본 연구는 EFL 상황에서 영어를 배우고 있는 한국의 초등학교 4~6학년을 대상으로 학년, 성별, 영어 능력, 영어 공부를 시작한 시기에 따라 영어 학습 동기와 동기 상실에 어떤 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 학생들을 대상으로 설문 조사와 인터뷰를 실시하였다. 또한 초등학생의 영어 학습 동기 상실 요인에 관하여 학부모와 영어전담 교사들은 어떻게 생각하고 있는지를 파악하기 위하여 서면 인터뷰를 실시하였다. 자료 분석 결과 다...
본 연구는 EFL 상황에서 영어를 배우고 있는 한국의 초등학교 4~6학년을 대상으로 학년, 성별, 영어 능력, 영어 공부를 시작한 시기에 따라 영어 학습 동기와 동기 상실에 어떤 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 학생들을 대상으로 설문 조사와 인터뷰를 실시하였다. 또한 초등학생의 영어 학습 동기 상실 요인에 관하여 학부모와 영어전담 교사들은 어떻게 생각하고 있는지를 파악하기 위하여 서면 인터뷰를 실시하였다. 자료 분석 결과 다음과 같은 주요한 사실들이 발견되었다. 첫째, 초등학생들의 영어 학습에 대한 동기는 학년이 올라갈수록 낮아졌지만, 여학생이 남학생보다 높은 동기를 보였으며 영어 공부를 일찍 시작한 학생과 영어 능력 수준이 높은 학생일수록 높은 동기를 가지고 있음을 알 수 있었다. 그리고 동기 상실의 경우에는 이와 반대의 결과가 나타났다. 둘째, 학생들은 설문 조사에서 부모 요인을 가장 큰 동기 상실 요인으로 지적하였고, 인터뷰에서는 가장 많은 학생들이 어렵고 모르는 것이 나올 때 영어 공부가 하기 싫어진다고 응답하였다. 셋째, 동기 상실 요인에 관한 학부모와 교사 대상의 인터뷰 분석 결과 가장 높은 동기 상실 요인으로 학부모는 주입식, 문법 위주로 가르치는 교사의 수업 방식을, 교사는 사교육으로 인한 학생들 간의 심한 수준 차이를 지적하였다. 이 결과를 바탕으로 학부모는 자녀들이 영어 학습에 강한 동기를 느낄 수 있는 환경을 조성해 주어야 하고, 교육과정 개발 단계에서부터 학생들이 학습 내용 이해의 부족으로 동기를 상실하지 않도록 하는 교육적 방안이 모색되어야 한다.
본 연구는 EFL 상황에서 영어를 배우고 있는 한국의 초등학교 4~6학년을 대상으로 학년, 성별, 영어 능력, 영어 공부를 시작한 시기에 따라 영어 학습 동기와 동기 상실에 어떤 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 학생들을 대상으로 설문 조사와 인터뷰를 실시하였다. 또한 초등학생의 영어 학습 동기 상실 요인에 관하여 학부모와 영어전담 교사들은 어떻게 생각하고 있는지를 파악하기 위하여 서면 인터뷰를 실시하였다. 자료 분석 결과 다음과 같은 주요한 사실들이 발견되었다. 첫째, 초등학생들의 영어 학습에 대한 동기는 학년이 올라갈수록 낮아졌지만, 여학생이 남학생보다 높은 동기를 보였으며 영어 공부를 일찍 시작한 학생과 영어 능력 수준이 높은 학생일수록 높은 동기를 가지고 있음을 알 수 있었다. 그리고 동기 상실의 경우에는 이와 반대의 결과가 나타났다. 둘째, 학생들은 설문 조사에서 부모 요인을 가장 큰 동기 상실 요인으로 지적하였고, 인터뷰에서는 가장 많은 학생들이 어렵고 모르는 것이 나올 때 영어 공부가 하기 싫어진다고 응답하였다. 셋째, 동기 상실 요인에 관한 학부모와 교사 대상의 인터뷰 분석 결과 가장 높은 동기 상실 요인으로 학부모는 주입식, 문법 위주로 가르치는 교사의 수업 방식을, 교사는 사교육으로 인한 학생들 간의 심한 수준 차이를 지적하였다. 이 결과를 바탕으로 학부모는 자녀들이 영어 학습에 강한 동기를 느낄 수 있는 환경을 조성해 주어야 하고, 교육과정 개발 단계에서부터 학생들이 학습 내용 이해의 부족으로 동기를 상실하지 않도록 하는 교육적 방안이 모색되어야 한다.
This study aims at finding out what kinds of motivations and demotivations elementary school students in the EFL classroom have toward learning English, and also looking for solutions of how they can recover their demotivation. To conduct this study, a qualitative approach using a questionnaire with...
This study aims at finding out what kinds of motivations and demotivations elementary school students in the EFL classroom have toward learning English, and also looking for solutions of how they can recover their demotivation. To conduct this study, a qualitative approach using a questionnaire with Likert Scale Format and a qualitative approach by conducting interviews with the subjects is examined for students, English teachers and parents. Results drawn from this study are the following: (1) Elementary school higher graders gradually lost motivation and boys tended to have more negative attitudes than girls toward learning English. If they start to learn English late or have low ability, they showed more demotivations. (2) The questionnaires showed that parents are the most important demotivation factor in learning English. (3) The interview with students showed that the understanding learning factor related to demotivation for study English. (4) The parents point out cramming method of teaching, the teachers says that`s because there are wide gap between high and low level students due to private education. These are some suggestions for our future teaching and learning based on the analysis and results of the investigation: (1) Most students are expected to actively participate in all classes when they are motivated. Especially boys who have lower motivation than girls, so English teachers should prepare more active teaching methods. English teachers should discuss the effective teaching ways together so that they can find the best ways to ensure students are motivated. (2) Parents should provide a motivating environment by not forcing them. (3) To motivate students intrinsically, various materials should be developed by the experts in education. And English curriculum should be developed at a level for each grader. To avoid the boredom of students, they should encourage their students to study English in a comfortable, active surrounding. Key words : motivation, demotivation
This study aims at finding out what kinds of motivations and demotivations elementary school students in the EFL classroom have toward learning English, and also looking for solutions of how they can recover their demotivation. To conduct this study, a qualitative approach using a questionnaire with Likert Scale Format and a qualitative approach by conducting interviews with the subjects is examined for students, English teachers and parents. Results drawn from this study are the following: (1) Elementary school higher graders gradually lost motivation and boys tended to have more negative attitudes than girls toward learning English. If they start to learn English late or have low ability, they showed more demotivations. (2) The questionnaires showed that parents are the most important demotivation factor in learning English. (3) The interview with students showed that the understanding learning factor related to demotivation for study English. (4) The parents point out cramming method of teaching, the teachers says that`s because there are wide gap between high and low level students due to private education. These are some suggestions for our future teaching and learning based on the analysis and results of the investigation: (1) Most students are expected to actively participate in all classes when they are motivated. Especially boys who have lower motivation than girls, so English teachers should prepare more active teaching methods. English teachers should discuss the effective teaching ways together so that they can find the best ways to ensure students are motivated. (2) Parents should provide a motivating environment by not forcing them. (3) To motivate students intrinsically, various materials should be developed by the experts in education. And English curriculum should be developed at a level for each grader. To avoid the boredom of students, they should encourage their students to study English in a comfortable, active surrounding. Key words : motivation, demotivation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.