에 대한 연구 및 추진이 활발하게 진행되고 있는 시점에서 한식세계화의 발전 방안을 모색하기 위해 정책 및 문헌을 분석하여 세계화 전략의 강조할 부분과 앞으로 나아갈 방향을 제시함으로써 한식의 세계화를 위한 기초자료로서 활용하고자 하였다. 한식세계화 발전방안을 위한 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미식관광 활성화 방안으로 음식은 세계인이 공유하고 즐길 수 있는 공통의 언어로 각 나라의 독특한 음식문화는 관광객들이 접할 수 있는 제 2의 언어라고 할 수 있다. 우리나라의 훌륭한 자연경관, 관광지, 문화, 역사, 쇼핑 등 관광지의 특성이 음식과 융화될 수 있도록 음식을 즐기기 위한 미식관광이 활성화되어야 할 것이다. 한국을 여행하는 외래 관광객들에게 음식과 관련된 이야기, 즉 스토리텔링은 한식에 대한 관심과 부가가치를 더해주는 중요 요소라고 할 수 있다. 이러한 미식관광이 활성화되려면 무엇보다 외국어 소통능력과 우리 식문화를 잘 전달할 수 있는 식문화 소통전문가를 키우는 일이 중요하다. 슬로푸드의 가치와 건강지향적인 이미지, 다른 나라 음식과의 차별성 등 우리 식문화에 담긴 진정성을 전달할 수 있는 미식관광은 관광산업의 발전은 물론 농식품의 부가가치를 높일 수 있는 경제적 파급효과도 기대할 수 있다고 판단된다. 둘째, 정부의 정책적 지원으로 장기적인 안목으로 정책을 펼쳐나가며 꾸준히 노력하는 것이 성공 요인이며 세계 외식시장 동향을 파악하여 한류 및 한식의 붐이 조성되는 나라 및 도시에 집중해 한식의 수요를 확대하는 방안이 마련되어야 할 것이다. 한식 세계화는 단순히 음식뿐만이 아니라 문화와 관광, 디자인 등이 혼합돼 있는 복합 분야기 때문에 정부 부처들의 정책 공조는 필수적이다. 국제적인 한식으로 발돋움하기 위해서는 제도적인 지원책과 정부 차원의 한식당 관련 네트워크 구축도 필요하다. 나라별로 네트워크를 구축하여 각 나라별 또는 도시별 외식시장 정보를 수집하고 제공하는 노력이 필요하며 효율적인 식재료 유통체계를 위해서는 각 권역별 중앙공급 시스템과 같은 체계적인 관리와 정책적 지원이 절실하다. 또한 할랄 시장에 본격적으로 진출하기 위해서는 각 나라마다 다른 인증조건과 까다로운 절차 등을 정부차원에서 체계적으로 지원해주는 정책적인 지원이 필요하며 국내 인증을 받았을 때 다른 나라에도 그 인증마크를 달고 나갈 수 있도록 교차 인증을 인정해주는 제도도 필요하다. 셋째, 외식산업과의 연계로 해외 한식당의 경쟁력 강화를 위해서는 현지화 전략으로 나라별 선호도가 높은 음식으로 개발하고 타겟층을 겨냥한 메뉴를 개발할 필요성이 있다. 해외에서 현지인들을 공략할 수 있는 장류의 다양한 모델 개발과 발효 건강식품으로서의 이미지 및 반드시 구입해야하는 가치를 만들어가기 위해서는 식품업계와 한식·외식기업들의 연계가 필수적이다. 또한 한식이 가진 조리 과정의 복잡함을 해결한 수출용 한식식재료 및 다양한 한식 HMR 식품도 개발하여 해외 소비자들에게 한식을 더욱 쉽게 접할 수 있도록 하거나 전통 조리법을 손쉽고 현대적으로 활용할 수 있는 방안도 필요하다. 한식당 협의체를 통해 한식당의 성공모델을 벤치마킹하거나 전문인력의 취업연계 지원, 주요 식자재 정보 교류 등 적극적인 전략의 구심체 역할을 하는 해외 거점으로서의 기능을 수행할 필요가 있다. 넷째, 콘텐츠 개발로 문화전쟁이라고 이야기 할 만큼 자국의 문화를 상품화하고 세계화하기 위한 세계 각국의 노력처럼 음식문화 콘텐츠 개발로 다양한 미디어를 통해 세계인에게 다가가는 한식 홍보마케팅을 펼쳐야 한다. 영화나 드라마를 통한 간접홍보(PPL)를 통해 한식의 장점과 가치를 알리고 꾸준히 개발하는 노력이 필요하다. 한식의 세계화는 단지 음식을 알리는 것에 그치지 않고 타 산업과의 융·복합을 통해 고부가가치를 생산해야 하므로 식문화에 관계되는 다양한 콘텐츠 산업에 투자하여야 한다. 한식과 접목된 문화를 알릴 수 있는 도서, 영상물, 음악 등 다양한 콘텐츠의 개발은 차세대 젊은층에게 쉽게 어필할 수 있는 도구로서의 역할을 할 수 있다. 다섯째, 전문인력 양성으로 한식을 주요 전공으로 체계적인 시스템 구축을 통해 교육받게 되는 특성화 학교는 한식세계화의 전문적인 인력양성기관으로서의 중요한 부분을 차지할 수 있다. 정부의 지원과 특성화 학교의 미래 인재 양성에 대한 노력과 운영에 대한 지도·감독이 잘 이루어져야할 것으로 판단된다. 공교육기관에서의 전문 한식인력양성이 이루어지고 외식업체를 통한 해외취업 확대는 민·관·학의 유기적인 관계 형성은 물론 청년 일자리창출의 효과도 발생할 수 있다. 한식세계화의 발전방안 제언을 위한 정책 및 문헌분석을 한 결과, 정부의 지원과 외식업계 등 민·관·학의 노력을 통해 조금씩 성장하는 단계로 접어 들었다. 단기적인 성과를 얻기보다는 10년 이상의 중장기적인 안목으로 꾸준한 정부의 지원과 민·관·학의 관심이 한식세계화를 이룰 수 있는 원동력이 될 수 있으리라 판단된다.
This study examines the development plan for globalization of K-food and propose the direction of it in order to provide basic data for K-food globalization. To achieve the research purpose, prospects and major indicators of the world food industry, legal supports for globalization of K-food, and ad...
This study examines the development plan for globalization of K-food and propose the direction of it in order to provide basic data for K-food globalization. To achieve the research purpose, prospects and major indicators of the world food industry, legal supports for globalization of K-food, and advanced researches were analyzed. Also, case studies on globalization of national cuisines around the world and analysis of globalization trends of K-food were used as a basis of the development plan. The development plan for globalization of K-food may be summarized as follows. First, gourmet tours which are well blended with the features of Korean tourist spots such as great nature, history, culture and shopping should be promoted. Tour packages including whole food culture should be developed since current gourmet tours end up with mere tasting experience. In order to vitalize gourmet tours, it is important to cultivate communication experts who have a good command of foreign languages and can well deliver our food culture to the tourists. Gourmet tours, through storytelling which holds the value of slow food and the authenticity of K-food culture will prosper tourism industry as well as bring huge economic impact enhancing agrifood's added value. Second, policy coordination from government ministry is essential as globalization of K-food is complex area mashed up with food, culture, tourism and design. Institutional backup is important to make K-food international. Constructing network for gathering information of restaurants and regional supply system controled by central government is also needed for efficient foods supplies system. Also, government should establish supporting policy for halal market as some countries have complicated certification conditions and procedure. Cross certification system which could be counted by foreign land is required. Third, localization strategy is needed for consolidation of competitiveness of overseas Korean restaurants. Localization strategy contains investigation of food preference by country, determining target layer, and developing menu. As most foreigners prefer not spicy, not salty dish, development of new menu is required. Also, complicating cooking process of K-food should be simplified. Experts should develop simple cooking process and HMR food so that foreigner could encounter K-food easily. Furthermore, K-food restaurant consultative group should perform as a pivotal point through supports on job application of food experts and information sharing of food supplies. Forth, promotion and marketing reaching out to people around the world through various media are needed, which are based on food culture contents. It is conservative to say that now are the days of culture war considering endeavors of various nations trying to commercialize and globalize their own culture. More PPL(product placement advertisement) in TV programs or movies would present the value and the strength of K-food. Globalization of Korean food is not only introducing K-food overseas but also a high value-added business through convergence with other industries. Therefore we should invest in contents industry related to food culture. Developing new contents introducing K-food culture would appeal to the youth. Fifth, Specialized School of K-food would play an important role as they have professional manpower training course. Therefore, governmental support and supervision to Specialized School of K-food is needed. Experts of K-food trained through public education and overseas employment with food companies would create job for the youth and solidify private-public-academic partnerships.
This study examines the development plan for globalization of K-food and propose the direction of it in order to provide basic data for K-food globalization. To achieve the research purpose, prospects and major indicators of the world food industry, legal supports for globalization of K-food, and advanced researches were analyzed. Also, case studies on globalization of national cuisines around the world and analysis of globalization trends of K-food were used as a basis of the development plan. The development plan for globalization of K-food may be summarized as follows. First, gourmet tours which are well blended with the features of Korean tourist spots such as great nature, history, culture and shopping should be promoted. Tour packages including whole food culture should be developed since current gourmet tours end up with mere tasting experience. In order to vitalize gourmet tours, it is important to cultivate communication experts who have a good command of foreign languages and can well deliver our food culture to the tourists. Gourmet tours, through storytelling which holds the value of slow food and the authenticity of K-food culture will prosper tourism industry as well as bring huge economic impact enhancing agrifood's added value. Second, policy coordination from government ministry is essential as globalization of K-food is complex area mashed up with food, culture, tourism and design. Institutional backup is important to make K-food international. Constructing network for gathering information of restaurants and regional supply system controled by central government is also needed for efficient foods supplies system. Also, government should establish supporting policy for halal market as some countries have complicated certification conditions and procedure. Cross certification system which could be counted by foreign land is required. Third, localization strategy is needed for consolidation of competitiveness of overseas Korean restaurants. Localization strategy contains investigation of food preference by country, determining target layer, and developing menu. As most foreigners prefer not spicy, not salty dish, development of new menu is required. Also, complicating cooking process of K-food should be simplified. Experts should develop simple cooking process and HMR food so that foreigner could encounter K-food easily. Furthermore, K-food restaurant consultative group should perform as a pivotal point through supports on job application of food experts and information sharing of food supplies. Forth, promotion and marketing reaching out to people around the world through various media are needed, which are based on food culture contents. It is conservative to say that now are the days of culture war considering endeavors of various nations trying to commercialize and globalize their own culture. More PPL(product placement advertisement) in TV programs or movies would present the value and the strength of K-food. Globalization of Korean food is not only introducing K-food overseas but also a high value-added business through convergence with other industries. Therefore we should invest in contents industry related to food culture. Developing new contents introducing K-food culture would appeal to the youth. Fifth, Specialized School of K-food would play an important role as they have professional manpower training course. Therefore, governmental support and supervision to Specialized School of K-food is needed. Experts of K-food trained through public education and overseas employment with food companies would create job for the youth and solidify private-public-academic partnerships.
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