[학위논문]19세기 영국 차 산업의 전개에 관한 연구 : 인도와 실론의 차 산지를 중심으로 A Study on the Development of Tea Industry of England in 19th Century : Focused on the Tea Plantation Areas of India and Ceylon원문보기
본 연구는 인도와 실론의 차 산지를 중심으로 19세기 영국 차 산업의 특징을 분석하였다. 영국의 차 산업을 촉진시킨 배경과 더불어 인도와 실론에서 차 산업의 초기 모습에 관한 기록을 찾아 재조명하고 살펴본 다음, 영국이 자본주의적 상품으로의 차를 탄생시키는데 성공할 수 있었던 요인들을 도출하였다.
영국은 산업혁명으로 인하여 중산층의 수요가 증가하여 사회전반에 그들의 영향이 미치지 않는 곳이 없는 시민적인 문화가 형성된다. 또한 산업의 발달이 가속화되고 민주주의가 확산되어가는 과정에서 모든 생활양식에 큰 변화가 왔고 이는 당연히 차의 소비 양상에도 변화를 초래했다. 처음에 일부 계층의 사치품 음료로 시작된 차는 점차적으로 노동자들이 즐겨 마시는 음료가 되었다. 영국에서는 사회의 최상층에서부터 최하위계층에 이르기까지 많은 사람이 다양한 시간과 공간에서 차를 마셨다. 패션, 상업 그리고 사회적 변화 모두 영국인들이 차를 수용하는데 역할을 담당하였다.
영국에서 급증하는 차의 소비는 주된 공급처인 중국과의 무역 불균형을 초래하여 급기야는 아편전쟁을 초래하게 되고, 차의 수입에 독보적인 역할을 했던 동인도 회사의 독점권이 폐지되자 티 ...
본 연구는 인도와 실론의 차 산지를 중심으로 19세기 영국 차 산업의 특징을 분석하였다. 영국의 차 산업을 촉진시킨 배경과 더불어 인도와 실론에서 차 산업의 초기 모습에 관한 기록을 찾아 재조명하고 살펴본 다음, 영국이 자본주의적 상품으로의 차를 탄생시키는데 성공할 수 있었던 요인들을 도출하였다.
영국은 산업혁명으로 인하여 중산층의 수요가 증가하여 사회전반에 그들의 영향이 미치지 않는 곳이 없는 시민적인 문화가 형성된다. 또한 산업의 발달이 가속화되고 민주주의가 확산되어가는 과정에서 모든 생활양식에 큰 변화가 왔고 이는 당연히 차의 소비 양상에도 변화를 초래했다. 처음에 일부 계층의 사치품 음료로 시작된 차는 점차적으로 노동자들이 즐겨 마시는 음료가 되었다. 영국에서는 사회의 최상층에서부터 최하위계층에 이르기까지 많은 사람이 다양한 시간과 공간에서 차를 마셨다. 패션, 상업 그리고 사회적 변화 모두 영국인들이 차를 수용하는데 역할을 담당하였다.
영국에서 급증하는 차의 소비는 주된 공급처인 중국과의 무역 불균형을 초래하여 급기야는 아편전쟁을 초래하게 되고, 차의 수입에 독보적인 역할을 했던 동인도 회사의 독점권이 폐지되자 티 클리퍼(tea clipper)의 시대를 맞이하기도 한다. 차의 공급을 원활하게 유지하려는 욕망은 제국주의가 팽배한 영국의 외교정책을 멀리 떨어진 식민지에까지 향하도록 만들었다.
중국은 차나무의 유출을 엄금하고 차의 제조에 있어서 극단의 비밀주의를 고수했으나, 초기 개척자들은 인도에서 차의 재배에 관한 가능성에 대하여 끊임없이 연구하고 기록하는 노력을 거듭하였다. 브루스 형제에 의해 아쌈의 차가 발견되어 소개되고 차 위원회가 설립되면서 영제국 홍차가 탄생하게 된다. 아쌈컴퍼니가 세워져 여러 난관을 극복하고 아쌈에서 다원이 개발되었으며 점차 아쌈주에서 인도 북부, 나아가 남부까지 차 재배지가 확대된다. 차의 제조법에 있어서도 초기에는 중국의 것을 답습했지만 점차 기계화된 제조의 단계에 들어서게 되어 대량생산의 길이 열리게 된 것이다
실론에서는 최대 산업인 커피가 돌연 발생한 병해로 전멸해버리자 그 대체 작물로 차가 대두된다. 차 생산국가로서 실론의 발전은 개인 차 기업에 의해 선풍적으로 단기간 내에 이루어진다. 룰레콘데라의 제임스 테일러는 독자적으로 차의 재배와 제다에 대한 연구를 하였는데, 그의 노력 덕분에 실론의 홍차가 상업적인 성공을 거둘 수 있었다.
주로 실론의 중앙 산맥에 다원이 조성되어 홍차가 재배되는데, 산맥 중앙부의 누와라엘리야, 동쪽의 우바, 이 둘 사이의 우다 푸셀라와, 서쪽의 딤불라, 북쪽의 캔디 그리고 남서쪽의 저지대에 갈 등이 대표적 산지이다. 실론의 차 산업은 차 재배에 적합한 지형과 기후, 효율적인 경영과 재배‧가공기술을 바탕으로 견실하게 성장했다. 그리하여 홍차를 상품화한 지 채 20년도 되지 않았을 무렵부터 실론은 인도와 중국의 강력한 라이벌로 급부상했다.
인도와 실론에서 차의 생산에 있어 기계들이 연이어 발명되고 사용되면서 노동력을 절감할 수 있게 자동화되었다. 차의 생산에 있어 산업화는 생산 비용을 극적으로 절감시켜주었다. 또한 철도와 증기선들은 영국으로 차를 수송하는 비용을 줄여주었다. 이러한 요인들로 차는 저렴한 가격에 대량으로 공급될 수 있었다. 특히 값이 싼 차에 대한 수요와 맞물리면서 차 산업은 더 조직화되고 상업화되어갔다.
이로 인해 영국은 더 이상 국민음료로 뿌리내린 차를 다른 나라의 생산에 의존하지 않게 되어 비로소 영국차의 정체성을 획득하게 되었다. 인도와 실론의 대규모 다원은 자본주의적 경영 방식을 택하고, 당시의 선진과학기술을 이용한 가공공정의 기계화를 통해 차의 품질의 향상시켰다. 또한 소비지의 도매상인과 직거래를 하여 이득을 높였다. 따라서 소규모로 수작업에 의해 차를 생산한 중국 홍차보다도 좋은 홍차를 더 싼 값으로 공급할 수가 있어 영국의 홍차 수입 흐름도 크게 변화시켰다. 이후 영국의 홍차산업은 세계 차 시장을 주도적으로 이끌게 된다.
브록본드, 립톤, 트와이닝 등 여러 차 회사들의 창의적이고 다양한 판촉 전략은 다양한 소비시장을 형성시켰다. 또한 이들은 인도와 실론에서 재배되는 차의 유통 체계를 단순화시켜 저렴한 가격에 차를 공급하여 서민들이 상시 음용할 수 있게 하였다.
영제국 홍차가 제국주의를 기반으로 식민지에서 탄생되었다는 것과 더불어 다원을 개척하기 위해 밀림을 개간하고 차를 재배할 당시에 노동자들에게 행해진 비인도적이고 잔인한 노동조건과 노무관리에 대해서는 도덕적인 비평을 받기도 한다. 또한 이러한 과정을 거치면서 원래 문화였던 차가 상품이 되고 영국을 필두로 해서 점차 세계적인 일상음료가 되면서 차를 물질주의 범주 속으로 옮겨 놓기도 하였다. 하지만 이러한 비판적 검토에도 생산의 효율성과 저렴한 가격의 차를 소비시키는 구조와 다소 등급이 떨어지는 차도 대중적인 소비를 위해서 블렌딩하거나 가향하는 방법으로 계량하여 유통시키는 면을 살펴보는 일은 향후 우리 차 산업의 발전과 대중화를 위한 모색의 한 방안이 될 수 있을 것이다.
본 연구는 인도와 실론의 차 산지를 중심으로 19세기 영국 차 산업의 특징을 분석하였다. 영국의 차 산업을 촉진시킨 배경과 더불어 인도와 실론에서 차 산업의 초기 모습에 관한 기록을 찾아 재조명하고 살펴본 다음, 영국이 자본주의적 상품으로의 차를 탄생시키는데 성공할 수 있었던 요인들을 도출하였다.
영국은 산업혁명으로 인하여 중산층의 수요가 증가하여 사회전반에 그들의 영향이 미치지 않는 곳이 없는 시민적인 문화가 형성된다. 또한 산업의 발달이 가속화되고 민주주의가 확산되어가는 과정에서 모든 생활양식에 큰 변화가 왔고 이는 당연히 차의 소비 양상에도 변화를 초래했다. 처음에 일부 계층의 사치품 음료로 시작된 차는 점차적으로 노동자들이 즐겨 마시는 음료가 되었다. 영국에서는 사회의 최상층에서부터 최하위계층에 이르기까지 많은 사람이 다양한 시간과 공간에서 차를 마셨다. 패션, 상업 그리고 사회적 변화 모두 영국인들이 차를 수용하는데 역할을 담당하였다.
영국에서 급증하는 차의 소비는 주된 공급처인 중국과의 무역 불균형을 초래하여 급기야는 아편전쟁을 초래하게 되고, 차의 수입에 독보적인 역할을 했던 동인도 회사의 독점권이 폐지되자 티 클리퍼(tea clipper)의 시대를 맞이하기도 한다. 차의 공급을 원활하게 유지하려는 욕망은 제국주의가 팽배한 영국의 외교정책을 멀리 떨어진 식민지에까지 향하도록 만들었다.
중국은 차나무의 유출을 엄금하고 차의 제조에 있어서 극단의 비밀주의를 고수했으나, 초기 개척자들은 인도에서 차의 재배에 관한 가능성에 대하여 끊임없이 연구하고 기록하는 노력을 거듭하였다. 브루스 형제에 의해 아쌈의 차가 발견되어 소개되고 차 위원회가 설립되면서 영제국 홍차가 탄생하게 된다. 아쌈컴퍼니가 세워져 여러 난관을 극복하고 아쌈에서 다원이 개발되었으며 점차 아쌈주에서 인도 북부, 나아가 남부까지 차 재배지가 확대된다. 차의 제조법에 있어서도 초기에는 중국의 것을 답습했지만 점차 기계화된 제조의 단계에 들어서게 되어 대량생산의 길이 열리게 된 것이다
실론에서는 최대 산업인 커피가 돌연 발생한 병해로 전멸해버리자 그 대체 작물로 차가 대두된다. 차 생산국가로서 실론의 발전은 개인 차 기업에 의해 선풍적으로 단기간 내에 이루어진다. 룰레콘데라의 제임스 테일러는 독자적으로 차의 재배와 제다에 대한 연구를 하였는데, 그의 노력 덕분에 실론의 홍차가 상업적인 성공을 거둘 수 있었다.
주로 실론의 중앙 산맥에 다원이 조성되어 홍차가 재배되는데, 산맥 중앙부의 누와라엘리야, 동쪽의 우바, 이 둘 사이의 우다 푸셀라와, 서쪽의 딤불라, 북쪽의 캔디 그리고 남서쪽의 저지대에 갈 등이 대표적 산지이다. 실론의 차 산업은 차 재배에 적합한 지형과 기후, 효율적인 경영과 재배‧가공기술을 바탕으로 견실하게 성장했다. 그리하여 홍차를 상품화한 지 채 20년도 되지 않았을 무렵부터 실론은 인도와 중국의 강력한 라이벌로 급부상했다.
인도와 실론에서 차의 생산에 있어 기계들이 연이어 발명되고 사용되면서 노동력을 절감할 수 있게 자동화되었다. 차의 생산에 있어 산업화는 생산 비용을 극적으로 절감시켜주었다. 또한 철도와 증기선들은 영국으로 차를 수송하는 비용을 줄여주었다. 이러한 요인들로 차는 저렴한 가격에 대량으로 공급될 수 있었다. 특히 값이 싼 차에 대한 수요와 맞물리면서 차 산업은 더 조직화되고 상업화되어갔다.
이로 인해 영국은 더 이상 국민음료로 뿌리내린 차를 다른 나라의 생산에 의존하지 않게 되어 비로소 영국차의 정체성을 획득하게 되었다. 인도와 실론의 대규모 다원은 자본주의적 경영 방식을 택하고, 당시의 선진과학기술을 이용한 가공공정의 기계화를 통해 차의 품질의 향상시켰다. 또한 소비지의 도매상인과 직거래를 하여 이득을 높였다. 따라서 소규모로 수작업에 의해 차를 생산한 중국 홍차보다도 좋은 홍차를 더 싼 값으로 공급할 수가 있어 영국의 홍차 수입 흐름도 크게 변화시켰다. 이후 영국의 홍차산업은 세계 차 시장을 주도적으로 이끌게 된다.
브록본드, 립톤, 트와이닝 등 여러 차 회사들의 창의적이고 다양한 판촉 전략은 다양한 소비시장을 형성시켰다. 또한 이들은 인도와 실론에서 재배되는 차의 유통 체계를 단순화시켜 저렴한 가격에 차를 공급하여 서민들이 상시 음용할 수 있게 하였다.
영제국 홍차가 제국주의를 기반으로 식민지에서 탄생되었다는 것과 더불어 다원을 개척하기 위해 밀림을 개간하고 차를 재배할 당시에 노동자들에게 행해진 비인도적이고 잔인한 노동조건과 노무관리에 대해서는 도덕적인 비평을 받기도 한다. 또한 이러한 과정을 거치면서 원래 문화였던 차가 상품이 되고 영국을 필두로 해서 점차 세계적인 일상음료가 되면서 차를 물질주의 범주 속으로 옮겨 놓기도 하였다. 하지만 이러한 비판적 검토에도 생산의 효율성과 저렴한 가격의 차를 소비시키는 구조와 다소 등급이 떨어지는 차도 대중적인 소비를 위해서 블렌딩하거나 가향하는 방법으로 계량하여 유통시키는 면을 살펴보는 일은 향후 우리 차 산업의 발전과 대중화를 위한 모색의 한 방안이 될 수 있을 것이다.
This study analyzed the characteristics of England's 19th century tea industry with focus on tea plantation areas of India and Ceylon. It examined the backgrounds to England's promotion of the tea industry and the early tea industry of India and Ceylon. It then determined the success factors of Engl...
This study analyzed the characteristics of England's 19th century tea industry with focus on tea plantation areas of India and Ceylon. It examined the backgrounds to England's promotion of the tea industry and the early tea industry of India and Ceylon. It then determined the success factors of England making tea a capitalist commodity.
With its industrial revolution, England saw its middle class demands for various products increase and influence all other social sectors, creating a civic culture. With its industrial development accelerating and democracy widely spreading, all lifestyles underwent huge changes, leading to changes to tea consumption patterns. Tea began as a luxury beverage for a special class and became an increasingly favorite beverage for laborers. In England, many people from low to high social classes enjoyed drinking tea in diverse occasions and spaces. Fashions, commerce and social changes all played a significant part in the English people accepting tea as a everyday beverage.
A surging tea demand in England created a trade imbalance with the major tea supplier China, finally leading to the Opium War, and with the repealing of the tea monopoly by the East India Company which controled the tea importation, the tea clipper era was ushered in. A desire to stabilize the tea supply allowed the imperialist England to spread its foreign policies to far-distance colonies.
China banned the drain of tea trees and kept tea manufacturing methods extremely confidential, but early explorers continued their efforts to research on the possibility of growing tea in India, and to record their studies. Bruce brothers discovered and introduced the Assam tea, and with the establishment of the Tea Committee, the Empire tea was birthed. With the establishment of Assam Tea Company, various difficulties were overcome, tea estates were developed in Assam, and tea cultivation gradually expanded from the State of Assam into northern India and finally southern India. Tea production followed the China methods in early times, but gradually was mechanized, paving the way for mass production.
In Ceylon, its largest industry, coffee, was annihilated due to sudden blights, leading it to be replaced by tea cultivation. The development of Ceylon as a tea power was achieved in a short period, led by its private tea enterprises. James Taylor of the Loolecondera estate conducted his own studies on tea cultivation and manufacture, and such efforts helped the Ceylon tea achieve a commercial success.
Tea estates are located mainly in the Central Mountain Range of Ceylon, growing tea, and major tea plantation areas include Nuwara Eliya at the heart of the Range, Uva to the east, and Uda Pusssellawa between the two locations, Dimbula to the west, Kandy to the north, and Galle in southwestern low-lying areas. Ceylon's tea industry made a solid growth based on its topography and climate suitable for tea growth, as well as on its efficient management and excellent cultivation and processing technologies. After not more than 20 years of tea commercialization, Ceylon rapidly emerged as a powerful rival against India and China as a tea power.
India and Ceylon invented and used an array of tea production machines, thereby reducing labor and achieving automation. Industrialization of tea production enormously reduced production costs. Railroads and steam ships reduced costs to transport tea to England. This allowed tea to be supplied massively for low prices. In particular, in line with low-price tea demands, the tea industry was further organized and commercialized.
Thus, England finally secured the identity of its own tea as it did not need to depend on the production by other countries for the people beverage, tea. Massive tea estates in India and Ceylon adopted capitalist management methods, and mechanized the processing using advanced technologies to upgrade tea quality. Also, transactions with wholesalers in consumer areas helped raise earnings. Thus, England was able to supply better tea for lower prices than China which produced tea manually in small scales, and this led to a big change to the country's tea importation trends. Afterwards, England led the world's tea market.
Tea companies, such as Brooke Bond, Lipton and Twinings, launched diverse creative promotion campaigns, creating diverse consumer markets. These also simplified the distribution system of tea cultivated in India and Ceylon, supplying low-price tea to allow tea to become commoners' everyday beverage.
The imperialist England tea was birthed in its colonies, jungles were cleared to develop tea estates, and inhumane and cruel labor extortion was conducted to cultivate tea, and this met with criticism. Tea was originally a culture, but it became a commodity, and grew a global everyday beverage spearheaded by England, bringing tea into the realm of materialism. However, despite this criticism, the Korean tea industry needs to research on England's tea production efficiency, low-price tea consumption structure, and the blending or flavoring methods for distributing somewhat low-quality popular tea.
This study analyzed the characteristics of England's 19th century tea industry with focus on tea plantation areas of India and Ceylon. It examined the backgrounds to England's promotion of the tea industry and the early tea industry of India and Ceylon. It then determined the success factors of England making tea a capitalist commodity.
With its industrial revolution, England saw its middle class demands for various products increase and influence all other social sectors, creating a civic culture. With its industrial development accelerating and democracy widely spreading, all lifestyles underwent huge changes, leading to changes to tea consumption patterns. Tea began as a luxury beverage for a special class and became an increasingly favorite beverage for laborers. In England, many people from low to high social classes enjoyed drinking tea in diverse occasions and spaces. Fashions, commerce and social changes all played a significant part in the English people accepting tea as a everyday beverage.
A surging tea demand in England created a trade imbalance with the major tea supplier China, finally leading to the Opium War, and with the repealing of the tea monopoly by the East India Company which controled the tea importation, the tea clipper era was ushered in. A desire to stabilize the tea supply allowed the imperialist England to spread its foreign policies to far-distance colonies.
China banned the drain of tea trees and kept tea manufacturing methods extremely confidential, but early explorers continued their efforts to research on the possibility of growing tea in India, and to record their studies. Bruce brothers discovered and introduced the Assam tea, and with the establishment of the Tea Committee, the Empire tea was birthed. With the establishment of Assam Tea Company, various difficulties were overcome, tea estates were developed in Assam, and tea cultivation gradually expanded from the State of Assam into northern India and finally southern India. Tea production followed the China methods in early times, but gradually was mechanized, paving the way for mass production.
In Ceylon, its largest industry, coffee, was annihilated due to sudden blights, leading it to be replaced by tea cultivation. The development of Ceylon as a tea power was achieved in a short period, led by its private tea enterprises. James Taylor of the Loolecondera estate conducted his own studies on tea cultivation and manufacture, and such efforts helped the Ceylon tea achieve a commercial success.
Tea estates are located mainly in the Central Mountain Range of Ceylon, growing tea, and major tea plantation areas include Nuwara Eliya at the heart of the Range, Uva to the east, and Uda Pusssellawa between the two locations, Dimbula to the west, Kandy to the north, and Galle in southwestern low-lying areas. Ceylon's tea industry made a solid growth based on its topography and climate suitable for tea growth, as well as on its efficient management and excellent cultivation and processing technologies. After not more than 20 years of tea commercialization, Ceylon rapidly emerged as a powerful rival against India and China as a tea power.
India and Ceylon invented and used an array of tea production machines, thereby reducing labor and achieving automation. Industrialization of tea production enormously reduced production costs. Railroads and steam ships reduced costs to transport tea to England. This allowed tea to be supplied massively for low prices. In particular, in line with low-price tea demands, the tea industry was further organized and commercialized.
Thus, England finally secured the identity of its own tea as it did not need to depend on the production by other countries for the people beverage, tea. Massive tea estates in India and Ceylon adopted capitalist management methods, and mechanized the processing using advanced technologies to upgrade tea quality. Also, transactions with wholesalers in consumer areas helped raise earnings. Thus, England was able to supply better tea for lower prices than China which produced tea manually in small scales, and this led to a big change to the country's tea importation trends. Afterwards, England led the world's tea market.
Tea companies, such as Brooke Bond, Lipton and Twinings, launched diverse creative promotion campaigns, creating diverse consumer markets. These also simplified the distribution system of tea cultivated in India and Ceylon, supplying low-price tea to allow tea to become commoners' everyday beverage.
The imperialist England tea was birthed in its colonies, jungles were cleared to develop tea estates, and inhumane and cruel labor extortion was conducted to cultivate tea, and this met with criticism. Tea was originally a culture, but it became a commodity, and grew a global everyday beverage spearheaded by England, bringing tea into the realm of materialism. However, despite this criticism, the Korean tea industry needs to research on England's tea production efficiency, low-price tea consumption structure, and the blending or flavoring methods for distributing somewhat low-quality popular tea.
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