본 연구는 유아동작교육에서의 교사의 긍정적인 태도와 전문성 증진을 위해 현직교사를 위한 효과적인 유아동작교육 프로그램 모형 개발을 목적으로 한다. 본 연구의 프로그램 모형 초안은 장은주(2007), 심성경 외(2003) 연구자들의 연구에 기초를 두고 구성되었다. 또한 선행연구, 유아 동작교육의 실시현황, 현직교육에 대한 교사의 요구, 프로그램 모형 구성에 대한 전문가의 의견, 프로그램 모형의 적용과 평가를 통해 수정되고 보완되었다.
연구의...
본 연구는 유아동작교육에서의 교사의 긍정적인 태도와 전문성 증진을 위해 현직교사를 위한 효과적인 유아동작교육 프로그램 모형 개발을 목적으로 한다. 본 연구의 프로그램 모형 초안은 장은주(2007), 심성경 외(2003) 연구자들의 연구에 기초를 두고 구성되었다. 또한 선행연구, 유아 동작교육의 실시현황, 현직교육에 대한 교사의 요구, 프로그램 모형 구성에 대한 전문가의 의견, 프로그램 모형의 적용과 평가를 통해 수정되고 보완되었다.
연구의 문제 및 내용은 다음과 같다.
1. 프로그램 모형 구성을 위한 유아동작교육의 실시 현황 및 교사의 요구, 전문가 의 견 조사
1-1. 유아동작교육의 실시현황은 어떠한가?
1-2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램에 대한 교사의 요구는 어떠한가?
1-3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형 구성에 대한 전문가의 의견은 어떠한가?
2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 구성, 적용․평가 및 수정․보완
2-1. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 구성은 어떠한가?
2-2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 적용, 평가 결과는 어떠한가?
2-3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 수정, 보완 내용은 어떠한가?
3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형 확정
3-1. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형은 어떠한가?
본 연구의 선행연구는 프로그램 모형의 타당성과 적용가능성을 검증하기위해 시행되었다. 선행연구의 대상은 만 2년 이상의 교육 경력을 가진 만3, 4, 5세 담임교사 6명이다. 교육시간은 총18시간(주1회, 6차)이 소요되었다.
본 연구 조사대상은 만2년 이상의 교육 경력을 가진 만3, 4, 5세 담임교사 251명이 며, 전라북도 I, J, K시에 위치한 111개 어린이집에 근무하고 있다. 장은주(2007)연구에서 사용된 설문지를 기초로 연구자에 의해 수정된 설문지가 사용되었다.
프로그램 모형은 전라북도 J시에 위치한 어린이집에 근무하는 20명의 담임교사들에게 시행되었다. 교육은 2010년 8월 24일부터 9월 9일까지 6차(주2회, 총18시간)로 시행되었다. 효과 측정을 위해 2개의 측정 척도(유아동작교육에 대한 교사의 태도, 유아동작교육에 대한 교사의 전문성)를 사용하였다. 모든 측정에는 SPSS통계 프로그램을 사용한 t-test가 시행되었다. 프로그램 모형의 적합성과 타당성을 검증하기 위해 장은주(2007)연구에서 사용된 질문지를 기초로 연구자에 의해 수정된 질문지가 최종 교육 후에 사용되었다. 자료는 재범주화 과정을 거쳐 빈도를 산출하였다. 프로그램 모형은 수정과 보완의 과정을 통해 확정되었다.
프로그램의 목표는 유아동작교육에 대한 가치, 신념, 감정을 수립함으로써 교사의 긍정적인 태도를 증진시키고, 동작 요소습득, 동작 교수방법 증진, 동작교육 실제 활동 속에서의 다양한 교수방법의 적용을 통해 교사의 전문성을 증진시키는 것으로 구성되었다.
프로그램의 내용은 오리엔테이션, 유아동작교육의 중요성과 방향, 교사의 태도, 동작요소에 대한 이론과 실제, 기본동작 활동을 위한 교수방법, 표현동작 활동을 위한 교수방법, 동작 감상활동을 위한 교수방법, 동작교육 활동에서의 동작요소와 교수방법의 통합 및 적용으로 구성되었다.
프로그램의 방법으로 강연, 토의, 사례발표, 시청각교육, 워크숍, 모의수업이 시행되었다. 프로그램의 교육자는 유아교육 전공자로서 동작교육을 강의하는 교수이며, 프로그램의 교육 대상자는 만 2년 이상의 경력을 가진 만3.4.5세담임을 맡고 있는 현직교사이다. 총 교육시간은 18시간(주2회, 3주간 6회)이다. 1일 교육시간 및 교육기간은 참여자의 요구에 따라 융통성 있게 운영할 수 있다. 교육 장소는 지역의 보육정보센터, 대학부속 유아교육기관, 어린이집, 동작전문기관이다. 프로그램의 효과를 위해 교수방법에 따른 공간의 재배치가 가능하고, 시청각교육 기자재 설치 및 교사들의 늦은 퇴근시간에 대한 고려가 필요하다.
본 연구는 유아동작교육에서의 교사의 긍정적인 태도와 전문성 증진을 위해 현직교사를 위한 효과적인 유아동작교육 프로그램 모형 개발을 목적으로 한다. 본 연구의 프로그램 모형 초안은 장은주(2007), 심성경 외(2003) 연구자들의 연구에 기초를 두고 구성되었다. 또한 선행연구, 유아 동작교육의 실시현황, 현직교육에 대한 교사의 요구, 프로그램 모형 구성에 대한 전문가의 의견, 프로그램 모형의 적용과 평가를 통해 수정되고 보완되었다.
연구의 문제 및 내용은 다음과 같다.
1. 프로그램 모형 구성을 위한 유아동작교육의 실시 현황 및 교사의 요구, 전문가 의 견 조사
1-1. 유아동작교육의 실시현황은 어떠한가?
1-2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램에 대한 교사의 요구는 어떠한가?
1-3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형 구성에 대한 전문가의 의견은 어떠한가?
2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 구성, 적용․평가 및 수정․보완
2-1. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 구성은 어떠한가?
2-2. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 적용, 평가 결과는 어떠한가?
2-3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형의 수정, 보완 내용은 어떠한가?
3. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형 확정
3-1. 현직교사를 위한 유아동작교육 프로그램 모형은 어떠한가?
본 연구의 선행연구는 프로그램 모형의 타당성과 적용가능성을 검증하기위해 시행되었다. 선행연구의 대상은 만 2년 이상의 교육 경력을 가진 만3, 4, 5세 담임교사 6명이다. 교육시간은 총18시간(주1회, 6차)이 소요되었다.
본 연구 조사대상은 만2년 이상의 교육 경력을 가진 만3, 4, 5세 담임교사 251명이 며, 전라북도 I, J, K시에 위치한 111개 어린이집에 근무하고 있다. 장은주(2007)연구에서 사용된 설문지를 기초로 연구자에 의해 수정된 설문지가 사용되었다.
프로그램 모형은 전라북도 J시에 위치한 어린이집에 근무하는 20명의 담임교사들에게 시행되었다. 교육은 2010년 8월 24일부터 9월 9일까지 6차(주2회, 총18시간)로 시행되었다. 효과 측정을 위해 2개의 측정 척도(유아동작교육에 대한 교사의 태도, 유아동작교육에 대한 교사의 전문성)를 사용하였다. 모든 측정에는 SPSS통계 프로그램을 사용한 t-test가 시행되었다. 프로그램 모형의 적합성과 타당성을 검증하기 위해 장은주(2007)연구에서 사용된 질문지를 기초로 연구자에 의해 수정된 질문지가 최종 교육 후에 사용되었다. 자료는 재범주화 과정을 거쳐 빈도를 산출하였다. 프로그램 모형은 수정과 보완의 과정을 통해 확정되었다.
프로그램의 목표는 유아동작교육에 대한 가치, 신념, 감정을 수립함으로써 교사의 긍정적인 태도를 증진시키고, 동작 요소습득, 동작 교수방법 증진, 동작교육 실제 활동 속에서의 다양한 교수방법의 적용을 통해 교사의 전문성을 증진시키는 것으로 구성되었다.
프로그램의 내용은 오리엔테이션, 유아동작교육의 중요성과 방향, 교사의 태도, 동작요소에 대한 이론과 실제, 기본동작 활동을 위한 교수방법, 표현동작 활동을 위한 교수방법, 동작 감상활동을 위한 교수방법, 동작교육 활동에서의 동작요소와 교수방법의 통합 및 적용으로 구성되었다.
프로그램의 방법으로 강연, 토의, 사례발표, 시청각교육, 워크숍, 모의수업이 시행되었다. 프로그램의 교육자는 유아교육 전공자로서 동작교육을 강의하는 교수이며, 프로그램의 교육 대상자는 만 2년 이상의 경력을 가진 만3.4.5세담임을 맡고 있는 현직교사이다. 총 교육시간은 18시간(주2회, 3주간 6회)이다. 1일 교육시간 및 교육기간은 참여자의 요구에 따라 융통성 있게 운영할 수 있다. 교육 장소는 지역의 보육정보센터, 대학부속 유아교육기관, 어린이집, 동작전문기관이다. 프로그램의 효과를 위해 교수방법에 따른 공간의 재배치가 가능하고, 시청각교육 기자재 설치 및 교사들의 늦은 퇴근시간에 대한 고려가 필요하다.
This study was to develop an early childhood movement education program model for in-service teachers, which is effective to increase teacher's positive attitude and professionality in early childhood movement education.
The draft of program model of this study was designed by researcher basing up...
This study was to develop an early childhood movement education program model for in-service teachers, which is effective to increase teacher's positive attitude and professionality in early childhood movement education.
The draft of program model of this study was designed by researcher basing upon Jang Eun Ju(2007) and Sim Sung Kyung et al.(2003). And it was modified and supplemented through the processes of the pilot study, the survey on practical conditions of early childhood movement education and teachers' needs for in-service education, expert consultation on composition of program model, and application and evaluation of it.
The research contents and questions are as follows.
1. survey on practical conditions of early childhood movement education and teachers' needs and experts' views for program model ;
1-1. What are the current practical conditions of early childhood movement education?
1-2. What are the needs of teachers for the early childhood movement education for in-service teachers?
1-3. What are the views of experts for the composition of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2. composition, application and evaluation, modification and supplementation of the early childhood movement education program model for in-service teachers ;
2-1. What is the composition of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2-2. What are the results of application/evaluation of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2-3. What are the contents of modification and supplementation of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
3. confirmation of the early childhood movement education program model for in-service teachers ;
3-1. What is the model of the early childhood movement education program for in-service teachers?
The pilot study was carried out to test the propriety and possibility for application of program model. The subjects of pilot study were 6 teachers in charge of students aged three, four and five and with more than 2 years of teaching experience. Total time of training was 18 hours(once a week, six times).
The subjects of survey in this study were 251 teachers in charge of students aged three, four and five and with more than 2 years of teaching experience. They were working in 111Children's Houses in I, J and K city of Jeollabuk-do. The questionnaire designed by researcher basing upon Jang Eun Ju(2007) was used.
And the program model was carried out to 20 teachers who were working in Children's Houses located in J city of Jeollabuk-do. They participated in the program 6 times (twice a week, 18hours) between August 24th and September 9th, 2010. 2 scales(Teacher Attitude for Early Childhood Movement Education/ Teacher Professionality for Early Childhood Movement Education)were used in order to test the effects on teachers. The paired t-test was performed for all measurements using the SPSS statistical program. And in order to test the suitability and propriety of the program model, the questionnaire of Jang Eun Ju(2007) modified by researcher was used after last class. The data was categorized and analyzed for frequency. The program model was confirmed through modification and supplementation.
The goals of the program are to increase teacher's positive attitude in establishing the value, conviction and emotion of early childhood movement education and to increase teacher's professionality in terms of the movement elements, application of teaching methods for early childhood movement education, and application of teaching methods in practicing movement education activity.
The contents of program are composed of orientation, importance and direction of early childhood movement education, attitude of teacher, theory and practice of movement elements, teaching method for the basic motion, teaching method for expressional movement, teaching method for appreciation of movement, and integration/application of teaching methods and movement elements in movement education activity.
As the methods of program, lectures, discussion, presentation of examples, audio-visuals, workshops, and demonstration are all used. And the program trainer should be a professor specializing in early childhood education and teaching movement education. And the trainees should be in-service teachers in charge of 3, 4, and 5-year-old students and with more than 2years of teaching experience.
The total time of training is 18 hours(twice a week, six times for three weeks). But the training time of each day and the training term should be flexible according to the needs of the trainees. The training place could be a regional daycare information center, the attached Children's Houses of university, movement education center and general Children's Houses.
For effectiveness of program, it is possible to rearrange the training space according to the teaching method. Also, it is necessary to install the audio-visual education equipment and consider late closing hours of teachers.
This study was to develop an early childhood movement education program model for in-service teachers, which is effective to increase teacher's positive attitude and professionality in early childhood movement education.
The draft of program model of this study was designed by researcher basing upon Jang Eun Ju(2007) and Sim Sung Kyung et al.(2003). And it was modified and supplemented through the processes of the pilot study, the survey on practical conditions of early childhood movement education and teachers' needs for in-service education, expert consultation on composition of program model, and application and evaluation of it.
The research contents and questions are as follows.
1. survey on practical conditions of early childhood movement education and teachers' needs and experts' views for program model ;
1-1. What are the current practical conditions of early childhood movement education?
1-2. What are the needs of teachers for the early childhood movement education for in-service teachers?
1-3. What are the views of experts for the composition of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2. composition, application and evaluation, modification and supplementation of the early childhood movement education program model for in-service teachers ;
2-1. What is the composition of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2-2. What are the results of application/evaluation of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
2-3. What are the contents of modification and supplementation of the early childhood movement education program model for in-service teachers?
3. confirmation of the early childhood movement education program model for in-service teachers ;
3-1. What is the model of the early childhood movement education program for in-service teachers?
The pilot study was carried out to test the propriety and possibility for application of program model. The subjects of pilot study were 6 teachers in charge of students aged three, four and five and with more than 2 years of teaching experience. Total time of training was 18 hours(once a week, six times).
The subjects of survey in this study were 251 teachers in charge of students aged three, four and five and with more than 2 years of teaching experience. They were working in 111Children's Houses in I, J and K city of Jeollabuk-do. The questionnaire designed by researcher basing upon Jang Eun Ju(2007) was used.
And the program model was carried out to 20 teachers who were working in Children's Houses located in J city of Jeollabuk-do. They participated in the program 6 times (twice a week, 18hours) between August 24th and September 9th, 2010. 2 scales(Teacher Attitude for Early Childhood Movement Education/ Teacher Professionality for Early Childhood Movement Education)were used in order to test the effects on teachers. The paired t-test was performed for all measurements using the SPSS statistical program. And in order to test the suitability and propriety of the program model, the questionnaire of Jang Eun Ju(2007) modified by researcher was used after last class. The data was categorized and analyzed for frequency. The program model was confirmed through modification and supplementation.
The goals of the program are to increase teacher's positive attitude in establishing the value, conviction and emotion of early childhood movement education and to increase teacher's professionality in terms of the movement elements, application of teaching methods for early childhood movement education, and application of teaching methods in practicing movement education activity.
The contents of program are composed of orientation, importance and direction of early childhood movement education, attitude of teacher, theory and practice of movement elements, teaching method for the basic motion, teaching method for expressional movement, teaching method for appreciation of movement, and integration/application of teaching methods and movement elements in movement education activity.
As the methods of program, lectures, discussion, presentation of examples, audio-visuals, workshops, and demonstration are all used. And the program trainer should be a professor specializing in early childhood education and teaching movement education. And the trainees should be in-service teachers in charge of 3, 4, and 5-year-old students and with more than 2years of teaching experience.
The total time of training is 18 hours(twice a week, six times for three weeks). But the training time of each day and the training term should be flexible according to the needs of the trainees. The training place could be a regional daycare information center, the attached Children's Houses of university, movement education center and general Children's Houses.
For effectiveness of program, it is possible to rearrange the training space according to the teaching method. Also, it is necessary to install the audio-visual education equipment and consider late closing hours of teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.