1990년 중반 지방자치시대가 시작됨에 따라 각 지방자치단체들이 지역민들의 문화예술 향유와 대중문화의 확산을 위해 앞 다투어 예술의 전당, 문예회관 등 국․공립 공연시설들을 조성하고 있다. 공연예술분야 예산이 각 지방자치단체의 지역민들로부터 나오고 이를 제대로 환원하려면 지역민들이 실제 수요자들이라는 평범한 사실을 인식하는 것이 기본이 되어야 하며 그 지역의 공연시설이 독점적 위치를 가지고 있는 것이 아니라 인근지역 또는 타지자체의 공연시설과도 경쟁관계에 있을 수 있다는 사실을 인식해야하나 아직까지 대부분의 지자체 공연시설은 그 지역민들에 대해서 독점적 시장을 갖고 있다고 생각하는 것이 문제라 할 수 있다. 본 연구는 공연예술의 대중화를 통한 활성화 연구의 차원에서 공연예술 공급자들 특히 지방자치단체 공연예술기획, 운영담당자, 공연예술단체들이 활용할 수 있는 관객정보특성을 규명하고 그 특성에 맞는 고객만족형 공연예술기획과 운영이 필요하다는 전제하에 기존의 선행연구들을 검토하여 관객특성에 대한 변수들을 정의하고 이에 현실적인 연구 가치를 부여하기 위하여 파주근교의 3개 공연장을 이용한 파주시의 시민들을 표본대상으로 조사를 실시하였다. 또한 공연예술 관객특성과 관람결정요인간의 관계가 하나의 경영정보시스템화되어 실제적으로 이용될 수 있음을 강조하기 위하여 일반적 관람소비특성을 규명하고 관람결정요인들이 관람만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한다. 또한 관람소비특성의 유형에 따라 관람결정요인에 대한 인식과 관람만족도에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 실증분석을 수행하기 위해서 파주 시민 300명을 대상으로 설문지를 직접대면방법으로 회수한 280부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문지는 ...
1990년 중반 지방자치시대가 시작됨에 따라 각 지방자치단체들이 지역민들의 문화예술 향유와 대중문화의 확산을 위해 앞 다투어 예술의 전당, 문예회관 등 국․공립 공연시설들을 조성하고 있다. 공연예술분야 예산이 각 지방자치단체의 지역민들로부터 나오고 이를 제대로 환원하려면 지역민들이 실제 수요자들이라는 평범한 사실을 인식하는 것이 기본이 되어야 하며 그 지역의 공연시설이 독점적 위치를 가지고 있는 것이 아니라 인근지역 또는 타지자체의 공연시설과도 경쟁관계에 있을 수 있다는 사실을 인식해야하나 아직까지 대부분의 지자체 공연시설은 그 지역민들에 대해서 독점적 시장을 갖고 있다고 생각하는 것이 문제라 할 수 있다. 본 연구는 공연예술의 대중화를 통한 활성화 연구의 차원에서 공연예술 공급자들 특히 지방자치단체 공연예술기획, 운영담당자, 공연예술단체들이 활용할 수 있는 관객정보특성을 규명하고 그 특성에 맞는 고객만족형 공연예술기획과 운영이 필요하다는 전제하에 기존의 선행연구들을 검토하여 관객특성에 대한 변수들을 정의하고 이에 현실적인 연구 가치를 부여하기 위하여 파주근교의 3개 공연장을 이용한 파주시의 시민들을 표본대상으로 조사를 실시하였다. 또한 공연예술 관객특성과 관람결정요인간의 관계가 하나의 경영정보시스템화되어 실제적으로 이용될 수 있음을 강조하기 위하여 일반적 관람소비특성을 규명하고 관람결정요인들이 관람만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한다. 또한 관람소비특성의 유형에 따라 관람결정요인에 대한 인식과 관람만족도에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 실증분석을 수행하기 위해서 파주 시민 300명을 대상으로 설문지를 직접대면방법으로 회수한 280부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문지는 SPSS 12.0 버전을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공연예술 관람소비특성을 파악하기 위하여 설문항목에 대해 빈도분석을 한 결과, 파주 시민들의 관람소비특성을 보면 공연장르로 뮤지컬과 합창 공연을 선호하였으며 공연관련정보매개는 인터넷과 친구(동호회)였다. 이는 응답자들의 연령이 40대 이상이 많은 비중을 차지하였음에도 현대적 정보획득매체인 인터넷의 비중이 중요함을 강조하는 것이다. 또한 인터넷을 통한 공연티켓 예매율이 높았다는 것도 이를 입증하는 것이다. 공연관람은 가족과 친구(동호회)가 압도적으로 많아 마케팅 포지셔닝에 중요한 관점을 제시해주고 있다. 특히 주거지역내 공연장만을 이용하는가에 대한 응답자의 80%가 "아니다"라고 응답한 것은 본 연구에서 입증하려했던 지역 국, 공립 공연장의 독점적 지위에 대한 부정적 견해를 뒷받침하고 있다. 공연장과 공연작품 관람 후 입소문에 대한 적극적인 의도를 나타낸 것도 중요한 결과이다. 또한 응답자들이 공연작품수준을 가장 중요한 선택 포인트로 꼽았으며 또한 공연작품에 따라 공연장을 선택하는 경향이 강한 것으로 나타났다. 둘째, 관람결정요인이 관람만족도에 미치는 영향에 관한 분석을 위해 다중회귀분석을 실시하였으며 가격요인을 제외하고 모든 요인들이 관람만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서도 공연작품과 공연촉진 요인, 공연장시설, 인적서비스 순으로 상관관계를 나타냈다. 이는 본 연구에서 설정한 마케팅믹스 요인들이 관람의 주요한 결정요인으로서 작용한다는 것을 의미하는 것이며 단지 가격요인은 관람만족도에 있어 타 요인들에 비해서는 우선적 만족요인으로 작용하지 않는다는 것을 알 수 있다. 또한 관람결정요인들과 관람만족도 각각의 변수들에 대해 다중회귀분석을 실시한 결과, 지역 국, 공립 공연장시설을 찾는 관객들은 전반적으로는 공연작품을 가장 중요시하면서 공연장시설 또한 가장 중요한 재방문 선택기준으로 생각하고 있었으며 주위에 대한 관람권유의지는 각종 매체를 통한 공연작품과 공연장에 대한 이미지와 구전효과에 영향을 받는 것을 알 수 있다. 셋째, 관람소비특성 항목 중 1년간 공연관람횟수, 주거지역내 공연장 선호, 공연작품에 따른 공연장 선택, 특정 공연장 선택에 대한 응답자 유형(집단)간 관람결정요인과 관람만족도에 차이를 보이는 가를 검증하였다. 1년간 공연관람횟수에서 관람만족도에서만 유형간 차이를 보였다. 공연관람횟수가 많은 응답자들이 만족도에서 높은 값을 보여주었다. 주거지역내 공연장시설만 방문하는가에 따라 유의수준 p<0.10에서 공연장시설, 공연촉진, 인적서비스, 관람만족도에서 집단간 차이를 보였다. 특정 공연장만을 찾는가에 따른 집단 간에는 관람결정요인과 만족도에 어떠한 차이도 보이지 않았다. 본 연구를 통해 분석하고 검증한 결과를 토대로 지역 국, 공립 문화예술회관 담당자들에게 제안하고자 하는 의견은 다음과 같다. 첫째, 지역민을 대상으로 하는 지역문화예술회관 자체의 문화예술 교육 및 감상 프로그램의 운영이 필요할 것이다. 자체적인 예산수립이 어렵다면 지역의 예술단체들과 협력하여 공연장시설 내에서 운영될 수 있는 프로그램 유치에 노력해야 할 것이다. 둘째, 주로 가족과 친구(동호회)를 주요 타켓으로 하는 홍보 포지셔닝이 필요하다. 또한 홍보관련 브로셔, 현수막, 리플릿 등도 가족단위 또는 젊은층들이 잘 운집하는 가족식당, 브랜드 커피샵, 공공기관 등에 시각적인 관심을 끌 수 있는 디자인과 감각적인 이미지의 홍보 플랫폼도 고려해볼 만하다. 또한 공연장시설 홈페이지에 대한 전반적인 점검을 통해 인터넷을 통한 홍보와 입소문 전략을 기획해야 한다. 자체 구매시스템은 물론이고 공연작품, 일정, 공연후기, 공연이벤트 등에 대한 다각적인 시도와 관리를 통해 대중들에게 인상적인 느낌을 줄 수 있고 타 지역의 관람객도 개발할 수 있는 주요한 매개체임을 인식해야 한다. 셋째, 기획사의 기획공연에 대한 선호도가 높다는 점을 감안하고 공연작품과 공연장시설에 대한 영향력이 높다는 것을 고려하여 가능한 단순한 대관차원의 업무에서 탈피하여 자체 기획공연이나 기획사 기획공연에 대한 대관 비중을 높여야 할 것이다. 공연작품에 따라 공연장을 선택하고 주거지역내 공연장시설만을 찾지 않는 대중들의 선택은 지역 국, 공립 문화예술회관 등 공연장시설들의 기회이자 위험요인의 양면성을 갖고 있는 만큼 지속적인 관객조사와 관람만족도의 향상을 위한 노력이 중요하다 할 것이다.
1990년 중반 지방자치시대가 시작됨에 따라 각 지방자치단체들이 지역민들의 문화예술 향유와 대중문화의 확산을 위해 앞 다투어 예술의 전당, 문예회관 등 국․공립 공연시설들을 조성하고 있다. 공연예술분야 예산이 각 지방자치단체의 지역민들로부터 나오고 이를 제대로 환원하려면 지역민들이 실제 수요자들이라는 평범한 사실을 인식하는 것이 기본이 되어야 하며 그 지역의 공연시설이 독점적 위치를 가지고 있는 것이 아니라 인근지역 또는 타지자체의 공연시설과도 경쟁관계에 있을 수 있다는 사실을 인식해야하나 아직까지 대부분의 지자체 공연시설은 그 지역민들에 대해서 독점적 시장을 갖고 있다고 생각하는 것이 문제라 할 수 있다. 본 연구는 공연예술의 대중화를 통한 활성화 연구의 차원에서 공연예술 공급자들 특히 지방자치단체 공연예술기획, 운영담당자, 공연예술단체들이 활용할 수 있는 관객정보특성을 규명하고 그 특성에 맞는 고객만족형 공연예술기획과 운영이 필요하다는 전제하에 기존의 선행연구들을 검토하여 관객특성에 대한 변수들을 정의하고 이에 현실적인 연구 가치를 부여하기 위하여 파주근교의 3개 공연장을 이용한 파주시의 시민들을 표본대상으로 조사를 실시하였다. 또한 공연예술 관객특성과 관람결정요인간의 관계가 하나의 경영정보시스템화되어 실제적으로 이용될 수 있음을 강조하기 위하여 일반적 관람소비특성을 규명하고 관람결정요인들이 관람만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한다. 또한 관람소비특성의 유형에 따라 관람결정요인에 대한 인식과 관람만족도에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 실증분석을 수행하기 위해서 파주 시민 300명을 대상으로 설문지를 직접대면방법으로 회수한 280부를 분석에 사용하였다. 수집된 설문지는 SPSS 12.0 버전을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공연예술 관람소비특성을 파악하기 위하여 설문항목에 대해 빈도분석을 한 결과, 파주 시민들의 관람소비특성을 보면 공연장르로 뮤지컬과 합창 공연을 선호하였으며 공연관련정보매개는 인터넷과 친구(동호회)였다. 이는 응답자들의 연령이 40대 이상이 많은 비중을 차지하였음에도 현대적 정보획득매체인 인터넷의 비중이 중요함을 강조하는 것이다. 또한 인터넷을 통한 공연티켓 예매율이 높았다는 것도 이를 입증하는 것이다. 공연관람은 가족과 친구(동호회)가 압도적으로 많아 마케팅 포지셔닝에 중요한 관점을 제시해주고 있다. 특히 주거지역내 공연장만을 이용하는가에 대한 응답자의 80%가 "아니다"라고 응답한 것은 본 연구에서 입증하려했던 지역 국, 공립 공연장의 독점적 지위에 대한 부정적 견해를 뒷받침하고 있다. 공연장과 공연작품 관람 후 입소문에 대한 적극적인 의도를 나타낸 것도 중요한 결과이다. 또한 응답자들이 공연작품수준을 가장 중요한 선택 포인트로 꼽았으며 또한 공연작품에 따라 공연장을 선택하는 경향이 강한 것으로 나타났다. 둘째, 관람결정요인이 관람만족도에 미치는 영향에 관한 분석을 위해 다중회귀분석을 실시하였으며 가격요인을 제외하고 모든 요인들이 관람만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서도 공연작품과 공연촉진 요인, 공연장시설, 인적서비스 순으로 상관관계를 나타냈다. 이는 본 연구에서 설정한 마케팅믹스 요인들이 관람의 주요한 결정요인으로서 작용한다는 것을 의미하는 것이며 단지 가격요인은 관람만족도에 있어 타 요인들에 비해서는 우선적 만족요인으로 작용하지 않는다는 것을 알 수 있다. 또한 관람결정요인들과 관람만족도 각각의 변수들에 대해 다중회귀분석을 실시한 결과, 지역 국, 공립 공연장시설을 찾는 관객들은 전반적으로는 공연작품을 가장 중요시하면서 공연장시설 또한 가장 중요한 재방문 선택기준으로 생각하고 있었으며 주위에 대한 관람권유의지는 각종 매체를 통한 공연작품과 공연장에 대한 이미지와 구전효과에 영향을 받는 것을 알 수 있다. 셋째, 관람소비특성 항목 중 1년간 공연관람횟수, 주거지역내 공연장 선호, 공연작품에 따른 공연장 선택, 특정 공연장 선택에 대한 응답자 유형(집단)간 관람결정요인과 관람만족도에 차이를 보이는 가를 검증하였다. 1년간 공연관람횟수에서 관람만족도에서만 유형간 차이를 보였다. 공연관람횟수가 많은 응답자들이 만족도에서 높은 값을 보여주었다. 주거지역내 공연장시설만 방문하는가에 따라 유의수준 p<0.10에서 공연장시설, 공연촉진, 인적서비스, 관람만족도에서 집단간 차이를 보였다. 특정 공연장만을 찾는가에 따른 집단 간에는 관람결정요인과 만족도에 어떠한 차이도 보이지 않았다. 본 연구를 통해 분석하고 검증한 결과를 토대로 지역 국, 공립 문화예술회관 담당자들에게 제안하고자 하는 의견은 다음과 같다. 첫째, 지역민을 대상으로 하는 지역문화예술회관 자체의 문화예술 교육 및 감상 프로그램의 운영이 필요할 것이다. 자체적인 예산수립이 어렵다면 지역의 예술단체들과 협력하여 공연장시설 내에서 운영될 수 있는 프로그램 유치에 노력해야 할 것이다. 둘째, 주로 가족과 친구(동호회)를 주요 타켓으로 하는 홍보 포지셔닝이 필요하다. 또한 홍보관련 브로셔, 현수막, 리플릿 등도 가족단위 또는 젊은층들이 잘 운집하는 가족식당, 브랜드 커피샵, 공공기관 등에 시각적인 관심을 끌 수 있는 디자인과 감각적인 이미지의 홍보 플랫폼도 고려해볼 만하다. 또한 공연장시설 홈페이지에 대한 전반적인 점검을 통해 인터넷을 통한 홍보와 입소문 전략을 기획해야 한다. 자체 구매시스템은 물론이고 공연작품, 일정, 공연후기, 공연이벤트 등에 대한 다각적인 시도와 관리를 통해 대중들에게 인상적인 느낌을 줄 수 있고 타 지역의 관람객도 개발할 수 있는 주요한 매개체임을 인식해야 한다. 셋째, 기획사의 기획공연에 대한 선호도가 높다는 점을 감안하고 공연작품과 공연장시설에 대한 영향력이 높다는 것을 고려하여 가능한 단순한 대관차원의 업무에서 탈피하여 자체 기획공연이나 기획사 기획공연에 대한 대관 비중을 높여야 할 것이다. 공연작품에 따라 공연장을 선택하고 주거지역내 공연장시설만을 찾지 않는 대중들의 선택은 지역 국, 공립 문화예술회관 등 공연장시설들의 기회이자 위험요인의 양면성을 갖고 있는 만큼 지속적인 관객조사와 관람만족도의 향상을 위한 노력이 중요하다 할 것이다.
Since a launchingof the era of decentralization in the mid 1990s, local governments have been active in building art and cultural facilities such as arts center and cultural center to spread popular culture and help the locals enjoy art and culture. A budget for performing arts is raised by the loca...
Since a launchingof the era of decentralization in the mid 1990s, local governments have been active in building art and cultural facilities such as arts center and cultural center to spread popular culture and help the locals enjoy art and culture. A budget for performing arts is raised by the locals. In order to have the moneyreturned back to them properly, it is essential to aware of a common fact that the locals are end users. In fact, we need to understand that performing facilities are not in a dominant position, and a local authority could compete with others for them. However, many people still believethat most local performing facilities have monopoly market for the locals. This paper has attemptedto figure out the characteristics of audience information which could be useful to performing art planners, groups and operators in order to popularize performing arts and define thevariables on audience characteristics after reviewing previous studies in assumption that it is necessaryto plan and operate performing arts which could meet customer needs. For this, a survey was conducted against the citizens of Paju City, who have visited three performing art centers in the outskirts of the city. To emphasize the fact that the relationship between the characteristics of the audience of performing arts and audience determinants is systematized under a single management information system, in addition, this paper has investigated general audience characteristics and analyzed the impact of audience determinants on audience satisfaction. Furthermore, whether or not there is difference between the awareness on audience determinants and audience satisfaction depending on a type of audience characteristics has been analyzed in this paper. To perform this empirical analysis, a total of 280 questionnaires which have been performed against 300 citizens of Paju City and collected under a face-to-face method have been analyzed using SPSS (12.0). Then, the following results were obtained: First, according to a frequency analysis on the questionnaires to figure out the characteristics of audience preference for performing arts, the citizens of Paju City preferred musical and choir. When asked how they get the related information, they answered, ‘through the Internet and their friends (club).’Even though many of the respondents were in their 40s, the Internet was an important means to get necessary information. The high online ticket sales also prove the importance of the Internet. When asked who they usually watch the performing arts with, many of them responded ‘family and friends,’ which is important information for marketing positioning. In particular, when asked if they watch the art and cultural events within their residential area only, 80% said ‘NO,’which supports the negative perspective on the dominant position of local and national art and cultural halls. An active stance on the word of mouth after watching the art and cultural event is also important. When asked what is the most important factor in choosing the art and cultural performance they watch, most respondents said ‘the quality of the performance.’ In addition, they tend to select the art and cultural hall depending on what kind of art and cultural performance is played. Second, a multiple regression analysis has been performed to figure out the impact of audience determinants on audience satisfaction. According to the analysis, all factors but price had an influence on audience satisfaction. Among them, the art and cultural performance itself was highest, followed by performance promotion factors, performance facilities and services in terms of correlation. In other words, marketing mix factors set in this paper would be the critical audience factors. It can also be estimated that price would not be a satisfaction factor prior to other factors. In addition, according to a multiple regression analysis on audience determinants and audience satisfaction variables, the performance itself was the biggest reason that people visit the art and local performance facilities. The quality of the performance facilities is an important factor as well in attracting the audience. In terms of the willingness to recommend someone to watch the performance, the reputationand image of the performance, which has been formed through the mass media and word of mouth have been influential. Third, the difference between audience determinants and audience satisfaction by the number of watching the art and cultural performances per year, preference to the performance facilities within the residential area, selection of performance facilities by the quality of the performance and type of respondents against a particular performance facility. In terms of the number of watching theperformance for a year, a difference has been found in audience satisfaction. The respondents with a great number of watching the performance was high in terms of audience satisfaction. Depending on the visit to the art and performance facilitieswithin the residential area only, a difference has been found in performance facilities, performance promotion, service and audience satisfaction at p<0.10 level. In terms of whether or not a particular performance facility is preferredonly, however, no difference has been found between audience determinants and satisfaction. Based on the said analysis, this paper has attempted to make the following suggestions to the managers of local and national art and cultural centers: First, a local art and cultural center needs to develop and operate its own art, cultural and educational programs for the locals. If it is hard to raise a fund for these programs, it is necessary for them to collaborate with local art and cultural groups to launch a program which could be operated in the performance facilities. Second, it is required to promote advertisement against families and friends (clubs). In addition, it would be a good idea to develop and distribute stylish promotional materials such as brochure, placard and leaflet to family restaurants, brand coffeeshops and public buildings. In addition, it is necessary to promote the online advertising and develop word-of-mouth strategies through the improvement of the website of performance facilities. It is also necessary to impress the public with diverse art and cultural performance programs, schedules and events. It is also important to understand that the audience in other areas could be attracted. Third, in consideration of high preference to special performances and great influence of the performance itself and the quality of the performance facilities, it is importantto hold internally designed performances or special performances more often. People do not visit the performance facilities just because they are located within the residentialarea. They consider the performance itself and quality of performance facilities. Therefore, it is important to keep doing the research on audience and making continued efforts to improve audience satisfaction.
Since a launchingof the era of decentralization in the mid 1990s, local governments have been active in building art and cultural facilities such as arts center and cultural center to spread popular culture and help the locals enjoy art and culture. A budget for performing arts is raised by the locals. In order to have the moneyreturned back to them properly, it is essential to aware of a common fact that the locals are end users. In fact, we need to understand that performing facilities are not in a dominant position, and a local authority could compete with others for them. However, many people still believethat most local performing facilities have monopoly market for the locals. This paper has attemptedto figure out the characteristics of audience information which could be useful to performing art planners, groups and operators in order to popularize performing arts and define thevariables on audience characteristics after reviewing previous studies in assumption that it is necessaryto plan and operate performing arts which could meet customer needs. For this, a survey was conducted against the citizens of Paju City, who have visited three performing art centers in the outskirts of the city. To emphasize the fact that the relationship between the characteristics of the audience of performing arts and audience determinants is systematized under a single management information system, in addition, this paper has investigated general audience characteristics and analyzed the impact of audience determinants on audience satisfaction. Furthermore, whether or not there is difference between the awareness on audience determinants and audience satisfaction depending on a type of audience characteristics has been analyzed in this paper. To perform this empirical analysis, a total of 280 questionnaires which have been performed against 300 citizens of Paju City and collected under a face-to-face method have been analyzed using SPSS (12.0). Then, the following results were obtained: First, according to a frequency analysis on the questionnaires to figure out the characteristics of audience preference for performing arts, the citizens of Paju City preferred musical and choir. When asked how they get the related information, they answered, ‘through the Internet and their friends (club).’Even though many of the respondents were in their 40s, the Internet was an important means to get necessary information. The high online ticket sales also prove the importance of the Internet. When asked who they usually watch the performing arts with, many of them responded ‘family and friends,’ which is important information for marketing positioning. In particular, when asked if they watch the art and cultural events within their residential area only, 80% said ‘NO,’which supports the negative perspective on the dominant position of local and national art and cultural halls. An active stance on the word of mouth after watching the art and cultural event is also important. When asked what is the most important factor in choosing the art and cultural performance they watch, most respondents said ‘the quality of the performance.’ In addition, they tend to select the art and cultural hall depending on what kind of art and cultural performance is played. Second, a multiple regression analysis has been performed to figure out the impact of audience determinants on audience satisfaction. According to the analysis, all factors but price had an influence on audience satisfaction. Among them, the art and cultural performance itself was highest, followed by performance promotion factors, performance facilities and services in terms of correlation. In other words, marketing mix factors set in this paper would be the critical audience factors. It can also be estimated that price would not be a satisfaction factor prior to other factors. In addition, according to a multiple regression analysis on audience determinants and audience satisfaction variables, the performance itself was the biggest reason that people visit the art and local performance facilities. The quality of the performance facilities is an important factor as well in attracting the audience. In terms of the willingness to recommend someone to watch the performance, the reputationand image of the performance, which has been formed through the mass media and word of mouth have been influential. Third, the difference between audience determinants and audience satisfaction by the number of watching the art and cultural performances per year, preference to the performance facilities within the residential area, selection of performance facilities by the quality of the performance and type of respondents against a particular performance facility. In terms of the number of watching theperformance for a year, a difference has been found in audience satisfaction. The respondents with a great number of watching the performance was high in terms of audience satisfaction. Depending on the visit to the art and performance facilitieswithin the residential area only, a difference has been found in performance facilities, performance promotion, service and audience satisfaction at p<0.10 level. In terms of whether or not a particular performance facility is preferredonly, however, no difference has been found between audience determinants and satisfaction. Based on the said analysis, this paper has attempted to make the following suggestions to the managers of local and national art and cultural centers: First, a local art and cultural center needs to develop and operate its own art, cultural and educational programs for the locals. If it is hard to raise a fund for these programs, it is necessary for them to collaborate with local art and cultural groups to launch a program which could be operated in the performance facilities. Second, it is required to promote advertisement against families and friends (clubs). In addition, it would be a good idea to develop and distribute stylish promotional materials such as brochure, placard and leaflet to family restaurants, brand coffeeshops and public buildings. In addition, it is necessary to promote the online advertising and develop word-of-mouth strategies through the improvement of the website of performance facilities. It is also necessary to impress the public with diverse art and cultural performance programs, schedules and events. It is also important to understand that the audience in other areas could be attracted. Third, in consideration of high preference to special performances and great influence of the performance itself and the quality of the performance facilities, it is importantto hold internally designed performances or special performances more often. People do not visit the performance facilities just because they are located within the residentialarea. They consider the performance itself and quality of performance facilities. Therefore, it is important to keep doing the research on audience and making continued efforts to improve audience satisfaction.
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