國 文 草 綠 역사는 많은 것들을 담고 있으며, 많은 것들을 전해 준다. 하지만 이러한 역사 안에는 사실과 함께 역사가의 개입이 어느 정도 존재한다. 성서라고 이를 피할 수 없으며, 성서에 나온 인물이라고 해서 예외라고 단정 지어 말할 수는 없을 것이다. 본 논문이 선택한 미리암 역시 이에 해당되는 인물이라고 말 할 수 있다. 출애굽기(2:1-10, 15:19-21)와 민수기(12:1-16, 20:1)에서 너무나도 상반된 이미지로 등장하는 미리...
國 文 草 綠 역사는 많은 것들을 담고 있으며, 많은 것들을 전해 준다. 하지만 이러한 역사 안에는 사실과 함께 역사가의 개입이 어느 정도 존재한다. 성서라고 이를 피할 수 없으며, 성서에 나온 인물이라고 해서 예외라고 단정 지어 말할 수는 없을 것이다. 본 논문이 선택한 미리암 역시 이에 해당되는 인물이라고 말 할 수 있다. 출애굽기(2:1-10, 15:19-21)와 민수기(12:1-16, 20:1)에서 너무나도 상반된 이미지로 등장하는 미리암은 우리에게 혼란을 안겨주며, 미리암에 대한 보도가 사실만을 담고 있는 이야기인지 한 번쯤은 의심하게 만든다. 본 논문이 선택한 본문(출2:1-10, 15:19-21, 민12:1-16, 20:1)을 공시적으로 읽어 가면 미리암은 그가 서있는 배경에 바뀜에 따라 그의 모습 역시 변화한다. 우선 그는 강가에서 등장한다(출2:1-10). 멀리서부터 계속적으로 갓난아기인 모세를 바라보며 동생의 생사를 확인한다. 그러던 중 바로왕의 딸에게 모세가 건짐을 당하자 모세의 누이인 미리암은 즉시 바로왕의 딸에게 달려가 유모로 모세의 친어머니를 소개시켜 주고 모세의 친어머니와 양어머니를 이어주는 중요한 역할, 즉 출애굽의 시작을 가능케 한 역할을 하게 된다. 이 후 미리암의 이야기는 홍해 바다가 나올 때까지 조용하다. 바닷가에서 다시 등장하는 미리암은 출애굽을 가능케 한 하나님을 찬양하는 여예언자로 등장한다(출15:19-21). 출애굽 이후 이스라엘 백성 모두가 하나님을 찬양하게 하며 출애굽의 마무리를 장식하는 예언자로 등장하는 것이다. 이렇게 미리암은 출애굽기에서 모세와 아론보다도 먼저 하나님을 찬양하는 예언자로서 묘사되며 어떤 이보다도 이스라엘 백성에게 중요한 인물이며, 으뜸가는 지도자로 그려진다. 하지만 광야에서 등장하는 미리암은 전과는 상당히 반대되는 모습으로 등장한다. 우선 그는 마치 주도적으로 모세에게 대항하여 하나님께 벌을 받는 자처럼 그려진다(민12:1-16). 그가 주도적이지 않았음에도, 그리고 그가 모세에게 대항하는 자리에 없었을지 모름에도 불구하고 본문은 마치 미리암이 중죄인인 것처럼 이야기 한다. 이것도 모자라서 본문은 그의 매장지에서 미리암을 쓸쓸히 죽어가게 만든다(민20:1). 미리암의 죽음은 아론의 죽음과 너무나도 큰 차이를 갖고 있다. 죽은 이들을 위한 애도의 유무, 죽음을 표현하는 단어 까지도 아론과는 너무나도 큰 차이를 갖고 있다. 미리암은 이렇게 비교당하며, 외면당하는 비운의 주인공으로 잊혀지게 되는 것이다. 이런 출애굽기와 민수기에서의 혼란스러운 미리암의 모습은 결코 그의 참 모습이라고 할 수 없다. 결론부터 말하면 미리암은 제사장문헌 속에서 큰 피해를 입은 자이다. 민수기에서의 미리암의 모습은 P기자에 의해 어느 정도 재구성 되었다고 이야기 할 수 있다. 민수기 12장과 20장의 기자인 P기자는 이스라엘의 큰 지도자인 미리암을 이용해 이스라엘의 신앙이 하늘의 여왕, 즉 여성으로 부각되어지는 신을 받아들이는 우상숭배 풍습을 몰아내기 위해 처벌 받는 여인으로 그렸다. 또한 P기자에게 있어 제사장 아론이 미리암보다 뒤처지는 인물이 되는 것은 허락될 수 없기에 같은 민수기 20장 안에서 현저하게 비교되는 죽음을 이야기 하고 있는 것이다. 미리암이 아무리 으뜸가는 지도자였다고 한들 우리의 기억 속에는 역사가에 의해 편집된 미리암만을 인식할 수밖에 없는 것이다. 이런 미리암을 모세에게 대항하고, 처벌받으며, 외면당해버린 여인으로 기억하는 것은 바람직하지 못할 것이다. 미리암은 피해자이며, 변호 받아야 하는 여인이다. 그는 그가 처음 등장 할 때부터 죽음을 맞이할 때까지 이스라엘의 가장 큰 지도자 가운데 한 사람으로 기억되어야 한다. 미리암은 결코 지도자에서 외면당하는 자로, 예언자에서 대항자로 기억 되서는 안 된다. 그렇기에 본 논문의 작성자는 그를 위한 변호, 그리고 그를 위한 애도와 애가를 이 논문에 싣는다.
國 文 草 綠 역사는 많은 것들을 담고 있으며, 많은 것들을 전해 준다. 하지만 이러한 역사 안에는 사실과 함께 역사가의 개입이 어느 정도 존재한다. 성서라고 이를 피할 수 없으며, 성서에 나온 인물이라고 해서 예외라고 단정 지어 말할 수는 없을 것이다. 본 논문이 선택한 미리암 역시 이에 해당되는 인물이라고 말 할 수 있다. 출애굽기(2:1-10, 15:19-21)와 민수기(12:1-16, 20:1)에서 너무나도 상반된 이미지로 등장하는 미리암은 우리에게 혼란을 안겨주며, 미리암에 대한 보도가 사실만을 담고 있는 이야기인지 한 번쯤은 의심하게 만든다. 본 논문이 선택한 본문(출2:1-10, 15:19-21, 민12:1-16, 20:1)을 공시적으로 읽어 가면 미리암은 그가 서있는 배경에 바뀜에 따라 그의 모습 역시 변화한다. 우선 그는 강가에서 등장한다(출2:1-10). 멀리서부터 계속적으로 갓난아기인 모세를 바라보며 동생의 생사를 확인한다. 그러던 중 바로왕의 딸에게 모세가 건짐을 당하자 모세의 누이인 미리암은 즉시 바로왕의 딸에게 달려가 유모로 모세의 친어머니를 소개시켜 주고 모세의 친어머니와 양어머니를 이어주는 중요한 역할, 즉 출애굽의 시작을 가능케 한 역할을 하게 된다. 이 후 미리암의 이야기는 홍해 바다가 나올 때까지 조용하다. 바닷가에서 다시 등장하는 미리암은 출애굽을 가능케 한 하나님을 찬양하는 여예언자로 등장한다(출15:19-21). 출애굽 이후 이스라엘 백성 모두가 하나님을 찬양하게 하며 출애굽의 마무리를 장식하는 예언자로 등장하는 것이다. 이렇게 미리암은 출애굽기에서 모세와 아론보다도 먼저 하나님을 찬양하는 예언자로서 묘사되며 어떤 이보다도 이스라엘 백성에게 중요한 인물이며, 으뜸가는 지도자로 그려진다. 하지만 광야에서 등장하는 미리암은 전과는 상당히 반대되는 모습으로 등장한다. 우선 그는 마치 주도적으로 모세에게 대항하여 하나님께 벌을 받는 자처럼 그려진다(민12:1-16). 그가 주도적이지 않았음에도, 그리고 그가 모세에게 대항하는 자리에 없었을지 모름에도 불구하고 본문은 마치 미리암이 중죄인인 것처럼 이야기 한다. 이것도 모자라서 본문은 그의 매장지에서 미리암을 쓸쓸히 죽어가게 만든다(민20:1). 미리암의 죽음은 아론의 죽음과 너무나도 큰 차이를 갖고 있다. 죽은 이들을 위한 애도의 유무, 죽음을 표현하는 단어 까지도 아론과는 너무나도 큰 차이를 갖고 있다. 미리암은 이렇게 비교당하며, 외면당하는 비운의 주인공으로 잊혀지게 되는 것이다. 이런 출애굽기와 민수기에서의 혼란스러운 미리암의 모습은 결코 그의 참 모습이라고 할 수 없다. 결론부터 말하면 미리암은 제사장문헌 속에서 큰 피해를 입은 자이다. 민수기에서의 미리암의 모습은 P기자에 의해 어느 정도 재구성 되었다고 이야기 할 수 있다. 민수기 12장과 20장의 기자인 P기자는 이스라엘의 큰 지도자인 미리암을 이용해 이스라엘의 신앙이 하늘의 여왕, 즉 여성으로 부각되어지는 신을 받아들이는 우상숭배 풍습을 몰아내기 위해 처벌 받는 여인으로 그렸다. 또한 P기자에게 있어 제사장 아론이 미리암보다 뒤처지는 인물이 되는 것은 허락될 수 없기에 같은 민수기 20장 안에서 현저하게 비교되는 죽음을 이야기 하고 있는 것이다. 미리암이 아무리 으뜸가는 지도자였다고 한들 우리의 기억 속에는 역사가에 의해 편집된 미리암만을 인식할 수밖에 없는 것이다. 이런 미리암을 모세에게 대항하고, 처벌받으며, 외면당해버린 여인으로 기억하는 것은 바람직하지 못할 것이다. 미리암은 피해자이며, 변호 받아야 하는 여인이다. 그는 그가 처음 등장 할 때부터 죽음을 맞이할 때까지 이스라엘의 가장 큰 지도자 가운데 한 사람으로 기억되어야 한다. 미리암은 결코 지도자에서 외면당하는 자로, 예언자에서 대항자로 기억 되서는 안 된다. 그렇기에 본 논문의 작성자는 그를 위한 변호, 그리고 그를 위한 애도와 애가를 이 논문에 싣는다.
Abstract History embraces and at the same time, transfers many things. However, it is inevitable that historian's subjective intervention coexists along with actual facts within the history itself. Similarly, Bible cannot avoid this and also characters in the Bible are no exceptions. Miriam, the sub...
Abstract History embraces and at the same time, transfers many things. However, it is inevitable that historian's subjective intervention coexists along with actual facts within the history itself. Similarly, Bible cannot avoid this and also characters in the Bible are no exceptions. Miriam, the subject in this dissertation, is also classified as such. Appearing in the most contrasting images throughout the Exodus (2:1-10, 15:19-21) and Numbers (12:1-16, 20:1), Miriam presents the audience with much confusion and makes the readers doubt whether the story of Miriam is really factual. Upon reading the Biblical texts this dissertation has carefully selected (Exodus 2:1-10, 15:19-21, Numbers 12:1-16, 20:1), one would notice that Miriam's character changes along with her backgrounds. Miriam first appears at the riverside (Exodus 2:1-10) and checks on her brother's life as she consistently observes the baby Moses from distance. Then, when Moses is scooped up by King Pharaoh's daughter, Miriam rushes to her side and introduces her Moses’ real mother as the potent nanny. She thus plays a critical role of connecting Moses’ birth-mother and step-mother, triggering the start of the Exodus. Afterwards, Miriam's story does not rise to surface until that of the Red Sea. Miriam again appears at the seaside as the female prophet, praising the glory of God who enabled the exodus possible (Exodus 15:19-21). Therefore in the Exodus, Miriam is described as the prophet praising God even before Moses or Aaron and also portrayed as the prominent leader of the Israelis. However, Miriam later emerges at the desert as completely opposite character. She is depicted as if she is being punished by God for rebelling against Moses (Numbers 12:1-16). Though she did not play a leading role in this revolt or was not at the place at all, the text speaks as if she committed a felony. Furthermore, Miriam pathetically dies alone at the cemetery (Numbers 20:1). Miriam's death significantly differs from that of Aaron. It differs in terms of the presence of people's lamentation and even the vocabularies used for expressing death. Compared in such ways, she becomes gradually forgotten as mere tragic heroine. Such shifting characters of Miriam throughout the Exodus and Numbers are not alone accountable to her real personality. In nutshell, Miriam is greatly victimized at the Priestly writings. It can be said that the character of Miriam at the Numbers is somewhat reformulated by P. P, the narrator of Numbers chapter 12 and 20, takes advantage of Miriam, the great leader of Israel, to portray her as the woman being punished in order to drive away the custom of idolatry which worships the queen of the heaven. Also, because P cannot admit Aaron, the chief priest, being lagged behind Miriam, P elaborates the difference between the deaths of two characters in the Numbers chapter 20. Though Miriam was a prominent leader, we the readers have no other options than to perceive her figure as distorted, under the deliberate editing of historians. Thus, it is not advisable to remember Miriam as a mere woman who revolted against Moses, then punished and disregarded by God. Miriam is a victim to be defended. From her first appearance to her final death, she should be remembered as one of the greatest leaders of Israel. She should never be recalled more as a sufferer than leader, and more as an antagonist than prophet. Thus, the author intends to write this dissertation for the sake of her defense and lamentation.
Abstract History embraces and at the same time, transfers many things. However, it is inevitable that historian's subjective intervention coexists along with actual facts within the history itself. Similarly, Bible cannot avoid this and also characters in the Bible are no exceptions. Miriam, the subject in this dissertation, is also classified as such. Appearing in the most contrasting images throughout the Exodus (2:1-10, 15:19-21) and Numbers (12:1-16, 20:1), Miriam presents the audience with much confusion and makes the readers doubt whether the story of Miriam is really factual. Upon reading the Biblical texts this dissertation has carefully selected (Exodus 2:1-10, 15:19-21, Numbers 12:1-16, 20:1), one would notice that Miriam's character changes along with her backgrounds. Miriam first appears at the riverside (Exodus 2:1-10) and checks on her brother's life as she consistently observes the baby Moses from distance. Then, when Moses is scooped up by King Pharaoh's daughter, Miriam rushes to her side and introduces her Moses’ real mother as the potent nanny. She thus plays a critical role of connecting Moses’ birth-mother and step-mother, triggering the start of the Exodus. Afterwards, Miriam's story does not rise to surface until that of the Red Sea. Miriam again appears at the seaside as the female prophet, praising the glory of God who enabled the exodus possible (Exodus 15:19-21). Therefore in the Exodus, Miriam is described as the prophet praising God even before Moses or Aaron and also portrayed as the prominent leader of the Israelis. However, Miriam later emerges at the desert as completely opposite character. She is depicted as if she is being punished by God for rebelling against Moses (Numbers 12:1-16). Though she did not play a leading role in this revolt or was not at the place at all, the text speaks as if she committed a felony. Furthermore, Miriam pathetically dies alone at the cemetery (Numbers 20:1). Miriam's death significantly differs from that of Aaron. It differs in terms of the presence of people's lamentation and even the vocabularies used for expressing death. Compared in such ways, she becomes gradually forgotten as mere tragic heroine. Such shifting characters of Miriam throughout the Exodus and Numbers are not alone accountable to her real personality. In nutshell, Miriam is greatly victimized at the Priestly writings. It can be said that the character of Miriam at the Numbers is somewhat reformulated by P. P, the narrator of Numbers chapter 12 and 20, takes advantage of Miriam, the great leader of Israel, to portray her as the woman being punished in order to drive away the custom of idolatry which worships the queen of the heaven. Also, because P cannot admit Aaron, the chief priest, being lagged behind Miriam, P elaborates the difference between the deaths of two characters in the Numbers chapter 20. Though Miriam was a prominent leader, we the readers have no other options than to perceive her figure as distorted, under the deliberate editing of historians. Thus, it is not advisable to remember Miriam as a mere woman who revolted against Moses, then punished and disregarded by God. Miriam is a victim to be defended. From her first appearance to her final death, she should be remembered as one of the greatest leaders of Israel. She should never be recalled more as a sufferer than leader, and more as an antagonist than prophet. Thus, the author intends to write this dissertation for the sake of her defense and lamentation.
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