19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 연주기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 쇼팽은 즉흥연주에 일가견을 보였으며, 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 그만의 독특한 낭만적 세계를 표현하였다.
그의 작품들 중 ‘연습곡’은 모두 27곡으로서 작품 10의 12곡과 작품25의 12곡 그리고 3개의 새 연습곡(Trois nouvelle etudes)으로 되어있다. 쇼팽은 19세기의 가장 아름답고 순수한 피아노 스타일을 전개시켰는데, 그중 연습곡은 당시 새로운 테크닉의 요구를 본질적으로 해결, 발전시키는 역할을 하였다. 지금의 피아니스트들에게는 필수적인 연습곡으로 받아들여지고 있는 쇼팽의 연습곡들이 당시에는 너무나 혁신적인 기술을 훈련시키는 매우 어려운 교본으로 받아들여지곤 하였다. 뿐만 아니라 그의 연습곡들은 단순히 새로운 피아노 테크닉을 발전시킨 차원을 넘어 선율, 화성, 리듬에 대한 연습은 물론 감정 표현에 관한 연습을 목표로 하였다. 쇼팽 연습곡의 독창적인 점은 단순히 기교연습 뿐만 아니라 고전시대 작곡가들의 정통적인 테크닉에 기초를 두는 데에서 한걸음 더 나아가 연습곡을 예술적인 작품으로 승화시켜 ‘연주회용 연습곡’ 이라는 두 가지 장점을 동시에 갖추었다는 점이다.
본 논문에서는 쇼팽의 27곡의 연습곡 중 작품 10의 4, 5, 12번을 분석하여 보고 각 곡들을 연주하기 위해 요구되어지는 선율의 특징, 다이나믹, 템포, 운지법, 페달사용법, 음색의 처리 등을 중심으로 연구하여 보았다.
연습곡 4번은 Op.10의 작품 중 가장 어려운 곡 중의 하나로 양손의 고른 터치와 속도, 경쾌함과 힘이 요구되는 기교적인 연습곡이다.
이 곡을 연주할 때는 반음계연습과 밀집된 화음의 음형을 처리하기 위하여 스타카토 연습을 철저히 한 후 연주하는 것이 효과적이다.
연습곡 5번은 오른손이 검은 건반만을 치기 때문에 검은건반이라 불리우는 곡이다. 템포의 자제가 필요한 곡으로 기교적인 면에서 부드럽고, 가볍게 건반을 건드리는 연주법을 요구하므로 부드러운 손가락과 손목을 필요로 한다.
연습곡 12번은 베토벤을 생각나게 하는 몇 안되는 쇼팽의 작품 중 하나로 왼손의 훈련이 특히 요구되어지는 곡이다. ...
19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 연주기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 쇼팽은 즉흥연주에 일가견을 보였으며, 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 그만의 독특한 낭만적 세계를 표현하였다.
그의 작품들 중 ‘연습곡’은 모두 27곡으로서 작품 10의 12곡과 작품25의 12곡 그리고 3개의 새 연습곡(Trois nouvelle etudes)으로 되어있다. 쇼팽은 19세기의 가장 아름답고 순수한 피아노 스타일을 전개시켰는데, 그중 연습곡은 당시 새로운 테크닉의 요구를 본질적으로 해결, 발전시키는 역할을 하였다. 지금의 피아니스트들에게는 필수적인 연습곡으로 받아들여지고 있는 쇼팽의 연습곡들이 당시에는 너무나 혁신적인 기술을 훈련시키는 매우 어려운 교본으로 받아들여지곤 하였다. 뿐만 아니라 그의 연습곡들은 단순히 새로운 피아노 테크닉을 발전시킨 차원을 넘어 선율, 화성, 리듬에 대한 연습은 물론 감정 표현에 관한 연습을 목표로 하였다. 쇼팽 연습곡의 독창적인 점은 단순히 기교연습 뿐만 아니라 고전시대 작곡가들의 정통적인 테크닉에 기초를 두는 데에서 한걸음 더 나아가 연습곡을 예술적인 작품으로 승화시켜 ‘연주회용 연습곡’ 이라는 두 가지 장점을 동시에 갖추었다는 점이다.
본 논문에서는 쇼팽의 27곡의 연습곡 중 작품 10의 4, 5, 12번을 분석하여 보고 각 곡들을 연주하기 위해 요구되어지는 선율의 특징, 다이나믹, 템포, 운지법, 페달사용법, 음색의 처리 등을 중심으로 연구하여 보았다.
연습곡 4번은 Op.10의 작품 중 가장 어려운 곡 중의 하나로 양손의 고른 터치와 속도, 경쾌함과 힘이 요구되는 기교적인 연습곡이다.
이 곡을 연주할 때는 반음계연습과 밀집된 화음의 음형을 처리하기 위하여 스타카토 연습을 철저히 한 후 연주하는 것이 효과적이다.
연습곡 5번은 오른손이 검은 건반만을 치기 때문에 검은건반이라 불리우는 곡이다. 템포의 자제가 필요한 곡으로 기교적인 면에서 부드럽고, 가볍게 건반을 건드리는 연주법을 요구하므로 부드러운 손가락과 손목을 필요로 한다.
연습곡 12번은 베토벤을 생각나게 하는 몇 안되는 쇼팽의 작품 중 하나로 왼손의 훈련이 특히 요구되어지는 곡이다. 클라이막스를 위해 힘을 절약하고 부정 리듬과 악센트에 유의하여 크레센도와 데크레센도를 연주하여야 한다.
본 논문에서는 위의 세가지 연습곡을 분석 연구하여 봄으로서 연습곡에서 요구하는 테크닉적인 문제들은 무엇이며 그것들을 연주법적으로 어떻게 극복할 것인지에 대한 효율적인 연습방법을 제시하여 조금더 효과적인 연습을 할 수 있도록 하였고 쇼팽의 연습곡에서만 볼 수 있는 특별한 기교와 독창성, 그리고 그만의 독특한 음악세계를 알아 볼 수 있었다.
19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 연주기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 쇼팽은 즉흥연주에 일가견을 보였으며, 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 그만의 독특한 낭만적 세계를 표현하였다.
그의 작품들 중 ‘연습곡’은 모두 27곡으로서 작품 10의 12곡과 작품25의 12곡 그리고 3개의 새 연습곡(Trois nouvelle etudes)으로 되어있다. 쇼팽은 19세기의 가장 아름답고 순수한 피아노 스타일을 전개시켰는데, 그중 연습곡은 당시 새로운 테크닉의 요구를 본질적으로 해결, 발전시키는 역할을 하였다. 지금의 피아니스트들에게는 필수적인 연습곡으로 받아들여지고 있는 쇼팽의 연습곡들이 당시에는 너무나 혁신적인 기술을 훈련시키는 매우 어려운 교본으로 받아들여지곤 하였다. 뿐만 아니라 그의 연습곡들은 단순히 새로운 피아노 테크닉을 발전시킨 차원을 넘어 선율, 화성, 리듬에 대한 연습은 물론 감정 표현에 관한 연습을 목표로 하였다. 쇼팽 연습곡의 독창적인 점은 단순히 기교연습 뿐만 아니라 고전시대 작곡가들의 정통적인 테크닉에 기초를 두는 데에서 한걸음 더 나아가 연습곡을 예술적인 작품으로 승화시켜 ‘연주회용 연습곡’ 이라는 두 가지 장점을 동시에 갖추었다는 점이다.
본 논문에서는 쇼팽의 27곡의 연습곡 중 작품 10의 4, 5, 12번을 분석하여 보고 각 곡들을 연주하기 위해 요구되어지는 선율의 특징, 다이나믹, 템포, 운지법, 페달사용법, 음색의 처리 등을 중심으로 연구하여 보았다.
연습곡 4번은 Op.10의 작품 중 가장 어려운 곡 중의 하나로 양손의 고른 터치와 속도, 경쾌함과 힘이 요구되는 기교적인 연습곡이다.
이 곡을 연주할 때는 반음계연습과 밀집된 화음의 음형을 처리하기 위하여 스타카토 연습을 철저히 한 후 연주하는 것이 효과적이다.
연습곡 5번은 오른손이 검은 건반만을 치기 때문에 검은건반이라 불리우는 곡이다. 템포의 자제가 필요한 곡으로 기교적인 면에서 부드럽고, 가볍게 건반을 건드리는 연주법을 요구하므로 부드러운 손가락과 손목을 필요로 한다.
연습곡 12번은 베토벤을 생각나게 하는 몇 안되는 쇼팽의 작품 중 하나로 왼손의 훈련이 특히 요구되어지는 곡이다. 클라이막스를 위해 힘을 절약하고 부정 리듬과 악센트에 유의하여 크레센도와 데크레센도를 연주하여야 한다.
본 논문에서는 위의 세가지 연습곡을 분석 연구하여 봄으로서 연습곡에서 요구하는 테크닉적인 문제들은 무엇이며 그것들을 연주법적으로 어떻게 극복할 것인지에 대한 효율적인 연습방법을 제시하여 조금더 효과적인 연습을 할 수 있도록 하였고 쇼팽의 연습곡에서만 볼 수 있는 특별한 기교와 독창성, 그리고 그만의 독특한 음악세계를 알아 볼 수 있었다.
F. Chopin(1810-1849) who was a representative composer of piano music in the 19 century, developed unique techniques to play piano and released many works showing unlimited attractions of music songs. As one of the greatest pianist of the time, he had an excellent skill at improvisation and expresse...
F. Chopin(1810-1849) who was a representative composer of piano music in the 19 century, developed unique techniques to play piano and released many works showing unlimited attractions of music songs. As one of the greatest pianist of the time, he had an excellent skill at improvisation and expressed his own unique and romantic music world by combining delicate emotions, ample sounds and rhythms and a variety of tones based on his musical characteristics influenced by his homeland.
Of his great works, 'Etudes', consist of 27 songs on the whole; 12 songs of Etude OP. 10, 12 songs of Etude OP. 12 and Trois nouvelle etudes. Chopin developed the most beautiful and pure piano style in the 19s and especially, Etudes met demand of new techniques and developed them, at that time. Although, Chopin's Etudes are essential elements to play for many pianists, today, they used to be extremely innovative and difficult textbooks to practice, at that time.
In addition, his Etudes targeted not only developing new piano techniques, but also training pianists about melody, harmony, rhythm and emotional expression. In two ways, Chopin's Etudes made a big contribution to musical development of the time as 'Etudes de concert', since they helped pianists improved musical techniques and sublimated Etudes in artistic works, out of traditional techniques developed by composers of the Classical era.
This study aims to analyze No 4, 5 and 12 of 27 Etudes Op.10 composed by Chopin and to examine melodic characteristics, dynamics, tempo, fingering, pedaling technique and tonal process which are required to play each of songs.
As one of works which is difficult to play, No. 4 of Op.10 is an artful etude to require even touch of both hands, speed, rhythmicity and power at the same time. When playing this song, it is effective to thoroughly practice chromatic scale and staccato technique to process chordal figures crowded.
Etude No. 5 is called 'a black key', since the right hand is needed only to play black keys. Performers have to control tempo and touch keys softly and lightly when playing this song. For that reason, this song needs soft fingers and wrists. Etude No. 12 is one of the few songs of Chopin what reminds of Beethoven. Especially, performers should practice the left hands a lot before playing this song. Also, they need to reduce power for climax and be careful of dotted rhythm and accent when playing crescendo and decresendo.
In conclusion, this study suggests technical problems that etudes have and effective practicing methods to get over them by analyzing three etudes above for helping performers practice more effectively. Furthermore, in this study, special techniques and creativity shown in etudes of Chopin and his own unique music world were investigated.
F. Chopin(1810-1849) who was a representative composer of piano music in the 19 century, developed unique techniques to play piano and released many works showing unlimited attractions of music songs. As one of the greatest pianist of the time, he had an excellent skill at improvisation and expressed his own unique and romantic music world by combining delicate emotions, ample sounds and rhythms and a variety of tones based on his musical characteristics influenced by his homeland.
Of his great works, 'Etudes', consist of 27 songs on the whole; 12 songs of Etude OP. 10, 12 songs of Etude OP. 12 and Trois nouvelle etudes. Chopin developed the most beautiful and pure piano style in the 19s and especially, Etudes met demand of new techniques and developed them, at that time. Although, Chopin's Etudes are essential elements to play for many pianists, today, they used to be extremely innovative and difficult textbooks to practice, at that time.
In addition, his Etudes targeted not only developing new piano techniques, but also training pianists about melody, harmony, rhythm and emotional expression. In two ways, Chopin's Etudes made a big contribution to musical development of the time as 'Etudes de concert', since they helped pianists improved musical techniques and sublimated Etudes in artistic works, out of traditional techniques developed by composers of the Classical era.
This study aims to analyze No 4, 5 and 12 of 27 Etudes Op.10 composed by Chopin and to examine melodic characteristics, dynamics, tempo, fingering, pedaling technique and tonal process which are required to play each of songs.
As one of works which is difficult to play, No. 4 of Op.10 is an artful etude to require even touch of both hands, speed, rhythmicity and power at the same time. When playing this song, it is effective to thoroughly practice chromatic scale and staccato technique to process chordal figures crowded.
Etude No. 5 is called 'a black key', since the right hand is needed only to play black keys. Performers have to control tempo and touch keys softly and lightly when playing this song. For that reason, this song needs soft fingers and wrists. Etude No. 12 is one of the few songs of Chopin what reminds of Beethoven. Especially, performers should practice the left hands a lot before playing this song. Also, they need to reduce power for climax and be careful of dotted rhythm and accent when playing crescendo and decresendo.
In conclusion, this study suggests technical problems that etudes have and effective practicing methods to get over them by analyzing three etudes above for helping performers practice more effectively. Furthermore, in this study, special techniques and creativity shown in etudes of Chopin and his own unique music world were investigated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.