진로 행복훈련이 재한중국학생들의 취업불안과 취업스트레스, 진로 자기효능감에 미치는 영향 xEffects of Career Happiness Training on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy of Chinese Students in Korea원문보기
본 연구에서는 재한중국학생의 취업불안과 취업스트레스를 감소시키고 진로 자기효능감을 증진시키기 위해 진로 행복훈련을 재한중국학생들에게 실시하여 효과를 검증하였다. 진로 행복훈련은 행복훈련에 기본적인 바탕을 두고, 진로 상담 영역에 응용한 집단상담 프로그램이다. 진로 행복훈련은 로저스의 일치성을 발전시킨 나의 심정 표현해 주기, 공감을 발전시킨 남의 심정 받아 주기와 나의 심정 표현해주기를 연결시키는 것 등을 주 기법으로 사용하는 심리치료이론이다. 본 연구에서는 진로 행복훈련이 취업불안, 취업스트레스와 진로 ...
본 연구에서는 재한중국학생의 취업불안과 취업스트레스를 감소시키고 진로 자기효능감을 증진시키기 위해 진로 행복훈련을 재한중국학생들에게 실시하여 효과를 검증하였다. 진로 행복훈련은 행복훈련에 기본적인 바탕을 두고, 진로 상담 영역에 응용한 집단상담 프로그램이다. 진로 행복훈련은 로저스의 일치성을 발전시킨 나의 심정 표현해 주기, 공감을 발전시킨 남의 심정 받아 주기와 나의 심정 표현해주기를 연결시키는 것 등을 주 기법으로 사용하는 심리치료이론이다. 본 연구에서는 진로 행복훈련이 취업불안, 취업스트레스와 진로 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위해 취업불안 변화량, 취업스트레스 변화량과 진로 자기효능감 변화량의 평균과 표준편차를 구하고 이에 대한 분산분석을 실시하였다. 통계분석 결과 진로 행복훈련집단과 통제집단의 취업불안 변화량의 차이는 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업불안을 낮춘다고 할 수 있다. 취업불안의 하위요소 중에서는 취업 경쟁 스트레스, 취업지원 부족, 자신감 부족의 변화량 차이가 통계적으로 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업 경쟁 스트레스, 취업지원 부족, 자신감 부족을 낮춘다고 할 수 있다. 진로 행복훈련집단과 통제집단의 취업스트레스 변화량의 차이는 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업스트레스는 낮춘다고 할 수 있다. 취업스트레스의 하위요소 중에서는 학업 스트레스, 취업불안 스트레스를 낮춘다고 할 수 있다. 진로 행복훈련집단과 통제집단의 진로 자기효능감 변화량의 차이도 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 진로 자기효능감을 높인다고 할 수 있다. 진로 자기효능감의 하위요소 중에서는 미래계획 효능감과 자기평가 효능감의 변화량 차이가 통계적으로 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 미래계획 효능감과 자기평가 효능감을 높인다고 할 수 있다.
본 연구에서는 재한중국학생의 취업불안과 취업스트레스를 감소시키고 진로 자기효능감을 증진시키기 위해 진로 행복훈련을 재한중국학생들에게 실시하여 효과를 검증하였다. 진로 행복훈련은 행복훈련에 기본적인 바탕을 두고, 진로 상담 영역에 응용한 집단상담 프로그램이다. 진로 행복훈련은 로저스의 일치성을 발전시킨 나의 심정 표현해 주기, 공감을 발전시킨 남의 심정 받아 주기와 나의 심정 표현해주기를 연결시키는 것 등을 주 기법으로 사용하는 심리치료이론이다. 본 연구에서는 진로 행복훈련이 취업불안, 취업스트레스와 진로 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위해 취업불안 변화량, 취업스트레스 변화량과 진로 자기효능감 변화량의 평균과 표준편차를 구하고 이에 대한 분산분석을 실시하였다. 통계분석 결과 진로 행복훈련집단과 통제집단의 취업불안 변화량의 차이는 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업불안을 낮춘다고 할 수 있다. 취업불안의 하위요소 중에서는 취업 경쟁 스트레스, 취업지원 부족, 자신감 부족의 변화량 차이가 통계적으로 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업 경쟁 스트레스, 취업지원 부족, 자신감 부족을 낮춘다고 할 수 있다. 진로 행복훈련집단과 통제집단의 취업스트레스 변화량의 차이는 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 취업스트레스는 낮춘다고 할 수 있다. 취업스트레스의 하위요소 중에서는 학업 스트레스, 취업불안 스트레스를 낮춘다고 할 수 있다. 진로 행복훈련집단과 통제집단의 진로 자기효능감 변화량의 차이도 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 진로 자기효능감을 높인다고 할 수 있다. 진로 자기효능감의 하위요소 중에서는 미래계획 효능감과 자기평가 효능감의 변화량 차이가 통계적으로 유의하였다. 따라서 진로 행복훈련은 미래계획 효능감과 자기평가 효능감을 높인다고 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of Career Happiness Training Group Counseling (CHTGC) on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy. CHTGC is an integrated technique that can solve career-related problems, which is composed of multiple theoretical approache...
The purpose of this study was to examine the effects of Career Happiness Training Group Counseling (CHTGC) on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy. CHTGC is an integrated technique that can solve career-related problems, which is composed of multiple theoretical approaches of counseling / psychotherapy and vocational guidance theory. It contains empathy techniques and emotion expression that improve the ability of empathy, and It also contains vocational guidance methods that help people find their vocational interest, vocational ability and finally succeed in obtaining a job. A total of twenty-four Chinese students, who were in their last year of university study, were included in the present study. The students were randomly assigned into two equal groups. The first group of students received the CHTGC, while the other group served as control subjects without the career happiness training. Each training session took about 100 minutes, 10 times for 5 days. Zhang Yu Zhu’s and Chen Zhong Yong’s Indices of Job Seeking Anxiety, Kang Youri’s Index of Job Seeking Stress, and Lee Eunjin’s Index of Career Self-Efficacy were used. The measurements were performed in both groups of students before and after career happiness training and twenty days later than the last session. To verify the influence of the CHTGC on job seeking anxiety, job seeking stress and career self-efficacy of Chinese students, basic statistical analysis and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed to compare the values of the gained measurement of the two groups. The results of this study indicated that CHTGC significantly improves career self-efficacy and reduces job seeking anxiety and job seeking stress of graduating students. Further studies using more number of students with various background, field of study, and other grouping criteria would provide more evidence on the effect of CHTGC on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy.
The purpose of this study was to examine the effects of Career Happiness Training Group Counseling (CHTGC) on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy. CHTGC is an integrated technique that can solve career-related problems, which is composed of multiple theoretical approaches of counseling / psychotherapy and vocational guidance theory. It contains empathy techniques and emotion expression that improve the ability of empathy, and It also contains vocational guidance methods that help people find their vocational interest, vocational ability and finally succeed in obtaining a job. A total of twenty-four Chinese students, who were in their last year of university study, were included in the present study. The students were randomly assigned into two equal groups. The first group of students received the CHTGC, while the other group served as control subjects without the career happiness training. Each training session took about 100 minutes, 10 times for 5 days. Zhang Yu Zhu’s and Chen Zhong Yong’s Indices of Job Seeking Anxiety, Kang Youri’s Index of Job Seeking Stress, and Lee Eunjin’s Index of Career Self-Efficacy were used. The measurements were performed in both groups of students before and after career happiness training and twenty days later than the last session. To verify the influence of the CHTGC on job seeking anxiety, job seeking stress and career self-efficacy of Chinese students, basic statistical analysis and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed to compare the values of the gained measurement of the two groups. The results of this study indicated that CHTGC significantly improves career self-efficacy and reduces job seeking anxiety and job seeking stress of graduating students. Further studies using more number of students with various background, field of study, and other grouping criteria would provide more evidence on the effect of CHTGC on Job Seeking Anxiety, Job Seeking Stress and Career Self-Efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.