우리나라는 2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고, 2002년 4월 영재교육진흥법 시행령이 공포되면서 본격적인 영재교육이 시작되었다. 이후 많은 영재교육 기관들이 설립되면서 양적, 질적으로 많은 발전이 있어 왔다. 구체적으로 서울시교육청에서는 각 지역별 거점학교를 미술영재 교육기관으로 선정하여 시행하고 있으며, 평면조형, 입체조형, 디자인, 영상, 체험활동 등 다양한 프로그램을 각 기관의 여건에 따라 시행하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 미술영재교육의 여러 미술 분야 중 전통회화는 기존의 교육내용과 교육방식을 답습하는 데 머물러 있을 뿐이다. 또한 정규 미술교육과정에서 전통회화 교육의 부재는 전통회화는 낡은 것이라는 잘못된 인식을 확산시켰으며, 전통문화예술 발전에 큰 걸림돌이 되고 있다. 이에 본 연구에서는 미술영재로 선발된 중학생을 대상으로 미술영재를 위한 전통회화 교육의 구체적 방안을 제시하고 적용하여 기존의 전통회화 교육 방식이 아닌 새로운 대안을 모색하고, 미술영재교육에서 전통회화 교육이 나아가야 할 방향을 제시하는 것에 본 연구의 목적을 두었다. 이를 위한 연구 과정으로 먼저 영재의 정의, 미술영재의 정의와 특성, 그리고 미술영재교육의 개념과 목적에 대하여 알아보았으며, 실제 미술영재교육현장에서 전통회화 교육이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 조사하고 분석하였다. 그리고 본 연구자가 근무하는 경기도 성남시 소재의 계원예술고등학교 미술영재교육원에서 미술영재로 선발된 중학교 2학년생 13명을 위한 교수-학습 과정안을 설계하고 실제 수업에 적용하여 그 결과를 분석하였다. 구체적인 교수-학습 과정안으로는 우선 학생들이 정규 미술교육과정에서 전통회화를 접해보지 못한다는 점을 감안하여 1차시 ‘전통회화의 이해’를 통해 전통회화의 도구와 그 쓰임, 조형요소에 대한 이해를 도왔으며, 2차시 ‘삼원법과 이동시점을 활용해 표현하기’에서는 전통회화의 ...
우리나라는 2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고, 2002년 4월 영재교육진흥법 시행령이 공포되면서 본격적인 영재교육이 시작되었다. 이후 많은 영재교육 기관들이 설립되면서 양적, 질적으로 많은 발전이 있어 왔다. 구체적으로 서울시교육청에서는 각 지역별 거점학교를 미술영재 교육기관으로 선정하여 시행하고 있으며, 평면조형, 입체조형, 디자인, 영상, 체험활동 등 다양한 프로그램을 각 기관의 여건에 따라 시행하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 미술영재교육의 여러 미술 분야 중 전통회화는 기존의 교육내용과 교육방식을 답습하는 데 머물러 있을 뿐이다. 또한 정규 미술교육과정에서 전통회화 교육의 부재는 전통회화는 낡은 것이라는 잘못된 인식을 확산시켰으며, 전통문화예술 발전에 큰 걸림돌이 되고 있다. 이에 본 연구에서는 미술영재로 선발된 중학생을 대상으로 미술영재를 위한 전통회화 교육의 구체적 방안을 제시하고 적용하여 기존의 전통회화 교육 방식이 아닌 새로운 대안을 모색하고, 미술영재교육에서 전통회화 교육이 나아가야 할 방향을 제시하는 것에 본 연구의 목적을 두었다. 이를 위한 연구 과정으로 먼저 영재의 정의, 미술영재의 정의와 특성, 그리고 미술영재교육의 개념과 목적에 대하여 알아보았으며, 실제 미술영재교육현장에서 전통회화 교육이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 조사하고 분석하였다. 그리고 본 연구자가 근무하는 경기도 성남시 소재의 계원예술고등학교 미술영재교육원에서 미술영재로 선발된 중학교 2학년생 13명을 위한 교수-학습 과정안을 설계하고 실제 수업에 적용하여 그 결과를 분석하였다. 구체적인 교수-학습 과정안으로는 우선 학생들이 정규 미술교육과정에서 전통회화를 접해보지 못한다는 점을 감안하여 1차시 ‘전통회화의 이해’를 통해 전통회화의 도구와 그 쓰임, 조형요소에 대한 이해를 도왔으며, 2차시 ‘삼원법과 이동시점을 활용해 표현하기’에서는 전통회화의 투시법에 대하여 이해하고 활용하여 학생 자신만의 독특한 시각을 표현하도록 하였다. 3차시 ‘시를 읽고 상상화 그리기’는 두 편의 시에서 느껴지는 감성을 표현할 수 있도록 하여 언어와 조형의 관계에 대하여, 4차시 ‘비구상 표현하기’에서는 구체적인 형상이 없는 순수 조형요소만을 활용하여 자신이 표현하고 싶은 것을 그리도록 하였다. 이러한 과정의 연구를 통해 얻은 결론은 첫째, 미술영재들은 정규 미술교육과정에서 접해보지 못한 전통회화를 영재교육 안에서 경험해봄으로써 표현욕구와 잠재된 미술영재성을 발현시키고 계발시킬 수 있는 기회를 가질 수 있었으며, 둘째, 다양한 전통회화 표현 활동을 통해 기존의 전통회화에 대한 부정적 고정관념을 바꿀 수 있는 계기가 되었다. 셋째, 전통회화의 표현 도구를 이용한 다양한 표현 방법에 대한 탐색을 하여 미술 활동에 대한 자신감을 가지게 되었으며, 자신의 생각이나 느낌을 구체화하는 표현능력이 향상되었다. 넷째, 전통회화에 대한 관심을 갖게 되었으며, 전통회화의 미적 감성을 느낄 수 있었다는 것이다. 이상의 연구과정을 통해 미술영재교육의 전통회화 교육이 발전하기 위해서는 전통회화의 개념이 재정립되어야 함을 알 수 있었으며, 더 많은 전통회화 교육 프로그램이 지속적으로 개발되어야 한다는 것을 시사한다. 본 연구를 바탕으로 더 많은 전통회화의 미술영재교육 프로그램이 개발되고, 우리의 전통문화와 미술영재교육이 더욱 더 발전해 나아가기를 기대하는 바이다.
우리나라는 2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고, 2002년 4월 영재교육진흥법 시행령이 공포되면서 본격적인 영재교육이 시작되었다. 이후 많은 영재교육 기관들이 설립되면서 양적, 질적으로 많은 발전이 있어 왔다. 구체적으로 서울시교육청에서는 각 지역별 거점학교를 미술영재 교육기관으로 선정하여 시행하고 있으며, 평면조형, 입체조형, 디자인, 영상, 체험활동 등 다양한 프로그램을 각 기관의 여건에 따라 시행하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 미술영재교육의 여러 미술 분야 중 전통회화는 기존의 교육내용과 교육방식을 답습하는 데 머물러 있을 뿐이다. 또한 정규 미술교육과정에서 전통회화 교육의 부재는 전통회화는 낡은 것이라는 잘못된 인식을 확산시켰으며, 전통문화예술 발전에 큰 걸림돌이 되고 있다. 이에 본 연구에서는 미술영재로 선발된 중학생을 대상으로 미술영재를 위한 전통회화 교육의 구체적 방안을 제시하고 적용하여 기존의 전통회화 교육 방식이 아닌 새로운 대안을 모색하고, 미술영재교육에서 전통회화 교육이 나아가야 할 방향을 제시하는 것에 본 연구의 목적을 두었다. 이를 위한 연구 과정으로 먼저 영재의 정의, 미술영재의 정의와 특성, 그리고 미술영재교육의 개념과 목적에 대하여 알아보았으며, 실제 미술영재교육현장에서 전통회화 교육이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 조사하고 분석하였다. 그리고 본 연구자가 근무하는 경기도 성남시 소재의 계원예술고등학교 미술영재교육원에서 미술영재로 선발된 중학교 2학년생 13명을 위한 교수-학습 과정안을 설계하고 실제 수업에 적용하여 그 결과를 분석하였다. 구체적인 교수-학습 과정안으로는 우선 학생들이 정규 미술교육과정에서 전통회화를 접해보지 못한다는 점을 감안하여 1차시 ‘전통회화의 이해’를 통해 전통회화의 도구와 그 쓰임, 조형요소에 대한 이해를 도왔으며, 2차시 ‘삼원법과 이동시점을 활용해 표현하기’에서는 전통회화의 투시법에 대하여 이해하고 활용하여 학생 자신만의 독특한 시각을 표현하도록 하였다. 3차시 ‘시를 읽고 상상화 그리기’는 두 편의 시에서 느껴지는 감성을 표현할 수 있도록 하여 언어와 조형의 관계에 대하여, 4차시 ‘비구상 표현하기’에서는 구체적인 형상이 없는 순수 조형요소만을 활용하여 자신이 표현하고 싶은 것을 그리도록 하였다. 이러한 과정의 연구를 통해 얻은 결론은 첫째, 미술영재들은 정규 미술교육과정에서 접해보지 못한 전통회화를 영재교육 안에서 경험해봄으로써 표현욕구와 잠재된 미술영재성을 발현시키고 계발시킬 수 있는 기회를 가질 수 있었으며, 둘째, 다양한 전통회화 표현 활동을 통해 기존의 전통회화에 대한 부정적 고정관념을 바꿀 수 있는 계기가 되었다. 셋째, 전통회화의 표현 도구를 이용한 다양한 표현 방법에 대한 탐색을 하여 미술 활동에 대한 자신감을 가지게 되었으며, 자신의 생각이나 느낌을 구체화하는 표현능력이 향상되었다. 넷째, 전통회화에 대한 관심을 갖게 되었으며, 전통회화의 미적 감성을 느낄 수 있었다는 것이다. 이상의 연구과정을 통해 미술영재교육의 전통회화 교육이 발전하기 위해서는 전통회화의 개념이 재정립되어야 함을 알 수 있었으며, 더 많은 전통회화 교육 프로그램이 지속적으로 개발되어야 한다는 것을 시사한다. 본 연구를 바탕으로 더 많은 전통회화의 미술영재교육 프로그램이 개발되고, 우리의 전통문화와 미술영재교육이 더욱 더 발전해 나아가기를 기대하는 바이다.
As the Special Education for the Gifted Promotion Law was established in January 2000 in Korea and the enforcement ordinance of the law was promulgated in April 2002, the special education for the gifted kicked off in full swing. Since then, it has greatly developed in both quantity and quality as a...
As the Special Education for the Gifted Promotion Law was established in January 2000 in Korea and the enforcement ordinance of the law was promulgated in April 2002, the special education for the gifted kicked off in full swing. Since then, it has greatly developed in both quantity and quality as a great number of agencies for the gifted have been set up. Concretely speaking, the Seoul Metropolitan Office of Education selected the base school in each region as the art special education center for the gifted and has implemented it, and a variety of programs like flat molding, solid molding, design, picture, and experience activities are conducted depending on each center’s conditions. But of all the art fields that are currently executed as part of the special art education for the gifted, traditional painting still remains at the stage where it simply follows the existing education contents and methods. In addition, the lack of education on traditional painting in the regular art education curriculum has widely spread the wrong perception that traditional painting is outdated and has heavily stood in the way of developing traditional culture and art. Therefore, this research was aimed at seeking after a new alternative, not the existing traditional painting education method by presenting and applying a concrete method of traditional painting education for the art gifted for middle school students selected as the art gifted, and presenting in which direction traditional painting education should go in the special art education for the gifted. As a research process for these issues, this research first examined the definition of talented people, the definition and characteristics of the gifted for art, and the conception and goals of the special art education for the gifted, and investigated and analyzed the way traditional painting education is conducted on the real spot of the special art education for the gifted. And this research designed the proposed teaching-learning curriculum for 13 junior middle school students who were selected as the gifted for art at the special art education center for the gifted of Kaywon High School of Arts located in the City of Sung Nam, where I work, applied it to real classes, and analyzed its results. As a concrete proposed teaching-learning curriculum, its first trial, ‘Understanding of Traditional Painting’, helped students understand tools for traditional painting and their use and formative factors considering that they have never come in contact with traditional painting in their regular art education process, and its second trial, ‘Trying to Express by Making Use of the Three Primary Law and Movement Time,’ helped them express their own unique viewpoints by understanding and utilizing the penetration method of traditional painting. Its third trial, ‘Drawing an Imagination Painting after Reading a Poem,’ helped them draw the relationship of language and molding by helping them read two poems and expressing their emotion they could get from them, and its fourth trial, ‘Trying to Express Nonrepresentational,’ helped them draw what they wanted to express by making use of only pure formative elements without concrete forms. The conclusions this research obtained from the process were as follows. First, the gifted for art could have an opportunity to exhibit and develop their expression desire and latent art talent by personally experiencing traditional painting that they had never tasted in the special art education program for the gifted, and second, various traditional painting expression activities served as a momentum to change their existing fixed negative ideas toward traditional painting. Third, the exploration of traditional painting’s various expression methods helped them have a sense of confidence about their art activities and improve their ability to express their thoughts and feelings in detail. Fourth, they came to have an interest in traditional painting and feel an aesthetic feeling toward traditional painting. Through all the processes, this research came to realize that in order for traditional painting education of the special art education for the gifted to be enhanced, the definition of traditional painting should be reestablished, which implied that more traditional painting education programs should be steadily developed. We expect that based on this research, the special art education program for traditional painting will be further developed and our traditional culture and the special art education for the gifted will be harmoniously upgraded.
As the Special Education for the Gifted Promotion Law was established in January 2000 in Korea and the enforcement ordinance of the law was promulgated in April 2002, the special education for the gifted kicked off in full swing. Since then, it has greatly developed in both quantity and quality as a great number of agencies for the gifted have been set up. Concretely speaking, the Seoul Metropolitan Office of Education selected the base school in each region as the art special education center for the gifted and has implemented it, and a variety of programs like flat molding, solid molding, design, picture, and experience activities are conducted depending on each center’s conditions. But of all the art fields that are currently executed as part of the special art education for the gifted, traditional painting still remains at the stage where it simply follows the existing education contents and methods. In addition, the lack of education on traditional painting in the regular art education curriculum has widely spread the wrong perception that traditional painting is outdated and has heavily stood in the way of developing traditional culture and art. Therefore, this research was aimed at seeking after a new alternative, not the existing traditional painting education method by presenting and applying a concrete method of traditional painting education for the art gifted for middle school students selected as the art gifted, and presenting in which direction traditional painting education should go in the special art education for the gifted. As a research process for these issues, this research first examined the definition of talented people, the definition and characteristics of the gifted for art, and the conception and goals of the special art education for the gifted, and investigated and analyzed the way traditional painting education is conducted on the real spot of the special art education for the gifted. And this research designed the proposed teaching-learning curriculum for 13 junior middle school students who were selected as the gifted for art at the special art education center for the gifted of Kaywon High School of Arts located in the City of Sung Nam, where I work, applied it to real classes, and analyzed its results. As a concrete proposed teaching-learning curriculum, its first trial, ‘Understanding of Traditional Painting’, helped students understand tools for traditional painting and their use and formative factors considering that they have never come in contact with traditional painting in their regular art education process, and its second trial, ‘Trying to Express by Making Use of the Three Primary Law and Movement Time,’ helped them express their own unique viewpoints by understanding and utilizing the penetration method of traditional painting. Its third trial, ‘Drawing an Imagination Painting after Reading a Poem,’ helped them draw the relationship of language and molding by helping them read two poems and expressing their emotion they could get from them, and its fourth trial, ‘Trying to Express Nonrepresentational,’ helped them draw what they wanted to express by making use of only pure formative elements without concrete forms. The conclusions this research obtained from the process were as follows. First, the gifted for art could have an opportunity to exhibit and develop their expression desire and latent art talent by personally experiencing traditional painting that they had never tasted in the special art education program for the gifted, and second, various traditional painting expression activities served as a momentum to change their existing fixed negative ideas toward traditional painting. Third, the exploration of traditional painting’s various expression methods helped them have a sense of confidence about their art activities and improve their ability to express their thoughts and feelings in detail. Fourth, they came to have an interest in traditional painting and feel an aesthetic feeling toward traditional painting. Through all the processes, this research came to realize that in order for traditional painting education of the special art education for the gifted to be enhanced, the definition of traditional painting should be reestablished, which implied that more traditional painting education programs should be steadily developed. We expect that based on this research, the special art education program for traditional painting will be further developed and our traditional culture and the special art education for the gifted will be harmoniously upgraded.
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