본 연구는 영화상품을 소비하면서 접하게 되는 다양한 정보원 중 ‘영화평점’에 대해 집중 분석했다. 포털사이트의 네티즌 영화평점과 영화전문지의 전문가 평점이 실제 흥행(관객수)과 상관관계가 있는지 파악하고, 특히 네티즌 평점과 전문가 평점 중 실제로 영화흥행과 더 높은 상관관계를 갖는 것은 무엇인지 비교했다. 또 영화의 어떤 특성이 흥행과 평점, 혹은 그 관계에 영향을 미치는지 연구했다. 이를 위해 일반적 문헌연구와 내용 분석을 실시한 후 이를 바탕으로 양적연구 방법을 사용했다. 2005~2009년 사이 개봉한 영화 300편을 대상으로 포털사이트 네이버 영화정보 ...
본 연구는 영화상품을 소비하면서 접하게 되는 다양한 정보원 중 ‘영화평점’에 대해 집중 분석했다. 포털사이트의 네티즌 영화평점과 영화전문지의 전문가 평점이 실제 흥행(관객수)과 상관관계가 있는지 파악하고, 특히 네티즌 평점과 전문가 평점 중 실제로 영화흥행과 더 높은 상관관계를 갖는 것은 무엇인지 비교했다. 또 영화의 어떤 특성이 흥행과 평점, 혹은 그 관계에 영향을 미치는지 연구했다. 이를 위해 일반적 문헌연구와 내용 분석을 실시한 후 이를 바탕으로 양적연구 방법을 사용했다. 2005~2009년 사이 개봉한 영화 300편을 대상으로 포털사이트 네이버 영화정보 디렉토리의 네티즌 영화평점과 영화전문지 씨네21의 전문가 영화평점, 그리고 관객 수와의 상관관계를 분석했다. 또 상업성 여부(상업영화/비상업영화)와 개봉연도, 국적, 배급사의 종류(국내 메이저 배급사/해외 메이저 직배사/기타), 장르 등 영화의 다른 요소들이 평점과 흥행의 관계에 미치는 영향력을 회귀분석 했다. 그 결과 네티즌 영화평점과 전문가 영화평점이 모두 관객 수와 상관관계가 있다는 걸 밝혀냈고, 네티즌 영화평점과 전문가 영화평점 사이에도 상관관계가 있다는 것을 알아냈다. 그러나 네티즌 평점과 전문가 평점 중 어느 쪽이 흥행과 더 관련성이 높은지에 대해서는 네티즌 평점과 관객 수와의 관련성이 약간 뚜렷하긴 하지만, 통계적으로는 유의하진 않다는 결론을 얻었다. 한편, 영화의 다양한 특성에 따라 평점과 흥행에 차이를 보이는지 조사한 결과, 국적과 배급사 종류에 따라 관객 수와 네티즌 평점, 전문가 평점에 차이가 있으며 상업성 여부에 따라 관객 수와 전문가 평점의 평균에 차이가 있다는 사실을 발견했다. 또 영화의 어떤 요소들이 평점과 흥행의 관련성에 영향을 미치는지에 대해서는 영화의 상업성 여부와 배급사가 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 구체적으로 상업영화의 전문가평점은 흥행에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 한국 메이저 배급사의 네티즌 평점이 해외 메이저 직배사 영화의 네티즌 평점보다 영화 흥행에 더 큰 영향을 끼친다는 사실을 알아냈다. 또 한국 메이저 배급사 영화의 전문가 평점 역시 해외 메이저 직배사 영화의 전문가 평점보다 흥행에 미치는 영향이 크다는 결과를 얻었지만 나머지의 경우 별다른 영향력을 미치지 못하는 것으로 드러났다.
본 연구는 영화상품을 소비하면서 접하게 되는 다양한 정보원 중 ‘영화평점’에 대해 집중 분석했다. 포털사이트의 네티즌 영화평점과 영화전문지의 전문가 평점이 실제 흥행(관객수)과 상관관계가 있는지 파악하고, 특히 네티즌 평점과 전문가 평점 중 실제로 영화흥행과 더 높은 상관관계를 갖는 것은 무엇인지 비교했다. 또 영화의 어떤 특성이 흥행과 평점, 혹은 그 관계에 영향을 미치는지 연구했다. 이를 위해 일반적 문헌연구와 내용 분석을 실시한 후 이를 바탕으로 양적연구 방법을 사용했다. 2005~2009년 사이 개봉한 영화 300편을 대상으로 포털사이트 네이버 영화정보 디렉토리의 네티즌 영화평점과 영화전문지 씨네21의 전문가 영화평점, 그리고 관객 수와의 상관관계를 분석했다. 또 상업성 여부(상업영화/비상업영화)와 개봉연도, 국적, 배급사의 종류(국내 메이저 배급사/해외 메이저 직배사/기타), 장르 등 영화의 다른 요소들이 평점과 흥행의 관계에 미치는 영향력을 회귀분석 했다. 그 결과 네티즌 영화평점과 전문가 영화평점이 모두 관객 수와 상관관계가 있다는 걸 밝혀냈고, 네티즌 영화평점과 전문가 영화평점 사이에도 상관관계가 있다는 것을 알아냈다. 그러나 네티즌 평점과 전문가 평점 중 어느 쪽이 흥행과 더 관련성이 높은지에 대해서는 네티즌 평점과 관객 수와의 관련성이 약간 뚜렷하긴 하지만, 통계적으로는 유의하진 않다는 결론을 얻었다. 한편, 영화의 다양한 특성에 따라 평점과 흥행에 차이를 보이는지 조사한 결과, 국적과 배급사 종류에 따라 관객 수와 네티즌 평점, 전문가 평점에 차이가 있으며 상업성 여부에 따라 관객 수와 전문가 평점의 평균에 차이가 있다는 사실을 발견했다. 또 영화의 어떤 요소들이 평점과 흥행의 관련성에 영향을 미치는지에 대해서는 영화의 상업성 여부와 배급사가 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 구체적으로 상업영화의 전문가평점은 흥행에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 한국 메이저 배급사의 네티즌 평점이 해외 메이저 직배사 영화의 네티즌 평점보다 영화 흥행에 더 큰 영향을 끼친다는 사실을 알아냈다. 또 한국 메이저 배급사 영화의 전문가 평점 역시 해외 메이저 직배사 영화의 전문가 평점보다 흥행에 미치는 영향이 크다는 결과를 얻었지만 나머지의 경우 별다른 영향력을 미치지 못하는 것으로 드러났다.
This study intensively analyzed 'film rating' among diverse information sources, which come to be confronted with consuming movie product. It grasped whether the netizens' film rating in portal site and experts' rating in movie journal have correlation with actual performance(audience number), and c...
This study intensively analyzed 'film rating' among diverse information sources, which come to be confronted with consuming movie product. It grasped whether the netizens' film rating in portal site and experts' rating in movie journal have correlation with actual performance(audience number), and compared what it is that has actually higher correlation especially out of netizens' rating and experts' rating. Also, it researched into which characteristic in a movie has influence upon performance, rating, or its relationship. For this, the general documentary research and content analysis were carried out. Based on this, the quantitative research method was used. The correlation was analyzed among netizens' film rating in the movie information directory of portal site Naver, experts' rating in movie journal Cine 21, and audience number targeting about 300 pieces of movies in 2005∼2009. Also, the influence was performed regression analysis upon rating and performance in other elements of movie such as the appearance of commercial viability(commercial movie/non-commercial movie), first-run year, nationality, distributors' kinds(domestically major distributor/overseas major direct distributor/others), and genre. As a result, both netizens' film rating and experts' film rating were clarified to have correlation with audience number. It was known that there is correlation even between netizens' film rating and experts' film rating. However, as for which one has higher relationship with performance out of netizens' rating and experts' rating, the relationship between netizens' rating and audience number is a little definite. However, the conclusion was obtained as saying of being statistically insignificant. In the meantime, as a result of surveying whether there is difference in rating and performance according to diverse characteristics in a movie, there was difference in audience number, netizens' rating, and experts' rating according to nationality and distributor's kind. A fact was discovered as saying that there is difference in the mean of the audience number and the experts' rating depending on commercial viability. Also, it surveyed which elements in a movie have influence upon relationship between rating and performance. The commercial viability appearance and distributor were clarified to have influence. Specifically, the experts' rating in commercial movie was indicated to have influence upon performance. A fact was examined as saying that netizens' rating in Korean major distributor has the greater influence upon film performance than netizens' rating of a movie in overseas major direct distributor. Also, the result was obtained as saying that even the experts' rating in a movie of Korean major distributor has greater influence upon performance than experts' rating of a movie in overseas major direct distributor, but was revealed to fail to have special influence in the remaining case.
This study intensively analyzed 'film rating' among diverse information sources, which come to be confronted with consuming movie product. It grasped whether the netizens' film rating in portal site and experts' rating in movie journal have correlation with actual performance(audience number), and compared what it is that has actually higher correlation especially out of netizens' rating and experts' rating. Also, it researched into which characteristic in a movie has influence upon performance, rating, or its relationship. For this, the general documentary research and content analysis were carried out. Based on this, the quantitative research method was used. The correlation was analyzed among netizens' film rating in the movie information directory of portal site Naver, experts' rating in movie journal Cine 21, and audience number targeting about 300 pieces of movies in 2005∼2009. Also, the influence was performed regression analysis upon rating and performance in other elements of movie such as the appearance of commercial viability(commercial movie/non-commercial movie), first-run year, nationality, distributors' kinds(domestically major distributor/overseas major direct distributor/others), and genre. As a result, both netizens' film rating and experts' film rating were clarified to have correlation with audience number. It was known that there is correlation even between netizens' film rating and experts' film rating. However, as for which one has higher relationship with performance out of netizens' rating and experts' rating, the relationship between netizens' rating and audience number is a little definite. However, the conclusion was obtained as saying of being statistically insignificant. In the meantime, as a result of surveying whether there is difference in rating and performance according to diverse characteristics in a movie, there was difference in audience number, netizens' rating, and experts' rating according to nationality and distributor's kind. A fact was discovered as saying that there is difference in the mean of the audience number and the experts' rating depending on commercial viability. Also, it surveyed which elements in a movie have influence upon relationship between rating and performance. The commercial viability appearance and distributor were clarified to have influence. Specifically, the experts' rating in commercial movie was indicated to have influence upon performance. A fact was examined as saying that netizens' rating in Korean major distributor has the greater influence upon film performance than netizens' rating of a movie in overseas major direct distributor. Also, the result was obtained as saying that even the experts' rating in a movie of Korean major distributor has greater influence upon performance than experts' rating of a movie in overseas major direct distributor, but was revealed to fail to have special influence in the remaining case.
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