자폐아동을 위한 미술관 교육은 미술교육을 통해 작업활동을 하면서 자신만의 표현 기법으로 외부 세계와 의사소통할 수 있도록 도와주어 자신만의 세계에 빠져 있는 자폐아동에게 또 다른 세상을 볼 수 있게 하며, 또한 억제된 감정과 느낌을 표현하여 자아개념을 강화하는 프로그램을 사용하여 정서적 기능을 도와주고 사물의 관찰능력과 표현 능력을 증진시켜 상호작용을 자극함으로써 사물보다는 사람에 관심을 갖도록 유도하는 것을 목적으로 하는 중요한 교육 활동이다. 자폐아동을 포함, 특수아동 대상 미술관 교육은 각 미술관의 다양한 미술 교육 목적, 내용과 방법에 따라 구체적인 교육프로그램을 통해 이루어지게 되며, 미술관의 소장품이나 전시 등과 연관시켜 교육할 수 있는 장점을 살려 특수아동들의 직접적 참여, 흥미로운 체험과 발견, 창조적 활동 등을 강조하게 된다. 본 연구에서는 자페아동을 위한 미술관 교육에 대한 이해를 위해 ...
자폐아동을 위한 미술관 교육은 미술교육을 통해 작업활동을 하면서 자신만의 표현 기법으로 외부 세계와 의사소통할 수 있도록 도와주어 자신만의 세계에 빠져 있는 자폐아동에게 또 다른 세상을 볼 수 있게 하며, 또한 억제된 감정과 느낌을 표현하여 자아개념을 강화하는 프로그램을 사용하여 정서적 기능을 도와주고 사물의 관찰능력과 표현 능력을 증진시켜 상호작용을 자극함으로써 사물보다는 사람에 관심을 갖도록 유도하는 것을 목적으로 하는 중요한 교육 활동이다. 자폐아동을 포함, 특수아동 대상 미술관 교육은 각 미술관의 다양한 미술 교육 목적, 내용과 방법에 따라 구체적인 교육프로그램을 통해 이루어지게 되며, 미술관의 소장품이나 전시 등과 연관시켜 교육할 수 있는 장점을 살려 특수아동들의 직접적 참여, 흥미로운 체험과 발견, 창조적 활동 등을 강조하게 된다. 본 연구에서는 자페아동을 위한 미술관 교육에 대한 이해를 위해 자폐증의 원인과 특성, 주요증상과 자폐아동들의 미술교육 사례에 대해 고찰하고, 또한, 미술관 교육프로그램의 구성과 분류를 통해 미술관 교육프로그램을 살펴보고, 세부적으로 교육프로그램에 대한 중요성을 인식하고 현재 시행되고 있는 미술관 특수아동 중 발달장애(자폐아동 포함위주로) 프로그램 현황을 알아보았다. 특수아동 프로그램 사례를 토대로 구체적인 자폐아동의 대상 분석을 통해 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램을 제시하는데 그 중점을 두었다. 그 결과를 바탕으로 자폐아동을 위한 미술관 프로그램 활성화를 위한 구체적인 방안을 제시하여 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 개발 가능성을 모색하고 자폐아동들에게 도움을 줄수 있는 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 따라서, 이 연구는 먼저 문헌연구 및 사례조사를 통해 치료대상인 자폐아동의 원인과 특성 및 주요증상과 더불어 미술교육을 통한 자폐아동의 사례를 제시하고 문헌 연구를 통하여 미술관 교육의 개념과 역할, 미술관 교육의 중요성과 목적을 살펴보고, 미술관의 교육 기능이 구체적으로 드러나는 교육프로그램의 유형, 구성의 단계와 방법을 파악한 다음, 사례 연구를 실시하여 국내외 특수아동 대상 미술관 교육프로그램의 현황을 검토하였다. 국내의 경우, 미술관 3곳을, 국외의 경우, 3곳의 특수아동을 위한 미술관 교육프로그램을 대상으로 하였으며, 분석은 국내외 미술관 기관별 교육프로그램 제공 현황과 특성, 교육프로그램 개발과 진행의 단계, 구체적 운영 방법, 교육프로그램 접근 방식, 주제와 내용 영역, 교육프로그램의 유형과 교수 방법 활용 등의 측면에서 이루어졌으며, 국내 및 국외 미술관 교육의 성격과 방향을 검토하며 교육적 의도를 얻는 데 초점을 두었다. 국내 국외 자폐아동을 포함한 발달장애아동을 위한 미술관 교육프로그램 사례를 연구하고 미술관 교육프로그램을 실제로 개발하였다. 개발된 프로그램이 실행되고 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램이 발전을 위해서는 다음과 같은 사항이 발전되어져야 할 것이다. 첫째, 국내의 현행 특수아동 대상 미술관 교육의 변화를 가져오기 위해서는 무엇보다 먼저, 교육프로그램을 개발하는 주체인 미술관의 측면에서 특수아동을 세분화한 프로그램, 즉 자폐아동을 위한 미술관 교육의 필요성을 인식하는 것이 요구된다. 둘째, 특수아동을 위한 미술관 교육프로그램의 운영에 있어서, 프로그램 대상 유형의 확대, 세분화와 프로그램의 효율적인 제공과 운영 방식, 프로그램 운영 기간과 시기 확대 등의 개선이 요구된다. 셋째, 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 주제와 내용의 선정과 조직은 미술관의 자폐아동 대상 교육 목표를 나타내는 중요한 요소이다. 따라서, 주제와 내용은 교육 목표에 반영된 요구와 이념을 구현할 수 있어야 하며, 자폐아동의 흥미와 관심, 능력수준을 고려하여 주제와 내용의 다양한 접근 방식과 가능성을 검토하는 것이 중요하다. 넷째, 미술관 교육프로그램은 각 미술관의 소장품이나 전시활동 등과 연관시켜 교육할 수 있는 장점을 살리고, 다양한 유형과 교수 방법을 개발, 적용하여 교육의 효과를 높여야 한다. 그리고 다양한 교수 방법의 필요성과 가능성을 인식하고, 효과적인 방법을 선택하여 사용해야 한다. 다양한 특성을 지닌 프로그램의 교육을 효과적으로 실행하기 위해서는 실제로 활동을 지도하거나, 활동하는데 있어서 구체적인 방법의 개발과 적절한 선택적 사용이 필수적이다. 특히, 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 방법은 일차적으로는 완치는 아니지만 완화로서의 치료에 목적을 두고 있으므로 미술작품에 대한 호기심과 흥미, 관심, 즐거움을 불러일으키도록 하며, 이를 바탕으로 인식, 이해, 적용할 수 있도록 하기 위해 교육과 놀이의 개념을 혼합하여 계획되어야 하며, 다양한 방법이 개발, 활용되어야 한다.
자폐아동을 위한 미술관 교육은 미술교육을 통해 작업활동을 하면서 자신만의 표현 기법으로 외부 세계와 의사소통할 수 있도록 도와주어 자신만의 세계에 빠져 있는 자폐아동에게 또 다른 세상을 볼 수 있게 하며, 또한 억제된 감정과 느낌을 표현하여 자아개념을 강화하는 프로그램을 사용하여 정서적 기능을 도와주고 사물의 관찰능력과 표현 능력을 증진시켜 상호작용을 자극함으로써 사물보다는 사람에 관심을 갖도록 유도하는 것을 목적으로 하는 중요한 교육 활동이다. 자폐아동을 포함, 특수아동 대상 미술관 교육은 각 미술관의 다양한 미술 교육 목적, 내용과 방법에 따라 구체적인 교육프로그램을 통해 이루어지게 되며, 미술관의 소장품이나 전시 등과 연관시켜 교육할 수 있는 장점을 살려 특수아동들의 직접적 참여, 흥미로운 체험과 발견, 창조적 활동 등을 강조하게 된다. 본 연구에서는 자페아동을 위한 미술관 교육에 대한 이해를 위해 자폐증의 원인과 특성, 주요증상과 자폐아동들의 미술교육 사례에 대해 고찰하고, 또한, 미술관 교육프로그램의 구성과 분류를 통해 미술관 교육프로그램을 살펴보고, 세부적으로 교육프로그램에 대한 중요성을 인식하고 현재 시행되고 있는 미술관 특수아동 중 발달장애(자폐아동 포함위주로) 프로그램 현황을 알아보았다. 특수아동 프로그램 사례를 토대로 구체적인 자폐아동의 대상 분석을 통해 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램을 제시하는데 그 중점을 두었다. 그 결과를 바탕으로 자폐아동을 위한 미술관 프로그램 활성화를 위한 구체적인 방안을 제시하여 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 개발 가능성을 모색하고 자폐아동들에게 도움을 줄수 있는 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 따라서, 이 연구는 먼저 문헌연구 및 사례조사를 통해 치료대상인 자폐아동의 원인과 특성 및 주요증상과 더불어 미술교육을 통한 자폐아동의 사례를 제시하고 문헌 연구를 통하여 미술관 교육의 개념과 역할, 미술관 교육의 중요성과 목적을 살펴보고, 미술관의 교육 기능이 구체적으로 드러나는 교육프로그램의 유형, 구성의 단계와 방법을 파악한 다음, 사례 연구를 실시하여 국내외 특수아동 대상 미술관 교육프로그램의 현황을 검토하였다. 국내의 경우, 미술관 3곳을, 국외의 경우, 3곳의 특수아동을 위한 미술관 교육프로그램을 대상으로 하였으며, 분석은 국내외 미술관 기관별 교육프로그램 제공 현황과 특성, 교육프로그램 개발과 진행의 단계, 구체적 운영 방법, 교육프로그램 접근 방식, 주제와 내용 영역, 교육프로그램의 유형과 교수 방법 활용 등의 측면에서 이루어졌으며, 국내 및 국외 미술관 교육의 성격과 방향을 검토하며 교육적 의도를 얻는 데 초점을 두었다. 국내 국외 자폐아동을 포함한 발달장애아동을 위한 미술관 교육프로그램 사례를 연구하고 미술관 교육프로그램을 실제로 개발하였다. 개발된 프로그램이 실행되고 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램이 발전을 위해서는 다음과 같은 사항이 발전되어져야 할 것이다. 첫째, 국내의 현행 특수아동 대상 미술관 교육의 변화를 가져오기 위해서는 무엇보다 먼저, 교육프로그램을 개발하는 주체인 미술관의 측면에서 특수아동을 세분화한 프로그램, 즉 자폐아동을 위한 미술관 교육의 필요성을 인식하는 것이 요구된다. 둘째, 특수아동을 위한 미술관 교육프로그램의 운영에 있어서, 프로그램 대상 유형의 확대, 세분화와 프로그램의 효율적인 제공과 운영 방식, 프로그램 운영 기간과 시기 확대 등의 개선이 요구된다. 셋째, 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 주제와 내용의 선정과 조직은 미술관의 자폐아동 대상 교육 목표를 나타내는 중요한 요소이다. 따라서, 주제와 내용은 교육 목표에 반영된 요구와 이념을 구현할 수 있어야 하며, 자폐아동의 흥미와 관심, 능력수준을 고려하여 주제와 내용의 다양한 접근 방식과 가능성을 검토하는 것이 중요하다. 넷째, 미술관 교육프로그램은 각 미술관의 소장품이나 전시활동 등과 연관시켜 교육할 수 있는 장점을 살리고, 다양한 유형과 교수 방법을 개발, 적용하여 교육의 효과를 높여야 한다. 그리고 다양한 교수 방법의 필요성과 가능성을 인식하고, 효과적인 방법을 선택하여 사용해야 한다. 다양한 특성을 지닌 프로그램의 교육을 효과적으로 실행하기 위해서는 실제로 활동을 지도하거나, 활동하는데 있어서 구체적인 방법의 개발과 적절한 선택적 사용이 필수적이다. 특히, 자폐아동을 위한 미술관 교육프로그램의 방법은 일차적으로는 완치는 아니지만 완화로서의 치료에 목적을 두고 있으므로 미술작품에 대한 호기심과 흥미, 관심, 즐거움을 불러일으키도록 하며, 이를 바탕으로 인식, 이해, 적용할 수 있도록 하기 위해 교육과 놀이의 개념을 혼합하여 계획되어야 하며, 다양한 방법이 개발, 활용되어야 한다.
The art museum education for disabled children allows them an opportunity to come in direct contact with art and contributes to improvement of their artistic receptivity, visual and sensory perception, imagination, creativity and critical thinking faculty, while, as one of the significant education ...
The art museum education for disabled children allows them an opportunity to come in direct contact with art and contributes to improvement of their artistic receptivity, visual and sensory perception, imagination, creativity and critical thinking faculty, while, as one of the significant education activities, putting its purpose on education of the whole man capable of enjoying, succeeding, and developing the artistic culture, based on the understanding of it. This art museum education for Autistic Disorders children can be achieved through the concrete education programs drawn up in line with the various educational objects, contents and approaches of each art museum. And its instructional advantage created by applying the collection and exhibition of a gallery induces children's direct participation, interesting experience and discovery and original activities. This study, based on the reason and symptom of Autistic Disorder, The several cases of Autistic Disorder who had art therapy and had art education successfully, recognition of importance of the art museum instruction for disabled children, shows the present conditions home and abroad, compares and analyzes the development, operation, subject and substance, and patterns and methods of education programs. Besides, on the basis results of these, it aimed at providing the detailed betterment plans and desirable directions to contrive and help spread of the promising art museum teaching programs for the sake of Korean disabled children especially, who has Autistic Disorder. Under the above purpose, through literature study, the concept and role of the art museum education, its gravity, aim were examined here. Next, based on the grip of types, constitutional stages and ways of above education programs, a case study was carried out, in which the current picture of art museum teaching programs for disabled children in Korea and foreign nations was presented for comparison and analysis. The total 3 domestic art museums and 3 foreign ones offering the programs of art education for disabled children were selected as survey objects. Comparison and analysis were conducted regarding the followings. 1) The present situation and specificities of each education program offered according to national and public or private art galleries respectively home and abroad 2) The development, progress steps and concrete managing ways of education programs 3) The approaches and, subject and content scope of education programs 4) The patterns and teaching methods of education programs In particular, the focus was taken on seeking suggestions through review of the character and direction of domestic art museum education. As a result of above studies on documentary records and instances, the efficient and systematic improvement plans were obtained like the followings, which are prerequisites to the advance of the domestic juvenile art gallery education and should be considered in behalf of the careful design and promotive operation of the instructive programs for who have Autistic Disorder. First, among others, the change of thinking of an art museum, the main body of developing education programs, is the prior requirement so as to restructure and reform the current domestic gallery education for disabled children. Each art museum should recognize the gravity of its disabled children education (especially Autistic Disorder Children), exert its aggressive efforts to work out the fresh programs and, through establishing the education department, assume a leading role in educational activities. Additionally it should have the discreet cognition on fields and scope of its programs in accordance with each establishment purpose of its own, namely whether national and public or private ones. Especially private art museums, which hold a relatively free discretion in the affairs related to budget and manpower, should play a central part of devising and providing a variety of fresh and experimental quality programs to facilitate its educational effect on children. Second, concerning administration of the art museum's children education programs for disabled, the comprehensive programs are needed such as the family program including the children concerned, collaboration with elementary schools and Web-based education programs, which are progressed from those involving just children and individuals. Also, the efforts to induce students to keep taking part in programs should be made through the continued and phased education programs that are subdivided according to their standards. The frequent repetition of the same programs and annual or regular ones performed during the opening period of museums would allow more young students instructional boons. Third, in case of making a selection and a organization as to themes and contents of the disabled children programs, the approaches in accordance with each topic should be utilized, which would help disabled children come to an understanding of art by reflecting museums' educational object for disabled children and considering their interest and level of ability. On the occasion of collaborative programs with school, they should promote the possibility to treat with various kinds of topics and contents by making a connection with the school curriculum especially in the fine arts fields. Fourth, the museum education programs for disabled children ought to be collaborated with the collection and exhibition of a museum, while going abreast with practical working focusing on the appreciation. Besides, the diverse sorts of programs, based on the consideration of their educational purpose, the participating children and the demand and situation facing a museum, should be developed and offered, while adopting the most effective ways under the comprehension of necessity and likelihood of the various teaching methods.
The art museum education for disabled children allows them an opportunity to come in direct contact with art and contributes to improvement of their artistic receptivity, visual and sensory perception, imagination, creativity and critical thinking faculty, while, as one of the significant education activities, putting its purpose on education of the whole man capable of enjoying, succeeding, and developing the artistic culture, based on the understanding of it. This art museum education for Autistic Disorders children can be achieved through the concrete education programs drawn up in line with the various educational objects, contents and approaches of each art museum. And its instructional advantage created by applying the collection and exhibition of a gallery induces children's direct participation, interesting experience and discovery and original activities. This study, based on the reason and symptom of Autistic Disorder, The several cases of Autistic Disorder who had art therapy and had art education successfully, recognition of importance of the art museum instruction for disabled children, shows the present conditions home and abroad, compares and analyzes the development, operation, subject and substance, and patterns and methods of education programs. Besides, on the basis results of these, it aimed at providing the detailed betterment plans and desirable directions to contrive and help spread of the promising art museum teaching programs for the sake of Korean disabled children especially, who has Autistic Disorder. Under the above purpose, through literature study, the concept and role of the art museum education, its gravity, aim were examined here. Next, based on the grip of types, constitutional stages and ways of above education programs, a case study was carried out, in which the current picture of art museum teaching programs for disabled children in Korea and foreign nations was presented for comparison and analysis. The total 3 domestic art museums and 3 foreign ones offering the programs of art education for disabled children were selected as survey objects. Comparison and analysis were conducted regarding the followings. 1) The present situation and specificities of each education program offered according to national and public or private art galleries respectively home and abroad 2) The development, progress steps and concrete managing ways of education programs 3) The approaches and, subject and content scope of education programs 4) The patterns and teaching methods of education programs In particular, the focus was taken on seeking suggestions through review of the character and direction of domestic art museum education. As a result of above studies on documentary records and instances, the efficient and systematic improvement plans were obtained like the followings, which are prerequisites to the advance of the domestic juvenile art gallery education and should be considered in behalf of the careful design and promotive operation of the instructive programs for who have Autistic Disorder. First, among others, the change of thinking of an art museum, the main body of developing education programs, is the prior requirement so as to restructure and reform the current domestic gallery education for disabled children. Each art museum should recognize the gravity of its disabled children education (especially Autistic Disorder Children), exert its aggressive efforts to work out the fresh programs and, through establishing the education department, assume a leading role in educational activities. Additionally it should have the discreet cognition on fields and scope of its programs in accordance with each establishment purpose of its own, namely whether national and public or private ones. Especially private art museums, which hold a relatively free discretion in the affairs related to budget and manpower, should play a central part of devising and providing a variety of fresh and experimental quality programs to facilitate its educational effect on children. Second, concerning administration of the art museum's children education programs for disabled, the comprehensive programs are needed such as the family program including the children concerned, collaboration with elementary schools and Web-based education programs, which are progressed from those involving just children and individuals. Also, the efforts to induce students to keep taking part in programs should be made through the continued and phased education programs that are subdivided according to their standards. The frequent repetition of the same programs and annual or regular ones performed during the opening period of museums would allow more young students instructional boons. Third, in case of making a selection and a organization as to themes and contents of the disabled children programs, the approaches in accordance with each topic should be utilized, which would help disabled children come to an understanding of art by reflecting museums' educational object for disabled children and considering their interest and level of ability. On the occasion of collaborative programs with school, they should promote the possibility to treat with various kinds of topics and contents by making a connection with the school curriculum especially in the fine arts fields. Fourth, the museum education programs for disabled children ought to be collaborated with the collection and exhibition of a museum, while going abreast with practical working focusing on the appreciation. Besides, the diverse sorts of programs, based on the consideration of their educational purpose, the participating children and the demand and situation facing a museum, should be developed and offered, while adopting the most effective ways under the comprehension of necessity and likelihood of the various teaching methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.