본 연구의 목적은 공립유치원 현장에서 교사들이 행정적 업무수행에 있어서 갖고 있는 어려움과 이러한 행정적 어려움이 미치는 영향들을 규명하고 이를 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인지 모색해봄으로써, 공립유치원 교사를 위한 직무환경의 개선 및 바람직한 교직문화 발전을 위한 기초자료를 마련하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 공립유치원 교사 교육경력이 5년 이상인 교사 5명을 연구 참여자로 선정하고, 2010년 3월~2010년 9월까지 수집된 직무일기와 심층면담 자료 수집을 통해 질적 연구를 실시했다. 본 연구의 구체적인 연구문제와 연구를 통하여 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
연구문제 1. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행에 있어서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행 어려움이 미치는 영향은 무엇인가? 연구문제 3. 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무수행의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인가?
첫째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무에 있어서 겪는 어려움은 크게 업무체계에서 오는 어려움, 업무수행에서 오는 어려움, 업무관계에서 오는 어려움으로 구성된다. 업무체계에서 오는 어려움은 공립유치원은 학교라는 커다란 조직안에 속해있고 학교라는 조직은 일정한 체계와 수직적인 위계조직 구조를 가지고 있기에 상급기관에서 시달된 지시사항에 따라야하는 상부하달식 업무체계, 다양한 행정업무에 있어서 공립유치원 교사와 행정실과의 한계가 불분명한 업무체계, 내부기안과 공문, 시설설비 유지보수 등 일 추진을 하기위해 거치는 복잡한 결재체계, 보여주기식 실적위주의 전시행정체계로 인한 어려움이 있는 것으로 나타났다. 업무수행에서 오는 어려움은 공립유치원 교사들은 1-2학급이 대부분이기에 유치원의 모든 업무와 행사를 소수의 인원으로 처리하고 있어 발생하는 인력 지원 부족, 새로운 사업이 해마다 추가될 때마다 부과되는 과중한 업무, 행정시스템의 사전교육미흡, 학기 중 잦은 변동과 시스템의 비정착화로 인한 비효율적인 업무추진으로 어려움이 나타났다. 업무관계에서 오는 어려움은 초등학교 내 같은 울타리안에 있는 하나의 교육활동 공간임에도 교육행사나 소식 등이 전달되지 않아 느끼는 교직원들의 무관심, 공립유치원의 원감, 원장은 초등학교 교감, 교장을 겸임하고 있기에 유치원교육에 대한 관리자의 이해 부족, 시설설비나 행정업무처리에 있어서 비협조적인 행정실의 태도에서 어려움을 느끼고 있었다.
둘째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무의 어려움이 미치는 영향은 교수-학습측면에서 행정적인 업무처리로 인해 유아들이 방치될 우려가 있고, 시간의 부족으로 교사본연의 업무인 수업준비에 소홀하게 되는 점과 교사자신에게 미치는 영향으로는 교육에 대한 사기저하, 정신적 피로와 불안감, 존재에 대한 의구심이 생긴다는 점, 교사와 학부모사이에 미납사실을 전화하거나 통보해야 하는 불편하고 껄끄러운 관계형성을 한다는 점이 나타났다.
셋째, 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 인력지원면에서 행정전담직원 배치, ...
본 연구의 목적은 공립유치원 현장에서 교사들이 행정적 업무수행에 있어서 갖고 있는 어려움과 이러한 행정적 어려움이 미치는 영향들을 규명하고 이를 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인지 모색해봄으로써, 공립유치원 교사를 위한 직무환경의 개선 및 바람직한 교직문화 발전을 위한 기초자료를 마련하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 공립유치원 교사 교육경력이 5년 이상인 교사 5명을 연구 참여자로 선정하고, 2010년 3월~2010년 9월까지 수집된 직무일기와 심층면담 자료 수집을 통해 질적 연구를 실시했다. 본 연구의 구체적인 연구문제와 연구를 통하여 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
연구문제 1. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행에 있어서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행 어려움이 미치는 영향은 무엇인가? 연구문제 3. 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무수행의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인가?
첫째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무에 있어서 겪는 어려움은 크게 업무체계에서 오는 어려움, 업무수행에서 오는 어려움, 업무관계에서 오는 어려움으로 구성된다. 업무체계에서 오는 어려움은 공립유치원은 학교라는 커다란 조직안에 속해있고 학교라는 조직은 일정한 체계와 수직적인 위계조직 구조를 가지고 있기에 상급기관에서 시달된 지시사항에 따라야하는 상부하달식 업무체계, 다양한 행정업무에 있어서 공립유치원 교사와 행정실과의 한계가 불분명한 업무체계, 내부기안과 공문, 시설설비 유지보수 등 일 추진을 하기위해 거치는 복잡한 결재체계, 보여주기식 실적위주의 전시행정체계로 인한 어려움이 있는 것으로 나타났다. 업무수행에서 오는 어려움은 공립유치원 교사들은 1-2학급이 대부분이기에 유치원의 모든 업무와 행사를 소수의 인원으로 처리하고 있어 발생하는 인력 지원 부족, 새로운 사업이 해마다 추가될 때마다 부과되는 과중한 업무, 행정시스템의 사전교육미흡, 학기 중 잦은 변동과 시스템의 비정착화로 인한 비효율적인 업무추진으로 어려움이 나타났다. 업무관계에서 오는 어려움은 초등학교 내 같은 울타리안에 있는 하나의 교육활동 공간임에도 교육행사나 소식 등이 전달되지 않아 느끼는 교직원들의 무관심, 공립유치원의 원감, 원장은 초등학교 교감, 교장을 겸임하고 있기에 유치원교육에 대한 관리자의 이해 부족, 시설설비나 행정업무처리에 있어서 비협조적인 행정실의 태도에서 어려움을 느끼고 있었다.
둘째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무의 어려움이 미치는 영향은 교수-학습측면에서 행정적인 업무처리로 인해 유아들이 방치될 우려가 있고, 시간의 부족으로 교사본연의 업무인 수업준비에 소홀하게 되는 점과 교사자신에게 미치는 영향으로는 교육에 대한 사기저하, 정신적 피로와 불안감, 존재에 대한 의구심이 생긴다는 점, 교사와 학부모사이에 미납사실을 전화하거나 통보해야 하는 불편하고 껄끄러운 관계형성을 한다는 점이 나타났다.
셋째, 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 인력지원면에서 행정전담직원 배치, 원당 보조교사지원, 보결에 대한 대체교사 지원이 필요하며 지속적인 현직교육 차원에서 자율적인 동호회활동의 활성화, 상호이해를 위한 연수기회 확대, 겸임 관리자에 대한 교육 등이 필요하고 시스템지원면에서는 원스톱 시스템을 통한 중앙관리가 되고 전자결재시스템의 정착이 필요하다는 교사들의 요구가 있었다.
본 연구의 목적은 공립유치원 현장에서 교사들이 행정적 업무수행에 있어서 갖고 있는 어려움과 이러한 행정적 어려움이 미치는 영향들을 규명하고 이를 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인지 모색해봄으로써, 공립유치원 교사를 위한 직무환경의 개선 및 바람직한 교직문화 발전을 위한 기초자료를 마련하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 공립유치원 교사 교육경력이 5년 이상인 교사 5명을 연구 참여자로 선정하고, 2010년 3월~2010년 9월까지 수집된 직무일기와 심층면담 자료 수집을 통해 질적 연구를 실시했다. 본 연구의 구체적인 연구문제와 연구를 통하여 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
연구문제 1. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행에 있어서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 공립유치원 교사들의 행정적 업무수행 어려움이 미치는 영향은 무엇인가? 연구문제 3. 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무수행의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 무엇인가?
첫째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무에 있어서 겪는 어려움은 크게 업무체계에서 오는 어려움, 업무수행에서 오는 어려움, 업무관계에서 오는 어려움으로 구성된다. 업무체계에서 오는 어려움은 공립유치원은 학교라는 커다란 조직안에 속해있고 학교라는 조직은 일정한 체계와 수직적인 위계조직 구조를 가지고 있기에 상급기관에서 시달된 지시사항에 따라야하는 상부하달식 업무체계, 다양한 행정업무에 있어서 공립유치원 교사와 행정실과의 한계가 불분명한 업무체계, 내부기안과 공문, 시설설비 유지보수 등 일 추진을 하기위해 거치는 복잡한 결재체계, 보여주기식 실적위주의 전시행정체계로 인한 어려움이 있는 것으로 나타났다. 업무수행에서 오는 어려움은 공립유치원 교사들은 1-2학급이 대부분이기에 유치원의 모든 업무와 행사를 소수의 인원으로 처리하고 있어 발생하는 인력 지원 부족, 새로운 사업이 해마다 추가될 때마다 부과되는 과중한 업무, 행정시스템의 사전교육미흡, 학기 중 잦은 변동과 시스템의 비정착화로 인한 비효율적인 업무추진으로 어려움이 나타났다. 업무관계에서 오는 어려움은 초등학교 내 같은 울타리안에 있는 하나의 교육활동 공간임에도 교육행사나 소식 등이 전달되지 않아 느끼는 교직원들의 무관심, 공립유치원의 원감, 원장은 초등학교 교감, 교장을 겸임하고 있기에 유치원교육에 대한 관리자의 이해 부족, 시설설비나 행정업무처리에 있어서 비협조적인 행정실의 태도에서 어려움을 느끼고 있었다.
둘째, 공립유치원 교사들의 행정적 업무의 어려움이 미치는 영향은 교수-학습측면에서 행정적인 업무처리로 인해 유아들이 방치될 우려가 있고, 시간의 부족으로 교사본연의 업무인 수업준비에 소홀하게 되는 점과 교사자신에게 미치는 영향으로는 교육에 대한 사기저하, 정신적 피로와 불안감, 존재에 대한 의구심이 생긴다는 점, 교사와 학부모사이에 미납사실을 전화하거나 통보해야 하는 불편하고 껄끄러운 관계형성을 한다는 점이 나타났다.
셋째, 공립유치원 교사들이 겪는 행정적 업무의 어려움을 개선하기 위한 교사들의 요구는 인력지원면에서 행정전담직원 배치, 원당 보조교사지원, 보결에 대한 대체교사 지원이 필요하며 지속적인 현직교육 차원에서 자율적인 동호회활동의 활성화, 상호이해를 위한 연수기회 확대, 겸임 관리자에 대한 교육 등이 필요하고 시스템지원면에서는 원스톱 시스템을 통한 중앙관리가 되고 전자결재시스템의 정착이 필요하다는 교사들의 요구가 있었다.
The purpose of this study was to provide basic information for improving organizational climate of public kindergarten by exploring the difficulties in public kindergarten teachers' performing administrative tasks and identifying the impacts of these administrative difficulties and the teachers' dem...
The purpose of this study was to provide basic information for improving organizational climate of public kindergarten by exploring the difficulties in public kindergarten teachers' performing administrative tasks and identifying the impacts of these administrative difficulties and the teachers' demands on reforming the difficulties For this purpose, 5 public kindergarten teachers who had teaching experience more than five years participated in this research and a qualitative study was conducted through collecting data such as the teachers' job diaries and in-depth interviews from March, 2010 to September, 2010.
Research questions: 1. What are the public kindergarten teachers' difficulties in performing administrative work? 2. What are the impacts of the difficulties in performing administrative work ? 3. What are the public kindergarten teachers' demands on improving the difficulties in performing administrative work?
The results of the present study were summarized as follows. First, the public kindergarten teachers perceived that they had administrative difficulties in the organizational system, organizational performance, organizational relationship. In terms of the difficulties in organizational system, public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from the top-down organizational system, the unclear work responsibilities between teachers and administrative office, the complex approval system for work plan, and the product-oriencted administrative system for show. In terms of the difficulties in the organizational performance, the public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from the lack of support for human resource, the heavy workload, the lack of training for the new administrative system, and the inefficient work plan. In terms of the difficulties in the organizational relationship, the public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from other faculty's indifference to the kindergarten teachers, the lack of administrators' understanding of early childhood education, and the uncooperative attitudes of the administrative office. Second, the public kindergarten teachers perceived that the administrative difficulties had negative impacts on their instruction, their morale, emotion, and identity as a teacher, and their relationships with children's parents. Third, the public kindergarten teachers perceived that in order to figuring out the administrative difficulties, it would be necessary to provide additional supports for human resources such as administrative staff, teaching assistant, and substitute teachers for kindergarten. They also perceived that it would be necessary to provide continuous professional development opportunities such as club activities, workshops, and in-service education for administrators. Finally, they perceived that it would be necessary to establish one-stop administrative system and electronic approval systems for their efficient administrative work.
The purpose of this study was to provide basic information for improving organizational climate of public kindergarten by exploring the difficulties in public kindergarten teachers' performing administrative tasks and identifying the impacts of these administrative difficulties and the teachers' demands on reforming the difficulties For this purpose, 5 public kindergarten teachers who had teaching experience more than five years participated in this research and a qualitative study was conducted through collecting data such as the teachers' job diaries and in-depth interviews from March, 2010 to September, 2010.
Research questions: 1. What are the public kindergarten teachers' difficulties in performing administrative work? 2. What are the impacts of the difficulties in performing administrative work ? 3. What are the public kindergarten teachers' demands on improving the difficulties in performing administrative work?
The results of the present study were summarized as follows. First, the public kindergarten teachers perceived that they had administrative difficulties in the organizational system, organizational performance, organizational relationship. In terms of the difficulties in organizational system, public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from the top-down organizational system, the unclear work responsibilities between teachers and administrative office, the complex approval system for work plan, and the product-oriencted administrative system for show. In terms of the difficulties in the organizational performance, the public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from the lack of support for human resource, the heavy workload, the lack of training for the new administrative system, and the inefficient work plan. In terms of the difficulties in the organizational relationship, the public kindergarten teachers perceived that the difficulties came from other faculty's indifference to the kindergarten teachers, the lack of administrators' understanding of early childhood education, and the uncooperative attitudes of the administrative office. Second, the public kindergarten teachers perceived that the administrative difficulties had negative impacts on their instruction, their morale, emotion, and identity as a teacher, and their relationships with children's parents. Third, the public kindergarten teachers perceived that in order to figuring out the administrative difficulties, it would be necessary to provide additional supports for human resources such as administrative staff, teaching assistant, and substitute teachers for kindergarten. They also perceived that it would be necessary to provide continuous professional development opportunities such as club activities, workshops, and in-service education for administrators. Finally, they perceived that it would be necessary to establish one-stop administrative system and electronic approval systems for their efficient administrative work.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.