현대 미술에서 활발히 이루어지고 있는 매체간의 결합은 1960년대 말 모더니즘미술에 반하는 개념미술의 등장을 시작으로, 1970년대 포스트모더니즘의 움직임 속에서 점차 활발히 이루어져 오늘날 현대미술 속에서 다양한 형태의 미술작품으로 보여 지고 있다. 그 중 사진과 언어는 ‘아이디어’를 중요시하는 개념미술에 있어 효과적인 표현 매체로 이용되어져 왔으며, 특히 포스트모더니즘과 맞물려 활발해진 매체간의 결합 안에서 사진은 텍스트와 결합하여 새로운 ...
현대 미술에서 활발히 이루어지고 있는 매체간의 결합은 1960년대 말 모더니즘미술에 반하는 개념미술의 등장을 시작으로, 1970년대 포스트모더니즘의 움직임 속에서 점차 활발히 이루어져 오늘날 현대미술 속에서 다양한 형태의 미술작품으로 보여 지고 있다. 그 중 사진과 언어는 ‘아이디어’를 중요시하는 개념미술에 있어 효과적인 표현 매체로 이용되어져 왔으며, 특히 포스트모더니즘과 맞물려 활발해진 매체간의 결합 안에서 사진은 텍스트와 결합하여 새로운 표현방식으로 적극 활용되어졌다. 개념미술가들은 기존의 특정한 매체를 고수하지 않고 다양한 방식으로 사진과 텍스트를 이용하였다. 점차 사진과 텍스트의 관계는 이전 포토저널리즘에서 활용된 정보전달차원의 목적에서의 결합이 아닌, 예술적 표현의 수단으로써 다양한 방식으로 활용되었다. 본 연구는 이러한 사진과 텍스트가 결합하였을 때 작품 속에서 서로 어떻게 작용하며, 이러한 매체의 결합을 통해 궁극적으로 추구하는 것이 무엇인지에 대한 물음으로부터 시작되었다. 본 논문에서는 사진-텍스트 조합의 예술적 활용은 인간의 인식의 착각에 직접적으로 작용되어진다는 전제를 제시하고, 크게 ‘진실과 허구의 층위’ 그리고 ‘기억과 재구성의 층위’ 라는 두 가지 층위로 나누어 연구를 진행하였다. 크리스티앙 볼탄스키와 소피 칼의 작품에 이용된 사진과 텍스트의 분석을 통하여, 사진-텍스트의 논리적 조합이 새로운 형태의 예술을 실현시키기 위한 전략적 도구로써 다양한 가능성을 내포하고 있음을 밝히고자 한다.
현대 미술에서 활발히 이루어지고 있는 매체간의 결합은 1960년대 말 모더니즘미술에 반하는 개념미술의 등장을 시작으로, 1970년대 포스트모더니즘의 움직임 속에서 점차 활발히 이루어져 오늘날 현대미술 속에서 다양한 형태의 미술작품으로 보여 지고 있다. 그 중 사진과 언어는 ‘아이디어’를 중요시하는 개념미술에 있어 효과적인 표현 매체로 이용되어져 왔으며, 특히 포스트모더니즘과 맞물려 활발해진 매체간의 결합 안에서 사진은 텍스트와 결합하여 새로운 표현방식으로 적극 활용되어졌다. 개념미술가들은 기존의 특정한 매체를 고수하지 않고 다양한 방식으로 사진과 텍스트를 이용하였다. 점차 사진과 텍스트의 관계는 이전 포토저널리즘에서 활용된 정보전달차원의 목적에서의 결합이 아닌, 예술적 표현의 수단으로써 다양한 방식으로 활용되었다. 본 연구는 이러한 사진과 텍스트가 결합하였을 때 작품 속에서 서로 어떻게 작용하며, 이러한 매체의 결합을 통해 궁극적으로 추구하는 것이 무엇인지에 대한 물음으로부터 시작되었다. 본 논문에서는 사진-텍스트 조합의 예술적 활용은 인간의 인식의 착각에 직접적으로 작용되어진다는 전제를 제시하고, 크게 ‘진실과 허구의 층위’ 그리고 ‘기억과 재구성의 층위’ 라는 두 가지 층위로 나누어 연구를 진행하였다. 크리스티앙 볼탄스키와 소피 칼의 작품에 이용된 사진과 텍스트의 분석을 통하여, 사진-텍스트의 논리적 조합이 새로운 형태의 예술을 실현시키기 위한 전략적 도구로써 다양한 가능성을 내포하고 있음을 밝히고자 한다.
Being activated in contemporary art, the combination of media was initiated with the advent of conceptual art against modernism in the latter part of the 1960s and activated with the movement of postmodernism in the 1970s. Now, the combination of media is presented in a variety of contemporary art w...
Being activated in contemporary art, the combination of media was initiated with the advent of conceptual art against modernism in the latter part of the 1960s and activated with the movement of postmodernism in the 1970s. Now, the combination of media is presented in a variety of contemporary art works. Among media, photography and language have been used in the conceptual art, which attaching much importance to 'idea', as effective expression media. In particular, within the combination of media activated in gearing into postmodernism, the combination between photography and text was actively used as a new method of expression. Conceptual artists did not cling to certain conventional media. Rather, they used photography and text in a variety of ways. The relationship between photography and text was changed from the information delivery-oriented combination in photojournalism to the means of artistic expression, thus resulting in its diverse use. This study was initiated with the question, 'when photography and text are combined, how they function each other in works?' and 'what is the aim of media combination in the end?' On the assumption that the artistic use of the combination of photography and text functions to human beings' perceptual illusion directly, this study divided stratum into 'the stratum of truth and fiction' and 'the stratum of memory and restructuring'. Via analyzing photographs and texts used in the works of Christian Boltanski and Sophie Calle, the investigator found out the fact that the logical combination of photograph-text comprises diverse possibilities as a strategic tool to realize new patterns of art.
Being activated in contemporary art, the combination of media was initiated with the advent of conceptual art against modernism in the latter part of the 1960s and activated with the movement of postmodernism in the 1970s. Now, the combination of media is presented in a variety of contemporary art works. Among media, photography and language have been used in the conceptual art, which attaching much importance to 'idea', as effective expression media. In particular, within the combination of media activated in gearing into postmodernism, the combination between photography and text was actively used as a new method of expression. Conceptual artists did not cling to certain conventional media. Rather, they used photography and text in a variety of ways. The relationship between photography and text was changed from the information delivery-oriented combination in photojournalism to the means of artistic expression, thus resulting in its diverse use. This study was initiated with the question, 'when photography and text are combined, how they function each other in works?' and 'what is the aim of media combination in the end?' On the assumption that the artistic use of the combination of photography and text functions to human beings' perceptual illusion directly, this study divided stratum into 'the stratum of truth and fiction' and 'the stratum of memory and restructuring'. Via analyzing photographs and texts used in the works of Christian Boltanski and Sophie Calle, the investigator found out the fact that the logical combination of photograph-text comprises diverse possibilities as a strategic tool to realize new patterns of art.
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