본 연구에서는 궁중무용 중 놀이적 특성을 갖고 있는 보상무를 유아교육에 적합하도록 교육프로그램을 만들어 제시 하였다. 악·가·무의 형식을 갖고 있는 종합예술의 전통무용을 기존 형식을 그대로 교육하지 않고 유아들이 흥미를 갖고 즐길 수 있도록 창작하여 진행하였다. 보상무 무용동작과 전통무용의 기본 동작을 응용해서 무용동작을 만들고, 음악도 쉽게 듣고 따라 부를 수 있게 굿거리장단과 자진모리장단에 맞추어 창작하였고, 무구에 있어서도 원형 그대로를 갖추기에는 현실적으로 어려움이 있고 유아들에게 위험성도 있어서 교육현장에서 채구놀이 도구를 구하는데 부담이 적고 안전한 재료로 모양에 변형을 주었다. 채구놀이에 임하기전 선행학습으로 ...
본 연구에서는 궁중무용 중 놀이적 특성을 갖고 있는 보상무를 유아교육에 적합하도록 교육프로그램을 만들어 제시 하였다. 악·가·무의 형식을 갖고 있는 종합예술의 전통무용을 기존 형식을 그대로 교육하지 않고 유아들이 흥미를 갖고 즐길 수 있도록 창작하여 진행하였다. 보상무 무용동작과 전통무용의 기본 동작을 응용해서 무용동작을 만들고, 음악도 쉽게 듣고 따라 부를 수 있게 굿거리장단과 자진모리장단에 맞추어 창작하였고, 무구에 있어서도 원형 그대로를 갖추기에는 현실적으로 어려움이 있고 유아들에게 위험성도 있어서 교육현장에서 채구놀이 도구를 구하는데 부담이 적고 안전한 재료로 모양에 변형을 주었다. 채구놀이에 임하기전 선행학습으로 동기 유발을 위한 궁중 무용의 이해로 시작하여 창작노래 익히기, 장단 익히기, 무용 익히기로 전개한다. 지도방안을 요약해보면 1차시, 궁중무용을 이해하고 보상무의 역사적 배경과 연행절차 학습 2차시, 보상무 창작노래와 굿거리장단과 자진모리장단을 이해하고 궁중무용의 기본동작 학습 3차시, 보상무 놀이의 절차를 이해하고 놀이적용으로 마무리 한다. 교습대상은 만5세의 유아들이며 지도방안은 1차시~3차시까지 적용하여 설문지를 통하여 피드백(Feed back)을 얻었다. 설문지 작성은 교육대상인 유아들에게는 지도교사의 도움으로 설문조사 하였으며, 설문지는 놀이의 이해력 3문항, 놀이의 적응력 3문항, 놀이의 흥미도 3문항 총 9문항으로 조사하였다. 이와 같은 내용으로 설문한 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 놀이의 이해에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 68.52%에서 매우 이해한다로 84.52% 상향되었다. 둘째, 놀이의 적응력에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 90.48%에서 매우 이해한다로 79.76% 상향되었다. 셋째, 놀이의 흥미도에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 89.29%에서 매우 이해한다로 77.38% 상향되었다. 위의 결과를 보면 놀이의 이해력, 놀이의 적응력, 놀이의 흥미도 모든 부분에서 부정적인 방향에서 긍정적인 방향으로 전환되었음을 알 수 있었다.
본 연구에서는 궁중무용 중 놀이적 특성을 갖고 있는 보상무를 유아교육에 적합하도록 교육프로그램을 만들어 제시 하였다. 악·가·무의 형식을 갖고 있는 종합예술의 전통무용을 기존 형식을 그대로 교육하지 않고 유아들이 흥미를 갖고 즐길 수 있도록 창작하여 진행하였다. 보상무 무용동작과 전통무용의 기본 동작을 응용해서 무용동작을 만들고, 음악도 쉽게 듣고 따라 부를 수 있게 굿거리장단과 자진모리장단에 맞추어 창작하였고, 무구에 있어서도 원형 그대로를 갖추기에는 현실적으로 어려움이 있고 유아들에게 위험성도 있어서 교육현장에서 채구놀이 도구를 구하는데 부담이 적고 안전한 재료로 모양에 변형을 주었다. 채구놀이에 임하기전 선행학습으로 동기 유발을 위한 궁중 무용의 이해로 시작하여 창작노래 익히기, 장단 익히기, 무용 익히기로 전개한다. 지도방안을 요약해보면 1차시, 궁중무용을 이해하고 보상무의 역사적 배경과 연행절차 학습 2차시, 보상무 창작노래와 굿거리장단과 자진모리장단을 이해하고 궁중무용의 기본동작 학습 3차시, 보상무 놀이의 절차를 이해하고 놀이적용으로 마무리 한다. 교습대상은 만5세의 유아들이며 지도방안은 1차시~3차시까지 적용하여 설문지를 통하여 피드백(Feed back)을 얻었다. 설문지 작성은 교육대상인 유아들에게는 지도교사의 도움으로 설문조사 하였으며, 설문지는 놀이의 이해력 3문항, 놀이의 적응력 3문항, 놀이의 흥미도 3문항 총 9문항으로 조사하였다. 이와 같은 내용으로 설문한 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 놀이의 이해에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 68.52%에서 매우 이해한다로 84.52% 상향되었다. 둘째, 놀이의 적응력에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 90.48%에서 매우 이해한다로 79.76% 상향되었다. 셋째, 놀이의 흥미도에서는 교육 전에는 전혀 아니다가 89.29%에서 매우 이해한다로 77.38% 상향되었다. 위의 결과를 보면 놀이의 이해력, 놀이의 적응력, 놀이의 흥미도 모든 부분에서 부정적인 방향에서 긍정적인 방향으로 전환되었음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to develop an early childhood education program of court dance by utilizing Bosangmoo, one of court dance that had a playful characteristic. Actually, traditional music is a composite art that includes the characteristics of all the instrumental music, singing and dance...
The purpose of this study was to develop an early childhood education program of court dance by utilizing Bosangmoo, one of court dance that had a playful characteristic. Actually, traditional music is a composite art that includes the characteristics of all the instrumental music, singing and dance, but the program was created primarily to ignite the interest of preschoolers instead of sticking to the unique form of traditional dance. Dance motions were prepared by applying the movements of Bosangmoo and the basic movements of traditional dance, and music was also newly composed in accordance with Gutgeori Jangdan and Jajinmori Jangdan. As for dancing tools, it's not quite easy to prepare traditional dancing tools that retained their original form, and the use of dancing tools that retained their original form might pose a threat to preschoolers. So the kind of Chaegunoli materials that were easily accessible and safe were prepared instead of utilizing traditional dancing tools that retained their original form. Before Chaegunoli was conducted, the selected preschoolers were taught to understand court dance as a prerequisite learning so that they could be motivated, and then they learned about creative songs, Jangdan and how to dance. In the first session, they learned about court dance, the historical background and procedure of Bosangmoo. In the second session, they learned about creative songs of Bosangmoo, Gutgeori Jangdan, Jajinmori Jangdan and the basic motion of court dance. In the third session, they learned about the procedure and application of Bosangmoo play. The subjects in this study were preschoolers who were at the Western age of 5. After they received instruction, a survey was implemented to get feedback. The survey was conducted with the help of their homeroom teachers, and the questionnaires used in this study consisted of nine items that included three about understanding of the play, three about application skills of the play and three about interest in the play. The findings of the study were as follows: First, in terms of understanding of the play, 68.52 percent of the students never understood it at all before they received education, but 84.52 percent had a very good understanding of it after that. Second, as for application skills of the play, 90.48 percent couldn't apply the play at all before they received education, but 79.76 percent had a very good understanding of how to apply it after that. Third, concerning interest in the play, 89.29 percent had no interest before they received education, and 77.38 percent showed a great interest in it after that. The above-mentioned findings illustrated that they underwent positive changes in all the understanding of the play, application skills and interest.
The purpose of this study was to develop an early childhood education program of court dance by utilizing Bosangmoo, one of court dance that had a playful characteristic. Actually, traditional music is a composite art that includes the characteristics of all the instrumental music, singing and dance, but the program was created primarily to ignite the interest of preschoolers instead of sticking to the unique form of traditional dance. Dance motions were prepared by applying the movements of Bosangmoo and the basic movements of traditional dance, and music was also newly composed in accordance with Gutgeori Jangdan and Jajinmori Jangdan. As for dancing tools, it's not quite easy to prepare traditional dancing tools that retained their original form, and the use of dancing tools that retained their original form might pose a threat to preschoolers. So the kind of Chaegunoli materials that were easily accessible and safe were prepared instead of utilizing traditional dancing tools that retained their original form. Before Chaegunoli was conducted, the selected preschoolers were taught to understand court dance as a prerequisite learning so that they could be motivated, and then they learned about creative songs, Jangdan and how to dance. In the first session, they learned about court dance, the historical background and procedure of Bosangmoo. In the second session, they learned about creative songs of Bosangmoo, Gutgeori Jangdan, Jajinmori Jangdan and the basic motion of court dance. In the third session, they learned about the procedure and application of Bosangmoo play. The subjects in this study were preschoolers who were at the Western age of 5. After they received instruction, a survey was implemented to get feedback. The survey was conducted with the help of their homeroom teachers, and the questionnaires used in this study consisted of nine items that included three about understanding of the play, three about application skills of the play and three about interest in the play. The findings of the study were as follows: First, in terms of understanding of the play, 68.52 percent of the students never understood it at all before they received education, but 84.52 percent had a very good understanding of it after that. Second, as for application skills of the play, 90.48 percent couldn't apply the play at all before they received education, but 79.76 percent had a very good understanding of how to apply it after that. Third, concerning interest in the play, 89.29 percent had no interest before they received education, and 77.38 percent showed a great interest in it after that. The above-mentioned findings illustrated that they underwent positive changes in all the understanding of the play, application skills and interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.