2010년 올해로 ‘한국전쟁’이 발발한 지 60년이 되었다. 그 당시에 태어난 사람들이 회갑을 바라볼 만큼 시간이 흐른 것이다. 이 전쟁을 겪은 사람들은 절박한 심정을 담아 이 전쟁을 기억해 달라고 목소리를 내어 왔다. 작가 박완서도 전쟁을 체험하고 기억하는 세대로서, 자신의 전쟁 체험을 끊임없이 소설로 형상화하고 있다. 본고는 박완서의 전쟁 체험이 반복적으로 재생산되는 점에 주목하여, 전쟁체험의 재생산이 트라우마 극복 과정과 어떤 관련을 맺는...
2010년 올해로 ‘한국전쟁’이 발발한 지 60년이 되었다. 그 당시에 태어난 사람들이 회갑을 바라볼 만큼 시간이 흐른 것이다. 이 전쟁을 겪은 사람들은 절박한 심정을 담아 이 전쟁을 기억해 달라고 목소리를 내어 왔다. 작가 박완서도 전쟁을 체험하고 기억하는 세대로서, 자신의 전쟁 체험을 끊임없이 소설로 형상화하고 있다. 본고는 박완서의 전쟁 체험이 반복적으로 재생산되는 점에 주목하여, 전쟁체험의 재생산이 트라우마 극복 과정과 어떤 관련을 맺는지 알아보는 데에 목적이 있다. 이에 전쟁 체험의 상호관련성을 구체적으로 분석함으로써 체험의 재생산이 갖는 의미를 밝혀내고, 나아가 박완서 문학의 진정한 본령에 접근하고자 하였다. 박완서의 등단작인 『나목』은 6․25의 원체험이 시작되는 작품으로, 전쟁 체험으로 인한 트라우마의 원인과 양상에 대해 살펴보았다. 전쟁 체험으로 인한 트라우마의 핵심은 바로 ‘오빠의 죽음’이며, 오빠의 죽음은 극심한 혼란과 좌절을 가져왔다. 이러한 혼란과 좌절은 작중 인물의 것인 동시에 작가 본인의 것이다. 이는 6․25 체험에 대한 객관적인 시선의 확보를 방해하고 있다. 이에 반해 『목마른 계절』은 전쟁을 보다 구체화 하였으며, 개인사의 상처에서 나아가 역사적 시각의 포문을 연 작품이다. 두 작품의 주인공들은 모두 작가가 자신을 투사한 인물이며, 전제적인 내용면에서도 ‘오빠의 죽음’, ‘주인공의 욕망’, ‘어머니의 상처’라는 공통분모를 찾을 수 있다. 「엄마의 말뚝 1」은 전쟁 체험과는 직접적인 관련이 없는 유년 체험을 다룬 작품이지만, 「엄마의 말뚝 2․3」의 문학적 재현에 연관성을 가지고 있고, 유년 체험 역시 체험의 재생산 과정을 거치고 있으므로 논의 대상에 포함하였다. 「엄마의 말뚝 1」과 『그 많던 싱아는 누가 다 먹었을까』를 비교 분석하여 두 작품의 의미 지향점이 다소 차이가 있는 점을 발견하였다. 이는 체험의 재생산이 무의미한 반복이 아닌, 소설의 본령에 접근하고자 하는 박완서의 독특한 방식의 근거라 말할 수 있겠다. 마지막으로 전쟁 체험의 재생산을 통한 트라우마의 극복의지를 살펴보았다. 박완서는 「엄마의 말뚝」연작과 『그 많던 싱아는 누가 다 먹었을까』, 『그 산이 정말 거기 있었을까 』에서 전쟁 체험을 다시 등장시킴으로써 스스로 전쟁의 상처를 조금씩 열어 보이고 또 쓰다듬고 있다고 볼 수 있다. 결국, 『나목』에서부터 『그 산이 정말 거기 있었을까』에 이르는 전쟁 체험의 문학적 여정은 인간다운 삶에 대한 박완서의 간절한 바람인 것이다.
2010년 올해로 ‘한국전쟁’이 발발한 지 60년이 되었다. 그 당시에 태어난 사람들이 회갑을 바라볼 만큼 시간이 흐른 것이다. 이 전쟁을 겪은 사람들은 절박한 심정을 담아 이 전쟁을 기억해 달라고 목소리를 내어 왔다. 작가 박완서도 전쟁을 체험하고 기억하는 세대로서, 자신의 전쟁 체험을 끊임없이 소설로 형상화하고 있다. 본고는 박완서의 전쟁 체험이 반복적으로 재생산되는 점에 주목하여, 전쟁체험의 재생산이 트라우마 극복 과정과 어떤 관련을 맺는지 알아보는 데에 목적이 있다. 이에 전쟁 체험의 상호관련성을 구체적으로 분석함으로써 체험의 재생산이 갖는 의미를 밝혀내고, 나아가 박완서 문학의 진정한 본령에 접근하고자 하였다. 박완서의 등단작인 『나목』은 6․25의 원체험이 시작되는 작품으로, 전쟁 체험으로 인한 트라우마의 원인과 양상에 대해 살펴보았다. 전쟁 체험으로 인한 트라우마의 핵심은 바로 ‘오빠의 죽음’이며, 오빠의 죽음은 극심한 혼란과 좌절을 가져왔다. 이러한 혼란과 좌절은 작중 인물의 것인 동시에 작가 본인의 것이다. 이는 6․25 체험에 대한 객관적인 시선의 확보를 방해하고 있다. 이에 반해 『목마른 계절』은 전쟁을 보다 구체화 하였으며, 개인사의 상처에서 나아가 역사적 시각의 포문을 연 작품이다. 두 작품의 주인공들은 모두 작가가 자신을 투사한 인물이며, 전제적인 내용면에서도 ‘오빠의 죽음’, ‘주인공의 욕망’, ‘어머니의 상처’라는 공통분모를 찾을 수 있다. 「엄마의 말뚝 1」은 전쟁 체험과는 직접적인 관련이 없는 유년 체험을 다룬 작품이지만, 「엄마의 말뚝 2․3」의 문학적 재현에 연관성을 가지고 있고, 유년 체험 역시 체험의 재생산 과정을 거치고 있으므로 논의 대상에 포함하였다. 「엄마의 말뚝 1」과 『그 많던 싱아는 누가 다 먹었을까』를 비교 분석하여 두 작품의 의미 지향점이 다소 차이가 있는 점을 발견하였다. 이는 체험의 재생산이 무의미한 반복이 아닌, 소설의 본령에 접근하고자 하는 박완서의 독특한 방식의 근거라 말할 수 있겠다. 마지막으로 전쟁 체험의 재생산을 통한 트라우마의 극복의지를 살펴보았다. 박완서는 「엄마의 말뚝」연작과 『그 많던 싱아는 누가 다 먹었을까』, 『그 산이 정말 거기 있었을까 』에서 전쟁 체험을 다시 등장시킴으로써 스스로 전쟁의 상처를 조금씩 열어 보이고 또 쓰다듬고 있다고 볼 수 있다. 결국, 『나목』에서부터 『그 산이 정말 거기 있었을까』에 이르는 전쟁 체험의 문학적 여정은 인간다운 삶에 대한 박완서의 간절한 바람인 것이다.
This year, 60 years has been passed since the outbreak of 'the Korean War'. A time passes as the people who were born at that time are getting close to their 60th birthday anniversary. The people who went through this war have hoped with their heart of desperation so that people remember it. A novel...
This year, 60 years has been passed since the outbreak of 'the Korean War'. A time passes as the people who were born at that time are getting close to their 60th birthday anniversary. The people who went through this war have hoped with their heart of desperation so that people remember it. A novelist 'Wan-Seo Park' is also the generation going through and remembering a war and she constantly had fictionalized her own experiences about a war. The objective of this study is to understand how re-production of war experience is connected with the process of overcoming trauma by focusing on what her experiences about a war has been repeatedly reproduced. Thus, this study tried to discover the meaning of experimental reproduction by analyzing the correlations between war experience and the re-production and further to make an approach to the true proper function of her literature. 『Namok』of her debut novel is the work to appear firstly her haunting memory of the Korean War, and this study examined causes and patterns of trauma because of war experience via this novel. The key point of the trauma in the novel is just "the death of elder brother" and such death of an elder brother caused terrible confusion and frustration. Such confusion and frustration is hers as well as the characters in a story. It interrupts to secure the objective eyes of readers about the experiences of the Korean War. On the contrary,『Thirsty Season』made the Korean War actualize more and started dealing with the injury of a personal history and further historical perspective. Wan-Seo Park reflected her own character to the main characters of above two works, and she also did a part of the her personal history to common stories in the works such as "Death of Elder brother", "Desire of a main character" and "Hurt of Mother". 『The Post of Mother I』deals with her childhood experiences which is directly connected with war experiences. But, it was included into the subject of a study because it is involved in the literary reproduction of 『The Post of Mother II·III』and the childhood experiences in 『The Post of Mother I』also goes through the process of reproduction about experiences. This study discovered that there are a little bit differences on the meaning-oriented between 『The Post of Mother I』and 『Who ate such lots of Sing-A?』by comparing·analyzing them. It is the basis of her unique way to approach not the meaningless repeat of experimental reproduction but the proper function of a novel. Finally, this study look into her will to overcome trauma by reproducing her war experiences. She opened and soothed by herself her wounded mind due to a war by showing her war experiences in several works such as the series of 『The Post of Mother』, 『Who Ate Such Lots of Sing-A?』and 『Was that Mountain Really There?』 After all, her literary journeys about war experiences from 『Namok』to 『Was that Mountain Really There?』are just her earnest wish for humanism life.
This year, 60 years has been passed since the outbreak of 'the Korean War'. A time passes as the people who were born at that time are getting close to their 60th birthday anniversary. The people who went through this war have hoped with their heart of desperation so that people remember it. A novelist 'Wan-Seo Park' is also the generation going through and remembering a war and she constantly had fictionalized her own experiences about a war. The objective of this study is to understand how re-production of war experience is connected with the process of overcoming trauma by focusing on what her experiences about a war has been repeatedly reproduced. Thus, this study tried to discover the meaning of experimental reproduction by analyzing the correlations between war experience and the re-production and further to make an approach to the true proper function of her literature. 『Namok』of her debut novel is the work to appear firstly her haunting memory of the Korean War, and this study examined causes and patterns of trauma because of war experience via this novel. The key point of the trauma in the novel is just "the death of elder brother" and such death of an elder brother caused terrible confusion and frustration. Such confusion and frustration is hers as well as the characters in a story. It interrupts to secure the objective eyes of readers about the experiences of the Korean War. On the contrary,『Thirsty Season』made the Korean War actualize more and started dealing with the injury of a personal history and further historical perspective. Wan-Seo Park reflected her own character to the main characters of above two works, and she also did a part of the her personal history to common stories in the works such as "Death of Elder brother", "Desire of a main character" and "Hurt of Mother". 『The Post of Mother I』deals with her childhood experiences which is directly connected with war experiences. But, it was included into the subject of a study because it is involved in the literary reproduction of 『The Post of Mother II·III』and the childhood experiences in 『The Post of Mother I』also goes through the process of reproduction about experiences. This study discovered that there are a little bit differences on the meaning-oriented between 『The Post of Mother I』and 『Who ate such lots of Sing-A?』by comparing·analyzing them. It is the basis of her unique way to approach not the meaningless repeat of experimental reproduction but the proper function of a novel. Finally, this study look into her will to overcome trauma by reproducing her war experiences. She opened and soothed by herself her wounded mind due to a war by showing her war experiences in several works such as the series of 『The Post of Mother』, 『Who Ate Such Lots of Sing-A?』and 『Was that Mountain Really There?』 After all, her literary journeys about war experiences from 『Namok』to 『Was that Mountain Really There?』are just her earnest wish for humanism life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.