글로벌 시대의 영어에 대한 영향력과 중요성이 커짐에 따라 영어 교육의 시작 연령 또한 유아기로 낮추어지고 있는 추세이다. 이에 많은 유아 교육기관에서 영어프로그램을 개발하여 사용하고 있지만, 여전히 유아 영어 교육 전문가는 부족하고 체계적인 학습 시스템을 갖추고 있지 못하다. 이러한 어려움을 해결하기 위한 방안으로 본 연구는 유아영어교재교구를 이용한 학습 시스템을 유아 영어 교실에 접목해 보고자 하였다. 본 연구의 목적은 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도성과 영어 듣기 및 말하기능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 본 연구는 서울 소재의 O어린이집과 D어린이집의 7세 유아 각 20명씩 40명을 대상으로 실험집단 20명에 대하여 유아영어교재교구를 활용한 자기주도적 학습활동과 통제집단 20명에 대하여 그림카드를 활용한 교사지도의 수업을 5주간 총 16차시로 진행하였다. 본 연구의 필요성과 목적으로 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 자기주도적 학습에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 듣기능력에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 말하기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 넷째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 흥미도에는 어떤 영향을 미치는가? 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 유아영어교재교구‘로지코’를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도적 학습능력 향상과 영어 듣기능력의 향상 및 흥미도에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 영어 말하기능력의 향상에는 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 다만 통계적으로 유의미하지는 않지만 사후 검사에서 실험집단의 평균점수가 통제집단 보다 높은 것으로 보아 장기간의 연구 기간과 말하기 학습에 좀 더 비중을 두는 수업이 이루어진다면 말하기영역에서도 유의미한 차이가 있을 것으로 기대해 볼 수 있다. 본 연구 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 유아영어교재교구를 활용한 영어 학습이 유아의 자기주도성 및 영어능력 발달 교육의 하나로서 널리 적용되어야 한다. 조기 영어 교육에 대한 관심이 늘어나는 반면 ...
글로벌 시대의 영어에 대한 영향력과 중요성이 커짐에 따라 영어 교육의 시작 연령 또한 유아기로 낮추어지고 있는 추세이다. 이에 많은 유아 교육기관에서 영어프로그램을 개발하여 사용하고 있지만, 여전히 유아 영어 교육 전문가는 부족하고 체계적인 학습 시스템을 갖추고 있지 못하다. 이러한 어려움을 해결하기 위한 방안으로 본 연구는 유아영어교재교구를 이용한 학습 시스템을 유아 영어 교실에 접목해 보고자 하였다. 본 연구의 목적은 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도성과 영어 듣기 및 말하기능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 본 연구는 서울 소재의 O어린이집과 D어린이집의 7세 유아 각 20명씩 40명을 대상으로 실험집단 20명에 대하여 유아영어교재교구를 활용한 자기주도적 학습활동과 통제집단 20명에 대하여 그림카드를 활용한 교사지도의 수업을 5주간 총 16차시로 진행하였다. 본 연구의 필요성과 목적으로 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 자기주도적 학습에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 듣기능력에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 말하기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 넷째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 흥미도에는 어떤 영향을 미치는가? 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 유아영어교재교구‘로지코’를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도적 학습능력 향상과 영어 듣기능력의 향상 및 흥미도에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 영어 말하기능력의 향상에는 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 다만 통계적으로 유의미하지는 않지만 사후 검사에서 실험집단의 평균점수가 통제집단 보다 높은 것으로 보아 장기간의 연구 기간과 말하기 학습에 좀 더 비중을 두는 수업이 이루어진다면 말하기영역에서도 유의미한 차이가 있을 것으로 기대해 볼 수 있다. 본 연구 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 유아영어교재교구를 활용한 영어 학습이 유아의 자기주도성 및 영어능력 발달 교육의 하나로서 널리 적용되어야 한다. 조기 영어 교육에 대한 관심이 늘어나는 반면 어린 유아들의 자기주도성을 발달시키면서 동시에 영어능력을 향상시킬 수 있는 교재 및 교구가 아직도 많이 부족한 실정이다. 따라서 교사의 학습 보조도구로서의 교재 및 교구를 사용하기 보다는 유아 스스로 생각하고 조작하여 학습을 할 수 있는 교재교구를 통한 자기주도적 학습이 이루어져야 할 것이다. 또한, 조기 영어 교육 열풍에도 불구하고 지금까지는 유아들을 대상으로 한 연구보다는 초등학생들을 대상으로 한 연구들이 많은 학자들에 의해 이루어져왔다. 이는 유아 대상의 활발한 연구가 필요함을 시사하고 있으며, 모든 학습 습관의 형성은 유아기부터 이루어지기 때문에 더욱 올바른 지도가 필요하다. 유아 시기부터 자기주도적 영어 학습이 이루어진다면, 스스로 학습하는 습관과 더불어 성공적으로 외국어를 습득할 수 있게 될 것이다. 따라서 어린 유아들을 대상으로 올바른 유아영어교재교구를 활용한 영어 학습을 통해 자기주도적 학습능력 및 영어 학습능력 신장에 대한 연구들이 지속적으로 진행되어야 할 것이며 본 연구가 이에 대한 기초 연구로 활용되기를 기대해 본다.
글로벌 시대의 영어에 대한 영향력과 중요성이 커짐에 따라 영어 교육의 시작 연령 또한 유아기로 낮추어지고 있는 추세이다. 이에 많은 유아 교육기관에서 영어프로그램을 개발하여 사용하고 있지만, 여전히 유아 영어 교육 전문가는 부족하고 체계적인 학습 시스템을 갖추고 있지 못하다. 이러한 어려움을 해결하기 위한 방안으로 본 연구는 유아영어교재교구를 이용한 학습 시스템을 유아 영어 교실에 접목해 보고자 하였다. 본 연구의 목적은 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도성과 영어 듣기 및 말하기능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 본 연구는 서울 소재의 O어린이집과 D어린이집의 7세 유아 각 20명씩 40명을 대상으로 실험집단 20명에 대하여 유아영어교재교구를 활용한 자기주도적 학습활동과 통제집단 20명에 대하여 그림카드를 활용한 교사지도의 수업을 5주간 총 16차시로 진행하였다. 본 연구의 필요성과 목적으로 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 자기주도적 학습에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 듣기능력에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 말하기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 넷째, 유아영어교재교구를 활용한 영어 수업이 유아들의 영어 흥미도에는 어떤 영향을 미치는가? 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 유아영어교재교구‘로지코’를 활용한 영어 수업이 유아의 자기주도적 학습능력 향상과 영어 듣기능력의 향상 및 흥미도에 긍정적인 효과가 나타났다. 그러나 영어 말하기능력의 향상에는 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 다만 통계적으로 유의미하지는 않지만 사후 검사에서 실험집단의 평균점수가 통제집단 보다 높은 것으로 보아 장기간의 연구 기간과 말하기 학습에 좀 더 비중을 두는 수업이 이루어진다면 말하기영역에서도 유의미한 차이가 있을 것으로 기대해 볼 수 있다. 본 연구 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 유아영어교재교구를 활용한 영어 학습이 유아의 자기주도성 및 영어능력 발달 교육의 하나로서 널리 적용되어야 한다. 조기 영어 교육에 대한 관심이 늘어나는 반면 어린 유아들의 자기주도성을 발달시키면서 동시에 영어능력을 향상시킬 수 있는 교재 및 교구가 아직도 많이 부족한 실정이다. 따라서 교사의 학습 보조도구로서의 교재 및 교구를 사용하기 보다는 유아 스스로 생각하고 조작하여 학습을 할 수 있는 교재교구를 통한 자기주도적 학습이 이루어져야 할 것이다. 또한, 조기 영어 교육 열풍에도 불구하고 지금까지는 유아들을 대상으로 한 연구보다는 초등학생들을 대상으로 한 연구들이 많은 학자들에 의해 이루어져왔다. 이는 유아 대상의 활발한 연구가 필요함을 시사하고 있으며, 모든 학습 습관의 형성은 유아기부터 이루어지기 때문에 더욱 올바른 지도가 필요하다. 유아 시기부터 자기주도적 영어 학습이 이루어진다면, 스스로 학습하는 습관과 더불어 성공적으로 외국어를 습득할 수 있게 될 것이다. 따라서 어린 유아들을 대상으로 올바른 유아영어교재교구를 활용한 영어 학습을 통해 자기주도적 학습능력 및 영어 학습능력 신장에 대한 연구들이 지속적으로 진행되어야 할 것이며 본 연구가 이에 대한 기초 연구로 활용되기를 기대해 본다.
We are living in the time of Global communication. The ability of communicating in English is now getting important, and English is becoming a 'must-have' qualification. The starting point for English education begins in early childhood. Many facilities for young children in Korea have their own Eng...
We are living in the time of Global communication. The ability of communicating in English is now getting important, and English is becoming a 'must-have' qualification. The starting point for English education begins in early childhood. Many facilities for young children in Korea have their own English education programs, but they lack English education experts. To solve this problem, this research suggests to teach English by using the effective childhood English textbook with materials. The purpose of this research is to examine the effects of children's self-directed learning attitude and academic achievement through classroom activities by using the childhood English textbook with hands on materials. In order to achieve this research, the subjects for the experiment were 20 seven-year-old preschoolers in O kindergarten, and 20 seven-year-old preschoolers in D kindergarten in Seoul. The experimental group was instructed by the childhood English textbook with materials(Logico), and the control group was instructed by the picture cards for 16 classes in 5 weeks. The research questions were as follows; First, what is the effectiveness of the young children's self-directedness as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Second, what is the effectiveness of the young children's listening ability as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Third, what is the effectiveness of the young children's speaking ability as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Fourth, what is the effectiveness of the young children's interest as they are instructed by the childhood English textbook with materials? The main findings of the research were as follows; First, it shows that young children's self-directedness learning by the childhood English textbook with materials was more effective than any other group's learning. Second, it shows that learning by the childhood English textbook with materials was effective in young children's listening ability. Third, it shows that learning by the childhood English textbook with materials was effective in young children's interest. Although there was no significant difference in speaking ability between experimental and control groups, the average score of the experimental group was higher than the control group. This means if there was more time for the experiment and if we were more focused on the speaking part, there would have been significant difference between the experimental group and the control group. Upon this research, the results suggest that the childhood English textbook with materials should be applied to improve the child's self-directedness and English communication ability. We lack this English textbook with materials in our education system while attention for early childhood English education has grown. Therefore, it is important to apply the childhood English textbook with materials for a child's English education, and there should be more researches for English learning ability through those. I can only hope that this research will be the preliminary basis for more childhood English textbooks with materials when doing researches on young children.
We are living in the time of Global communication. The ability of communicating in English is now getting important, and English is becoming a 'must-have' qualification. The starting point for English education begins in early childhood. Many facilities for young children in Korea have their own English education programs, but they lack English education experts. To solve this problem, this research suggests to teach English by using the effective childhood English textbook with materials. The purpose of this research is to examine the effects of children's self-directed learning attitude and academic achievement through classroom activities by using the childhood English textbook with hands on materials. In order to achieve this research, the subjects for the experiment were 20 seven-year-old preschoolers in O kindergarten, and 20 seven-year-old preschoolers in D kindergarten in Seoul. The experimental group was instructed by the childhood English textbook with materials(Logico), and the control group was instructed by the picture cards for 16 classes in 5 weeks. The research questions were as follows; First, what is the effectiveness of the young children's self-directedness as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Second, what is the effectiveness of the young children's listening ability as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Third, what is the effectiveness of the young children's speaking ability as they are instructed by the childhood English textbook with materials? Fourth, what is the effectiveness of the young children's interest as they are instructed by the childhood English textbook with materials? The main findings of the research were as follows; First, it shows that young children's self-directedness learning by the childhood English textbook with materials was more effective than any other group's learning. Second, it shows that learning by the childhood English textbook with materials was effective in young children's listening ability. Third, it shows that learning by the childhood English textbook with materials was effective in young children's interest. Although there was no significant difference in speaking ability between experimental and control groups, the average score of the experimental group was higher than the control group. This means if there was more time for the experiment and if we were more focused on the speaking part, there would have been significant difference between the experimental group and the control group. Upon this research, the results suggest that the childhood English textbook with materials should be applied to improve the child's self-directedness and English communication ability. We lack this English textbook with materials in our education system while attention for early childhood English education has grown. Therefore, it is important to apply the childhood English textbook with materials for a child's English education, and there should be more researches for English learning ability through those. I can only hope that this research will be the preliminary basis for more childhood English textbooks with materials when doing researches on young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.