본 연구는 저소득층 아동의 낮은 자존감과 사회성을 회복하는데 도움을 주기 위해 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재하고 있는 E지역아동센터 아동 2, 3, 4 학년 중에서 담당교사에게 소개받은 저소득층 아동7명이다. 실험처치 기간은 2010년 3월 - 2010년 8월 까지 총 20회기다. 자기효능감과 또래관계 검사 결과의 차이 비교는 Wilcoxon을 사용하여 ...
본 연구는 저소득층 아동의 낮은 자존감과 사회성을 회복하는데 도움을 주기 위해 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재하고 있는 E지역아동센터 아동 2, 3, 4 학년 중에서 담당교사에게 소개받은 저소득층 아동7명이다. 실험처치 기간은 2010년 3월 - 2010년 8월 까지 총 20회기다. 자기효능감과 또래관계 검사 결과의 차이 비교는 Wilcoxon을 사용하여 양적 분석을 실시, 또한 아동들의 개별적 특수성을 고려하여 아동들의 행동변화 분석을 위해 동적학교생활화(KSD)를 통하여 사전·사후 비교 분석을 통해 질적 분석을 실시하였다. 본 연구의 실험처치 및 절차를 걸친 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째. 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램의 구성요소와 내용은 다중지능 놀이를 통해 아동들의 흥미를 유발시키고, 본 미술치료 프로그램에 참여도를 높이고 자기효능감 및 또래관계 개선을 위한 통합적 내용으로 조직하여 20회기 집단미술치료 프로그램을 개발하여 실시하였다. 둘째. 다중지능 놀이 집단미술치료가 아동의 자기효능감 향상 및 또래관계 개선에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 초기 단계에서는 잦은 다툼으로 서로간의 대화가 단절되었으나, 중기와 종결로 갈수록 서로 배려하고 관심을 가지며 칭찬해 주면서 집단원간의 역동성이 나타났다. 20회기 프로그램을 실시 한 후 프로그램의 효과성과 지속성을 검증한 결과, 집단미술치료 실시 전의 자기효능감의 점수가 프로그램 실시 한 후에 향상되었으며, 또한 또래관계의 점수도 프로그램 실시 한 후에 향상되어진 것으로 검증되었다. 이를 종합해 볼 때 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램은 저소득층 아동들에게 정서적인 지지와 심리적인 안정감을 제공하고 자신감과 사회성을 회복시켜 저소득층 아동의 자기효눙감과 또래관계를 증진시킬 수 있는 효과적인 방법임을 알 수 있다. 본 연구의 연구과정과 결론 및 논의를 토대로 저소득층 아동의 자기효능감과 또래관계 개선과 아동복지 증진을 위하여 집단미술치료를 사회복지차원의 예방 및 전문적인 치료 프로그램으로써 지속적으로 개발해 내는 것이 필요하다. 심리, 사회, 가족 등 다양한 측면에서 아동에게 영향을 미치는 요인들을 고려하여 집단미술치료를 저소득층 아동 뿐 만 아니라 아동복지 서비스로 제공해야 한다는 제언을 하고자 한다.
본 연구는 저소득층 아동의 낮은 자존감과 사회성을 회복하는데 도움을 주기 위해 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 소재하고 있는 E지역아동센터 아동 2, 3, 4 학년 중에서 담당교사에게 소개받은 저소득층 아동7명이다. 실험처치 기간은 2010년 3월 - 2010년 8월 까지 총 20회기다. 자기효능감과 또래관계 검사 결과의 차이 비교는 Wilcoxon을 사용하여 양적 분석을 실시, 또한 아동들의 개별적 특수성을 고려하여 아동들의 행동변화 분석을 위해 동적학교생활화(KSD)를 통하여 사전·사후 비교 분석을 통해 질적 분석을 실시하였다. 본 연구의 실험처치 및 절차를 걸친 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째. 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램의 구성요소와 내용은 다중지능 놀이를 통해 아동들의 흥미를 유발시키고, 본 미술치료 프로그램에 참여도를 높이고 자기효능감 및 또래관계 개선을 위한 통합적 내용으로 조직하여 20회기 집단미술치료 프로그램을 개발하여 실시하였다. 둘째. 다중지능 놀이 집단미술치료가 아동의 자기효능감 향상 및 또래관계 개선에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 초기 단계에서는 잦은 다툼으로 서로간의 대화가 단절되었으나, 중기와 종결로 갈수록 서로 배려하고 관심을 가지며 칭찬해 주면서 집단원간의 역동성이 나타났다. 20회기 프로그램을 실시 한 후 프로그램의 효과성과 지속성을 검증한 결과, 집단미술치료 실시 전의 자기효능감의 점수가 프로그램 실시 한 후에 향상되었으며, 또한 또래관계의 점수도 프로그램 실시 한 후에 향상되어진 것으로 검증되었다. 이를 종합해 볼 때 다중지능 놀이 집단미술치료 프로그램은 저소득층 아동들에게 정서적인 지지와 심리적인 안정감을 제공하고 자신감과 사회성을 회복시켜 저소득층 아동의 자기효눙감과 또래관계를 증진시킬 수 있는 효과적인 방법임을 알 수 있다. 본 연구의 연구과정과 결론 및 논의를 토대로 저소득층 아동의 자기효능감과 또래관계 개선과 아동복지 증진을 위하여 집단미술치료를 사회복지차원의 예방 및 전문적인 치료 프로그램으로써 지속적으로 개발해 내는 것이 필요하다. 심리, 사회, 가족 등 다양한 측면에서 아동에게 영향을 미치는 요인들을 고려하여 집단미술치료를 저소득층 아동 뿐 만 아니라 아동복지 서비스로 제공해야 한다는 제언을 하고자 한다.
This study is to develop program on Multiple Intelligences Play - Group Arts Therapy and to recognize its effectiveness, helping for the improvement of Lower Income Group Children's lower Self-Esteem & Society. The objects were seven children in the lower income group, who were formally introdu...
This study is to develop program on Multiple Intelligences Play - Group Arts Therapy and to recognize its effectiveness, helping for the improvement of Lower Income Group Children's lower Self-Esteem & Society. The objects were seven children in the lower income group, who were formally introduced by their teacher, among the 2nd / 3rd / 4th year students of E Area Children Center, located in Incheon metropolitan city. The period of experiment curing was totally 20 innings from March to August, 2010. The distinction comparison of Self-Efficacy & Peer relationship was done with quantitative analysis, using Wilcoxon and based on their individual specialities, their Before / After behavior changes were checked throughout qualitative analysis throughout KSD's comparative analysis. The study conclusions after having a limited period for experiment curing & procedures are in the following. The 1st. This 20 innings program's components & contents were developed and tested to arouse their interests & raise their level of participation, generally organized & considered recovery of self efficacy & their peer relationship. The 2nd. This program showed affirmative influences at their relationship's improvement & increasing of Self-Efficacy throughout this Multiple Intelligences Play Group Arts Therapy Program. At the initial step, their communication were cut off due to frequent struggles, but during the middle until the final stages, they showed their consideration & concerns to the other objects in the group and showed dynamic situations, praising by themselves. After testing this program by 20 innings, this program was verified that they got higher scores for self-efficacy's & peer relationship's than before testing. At the comprehensive view, this program supplied emotional support & psychological relief to them and improved their self-confidence & sociality recovery. Found out this program to be one of the best effective program for improvement of their self-efficacy * peer relationship. Based on this study's course, conclusion & discussions, it is urgently needed that this professional curing program should be sustainedly developed for those children's self-efficacy, peer relationship & their welfares. This study is to suggest that this Group Arts Therapy program for Lower Income Children as well as a social service for child's welfare should provide for, considering their main factors throughout their diverse Psychology / Society / Family aspects.
This study is to develop program on Multiple Intelligences Play - Group Arts Therapy and to recognize its effectiveness, helping for the improvement of Lower Income Group Children's lower Self-Esteem & Society. The objects were seven children in the lower income group, who were formally introduced by their teacher, among the 2nd / 3rd / 4th year students of E Area Children Center, located in Incheon metropolitan city. The period of experiment curing was totally 20 innings from March to August, 2010. The distinction comparison of Self-Efficacy & Peer relationship was done with quantitative analysis, using Wilcoxon and based on their individual specialities, their Before / After behavior changes were checked throughout qualitative analysis throughout KSD's comparative analysis. The study conclusions after having a limited period for experiment curing & procedures are in the following. The 1st. This 20 innings program's components & contents were developed and tested to arouse their interests & raise their level of participation, generally organized & considered recovery of self efficacy & their peer relationship. The 2nd. This program showed affirmative influences at their relationship's improvement & increasing of Self-Efficacy throughout this Multiple Intelligences Play Group Arts Therapy Program. At the initial step, their communication were cut off due to frequent struggles, but during the middle until the final stages, they showed their consideration & concerns to the other objects in the group and showed dynamic situations, praising by themselves. After testing this program by 20 innings, this program was verified that they got higher scores for self-efficacy's & peer relationship's than before testing. At the comprehensive view, this program supplied emotional support & psychological relief to them and improved their self-confidence & sociality recovery. Found out this program to be one of the best effective program for improvement of their self-efficacy * peer relationship. Based on this study's course, conclusion & discussions, it is urgently needed that this professional curing program should be sustainedly developed for those children's self-efficacy, peer relationship & their welfares. This study is to suggest that this Group Arts Therapy program for Lower Income Children as well as a social service for child's welfare should provide for, considering their main factors throughout their diverse Psychology / Society / Family aspects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.