본 연구의 목적은 유아의 창의성 향상을 위하여 창의력 증진에 효과가 있는 브레인스토밍 기법과 움직임을 바탕으로 유아 창작무용 프로그램을 개발하는데 있다.
유아기는 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역의 성장 및 창의성 발달이 활발하게 이루어지는 시기이다. 이 시기에 다양한 예술교육을 통하여 유아의 모든 영역이 고루 발달할 수 있도록 도와줘야 한다. 무용교육은 이러한 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역 발달에 가치를 두고 있으며 무용 교육은 창의성...
본 연구의 목적은 유아의 창의성 향상을 위하여 창의력 증진에 효과가 있는 브레인스토밍 기법과 움직임을 바탕으로 유아 창작무용 프로그램을 개발하는데 있다.
유아기는 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역의 성장 및 창의성 발달이 활발하게 이루어지는 시기이다. 이 시기에 다양한 예술교육을 통하여 유아의 모든 영역이 고루 발달할 수 있도록 도와줘야 한다. 무용교육은 이러한 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역 발달에 가치를 두고 있으며 무용 교육은 창의성을 향상시킬 수 있는 방법 중 하나이다. 또 다른 창의성 기법중 하나인 브레인스토밍은 자유자재로 사고하고, 어떠한 의견이라도 비판받지 않고, 의견의 질 보다는 양을 중요시하며, 기존의 의견을 덧붙여도 된다는 4가지 규칙을 통해 표현의 자유와 다양한 사고를 할 수 있도록 한다. 이처럼 무용교육과 브레인스토밍을 겸한 수업은 어떤 다른 교육 방식보다도 창의성 개발에 효과가 있을 것이라 생각된다.
따라서 본 연구는 유아의 창의성을 향상을 위하여 브레인스토밍 기법을 수업방법으로 채택해 창작무용 프로그램을 개발하기 위하여 무용교육자와 유치원 교사와의 면담과 문헌연구를 기초로 하여 연구 동향, 선행 연구를 조사·분석하여 프로그램의 기본방향과 목적, 구성, 학습목표를 설정하였으며, 또한 기존 학자들이 제시한 유아 창작무용 프로그램을 기초로 본 연구자는 6주 동안 주 1회 총 6차시의 예비수업을 실시하여 프로그램의 타당성을 검증하였다. 이에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 브레인스토 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 기본방향은 유치원 7차 교육과정의 건강생활과 표현생활영역을 토대로 유치원 연간 생활주제와 김화숙의 유아 창작무용 프로그램 설계를 바탕으로 하였다.
둘째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 목적은 유아의 생각을 확장시켜 유아 스스로 생각하고 탐구하고 탐색하여 움직임으로 표현하는 수업방식으로 유아의 창의성 향상에 도움을 주고자 한다.
셋째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용프로그램의 학습목표는 ①브레인스토밍 활동을 통해 유아의 생각을 확장시킬 수 있다. ②브레인스토밍 활동을 통해 토론 수업의 방법과 규칙을 배울 수 있다. ③자신의 생각과 느낌을 이야기로 신체로 자유롭게 표현할 수 있다. ④창의적인 움직임 표현을 개발할 수 있다. ➄다른 사람의 생각을 존중하고 감상하는 태도를 기를 수 있다.
넷째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 구성은 도입부분으로 마음 열기와 몸 열기, 전개부분으로 생각 모으기, 움직임 표현하기, 정리부분으로 마음나누기로 구성하였다.
다섯째, 브레인스토밍을 기법을 활용한 창작무용 프로그램은 브레인스토밍 연습하기, 신체인식, 공간인식, 즉흥표현, 상상표현으로 구성하였다.
브레인스토밍 기법을 활용한 무용 수업은 무엇보다도 교사가 유아를 이해하는 것이 중요하며 모든 유아들의 적극적인 참여 유도를 위해 여러 가지 교수자료 개발과 교수 방법 등이 차후에 개발되어야 할 것이다.
본 연구를 토대로 브레인스토밍 기법을 활용해 다양한 프로그램 개발이 이루어진다면 유아와 교사 모두가 흥미롭고 만족하는 효과적인 유아무용 교육의 새로운 대안이 될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 유아의 창의성 향상을 위하여 창의력 증진에 효과가 있는 브레인스토밍 기법과 움직임을 바탕으로 유아 창작무용 프로그램을 개발하는데 있다.
유아기는 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역의 성장 및 창의성 발달이 활발하게 이루어지는 시기이다. 이 시기에 다양한 예술교육을 통하여 유아의 모든 영역이 고루 발달할 수 있도록 도와줘야 한다. 무용교육은 이러한 신체적, 정신적, 인지적, 지적영역 발달에 가치를 두고 있으며 무용 교육은 창의성을 향상시킬 수 있는 방법 중 하나이다. 또 다른 창의성 기법중 하나인 브레인스토밍은 자유자재로 사고하고, 어떠한 의견이라도 비판받지 않고, 의견의 질 보다는 양을 중요시하며, 기존의 의견을 덧붙여도 된다는 4가지 규칙을 통해 표현의 자유와 다양한 사고를 할 수 있도록 한다. 이처럼 무용교육과 브레인스토밍을 겸한 수업은 어떤 다른 교육 방식보다도 창의성 개발에 효과가 있을 것이라 생각된다.
따라서 본 연구는 유아의 창의성을 향상을 위하여 브레인스토밍 기법을 수업방법으로 채택해 창작무용 프로그램을 개발하기 위하여 무용교육자와 유치원 교사와의 면담과 문헌연구를 기초로 하여 연구 동향, 선행 연구를 조사·분석하여 프로그램의 기본방향과 목적, 구성, 학습목표를 설정하였으며, 또한 기존 학자들이 제시한 유아 창작무용 프로그램을 기초로 본 연구자는 6주 동안 주 1회 총 6차시의 예비수업을 실시하여 프로그램의 타당성을 검증하였다. 이에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 브레인스토 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 기본방향은 유치원 7차 교육과정의 건강생활과 표현생활영역을 토대로 유치원 연간 생활주제와 김화숙의 유아 창작무용 프로그램 설계를 바탕으로 하였다.
둘째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 목적은 유아의 생각을 확장시켜 유아 스스로 생각하고 탐구하고 탐색하여 움직임으로 표현하는 수업방식으로 유아의 창의성 향상에 도움을 주고자 한다.
셋째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용프로그램의 학습목표는 ①브레인스토밍 활동을 통해 유아의 생각을 확장시킬 수 있다. ②브레인스토밍 활동을 통해 토론 수업의 방법과 규칙을 배울 수 있다. ③자신의 생각과 느낌을 이야기로 신체로 자유롭게 표현할 수 있다. ④창의적인 움직임 표현을 개발할 수 있다. ➄다른 사람의 생각을 존중하고 감상하는 태도를 기를 수 있다.
넷째, 브레인스토밍 기법을 활용한 창작무용 프로그램의 구성은 도입부분으로 마음 열기와 몸 열기, 전개부분으로 생각 모으기, 움직임 표현하기, 정리부분으로 마음나누기로 구성하였다.
다섯째, 브레인스토밍을 기법을 활용한 창작무용 프로그램은 브레인스토밍 연습하기, 신체인식, 공간인식, 즉흥표현, 상상표현으로 구성하였다.
브레인스토밍 기법을 활용한 무용 수업은 무엇보다도 교사가 유아를 이해하는 것이 중요하며 모든 유아들의 적극적인 참여 유도를 위해 여러 가지 교수자료 개발과 교수 방법 등이 차후에 개발되어야 할 것이다.
본 연구를 토대로 브레인스토밍 기법을 활용해 다양한 프로그램 개발이 이루어진다면 유아와 교사 모두가 흥미롭고 만족하는 효과적인 유아무용 교육의 새로운 대안이 될 수 있을 것이다.
This study has been performed to develop the creative dance program for children based on brainstorming and motion effective for the increase in creativity.
Infancy is the period when children develop physically, psychologically, cognitively and intellectually. Children should be allowed to develop ...
This study has been performed to develop the creative dance program for children based on brainstorming and motion effective for the increase in creativity.
Infancy is the period when children develop physically, psychologically, cognitively and intellectually. Children should be allowed to develop in all areas evenly through various art education in this period. Dance education is one way to improve originality based on the value of the physical, mental, cognitive and intellectual development. Also, brainstorming, another method of originality, enable children to express freely and think in various ways though the 4 rules: to think freely, not to be criticized about any opinion, to prioritize the quantity over the quality of opinion, to add opinion to the existing one. In this way, the class with dance education and brainstorming is more effective than other educational methods with regard to creativity development.
Thus, this study has adopted the brainstorming so that it can help to develop the program based on the interview with dancing educators and kindergarten teachers and the literature and then has set the basic direction, constitution and learning objectives by examining and analyzing the research trends and precedent researches. Also, preliminary classes have been done once a week for 6 weeks, totally 6 times, and the validity of program has been proved based on the creative dance for children previous researchers. As a result, the conclusion is as follows.
First, the basic direction of creative dance program is based on the kindergarten annual life subject and children's creative dance program of Hwa-sook Kim according to heathy life and expressive life area of kindergarten 7th curriculum.
Second, the purpose of creative dance program is to expand children's thinking and help them think for themselves and explore or probe, resulting in expressing in motion and helping them improve their creativity.
Third, the learning objectives of creative dance program applying brainstorming are as follows; ① Children's thinking can be expanded through the brainstorming activity. ② The method and rules of discussion through brainstorming can be acquired. ③ Children can express their thinking and feeling in a story. ④ Creative motion expression can be developed. ➄ The attitude of respecting other thinking and appreciating can be cultivated.
Fourth, the construction of creative dance program using brainstorming consists of opening mind and a body as the instruction, collecting thoughts as the development and sharing mind as the consolidation.
Fifth, creative dance program applying brainstorming is composed of brainstorming practice, body recognition, space recognition, impromptu expression and imaginative expression.
More than anything, it is important for teachers to understand children in a dancing class applying brainstorming. In addition, various teaching materials and methods should be developed to induce every children to actively participate.
If various programs are developed applying brainstorming based on this research, it will be a new alternative to effective children dance education, which is effective and satisfying for both children and teachers.
This study has been performed to develop the creative dance program for children based on brainstorming and motion effective for the increase in creativity.
Infancy is the period when children develop physically, psychologically, cognitively and intellectually. Children should be allowed to develop in all areas evenly through various art education in this period. Dance education is one way to improve originality based on the value of the physical, mental, cognitive and intellectual development. Also, brainstorming, another method of originality, enable children to express freely and think in various ways though the 4 rules: to think freely, not to be criticized about any opinion, to prioritize the quantity over the quality of opinion, to add opinion to the existing one. In this way, the class with dance education and brainstorming is more effective than other educational methods with regard to creativity development.
Thus, this study has adopted the brainstorming so that it can help to develop the program based on the interview with dancing educators and kindergarten teachers and the literature and then has set the basic direction, constitution and learning objectives by examining and analyzing the research trends and precedent researches. Also, preliminary classes have been done once a week for 6 weeks, totally 6 times, and the validity of program has been proved based on the creative dance for children previous researchers. As a result, the conclusion is as follows.
First, the basic direction of creative dance program is based on the kindergarten annual life subject and children's creative dance program of Hwa-sook Kim according to heathy life and expressive life area of kindergarten 7th curriculum.
Second, the purpose of creative dance program is to expand children's thinking and help them think for themselves and explore or probe, resulting in expressing in motion and helping them improve their creativity.
Third, the learning objectives of creative dance program applying brainstorming are as follows; ① Children's thinking can be expanded through the brainstorming activity. ② The method and rules of discussion through brainstorming can be acquired. ③ Children can express their thinking and feeling in a story. ④ Creative motion expression can be developed. ➄ The attitude of respecting other thinking and appreciating can be cultivated.
Fourth, the construction of creative dance program using brainstorming consists of opening mind and a body as the instruction, collecting thoughts as the development and sharing mind as the consolidation.
Fifth, creative dance program applying brainstorming is composed of brainstorming practice, body recognition, space recognition, impromptu expression and imaginative expression.
More than anything, it is important for teachers to understand children in a dancing class applying brainstorming. In addition, various teaching materials and methods should be developed to induce every children to actively participate.
If various programs are developed applying brainstorming based on this research, it will be a new alternative to effective children dance education, which is effective and satisfying for both children and teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.