본 논문은 수급자의 경험을 토대로 제도 운영에 대한 만족도와 사회복지서비스 전달체계에 대한 만족도 등 다양한 요인들이 전반적인 사회복지서비스에 대한 만족과 삶의 질 만족에 미치는 영향관계를 분석하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시 기초생활수급 자를 대상으로 경험적 조사를 실시하였고, 이를 바탕으로 신뢰도 분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다. 분석결과 사회복지전달체계, 생활환경 및 지원 체계, 국민기초생활보장제도보장 수준, 국민기초생활보장제도 선정 및 관리요인 모두 사회복지서비스 만족과 삶의 질 만족에 영향을 미치며, 사회복지서비스만족 또한 삶의 질 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 삶의 질 만족도를 높이기 위해서는 전반적인 사회복지서비스 개선은 물론 국민기초생활보장제도의 보장 수준 및 대상자 관리에도 개선이 필요한 것으로 보인다. 이에 따른 정책적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회복지서비스의 만족도 및 삶의 질 수준을 향상하기 위해 정부는 기초생활수급 자 선정을 명확하게 하며, 서비스 대상자들의 소득보장 및 자활지원프로그램, 세금감면 등 서비스지원이 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 사회복지전달체계의 네트워크 형성을 통한 서비스 연계의 지원이 적극적으로 수행되어야 할 것이다. 셋째, 다양한 서비스 제공을 통해 수급 자들이 고립된 것이 아닌 자신의 삶에 만족을 느끼고 ...
본 논문은 수급자의 경험을 토대로 제도 운영에 대한 만족도와 사회복지서비스 전달체계에 대한 만족도 등 다양한 요인들이 전반적인 사회복지서비스에 대한 만족과 삶의 질 만족에 미치는 영향관계를 분석하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시 기초생활수급 자를 대상으로 경험적 조사를 실시하였고, 이를 바탕으로 신뢰도 분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다. 분석결과 사회복지전달체계, 생활환경 및 지원 체계, 국민기초생활보장제도보장 수준, 국민기초생활보장제도 선정 및 관리요인 모두 사회복지서비스 만족과 삶의 질 만족에 영향을 미치며, 사회복지서비스만족 또한 삶의 질 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 삶의 질 만족도를 높이기 위해서는 전반적인 사회복지서비스 개선은 물론 국민기초생활보장제도의 보장 수준 및 대상자 관리에도 개선이 필요한 것으로 보인다. 이에 따른 정책적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회복지서비스의 만족도 및 삶의 질 수준을 향상하기 위해 정부는 기초생활수급 자 선정을 명확하게 하며, 서비스 대상자들의 소득보장 및 자활지원프로그램, 세금감면 등 서비스지원이 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 사회복지전달체계의 네트워크 형성을 통한 서비스 연계의 지원이 적극적으로 수행되어야 할 것이다. 셋째, 다양한 서비스 제공을 통해 수급 자들이 고립된 것이 아닌 자신의 삶에 만족을 느끼고 지역사회에 가치 있는 역할을 가짐으로써 참여할 수 있도록 정부 및 지방자치단체뿐만 아니라 민간단체들도 지원해야 할 것이다. 결론적으로 본 연구는 국민기초생활보장제도에 따른 수급자의 서비스 질, 주관적인 삶의 민족에 미치는 영향 등의 연구가 부족한 실정에서 기초생활수급 자를 직접 면담하여 사회복지 서비스의 전달체계와 만족도를 평가하였다는 점에서 의미가 있을 것이다.
본 논문은 수급자의 경험을 토대로 제도 운영에 대한 만족도와 사회복지서비스 전달체계에 대한 만족도 등 다양한 요인들이 전반적인 사회복지서비스에 대한 만족과 삶의 질 만족에 미치는 영향관계를 분석하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시 기초생활수급 자를 대상으로 경험적 조사를 실시하였고, 이를 바탕으로 신뢰도 분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다. 분석결과 사회복지전달체계, 생활환경 및 지원 체계, 국민기초생활보장제도보장 수준, 국민기초생활보장제도 선정 및 관리요인 모두 사회복지서비스 만족과 삶의 질 만족에 영향을 미치며, 사회복지서비스만족 또한 삶의 질 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 삶의 질 만족도를 높이기 위해서는 전반적인 사회복지서비스 개선은 물론 국민기초생활보장제도의 보장 수준 및 대상자 관리에도 개선이 필요한 것으로 보인다. 이에 따른 정책적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회복지서비스의 만족도 및 삶의 질 수준을 향상하기 위해 정부는 기초생활수급 자 선정을 명확하게 하며, 서비스 대상자들의 소득보장 및 자활지원프로그램, 세금감면 등 서비스지원이 지속적으로 이루어져야 한다. 둘째, 사회복지전달체계의 네트워크 형성을 통한 서비스 연계의 지원이 적극적으로 수행되어야 할 것이다. 셋째, 다양한 서비스 제공을 통해 수급 자들이 고립된 것이 아닌 자신의 삶에 만족을 느끼고 지역사회에 가치 있는 역할을 가짐으로써 참여할 수 있도록 정부 및 지방자치단체뿐만 아니라 민간단체들도 지원해야 할 것이다. 결론적으로 본 연구는 국민기초생활보장제도에 따른 수급자의 서비스 질, 주관적인 삶의 민족에 미치는 영향 등의 연구가 부족한 실정에서 기초생활수급 자를 직접 면담하여 사회복지 서비스의 전달체계와 만족도를 평가하였다는 점에서 의미가 있을 것이다.
This thesis is designated to reveal the correlation analysis between the general social welfare services and the quality of life. There are a lot of factors which influence the level of satisfaction of social welfare services. For example, this field's application system and delivery system both con...
This thesis is designated to reveal the correlation analysis between the general social welfare services and the quality of life. There are a lot of factors which influence the level of satisfaction of social welfare services. For example, this field's application system and delivery system both constitute as factors which may affect satisfaction levels. For this study, an experience survey was conducted based on recipients under a basic living security system in the city of Daegu. Next, by effectively utilizing the experience survey results, both reliability analysis and multiple correlation analysis were made. The analysis showed that the social welfare delivery system, life environment, supporting system, basic guarantee security system, and the selecting and management factors of these systems, all influence the satisfaction level of the social welfare system and the quality of life. The results also indicated that even social welfare had an impact on the quality of life. Therefore, improvement is required for the general welfare services, the standard of living, and the recipient management of the basic living security system, all in part to effectively raise the satisfaction level regarding the quality of life. Here are several policy suggestions based on this study. First of all, the government should select recipients based on objective terms. This is done in order to improve their satisfaction of social welfare services and their quality of life. In addition, it is necessary to continuously provide service support for these recipients in the form of income security, self-support programs, and tax reduction. Secondly, the government should also provide correctional support services by forming a network around the social welfare delivery system. Third, nongovernmental organizations as well as the federal government and local government should all support the recipients of basic living. For example, these recipients would be allowed to participate in their own communities by having their own designated roles and therefore would feel satisfaction in living their lives through different service supports. In conclusion, this study was meaningful because it measured the social welfare delivery system and the satisfaction level of the recipients. Even though there was a lack of research materials, this study was ultimately achieved thanks to the interviews of the recipients. This study was based on the quality of services provided to the recipients and their perceived satisfaction level of their individual lives on a national basic livelihood security system.
This thesis is designated to reveal the correlation analysis between the general social welfare services and the quality of life. There are a lot of factors which influence the level of satisfaction of social welfare services. For example, this field's application system and delivery system both constitute as factors which may affect satisfaction levels. For this study, an experience survey was conducted based on recipients under a basic living security system in the city of Daegu. Next, by effectively utilizing the experience survey results, both reliability analysis and multiple correlation analysis were made. The analysis showed that the social welfare delivery system, life environment, supporting system, basic guarantee security system, and the selecting and management factors of these systems, all influence the satisfaction level of the social welfare system and the quality of life. The results also indicated that even social welfare had an impact on the quality of life. Therefore, improvement is required for the general welfare services, the standard of living, and the recipient management of the basic living security system, all in part to effectively raise the satisfaction level regarding the quality of life. Here are several policy suggestions based on this study. First of all, the government should select recipients based on objective terms. This is done in order to improve their satisfaction of social welfare services and their quality of life. In addition, it is necessary to continuously provide service support for these recipients in the form of income security, self-support programs, and tax reduction. Secondly, the government should also provide correctional support services by forming a network around the social welfare delivery system. Third, nongovernmental organizations as well as the federal government and local government should all support the recipients of basic living. For example, these recipients would be allowed to participate in their own communities by having their own designated roles and therefore would feel satisfaction in living their lives through different service supports. In conclusion, this study was meaningful because it measured the social welfare delivery system and the satisfaction level of the recipients. Even though there was a lack of research materials, this study was ultimately achieved thanks to the interviews of the recipients. This study was based on the quality of services provided to the recipients and their perceived satisfaction level of their individual lives on a national basic livelihood security system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.